Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Snöbeklädda grantoppar solnedgång i bakgrunden

D-vitaminbrist kan leda till demens – och flera andra sjukdomar

Bor du i norra Sverige löper du högre risk att utveckla demens - på grund av för låga nivåer D-vitamin, visar helt nya rön från University of Edinburgh.
Samtidigt går två svenska forskare ut i en debattartikel i SvD och varnar för att D-vitaminbrist är en allvarlig riskfaktor för en lång rad kroniska sjukdomar, men en riskfaktor som myndigheter inte tar på allvar. 

Under de senaste dagarna har media exploderat av information kring det stora allvaret med att lida av D-vitaminbrist, ett i Sverige vanligt tillstånd.

► Läs också: Forskare larmar: ”D-vitaminbrist allvarligare än många tror”

 

Två till tre gånger större risk för demens
Bland annat har forskare från University of Edinburgh kommit fram till att om man bor i norra delen av Sverige löper man två till tre gånger större risk att utveckla demens än om man lever i södra delarna av Sverige, detta med hänsyn tagen till ålder, kön och gener.

Kan halvera antalet drabbade
Forskarna gjort samma iakttagelse mellan norra och södra delarna i Skottland och tror att det är miljöfaktorer som bristen på solljus - och därmed också på vitamin D, som förklarar skillnaden. Forskarna menar att de nya rönen, nyligen publicerade i den medicinska tidskriften Epidemiology, kan hjälpa till att halvera antalet demensfall.

 Läs också: Därför behövs D-vitamin även på sommaren

Myndigheter agerar inte - trots ökad risk för kronisk sjukdom
I en debattartikel i SvD skriver dessutom forskarna Susanne Bejerot och Mats Humble om att för låga D-vitaminnivåer måste tas på allvar eftersom de utgör en förbisedd och allvarlig riskfaktor för en lång rad kroniska sjukdomar. De anklagar samtidigt myndigheter för att inte agera, trots upprepade påstötningar om vikten av uppdaterade riktlinjer på området.

 

Sanna Ehdin: "Dela ut gratis D-vitamin till alla"
Hälsoprofilen Sanna Ehdin Anandala har läst artikeln och engagerar sig i ämnet på sin facebooksida.
– Forskarna och psykiaterna Susanne Bejerot och Mats Humble ryter till - hurra! Fick jag bestämma skulle vi dela ut gratis D-vitamin, C-vitamin, fiskolja och selen till alla, speciellt barn och äldre, skriver hon.

Ökad risk för MS, diabetes och tarmcancer
Hon hänvisar även till en tidigare debattartikel i SvD där två svenska läkare skriver att stora delar av Sveriges befolkning sannolikt lider av brist på D-vitamin, vilket kan innebära allvarliga konsekvenser för folkhälsan.
– D-vitamin skyddar mot MS, barndiabetes och tjock- och ändtarmscancer. Livsmedelsverkets gränsvärden för D-vitamin må vara tillräckligt för att förhindra engelska sjukan, men räcker inte för att skydda mot de allvarliga sjukdomarna, skriver hon och fortsätter:
– Två svenska läkare ryter till – och säger samma som jag sagt i snart 20 år. Livsmedelsverket struntar fullkomligt i att informera oss om vad som skapar hälsa… Sanslöst och oseriöst, skriver hon.

► Läs också: D-vitaminbrist ökar risken för demens och alzheimers sjukdom

 

Sanna Ehdin Anandala

Sanna Ehdin Anandala. Foto: Paulina Westerlind

"Fyrfaldig risk för autism och hyperaktivitet"
Sanna Edhin Anandala lämnar även en uppmaning till havande.
– Lystring gravida: I en Göteborgsstudie av gravida kvinnor uppvisade var fjärde D-vitaminnivåer motsvarande ett bristtillstånd vintertid och hela 85 procent hade insufficiens. Att tro att D-vitaminrika födoämnen som fisk och kantareller kan råda bot på detta är naivt.
Hon slutar inte där.
– Allvarlig brist hos gravida ger tre till fyrfaldigt ökad risk för att föda ett barn med svår autism kombinerat med psykisk utvecklingsstörning och hyperaktivitet. Alarmerande, speciellt eftersom dessa ökat så mycket, skriver hon.
Sanna Ehdin poängterar också att vi bör äta D-vitamin och inte vara så rädda för att få i oss för stora doser.
– Nej, det går knappast att överkonsumera. Tvärtom är det bra med rejäla doser - terapeutiskt.

 Läs också: Ny forskning: Dagligt tillskott med D-vitamin kan skydda mot demens

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Blir du också sjuk när semestern kommer?

Hälsa

Äntligen semester, tänker du och har en lista av roliga saker att göra. Men så blir du trött och hängig de första dagarna på ledigheten. Kroppen vill bara vila och sedan kommer förkylningen som ett brev på posten. Det är inte ovanligt att bli sjuk när du är ledigt. Kurera frågade stresscoachen Karin Isberg varför det är så och vad man kan göra för att undvika att bli sjuk på sin semester?

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

 

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

 

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.