Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Ny forskning: Dagligt tillskott med D-vitamin kan skydda mot demens

Fakta

D-vitaminet är att av de vitaminer vi nordbor rekommenderas tillföra extra eftersom vi lever utan sol under stora delar av året. Rekommendationen är att tillföra extra D-vitamin från oktober till och med april eftersom solen då nästan inte bidrar alls i vårt land.
Ett dagligt intag av 2000 IE rekommenderas för att undvika brist, vid redan utveckad brist och för mörkhyade personer bör högre doser intas.

Äldre personer bör öka sitt D-vitaminintag genom dagliga tillskott för att mota demens i dörren, enligt en ny amerikansk studie.

D-vitaminet, känt kanske främst för sin betydelse för en stark benstomme och ett starkt immunförsvar, framställs vid solexponering samt intag av bland annat fiskolja och äggulor.

Läs också: Minst hälften av svenskarna behöver tillskott av D-vitamin

Viktigt även för hjärnans funktion
Nu har en ny studie, som publiceras i tidskriften Neurology, upptäckt att vitaminet också har stor inverkan på hur kroppen, och inte minst hjärnan, fungerar.
Forskare har funnit att personer över 60 år som har låga nivåer D-vitamin i blodet upplever ett tre gånger så snabbt mentalt förfall som de med tillräckliga nivåer D-vitamin.

 

Läs också: D-vitaminbrist kan leda till många sjukdomar

Nära 400 personer studerades under åtta år
Studien, som omfattar 382 människor, ägde rum under en åttaårsperiod mellan 2002 och 2010.
Deltagarnas ålder varierade från 60 år upp till 90 plus och inkluderade personer med normal kognition, med mild nedsatt mental funktion samt med redan utvecklat demens.
61 procent av deltagarna uppvisade låga nivåer D-vitamin i blodet.

Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

Professorn: "I genomsnitt sjönk den mentala kapaciteten 2-3 gånger så snabbt"
Joshua Miller, professor i nutrition vidRutgers School of Environmental and Biological Sciences i USA, säger till tidningen Daily Mail:
– Det fanns vissa personer i studien som hade låga D-vitaminnivåer men som inte fick något mentalt förfall alls medan andra personer som hade tillräckliga nivåer D-vitamin ändå fick en snabb försämring av sin mentala förmåga.
Han fortsätter:
– Men i genomsnitt sjönk den mentala kapaciteten hos personerna med låga D-vitaminnivåer två till tre gånger så snabbt som för de med tillräckligt vitamin D.

Läs också: Det går att förebygga demens – så gör du

 

Tillskott kan komma att användas för att bromsa demens
Professor Miller menar att mer forskning nu måste göras, inklusive kliniska prövningar.
– Det kommer att ge oss den information vi behöver för att avgöra om D-vitamintillskott kan användas för att bromsa hastigheten av kognitiv nedgång och förebygga demens hos äldre, säger han.

Läs också: Hur mycket D-vitamin behöver man? Experten svarar

Av Isabelle Hedander


Fakta

D-vitaminet är att av de vitaminer vi nordbor rekommenderas tillföra extra eftersom vi lever utan sol under stora delar av året. Rekommendationen är att tillföra extra D-vitamin från oktober till och med april eftersom solen då nästan inte bidrar alls i vårt land.
Ett dagligt intag av 2000 IE rekommenderas för att undvika brist, vid redan utveckad brist och för mörkhyade personer bör högre doser intas.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.