Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Fakta

Earth Hour är en global manifestation för klimatet som startade 2007 på initiativ av WWF i Australien. Idén är att människor över hela världen kan förenas i en enkel handling vid samma tid, tidszon efter tidszon.

Idag utnyttjar 20 procent av jordens befolkning 80 procent av dess resurser, och vi i Sverige lever i snitt som om vi hade 4,2 planeter istället för en. Detta är varken rättvist eller hållbart.
Konsekvenserna av all ohållbar konsumtion kanske inte märks så mycket här, men de drabbar redan idag mer sårbara människor i andra delar av världen. Hur kan du ställa om till en mer hållbar livsstil och bli en del i den förändring som krävs för att hejda klimatförändringarna?
Testa din klimatpåverkan i Klimatkalkylatorn

Visste du att..
...En av sex djurarter riskerar att utrotas på grund av den globala uppvärmningen? Det är tid att agera nu – innan det är för sent. Var med i Earth Hour på lördag 25 mars – tillsammans för klimatet!

Visste du att...
...1,3 miljarder människor saknar tillgång till elektricitet? För att vi ska kunna bekämpa fattigdomen behöver världens mest utsatta får bättre tillgång till långsiktigt hållbar, förnybar energi. När vi engagerar oss i Earth Hour kan vi samtidigt tända både lampor och hopp i andra delar av världen!
Fattigdom, energi och klimat hänger ihop.

Tips för en extra mysig, rolig och minnesvärd Earth Hour-kväll
• Släck belysningen hemma och tänd några levande ljus. Bivaxljus är bäst ur miljösynpunkt, annars är stearinljus bättre än paraffin.
• Bjud in till mörkerfest. Samla ihop ett gäng vänner eller familjen och laga klimatsmart mat. Klicka här för smarriga Earth Hour-recept.
• Ha en mindfulness-stund. Var en stund för dig själv, meditera om du känner för det.
• Gå ut och fotografera. Ta med dig kameran, kanske en vän och gå ut och ta före- och efterbilder.
• Skapa ljusgraffitti. Du behöver en kamera där du kan ställa in en lång slutartid och en ficklampa eller någonting annat som lyser. Instruktioner finns på Youtube.
• Ha en candle light dinner. Bjud någon eller några du älskar på en riktigt mysig middag.
• Hitta en date - eller en roomie. Det är klimatsmart att bo ihop.
• Spela högt. Samla ihop ett gäng och spela sällskapsspel.
• Skåda stjärnor. Om det är en stjärnklar kväll, kan stjärnskådning vara en spännande aktivitet. Kontakta ett observatorium nära dig för att höra om de har öppet, eller skåda på egen hand med en stjärnkarta.
• Mys med berättarkväll framför brasan. Samla familj och vänner framför brasan och berätta historier. Om fantasin är skral kanske en ljudbok är ett alternativ.
• Gå på ett evenemang för uppmärksamma klimatet! Ordna ett eget eller kolla in WWF:s kalendarium för att se vad som händer under Earth Hour nära dig.
Källa: WWF

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags.
Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där.
Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

Vi i Sverige tillhör världens "värstingliga" när det gäller ekologiska fotavtryck – vi lever som om vi hade 4,2 jordklot, visar Världsnaturfondens (WWF) Living Planet Report. Vår konsumtion leder till arbetstillfällen men i allt högre grad också till fattigdom, flykt och krig i andra delar av världen. Det är hög tid för omställning.

► Läs också: 20 enkla insatser DU kan göra för miljön

Släck ner en timme
Lördagen den 25 mars 2017 klockan 20.30-21.30 lokal tid tar världen ställning för planeten under Earth Hour. Var med du också.

 

Så hur gör man då? Jo, människor och städer uppmanas att släcka ner och under en timme och i den mån de kan avhålla sig från att använda elektricitet. Rätt enkelt va? Och mysigt. Tänd ljus, spela spel, samtala - eller samlaga. Ja, bara fantasin sätter gränser.

Du kan göra massor
En viktig poäng med Earth Hour är att skicka en viktig signal till politikerna om att vi vill se krafttag för klimatet och global rättvisa. Men att förbättra klimatfrågan handlar inte bara om vad världens politiker gör. Det handlar även om dig och det du gör. Du är jätteviktig. Genom att själv bli inspirerad och inspirera andra till klimatsmartare vanor kan du göra stor skillnad. Det finns faktiskt massor du som privatperson kan göra, förutom att delta i Earth Hour då så klart. Till exempel hjälpa till att ställa om Sverige till förnybar energi, lär dig mer om varför maten du äter och prylarna du köper påverkar utsatta människor och miljöer långt bort.

► Läs också: Trumps åsikt i 5 viktiga miljöfrågor

Några sätt att hjälpa till:


Bilen

Halvera resandet med fossila bränslen – men res klimatsmart och rör på dig dubbelt så mycket, till exempel med cykel!
Inrikestransporter, det vill säga all vägtrafik samt sjöfart, järnväg och flyg inom landet, står enligt Naturvårdsverket för en tredjedel av Sveriges nationella utsläpp av växthusgaser – cirka 18 av totalt 54 miljoner ton utsläpp år 2015. Personbilarna bidrar mest och släpper ut 11 miljoner ton, vilket motsvarar 20 procent av Sveriges totala nationella klimatutsläpp. Hela 80 procent av bilresorna i tätort är kortare än 3–4 kilometer, där det finns betydligt energieffektivare alternativ än bilen. För att kunna minska vår klimatpåverkan är det centralt att vi åker mindre bil.
Läs mer här.

► Läs också: 12 uppfinningar som ska hjälpa till att rädda världen

 

Flyget

Ta tåget istället för att flyga. Svenskarna gör nästan en inrikesflygresa per person och år, trots att det i många fall går ungefär lika snabbt att åka tåg. Flyget står för en betydande del av utsläppen från privatpersoners resande. De utsläpp som svenskarnas flygresor inom och utanför Sveriges gränser ger upphov till ökar kontinuerligt och uppskattas idag till cirka ett ton/per person och år, vilket är nästan lika mycket som utsläppen från personbilarna. För att vända trenden behöver vi flyga mindre och välja andra färdsätt när det är möjligt. En flygresa mellan Stockholm och Göteborg har cirka 20 000 gånger större klimatpåverkan än motsvarande tågresa.
Läs mer här.

Biffen

Halvera köttkonsumtionen, men dubblera antalet gröna proteiner och sluta slänga ätbar mat – det vinner både du och planeten på!
Så här kan du äta mer planetvänligt
• Halvera din köttkonsumtion – och välj bättre kött när du äter kött. Detta är något av det viktigaste du kan göra för att minska matens klimatpåverkan. Idag äter vi enligt Livsmedelsverket i snitt 50-55 kg per person och år, vilket motsvarar 43-47 kg tillagat kött och chark. Om alla som äter kött skulle äta max 500 gram tillagat kött i veckan, skulle det ungefär motsvara en halvering. Lär dig mer i Köttguiden.
• Fördubbla din konsumtion av grönt och färgrikt.
• Sluta slänga ätbar mat! Egentligen självklart! Idag når 1/3 av det som produceras inte din mage och hushållen står för den allra största delen av svinnet. 45 kg ätlig mat slängs i soptunnan och hälls ut i avloppet per person och år i Sverige. Mat som skulle kunna ha ätits om den hanterats och förvarats rätt. Visste du till exempel att vi häller ut 425 miljoner koppar kaffe och te i avloppet varje år i Sverige?
• Ät inte anonym mat! Varifrån kommer maten som du har på tallriken? Hur har den odlats och vuxit upp? Ett sätt att veta är att välja certifierad och miljömärkt mat. Välj mat som du – eller någon du litar på – vet var den kommer ifrån.
• Ät mindre onödigt! Låt tomma kalorier som godis, chips och läsk bli lyx, något du äter sällan. Tomma kalorier innehåller ingen näring och ger onödig klimatpåverkan. Visste du till exempel att ett paket skumtomtar ger lika hög klimatpåverkan som en portion kyckling och att chips ger 20 gånger så stor klimatpåverkan som potatis?
Läs mer här.

► Läs också: WWF: Ökad antibiotikaresistens – undvik importkött och ät mer vego

Bostaden

Halvera energianvändningen från din bostad. Med enkla medel kan du spara energi och minska dina koldioxidutsläpp. Till exempel genom att:
• Byta alla lampor till effektiva och bra LED-lampor.
• Spara onödig elförbrukning genom att släcka lampor, dra ur mobilladdare och stänga av apparater istället för att ha dem i standby-läge.
• Täta kring fönster och dörrar med nya tätningslister så att värmen hålls kvar inne.
• Sänk värmen med en grad och ta på dig mer kläder istället.
• Tvätta i 30 eller 40 grader istället för 60 grader, så ofta som möjligt. Det nästan halverar energianvändningen.
• Spara på varmvattnet, till exempel med hjälp av snålspolande kranmunstycken. Hur ofta och hur länge du duschar påverkar också energianvändningen. Diskmaskin sparar energi jämfört med disk för hand.
• Tilläggsisolera och byta till modernare fönster eller fönsterglas om du bor i ett gammalt hus. Alla hus kan idag byggas eller renoveras till en standard där de genererar mer energi än de använder på ett år.
• Byt fossil värme och el mot förnybar från vind, sol, vatten och geotermisk energi (som bergvärme). Se till att möbler inte blockerar elementen.
• Kyl och frys tillhör de produkter i hemmet som drar mest energi. Har du över tio år gamla vitvaror så byt till nya med bästa energiklass (A+++) så kan du mer än halvera energiförbrukningen. Nya kylar och frysar har effektivare kompressorer och tjockare isolering.
• När du behöver köpa något nytt till hemmet, kolla först begagnatmarknaden. Välj saker av hög kvalitet. Ta hjälp av miljö- och energimärkningen.
• Börja producera egen förnybar energi. Förutom att köpa och sätta upp egna solceller och vindsnurror kan du även bli andelsägare i sol- och vindkraftverk. Du kan även köpa en tjänst som ser till att strömförbrukning motsvarande din mobil eller dator blir solproducerad under 15 år. Bor du exempelvis i Umeå kan du hyra solpaneler som sätts upp på din bostad och ger billigare elräkning.
• Jobba hemma någon dag i veckan om det är möjligt för dig, så undviker du onödiga transporter och ökar din produktivitet.
• Minska matsvinnet genom att planera inköpen, förvara maten rätt och ta vara på resterna.
• Cykla och åk kollektivt, gå gärna med i en bilpool om det finns där du bor. Ska ni ha egen bil, välj el- eller biogasbil.
Läs mer här.

► Läs också: Gröna Hollywood: Miljökämpen Leonardo DiCaprio

 

Börsen

Halvera utsläppen från ditt sparande redan idag, men dubblera ditt klimatsmarta sparande. Välj en bank, fondförvaltare eller ett försäkringsbolag som kan hjälpa dig.
Därför spelar vårt sparande roll:
Minst 36 miljarder av våra statligt förvaltade pensionspengar (i Allmänna Pensionsfonderna) var 31 december 2014 investerade i bolag som huvudsakligen sysslar med fossil energi och teknik, vilket inte alls går ihop med de klimatmål som Sverige säger sig stödja. Dessutom stöttar vi offentligt investeringar i fossil energi genom både utvecklingsbanker och exportkrediter vilket leder till mer utsläpp snarare än mindre.
Spar-, försäkrings- och pensionspengarna bör flyttas från fossiltunga bolag till hållbara investeringar, inte minst i de nödvändiga investeringar i förnybar energi och energieffektivisering som stödjer omställningen till en hållbar värld.
Läs mer här.

Butiken 

Konsumera klokare! Halvera din klimatpåverkan från shopping, men fördubbla ditt positiva bidrag genom att använda cirkulära och digitala tjänster.
En stor och växande del av människans klimatpåverkan kommer från vår konsumtion av nya prylar som kläder, skor, möbler och teknikprodukter. Förutom att minska utsläpp och resursanvändning direkt i de industrier som tillverkar alla dessa saker så måste vi också minska våra ohållbara inköp.
Du som privatperson kan bidra genom att se över ditt beteende som konsument. Till exempel genom att:

• Våga vintage: Köp begagnat, sy om eller byt med vänner. Om du ska köpa nytt så välj kläder och skor av bra material som håller länge.
• Lappa och laga: Från första januari 2017 sänktes momsen på reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hemtextilier. Kan du hitta sätt att halvera dina inköp av nya varor genom att byta, låna och laga?
• Utmana dig själv och lev köpfritt: Ha en köpfri månad, eller varför inte ett helt år, där du inte köper några nya saker. Konsumera kultur, fritid och umgås med vänner istället.
Läs mer här.

► Läs också: Klädberget växer! Miljöboven ingen tänkte på

Av Redaktionen

Källa: WWF

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Earth Hour är en global manifestation för klimatet som startade 2007 på initiativ av WWF i Australien. Idén är att människor över hela världen kan förenas i en enkel handling vid samma tid, tidszon efter tidszon.

Idag utnyttjar 20 procent av jordens befolkning 80 procent av dess resurser, och vi i Sverige lever i snitt som om vi hade 4,2 planeter istället för en. Detta är varken rättvist eller hållbart.
Konsekvenserna av all ohållbar konsumtion kanske inte märks så mycket här, men de drabbar redan idag mer sårbara människor i andra delar av världen. Hur kan du ställa om till en mer hållbar livsstil och bli en del i den förändring som krävs för att hejda klimatförändringarna?
Testa din klimatpåverkan i Klimatkalkylatorn

Visste du att..
...En av sex djurarter riskerar att utrotas på grund av den globala uppvärmningen? Det är tid att agera nu – innan det är för sent. Var med i Earth Hour på lördag 25 mars – tillsammans för klimatet!

Visste du att...
...1,3 miljarder människor saknar tillgång till elektricitet? För att vi ska kunna bekämpa fattigdomen behöver världens mest utsatta får bättre tillgång till långsiktigt hållbar, förnybar energi. När vi engagerar oss i Earth Hour kan vi samtidigt tända både lampor och hopp i andra delar av världen!
Fattigdom, energi och klimat hänger ihop.

Tips för en extra mysig, rolig och minnesvärd Earth Hour-kväll
• Släck belysningen hemma och tänd några levande ljus. Bivaxljus är bäst ur miljösynpunkt, annars är stearinljus bättre än paraffin.
• Bjud in till mörkerfest. Samla ihop ett gäng vänner eller familjen och laga klimatsmart mat. Klicka här för smarriga Earth Hour-recept.
• Ha en mindfulness-stund. Var en stund för dig själv, meditera om du känner för det.
• Gå ut och fotografera. Ta med dig kameran, kanske en vän och gå ut och ta före- och efterbilder.
• Skapa ljusgraffitti. Du behöver en kamera där du kan ställa in en lång slutartid och en ficklampa eller någonting annat som lyser. Instruktioner finns på Youtube.
• Ha en candle light dinner. Bjud någon eller några du älskar på en riktigt mysig middag.
• Hitta en date - eller en roomie. Det är klimatsmart att bo ihop.
• Spela högt. Samla ihop ett gäng och spela sällskapsspel.
• Skåda stjärnor. Om det är en stjärnklar kväll, kan stjärnskådning vara en spännande aktivitet. Kontakta ett observatorium nära dig för att höra om de har öppet, eller skåda på egen hand med en stjärnkarta.
• Mys med berättarkväll framför brasan. Samla familj och vänner framför brasan och berätta historier. Om fantasin är skral kanske en ljudbok är ett alternativ.
• Gå på ett evenemang för uppmärksamma klimatet! Ordna ett eget eller kolla in WWF:s kalendarium för att se vad som händer under Earth Hour nära dig.
Källa: WWF

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

 

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.