Rolf utomhus i mössa och blå jacka

Foto: Eva Finder

”D-vitamin tog mig ur depressionen”

Fakta D-vitamin och höst- och vårdepression

Forskning visar att hjärnan behöver D-vitamin för att skydda nervceller och utvecklas normalt. En studie som är gjord i Bristol i England på 2 700 barn under fem års tid visar att de som hade låga nivåer av D-vitamin var mer nedstämda. När dessa barn sedan kom i tonåren var de mer deprimerade än sina kamrater med höga D-vitaminhalter.

Lägst nivåer av D-vitamin på våren
Man tror att personer som är känsliga för brist på D-vitamin kan utveckla vinter- och vårdepressioner. Det här beror på att depåerna med D-vitamin sjunker på hösten och är som lägst på våren.
D-vitamin bildas framför allt i huden när vi solar. Det är endast på sommaren som solens strålar är så starka att D-vitamin kan bildas. D-vitaminet lagras sedan i kroppens fettdepåer för att räcka hela vintern. Alla som vistas i Sverige under vinterhalvåret riskerar att få D-vitaminbrist. De som är speciellt utsatta är mörkhyade, överviktiga och äldre. Solkräm hindrar upptag av D-vitamin, liksom kläder.

Gravida kvinnor med brist
Studier tyder på att låga D-vitaminhalter hos gravida kvinnor ökar risken för att barnen utvecklar autism, eller i vuxen ålder schizofreni. Studier indikerar även ett samband mellan låga D-vitaminhalter och Alzheimer och Parkinson.
Vissa forskare tror att kombinationen av D-vitamin och omega-3 i fet fisk är viktig för koncentrationsförmågan vid ADHD.

Solen ger mest
70-80 % av D-vitaminet får vi från solen, resten från kosten och då främst från fet fisk och feta mjölkprodukter. Veganer bör därför se till att få i sig koststillskott med D3-vitamin. D3-vitamin omvandlas lättare i kroppen än D2-vitamin.

För 15 år sedan körde Rolf budbil och han tog fler och fler uppdrag. Han drabbades av yrsel och trötthet, men körde på som vanligt. Till slut gick han in i ”väggen” och blev sjukskriven. Sakta återhämtade han sig – men föll varje höst och vår ner i djupa depressioner med självmordstankar.

Vi sitter på ett arbetarkafé i Olskroken i Göteborg. Rolf har beställt en bakelse som han kör ner skeden i och sedan njutningsfullt stoppar i munnen. Idag mår han bra och ser ljust på livet, men så har det inte alltid varit. I många år var han sjukskriven för panik-ångest och depression. Allting började med att magen krånglade och han fick Losec.
– Jag åt magmedicinen i flera år och lyssnade inte på kroppens signaler. Jag kunde köra budbil 65 mil om dagen, non stop. Men så plötsligt från den ena dagen till den andra tog all min energi slut!

Panikångest
En dag när han var ute och körde blev han yr och kände sig jättetrött. Han stannade till vid en parkering för att sova, men det gick inte. Han fortsatte därför sitt pass och när han kom hem stupade han i säng, men hur han än försökte kunde han inte somna.
– Några dagar senare knöt det sig i bröstet och jag trodde att jag skulle få en hjärtattack.
Han kom in på sjukhuset där de tog EKG som visade att hjärtat var friskt. Men läkaren sade att han hade drabbats av panikångest.
Panikångesten och sömnproblemen fortsatte och tillslut blev Rolf sjukskriven och började äta antidepressiva läkemedel.
– Jag orkade inte med någonting utan låg hela dagarna. Jag var tömd på energi och pillren jag hade fått tålde jag inte. Jag blev irriterad och aggressiv, så efter ett halvår slutade jag med dem, trots min läkares avrådan.

 

Ingen hjälp från sjukvården
Rolf tyckte inte att han fick någon hjälp från sjukvården utan började söka information om utbrändhet och depression på Internet. Han började förstå att han kanske led av både vitamin och mineralbrist. Under många år hade han ätit Losec som neutraliserar magsyran och gör att kroppen tar upp näringsämnen sämre.
– Jag började äta B12 och magnesium och kände mig bättre, men när hösten kom började mitt humör dala.
Rolf berättar att han kände en inre oro och små problem blev stora. Allting blev jobbigt och tillslut isolerade han sig.
– Jag orkade inte gå upp på morgonen och låg ofta kvar i sängen hela dagarna. Till slut gick jag inte utanför dörren.
För varje höst och vår som gick blev depressionerna allt djupare.
– Till slut fick jag självmordstankar och ville inte leva.

D-vitaminbrist
För tre år sen vände det när Rolf fick upp ögonen för att han kanske hade brist på vitaminet D3.
– Det var på våren och jag kände hur jag var på väg ner i en svacka igen. Jag började äta D3-vitamin och kände att jag inte gick ner mig lika mycket.
Han fortsatte att äta D3-vitamin några månader och sedan lade han av för han kände sig så bra. Då kom hösten och humöret dalade.
– Då började jag äta D3-vitamin igen och klarade mig igenom depressionen ganska bra.

Nya tabletter med högre dos
För två år sedan fick han tipset att äta Acai Planets D3-vitamin som är högdoserad och innehåller hela 2500 IE, vilket motsvarar 62,5 mikrogram per tablett. Innan hade han bara fått i sig 15 mikrogram per tablett.
– Vilken skillnad det blev. Jag gick inte in i någon depression alls. Det var fantastiskt!
Men Rolf menar att han fortfarande inte tål någon stress.
– Jag är förtidspensionär för jag klarar inte tempot på ett vanligt jobb. Jag har försökt arbeta, men det är som om kroppen stressar upp sig automatiskt och efter en vecka blir jag fullkomligt utmattad.
Något som har varit Rolfs räddning under alla år av sjukskrivning är golf.
– Det är min hobby och stora glädje. Jag tror att rörelse är viktigt för att kroppen ska hålla sig frisk!

Av Sara Hedman

Fakta D-vitamin och höst- och vårdepression

Forskning visar att hjärnan behöver D-vitamin för att skydda nervceller och utvecklas normalt. En studie som är gjord i Bristol i England på 2 700 barn under fem års tid visar att de som hade låga nivåer av D-vitamin var mer nedstämda. När dessa barn sedan kom i tonåren var de mer deprimerade än sina kamrater med höga D-vitaminhalter.

Lägst nivåer av D-vitamin på våren
Man tror att personer som är känsliga för brist på D-vitamin kan utveckla vinter- och vårdepressioner. Det här beror på att depåerna med D-vitamin sjunker på hösten och är som lägst på våren.
D-vitamin bildas framför allt i huden när vi solar. Det är endast på sommaren som solens strålar är så starka att D-vitamin kan bildas. D-vitaminet lagras sedan i kroppens fettdepåer för att räcka hela vintern. Alla som vistas i Sverige under vinterhalvåret riskerar att få D-vitaminbrist. De som är speciellt utsatta är mörkhyade, överviktiga och äldre. Solkräm hindrar upptag av D-vitamin, liksom kläder.

Gravida kvinnor med brist
Studier tyder på att låga D-vitaminhalter hos gravida kvinnor ökar risken för att barnen utvecklar autism, eller i vuxen ålder schizofreni. Studier indikerar även ett samband mellan låga D-vitaminhalter och Alzheimer och Parkinson.
Vissa forskare tror att kombinationen av D-vitamin och omega-3 i fet fisk är viktig för koncentrationsförmågan vid ADHD.

Solen ger mest
70-80 % av D-vitaminet får vi från solen, resten från kosten och då främst från fet fisk och feta mjölkprodukter. Veganer bör därför se till att få i sig koststillskott med D3-vitamin. D3-vitamin omvandlas lättare i kroppen än D2-vitamin.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Hälsoprofilerna berättar

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse. Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär. "Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten", säger hon till Kurera.

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.