Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

d-vitaminbrist_kan_ge_allvarliga_sjukdomar_

D-vitaminbrist kan orsaka allvarliga sjukdomar

Forskning visar att det finns samband med flera sjukdomar och D-vitaminbrist. Risken för brist är särskilt stor här uppe i norr. Hur viktigt är det egentligen att äta tillskott av D-vitamin?

Det finns samband mellan olika sjukdomstillstånd och D-vitaminbrist. Hos patienter med Alzheimers, barndiabetes, tjocktarmscancer, Parkinson, fetma, autism och schizofreni är det inte ovanligt med brist på just D-vitamin. Mats Humble, universitetslektor, forskare, psykiater och medicine doktor vid Örebro universitet, reder ut begreppen i programmet ”Malou efter tio” på TV4.

Frågan är kontroversiell
Men varför är frågan om D-vitaminbrist så omtvistad? Mats Humble, säger i ”Malou efter tio”, att studierna har svårt att visa på vad som är orsak och vad som är verkan. Det är med andra ord svårt att avgöra om dessa individer har utvecklat sjukdomarna på grund av för låga nivåer av D-vitamin eller om sjukdomarna i sig orsakar brist på D-vitamin.
– Jag tycker att man får tänka lite förnuftigt kring det här och inte stirra sig blind på den här typen av metoder, därför allting talar för att våra förfäder som levde som jägare och samlare i Afrika, de hade ungefär dubbelt så höga nivåer som dagens människor i Västeuropa av D-vitamin, berättar Mats i TV-inslaget.

 

Brister kan ge allvarliga konsekvenser
D-vitamin som också är ett hormon med steroida effekter, likt våra könshormoner, är delaktig i många kroppsliga processer och brister gör att kroppen inte kan fungera normalt. Allt fler läkare förespråkar högre doser av D-vitamin och forskning visar att brist kan ge allvarliga konsekvenser.

Immunförsvaret, benstommen, muskelstyrkan och den kognitiva förmågan, är alla beroende av D-vitamin för att upprätthålla normal funktion. D-vitamin skyddar dessutom mot många olika cancerformer. Vitaminet är också viktigt för energiomsättningen, bildningen av tyroxin och sköldkörtelns förmåga att jobba normalt. Man har sett samband mellan, depression, nedstämdhet och självmord och brist på D-vitamin.

LÄS OCKSÅ: Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

Finland ordineras D-vitamin upp till 18 år
I Sverige har vi länge haft livsmedel som berikats med D-vitamin som smör och mjölk. I Finland har man som regel inte gjort detta. Istället väljer man att ordinera D-vitamintillskott till barn ändå upp till 18 års ålder. Inte bara under vintern, utan året runt.

Kosten kompenserade för färre soltimmar
Genom evolutionen har människor på nordligare breddgrader utvecklat ljusare hy för att lättare kunna tillgodogöra sig solens strålar och bilda D-vitamin i huden. En traditionell skandinavisk kost har dessutom varit rik på D-vitamin. Våra förfäder åt mycket fet fisk som är en god källa på D-vitamin och som har visat sig vara framgångsrik i ett evolutionärt perspektiv. Mest D-vitamin får man i sig genom att äta ål, lax, makrill och andra feta fiskar. Hos de magrare fiskarna är det framförallt abborre och gös som är rik på D-vitamin.

En halvtimme i solen
En halvtimme när solen står som högst på himlen, räcker för att tillgodogöra sig dagsbehovet av D-vitamin under sommaren. Ju större hudyta som exponeras desto bättre. Att helt skydda sig från solens strålar för att man är rädd för hudcancer är med andra ord ingen god i idé. Dock är det bra att veta att det är samma typ av strålning som bildar D-vitamin i huden som också ökar risken för hudcancer. Därför är det viktigt att inte överdriva solandet. För väldigt ljushyade personer kan det räcka med en kvart i solen och för mörkare hy krävs längre solexponering för att kunna tillgodogöra tillräckligt med D-vitamin.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin

Lagras i kroppen
D-vitamin byggs upp och lagras i kroppen under sommarens solexponering. Sommarförrådet kan räcka ganska länge, ungefär fram till jul, menar Mats, men nivån sjunker gradvis. Rekommendationen är att äta D-vitamin under vinterhalvåret och fram till april ungefär.

 

Så mycket D-vitamin behöver du äta
Mats Humble menar på att många av de kosttillskott med D-vitamin som säljs på bland annat apotek innehåller alldeles för låg dos D-vitamin, för att vara värda att äta. Dosen av D-vitamin som ofta finns i multivitaminpreparat kan skydda mot svår D-vitaminbrist men är inte alls tillräcklig för att mäta sig med de nivåer som man får i sig via solen på sommaren. En dos på 50 mikrogram eller 2000 internationella enheter (IE) är en bra dagsdos. Lägre dos än så är inte lönt. Själv äter han 3000 IE om dagen, även på sommaren om soltimmarna varit få. Bäst tillskott hittar man hos hälsokostaffärer, menar Mats.

LÄS OCKSÅ: Självmordsbenägna saknar D-vitamin

Riskgrupper för att utveckla brist
– Under hela vinterhalvåret så står solen i Sverige för lågt för att det ska finnas chans att bilda något D-vitamin, berättar Mats i TV-inslaget.

Vissa specifika grupper har extra stor riska att utveckla allvarlig D-vitaminbrist. Till riskzonen hör personer som av olika anledningar undviker solen, bär täckande klädsel och har mörkare hy . Även veganer kan få svår brist på D-vitamin eftersom vegansk kost i princip inte innehåller något D-vitamin.

Av Miriam Granat

Källa: Malou efter tio och Kurera

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.