Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Rolf utomhus i mössa och blå jacka

Foto: Eva Finder

“D-vitamin tog mig ur depressionen”

Fakta D-vitamin och höst- och vårdepression

Forskning visar att hjärnan behöver D-vitamin för att skydda nervceller och utvecklas normalt. En studie som är gjord i Bristol i England på 2 700 barn under fem års tid visar att de som hade låga nivåer av D-vitamin var mer nedstämda. När dessa barn sedan kom i tonåren var de mer deprimerade än sina kamrater med höga D-vitaminhalter.

Lägst nivåer av D-vitamin på våren
Man tror att personer som är känsliga för brist på D-vitamin kan utveckla vinter- och vårdepressioner. Det här beror på att depåerna med D-vitamin sjunker på hösten och är som lägst på våren.
D-vitamin bildas framför allt i huden när vi solar. Det är endast på sommaren som solens strålar är så starka att D-vitamin kan bildas. D-vitaminet lagras sedan i kroppens fettdepåer för att räcka hela vintern. Alla som vistas i Sverige under vinterhalvåret riskerar att få D-vitaminbrist. De som är speciellt utsatta är mörkhyade, överviktiga och äldre. Solkräm hindrar upptag av D-vitamin, liksom kläder.

Gravida kvinnor med brist
Studier tyder på att låga D-vitaminhalter hos gravida kvinnor ökar risken för att barnen utvecklar autism, eller i vuxen ålder schizofreni. Studier indikerar även ett samband mellan låga D-vitaminhalter och Alzheimer och Parkinson.
Vissa forskare tror att kombinationen av D-vitamin och omega-3 i fet fisk är viktig för koncentrationsförmågan vid ADHD.

Solen ger mest
70-80 % av D-vitaminet får vi från solen, resten från kosten och då främst från fet fisk och feta mjölkprodukter. Veganer bör därför se till att få i sig koststillskott med D3-vitamin. D3-vitamin omvandlas lättare i kroppen än D2-vitamin.

För 15 år sedan körde Rolf budbil och han tog fler och fler uppdrag. Han drabbades av yrsel och trötthet, men körde på som vanligt. Till slut gick han in i ”väggen” och blev sjukskriven. Sakta återhämtade han sig – men föll varje höst och vår ner i djupa depressioner med självmordstankar.

Vi sitter på ett arbetarkafé i Olskroken i Göteborg. Rolf har beställt en bakelse som han kör ner skeden i och sedan njutningsfullt stoppar i munnen. Idag mår han bra och ser ljust på livet, men så har det inte alltid varit. I många år var han sjukskriven för panik-ångest och depression. Allting började med att magen krånglade och han fick Losec.
– Jag åt magmedicinen i flera år och lyssnade inte på kroppens signaler. Jag kunde köra budbil 65 mil om dagen, non stop. Men så plötsligt från den ena dagen till den andra tog all min energi slut!

Panikångest
En dag när han var ute och körde blev han yr och kände sig jättetrött. Han stannade till vid en parkering för att sova, men det gick inte. Han fortsatte därför sitt pass och när han kom hem stupade han i säng, men hur han än försökte kunde han inte somna.
– Några dagar senare knöt det sig i bröstet och jag trodde att jag skulle få en hjärtattack.
Han kom in på sjukhuset där de tog EKG som visade att hjärtat var friskt. Men läkaren sade att han hade drabbats av panikångest.
Panikångesten och sömnproblemen fortsatte och tillslut blev Rolf sjukskriven och började äta antidepressiva läkemedel.
– Jag orkade inte med någonting utan låg hela dagarna. Jag var tömd på energi och pillren jag hade fått tålde jag inte. Jag blev irriterad och aggressiv, så efter ett halvår slutade jag med dem, trots min läkares avrådan.

 

Ingen hjälp från sjukvården
Rolf tyckte inte att han fick någon hjälp från sjukvården utan började söka information om utbrändhet och depression på Internet. Han började förstå att han kanske led av både vitamin och mineralbrist. Under många år hade han ätit Losec som neutraliserar magsyran och gör att kroppen tar upp näringsämnen sämre.
– Jag började äta B12 och magnesium och kände mig bättre, men när hösten kom började mitt humör dala.
Rolf berättar att han kände en inre oro och små problem blev stora. Allting blev jobbigt och tillslut isolerade han sig.
– Jag orkade inte gå upp på morgonen och låg ofta kvar i sängen hela dagarna. Till slut gick jag inte utanför dörren.
För varje höst och vår som gick blev depressionerna allt djupare.
– Till slut fick jag självmordstankar och ville inte leva.

D-vitaminbrist
För tre år sen vände det när Rolf fick upp ögonen för att han kanske hade brist på vitaminet D3.
– Det var på våren och jag kände hur jag var på väg ner i en svacka igen. Jag började äta D3-vitamin och kände att jag inte gick ner mig lika mycket.
Han fortsatte att äta D3-vitamin några månader och sedan lade han av för han kände sig så bra. Då kom hösten och humöret dalade.
– Då började jag äta D3-vitamin igen och klarade mig igenom depressionen ganska bra.

Nya tabletter med högre dos
För två år sedan fick han tipset att äta Acai Planets D3-vitamin som är högdoserad och innehåller hela 2500 IE, vilket motsvarar 62,5 mikrogram per tablett. Innan hade han bara fått i sig 15 mikrogram per tablett.
– Vilken skillnad det blev. Jag gick inte in i någon depression alls. Det var fantastiskt!
Men Rolf menar att han fortfarande inte tål någon stress.
– Jag är förtidspensionär för jag klarar inte tempot på ett vanligt jobb. Jag har försökt arbeta, men det är som om kroppen stressar upp sig automatiskt och efter en vecka blir jag fullkomligt utmattad.
Något som har varit Rolfs räddning under alla år av sjukskrivning är golf.
– Det är min hobby och stora glädje. Jag tror att rörelse är viktigt för att kroppen ska hålla sig frisk!

Av Sara Hedman


Fakta D-vitamin och höst- och vårdepression

Forskning visar att hjärnan behöver D-vitamin för att skydda nervceller och utvecklas normalt. En studie som är gjord i Bristol i England på 2 700 barn under fem års tid visar att de som hade låga nivåer av D-vitamin var mer nedstämda. När dessa barn sedan kom i tonåren var de mer deprimerade än sina kamrater med höga D-vitaminhalter.

Lägst nivåer av D-vitamin på våren
Man tror att personer som är känsliga för brist på D-vitamin kan utveckla vinter- och vårdepressioner. Det här beror på att depåerna med D-vitamin sjunker på hösten och är som lägst på våren.
D-vitamin bildas framför allt i huden när vi solar. Det är endast på sommaren som solens strålar är så starka att D-vitamin kan bildas. D-vitaminet lagras sedan i kroppens fettdepåer för att räcka hela vintern. Alla som vistas i Sverige under vinterhalvåret riskerar att få D-vitaminbrist. De som är speciellt utsatta är mörkhyade, överviktiga och äldre. Solkräm hindrar upptag av D-vitamin, liksom kläder.

Gravida kvinnor med brist
Studier tyder på att låga D-vitaminhalter hos gravida kvinnor ökar risken för att barnen utvecklar autism, eller i vuxen ålder schizofreni. Studier indikerar även ett samband mellan låga D-vitaminhalter och Alzheimer och Parkinson.
Vissa forskare tror att kombinationen av D-vitamin och omega-3 i fet fisk är viktig för koncentrationsförmågan vid ADHD.

Solen ger mest
70-80 % av D-vitaminet får vi från solen, resten från kosten och då främst från fet fisk och feta mjölkprodukter. Veganer bör därför se till att få i sig koststillskott med D3-vitamin. D3-vitamin omvandlas lättare i kroppen än D2-vitamin.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Matrester på en köksbänk med en stekpanna och en röd kastrull i bakgrunden

Zero waste – så nollar du ditt matavfall i köket

Eko/miljö

Hela 200 000 ton onödigt matsvinn produceras av de svenska hemmen varje år. Och 224 000 ton hälls ut i avloppet. Vi behöver helt enkelt bli bättre på att återvinna mat och bli mer kreativa i vår matlagning, för att vända trenden, det menar bokaktuella Karin Bohlin - som också bjuder på ett smarrigt "restrecept".

kvinna som håller blommor framför underlivet

Tvättar du underlivet rätt?

Hälsa

Besvär i underlivet är ett problem hos många kvinnor som vi sällan pratar om. Irritation som torrhet, klåda och svamp kan påverka humör som samliv. Hur tvättar du själv ditt underliv? Med vatten, tvål eller en duschgelé? Det ska du inte göra! Rätt intimvård kan återställa balansen i underlivet och du kan bli kvitt dina besvär.  

3 burkar med kosttillskott

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Det lackar mot jul – och vad är då bättre än vakna varje morgon till en julkalender? I år har vi på Kurera laddat kalendern med allt från nyttiga vitaminer och välgörande kosttillskott till hudvård och konsultationer av våra experter. Varje morgon mellan 1 december och ända fram till julafton öppnar vi en ny lucka och ger dig en ny chans att vinna! Luckan öppnas klockan 05.30 och stängs vid midnatt.

porträttbild kvinna

Hög dos C-vitamin håller Camilla frisk

Hälsa

Camilla Eide jobbar som butiksbiträde och har en son som precis börjat förskoleklass. Hon exponeras med andra ord mycket för virus och bakterier. För att slippa förkylningar är Camilla noga med vad hon äter. För ett år sedan började hon ta en C-vitamin som stannar i kroppen under ett dygn, för att hålla sig frisk. 

 

kvinna som håller sig för magen

Låt bitterörter lugna orolig mage

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

 

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.