D-vitamin och K2 – en “bensäker” kombination

Du har kanske hört att D-vitamin och vitamin K2 en bra kombination för att bibehålla en stark benstomme. Men vet du varför?

Även om vitaminerna D och K2 var för sig har en gynnsam effekt på behälsan fungerar de allra bäst tillsammans. I kombination kan de stödja den totala benhälsan med sin förmåga att främja upptag av kalcium och benbildning – tillsammans kan de ge förbättrad bentäthet.

D-vitamin behövs för att absorbera kalcium
D-vitamin behövs för upptag av kalcium och anses ha en positiv inverkan på vår benmassa, som även förkortas BMD. Vi behöver D-vitamin för att effektivt absorbera kalcium, vilket behövs för friska tänder och ben. D-vitamin  bidrar också till produktion av ett protein som binder in kalcium i benvävnaden.

LÄS OCKSÅ: A, B, C, D… men vad vet du om trendvitaminen K2?

Koppling mellan D-vitamin och benmassa
En förhållandevis ny studie som undersökte data från 400 deltagare där benmassa och D-vitaminnivåerna mättes visar att nivån av D-vitamin kan ha en dierkt påverkan på benmssan. Man såg ett tydligt samband mellan tillräckliga D-vitaminnivåer och benmassa i alla åldersgrupper.

 

LÄS OCKSÅ: K- och D-vitamin i kombo minskar benskörhet och främjar hjärthälsan

K2 binder in kalcium i ben
K-vitamin är ett fettlösligt vitamin som finns i två former –vitamin K1 och vitamin K2. K1 lagras huvudsakligen i levern där det fyller en viktig funktion för produktionen av koagulationsproteiner, medan vitamin K2 används i hela kroppen. Vitamin K2 aktiverar bland annat det viktiga proteinet osteokalcin. Ett protein som binder in kalcium i benvävnaden och bidrar till starka ben. Utan tillräckligt med vitamin K2 är aktiviteten av osteokalcin begränsad.

LÄS OCKSÅ: Fyra tips som motverkar benskörhet – ett vanligt problem i klimakteriet

D-vitamin från solen och K2 från "natto"
Om solen skiner när du läser detta passa då på att gå ut och få dig en dos och om det är svampsäsong – ge dig ut och leta svamp! Både Karl johansvamp och kantareller är välsmakande källor till D-vitamin. Vitamin K2 finns i små mängder i kött, mjölkprodukter och äggula och i något större mängd i fermenterade livsmedel som vällagrade ostar. Är du vegan behöver du inte oroa dig tvärtom. Natto, en traditionell japansk maträtt framställd av fermenterade sojabönor, är det livsmedel som innehåller mest vitamin K2, hela 23 gånger mer än vällagrad ost.

Av redaktionen

Källa: Holistic blogg


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Anders lyckades sluta snusa – nu vill han hjälpa andra

Mental hälsa

Att sluta snusa kan vara svårt, det vet Anders Åkerman som försökte ett otal gånger innan han slutligen lyckades. Då genom att bokstavligen tänka om helt. Med hjälp av KBT och den egenutvecklade metoden NJUT skiftade han fokus till vinsterna med att sluta – då vände det. Med boken "Snusfri" vill han nu hjälpa andra.

sanna ehdin

Sanna Ehdin: Antioxidanter är inte farligt vid cancer

Debatt

Professor Martin Bergö varnade i måndags i Studio P1 för ”ingefära, gurkmeja – den där shotskulturen. Han påstod att "ju mer mat av detta man äter desto större är risken att man skyddar en tumörcell inne i kroppen – som du ännu inte upptäckt”. Han hävdade vidare att ”vi vet tydligt att tumörer mår bra om man ger dem antioxidanter, varvid tumören tillväxer fortare och sprider sig fortare.” Bergö stöder detta på deras nya studier publicerad i prestigefyllda journalen Cell – men stämmer detta verkligen, frågar sig immunologen, forskaren och författaren Sanna Ehdin? Professor Per-Arne Öckerman menar att Bergös forskning om antioxidanter och cancer är ”ovetenskaplig med oetiska slutsatser”. Andra näringsexperter varnar för hans slutsatser.

 

Naturliga ämnen håller hjärtat i form

Forskning

1,8 miljoner svenskar har någon form av hjärt- kärlsjukdom. Det är vår vanligaste dödsorsak, fyra dödsfall av tio beror på hjärt- kärlproblem. Men bättre diagnoser och behandlingar räddar liv. Är forskarna på rätt spår kan dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar komma att halveras. Åtminstone om man får tro KiSel-10-studien som visade att Q10 i kombination med selen kunde minska dödligheten med hela 54 procent.

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

 

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.