Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

d-vitaminbrist_kan_ge_allvarliga_sjukdomar_

D-vitaminbrist kan orsaka allvarliga sjukdomar

Forskning visar att det finns samband med flera sjukdomar och D-vitaminbrist. Risken för brist är särskilt stor här uppe i norr. Hur viktigt är det egentligen att äta tillskott av D-vitamin?

Det finns samband mellan olika sjukdomstillstånd och D-vitaminbrist. Hos patienter med Alzheimers, barndiabetes, tjocktarmscancer, Parkinson, fetma, autism och schizofreni är det inte ovanligt med brist på just D-vitamin. Mats Humble, universitetslektor, forskare, psykiater och medicine doktor vid Örebro universitet, reder ut begreppen i programmet ”Malou efter tio” på TV4.

Frågan är kontroversiell
Men varför är frågan om D-vitaminbrist så omtvistad? Mats Humble, säger i ”Malou efter tio”, att studierna har svårt att visa på vad som är orsak och vad som är verkan. Det är med andra ord svårt att avgöra om dessa individer har utvecklat sjukdomarna på grund av för låga nivåer av D-vitamin eller om sjukdomarna i sig orsakar brist på D-vitamin.
– Jag tycker att man får tänka lite förnuftigt kring det här och inte stirra sig blind på den här typen av metoder, därför allting talar för att våra förfäder som levde som jägare och samlare i Afrika, de hade ungefär dubbelt så höga nivåer som dagens människor i Västeuropa av D-vitamin, berättar Mats i TV-inslaget.

 

Brister kan ge allvarliga konsekvenser
D-vitamin som också är ett hormon med steroida effekter, likt våra könshormoner, är delaktig i många kroppsliga processer och brister gör att kroppen inte kan fungera normalt. Allt fler läkare förespråkar högre doser av D-vitamin och forskning visar att brist kan ge allvarliga konsekvenser.

Immunförsvaret, benstommen, muskelstyrkan och den kognitiva förmågan, är alla beroende av D-vitamin för att upprätthålla normal funktion. D-vitamin skyddar dessutom mot många olika cancerformer. Vitaminet är också viktigt för energiomsättningen, bildningen av tyroxin och sköldkörtelns förmåga att jobba normalt. Man har sett samband mellan, depression, nedstämdhet och självmord och brist på D-vitamin.

LÄS OCKSÅ: Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

Finland ordineras D-vitamin upp till 18 år
I Sverige har vi länge haft livsmedel som berikats med D-vitamin som smör och mjölk. I Finland har man som regel inte gjort detta. Istället väljer man att ordinera D-vitamintillskott till barn ändå upp till 18 års ålder. Inte bara under vintern, utan året runt.

Kosten kompenserade för färre soltimmar
Genom evolutionen har människor på nordligare breddgrader utvecklat ljusare hy för att lättare kunna tillgodogöra sig solens strålar och bilda D-vitamin i huden. En traditionell skandinavisk kost har dessutom varit rik på D-vitamin. Våra förfäder åt mycket fet fisk som är en god källa på D-vitamin och som har visat sig vara framgångsrik i ett evolutionärt perspektiv. Mest D-vitamin får man i sig genom att äta ål, lax, makrill och andra feta fiskar. Hos de magrare fiskarna är det framförallt abborre och gös som är rik på D-vitamin.

En halvtimme i solen
En halvtimme när solen står som högst på himlen, räcker för att tillgodogöra sig dagsbehovet av D-vitamin under sommaren. Ju större hudyta som exponeras desto bättre. Att helt skydda sig från solens strålar för att man är rädd för hudcancer är med andra ord ingen god i idé. Dock är det bra att veta att det är samma typ av strålning som bildar D-vitamin i huden som också ökar risken för hudcancer. Därför är det viktigt att inte överdriva solandet. För väldigt ljushyade personer kan det räcka med en kvart i solen och för mörkare hy krävs längre solexponering för att kunna tillgodogöra tillräckligt med D-vitamin.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin

Lagras i kroppen
D-vitamin byggs upp och lagras i kroppen under sommarens solexponering. Sommarförrådet kan räcka ganska länge, ungefär fram till jul, menar Mats, men nivån sjunker gradvis. Rekommendationen är att äta D-vitamin under vinterhalvåret och fram till april ungefär.

 

Så mycket D-vitamin behöver du äta
Mats Humble menar på att många av de kosttillskott med D-vitamin som säljs på bland annat apotek innehåller alldeles för låg dos D-vitamin, för att vara värda att äta. Dosen av D-vitamin som ofta finns i multivitaminpreparat kan skydda mot svår D-vitaminbrist men är inte alls tillräcklig för att mäta sig med de nivåer som man får i sig via solen på sommaren. En dos på 50 mikrogram eller 2000 internationella enheter (IE) är en bra dagsdos. Lägre dos än så är inte lönt. Själv äter han 3000 IE om dagen, även på sommaren om soltimmarna varit få. Bäst tillskott hittar man hos hälsokostaffärer, menar Mats.

LÄS OCKSÅ: Självmordsbenägna saknar D-vitamin

Riskgrupper för att utveckla brist
– Under hela vinterhalvåret så står solen i Sverige för lågt för att det ska finnas chans att bilda något D-vitamin, berättar Mats i TV-inslaget.

Vissa specifika grupper har extra stor riska att utveckla allvarlig D-vitaminbrist. Till riskzonen hör personer som av olika anledningar undviker solen, bär täckande klädsel och har mörkare hy . Även veganer kan få svår brist på D-vitamin eftersom vegansk kost i princip inte innehåller något D-vitamin.

Av Miriam Granat

Källa: Malou efter tio och Kurera

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Poké bowl

Sväng ihop en exotisk poké bowl!

Recept

Snart är Veganuary slut för i år – den globala kampanjen som inspirerar oss till att äta mer växtbaserat i januari. Passa på att svänga ihop en smarrig och hälsosam poké bowl med bland annat mango, avokado, rotfrukter och belugalinser! 

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

 

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!