d-vitaminbrist_kan_ge_allvarliga_sjukdomar_

D-vitaminbrist kan orsaka allvarliga sjukdomar

Forskning visar att det finns samband med flera sjukdomar och D-vitaminbrist. Risken för brist är särskilt stor här uppe i norr. Hur viktigt är det egentligen att äta tillskott av D-vitamin?

Det finns samband mellan olika sjukdomstillstånd och D-vitaminbrist. Hos patienter med Alzheimers, barndiabetes, tjocktarmscancer, Parkinson, fetma, autism och schizofreni är det inte ovanligt med brist på just D-vitamin. Mats Humble, universitetslektor, forskare, psykiater och medicine doktor vid Örebro universitet, reder ut begreppen i programmet ”Malou efter tio” på TV4.

Frågan är kontroversiell
Men varför är frågan om D-vitaminbrist så omtvistad? Mats Humble, säger i ”Malou efter tio”, att studierna har svårt att visa på vad som är orsak och vad som är verkan. Det är med andra ord svårt att avgöra om dessa individer har utvecklat sjukdomarna på grund av för låga nivåer av D-vitamin eller om sjukdomarna i sig orsakar brist på D-vitamin.
– Jag tycker att man får tänka lite förnuftigt kring det här och inte stirra sig blind på den här typen av metoder, därför allting talar för att våra förfäder som levde som jägare och samlare i Afrika, de hade ungefär dubbelt så höga nivåer som dagens människor i Västeuropa av D-vitamin, berättar Mats i TV-inslaget.

 

Brister kan ge allvarliga konsekvenser
D-vitamin som också är ett hormon med steroida effekter, likt våra könshormoner, är delaktig i många kroppsliga processer och brister gör att kroppen inte kan fungera normalt. Allt fler läkare förespråkar högre doser av D-vitamin och forskning visar att brist kan ge allvarliga konsekvenser.

Immunförsvaret, benstommen, muskelstyrkan och den kognitiva förmågan, är alla beroende av D-vitamin för att upprätthålla normal funktion. D-vitamin skyddar dessutom mot många olika cancerformer. Vitaminet är också viktigt för energiomsättningen, bildningen av tyroxin och sköldkörtelns förmåga att jobba normalt. Man har sett samband mellan, depression, nedstämdhet och självmord och brist på D-vitamin.

LÄS OCKSÅ: Forskning: Starkt samband mellan D-vitaminbrist och bröstcancer

Finland ordineras D-vitamin upp till 18 år
I Sverige har vi länge haft livsmedel som berikats med D-vitamin som smör och mjölk. I Finland har man som regel inte gjort detta. Istället väljer man att ordinera D-vitamintillskott till barn ändå upp till 18 års ålder. Inte bara under vintern, utan året runt.

Kosten kompenserade för färre soltimmar
Genom evolutionen har människor på nordligare breddgrader utvecklat ljusare hy för att lättare kunna tillgodogöra sig solens strålar och bilda D-vitamin i huden. En traditionell skandinavisk kost har dessutom varit rik på D-vitamin. Våra förfäder åt mycket fet fisk som är en god källa på D-vitamin och som har visat sig vara framgångsrik i ett evolutionärt perspektiv. Mest D-vitamin får man i sig genom att äta ål, lax, makrill och andra feta fiskar. Hos de magrare fiskarna är det framförallt abborre och gös som är rik på D-vitamin.

En halvtimme i solen
En halvtimme när solen står som högst på himlen, räcker för att tillgodogöra sig dagsbehovet av D-vitamin under sommaren. Ju större hudyta som exponeras desto bättre. Att helt skydda sig från solens strålar för att man är rädd för hudcancer är med andra ord ingen god i idé. Dock är det bra att veta att det är samma typ av strålning som bildar D-vitamin i huden som också ökar risken för hudcancer. Därför är det viktigt att inte överdriva solandet. För väldigt ljushyade personer kan det räcka med en kvart i solen och för mörkare hy krävs längre solexponering för att kunna tillgodogöra tillräckligt med D-vitamin.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsverket bör lyfta fram behovet av högre doser D-vitamin

Lagras i kroppen
D-vitamin byggs upp och lagras i kroppen under sommarens solexponering. Sommarförrådet kan räcka ganska länge, ungefär fram till jul, menar Mats, men nivån sjunker gradvis. Rekommendationen är att äta D-vitamin under vinterhalvåret och fram till april ungefär.

 

Så mycket D-vitamin behöver du äta
Mats Humble menar på att många av de kosttillskott med D-vitamin som säljs på bland annat apotek innehåller alldeles för låg dos D-vitamin, för att vara värda att äta. Dosen av D-vitamin som ofta finns i multivitaminpreparat kan skydda mot svår D-vitaminbrist men är inte alls tillräcklig för att mäta sig med de nivåer som man får i sig via solen på sommaren. En dos på 50 mikrogram eller 2000 internationella enheter (IE) är en bra dagsdos. Lägre dos än så är inte lönt. Själv äter han 3000 IE om dagen, även på sommaren om soltimmarna varit få. Bäst tillskott hittar man hos hälsokostaffärer, menar Mats.

LÄS OCKSÅ: Självmordsbenägna saknar D-vitamin

Riskgrupper för att utveckla brist
– Under hela vinterhalvåret så står solen i Sverige för lågt för att det ska finnas chans att bilda något D-vitamin, berättar Mats i TV-inslaget.

Vissa specifika grupper har extra stor riska att utveckla allvarlig D-vitaminbrist. Till riskzonen hör personer som av olika anledningar undviker solen, bär täckande klädsel och har mörkare hy . Även veganer kan få svår brist på D-vitamin eftersom vegansk kost i princip inte innehåller något D-vitamin.

Av Miriam Granat

Källa: Malou efter tio och Kurera

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.