Nedsläckt jord

Dags att unna klimatet en timme av din tid (well, minst)

Fakta

Earth Hour är en global manifestation för klimatet som startade 2007 på initiativ av WWF i Australien. Idén är att människor över hela världen kan förenas i en enkel handling vid samma tid, tidszon efter tidszon.

Idag utnyttjar 20 procent av jordens befolkning 80 procent av dess resurser, och vi i Sverige lever i snitt som om vi hade 4,2 planeter istället för en. Detta är varken rättvist eller hållbart.
Konsekvenserna av all ohållbar konsumtion kanske inte märks så mycket här, men de drabbar redan idag mer sårbara människor i andra delar av världen. Hur kan du ställa om till en mer hållbar livsstil och bli en del i den förändring som krävs för att hejda klimatförändringarna?
Testa din klimatpåverkan i Klimatkalkylatorn

Visste du att..
...En av sex djurarter riskerar att utrotas på grund av den globala uppvärmningen? Det är tid att agera nu – innan det är för sent. Var med i Earth Hour på lördag 25 mars – tillsammans för klimatet!

Visste du att...
...1,3 miljarder människor saknar tillgång till elektricitet? För att vi ska kunna bekämpa fattigdomen behöver världens mest utsatta får bättre tillgång till långsiktigt hållbar, förnybar energi. När vi engagerar oss i Earth Hour kan vi samtidigt tända både lampor och hopp i andra delar av världen!
Fattigdom, energi och klimat hänger ihop.

Tips för en extra mysig, rolig och minnesvärd Earth Hour-kväll
• Släck belysningen hemma och tänd några levande ljus. Bivaxljus är bäst ur miljösynpunkt, annars är stearinljus bättre än paraffin.
• Bjud in till mörkerfest. Samla ihop ett gäng vänner eller familjen och laga klimatsmart mat. Klicka här för smarriga Earth Hour-recept.
• Ha en mindfulness-stund. Var en stund för dig själv, meditera om du känner för det.
• Gå ut och fotografera. Ta med dig kameran, kanske en vän och gå ut och ta före- och efterbilder.
• Skapa ljusgraffitti. Du behöver en kamera där du kan ställa in en lång slutartid och en ficklampa eller någonting annat som lyser. Instruktioner finns på Youtube.
• Ha en candle light dinner. Bjud någon eller några du älskar på en riktigt mysig middag.
• Hitta en date - eller en roomie. Det är klimatsmart att bo ihop.
• Spela högt. Samla ihop ett gäng och spela sällskapsspel.
• Skåda stjärnor. Om det är en stjärnklar kväll, kan stjärnskådning vara en spännande aktivitet. Kontakta ett observatorium nära dig för att höra om de har öppet, eller skåda på egen hand med en stjärnkarta.
• Mys med berättarkväll framför brasan. Samla familj och vänner framför brasan och berätta historier. Om fantasin är skral kanske en ljudbok är ett alternativ.
• Gå på ett evenemang för uppmärksamma klimatet! Ordna ett eget eller kolla in WWF:s kalendarium för att se vad som händer under Earth Hour nära dig.
Källa: WWF

Earth Hour är världens största miljömanifestation och inträffar årligen. På lördag den 25 mars klockan 20.30-21.30 är det dags.
Var med du också. Allt det tar är en timme – men du behöver inte låta dina miljöinsatser stanna där.
Här får du veta mer om vad du kan göra för att värna mer om miljön.

Vi i Sverige tillhör världens "värstingliga" när det gäller ekologiska fotavtryck – vi lever som om vi hade 4,2 jordklot, visar Världsnaturfondens (WWF) Living Planet Report. Vår konsumtion leder till arbetstillfällen men i allt högre grad också till fattigdom, flykt och krig i andra delar av världen. Det är hög tid för omställning.

► Läs också: 20 enkla insatser DU kan göra för miljön

Släck ner en timme
Lördagen den 25 mars 2017 klockan 20.30-21.30 lokal tid tar världen ställning för planeten under Earth Hour. Var med du också.

 

Så hur gör man då? Jo, människor och städer uppmanas att släcka ner och under en timme och i den mån de kan avhålla sig från att använda elektricitet. Rätt enkelt va? Och mysigt. Tänd ljus, spela spel, samtala - eller samlaga. Ja, bara fantasin sätter gränser.

Du kan göra massor
En viktig poäng med Earth Hour är att skicka en viktig signal till politikerna om att vi vill se krafttag för klimatet och global rättvisa. Men att förbättra klimatfrågan handlar inte bara om vad världens politiker gör. Det handlar även om dig och det du gör. Du är jätteviktig. Genom att själv bli inspirerad och inspirera andra till klimatsmartare vanor kan du göra stor skillnad. Det finns faktiskt massor du som privatperson kan göra, förutom att delta i Earth Hour då så klart. Till exempel hjälpa till att ställa om Sverige till förnybar energi, lär dig mer om varför maten du äter och prylarna du köper påverkar utsatta människor och miljöer långt bort.

► Läs också: Trumps åsikt i 5 viktiga miljöfrågor

Några sätt att hjälpa till:


Bilen

Halvera resandet med fossila bränslen – men res klimatsmart och rör på dig dubbelt så mycket, till exempel med cykel!
Inrikestransporter, det vill säga all vägtrafik samt sjöfart, järnväg och flyg inom landet, står enligt Naturvårdsverket för en tredjedel av Sveriges nationella utsläpp av växthusgaser – cirka 18 av totalt 54 miljoner ton utsläpp år 2015. Personbilarna bidrar mest och släpper ut 11 miljoner ton, vilket motsvarar 20 procent av Sveriges totala nationella klimatutsläpp. Hela 80 procent av bilresorna i tätort är kortare än 3–4 kilometer, där det finns betydligt energieffektivare alternativ än bilen. För att kunna minska vår klimatpåverkan är det centralt att vi åker mindre bil.
Läs mer här.

► Läs också: 12 uppfinningar som ska hjälpa till att rädda världen

 

Flyget

Ta tåget istället för att flyga. Svenskarna gör nästan en inrikesflygresa per person och år, trots att det i många fall går ungefär lika snabbt att åka tåg. Flyget står för en betydande del av utsläppen från privatpersoners resande. De utsläpp som svenskarnas flygresor inom och utanför Sveriges gränser ger upphov till ökar kontinuerligt och uppskattas idag till cirka ett ton/per person och år, vilket är nästan lika mycket som utsläppen från personbilarna. För att vända trenden behöver vi flyga mindre och välja andra färdsätt när det är möjligt. En flygresa mellan Stockholm och Göteborg har cirka 20 000 gånger större klimatpåverkan än motsvarande tågresa.
Läs mer här.

Biffen

Halvera köttkonsumtionen, men dubblera antalet gröna proteiner och sluta slänga ätbar mat – det vinner både du och planeten på!
Så här kan du äta mer planetvänligt
• Halvera din köttkonsumtion – och välj bättre kött när du äter kött. Detta är något av det viktigaste du kan göra för att minska matens klimatpåverkan. Idag äter vi enligt Livsmedelsverket i snitt 50-55 kg per person och år, vilket motsvarar 43-47 kg tillagat kött och chark. Om alla som äter kött skulle äta max 500 gram tillagat kött i veckan, skulle det ungefär motsvara en halvering. Lär dig mer i Köttguiden.
• Fördubbla din konsumtion av grönt och färgrikt.
• Sluta slänga ätbar mat! Egentligen självklart! Idag når 1/3 av det som produceras inte din mage och hushållen står för den allra största delen av svinnet. 45 kg ätlig mat slängs i soptunnan och hälls ut i avloppet per person och år i Sverige. Mat som skulle kunna ha ätits om den hanterats och förvarats rätt. Visste du till exempel att vi häller ut 425 miljoner koppar kaffe och te i avloppet varje år i Sverige?
• Ät inte anonym mat! Varifrån kommer maten som du har på tallriken? Hur har den odlats och vuxit upp? Ett sätt att veta är att välja certifierad och miljömärkt mat. Välj mat som du – eller någon du litar på – vet var den kommer ifrån.
• Ät mindre onödigt! Låt tomma kalorier som godis, chips och läsk bli lyx, något du äter sällan. Tomma kalorier innehåller ingen näring och ger onödig klimatpåverkan. Visste du till exempel att ett paket skumtomtar ger lika hög klimatpåverkan som en portion kyckling och att chips ger 20 gånger så stor klimatpåverkan som potatis?
Läs mer här.

► Läs också: WWF: Ökad antibiotikaresistens – undvik importkött och ät mer vego

Bostaden

Halvera energianvändningen från din bostad. Med enkla medel kan du spara energi och minska dina koldioxidutsläpp. Till exempel genom att:
• Byta alla lampor till effektiva och bra LED-lampor.
• Spara onödig elförbrukning genom att släcka lampor, dra ur mobilladdare och stänga av apparater istället för att ha dem i standby-läge.
• Täta kring fönster och dörrar med nya tätningslister så att värmen hålls kvar inne.
• Sänk värmen med en grad och ta på dig mer kläder istället.
• Tvätta i 30 eller 40 grader istället för 60 grader, så ofta som möjligt. Det nästan halverar energianvändningen.
• Spara på varmvattnet, till exempel med hjälp av snålspolande kranmunstycken. Hur ofta och hur länge du duschar påverkar också energianvändningen. Diskmaskin sparar energi jämfört med disk för hand.
• Tilläggsisolera och byta till modernare fönster eller fönsterglas om du bor i ett gammalt hus. Alla hus kan idag byggas eller renoveras till en standard där de genererar mer energi än de använder på ett år.
• Byt fossil värme och el mot förnybar från vind, sol, vatten och geotermisk energi (som bergvärme). Se till att möbler inte blockerar elementen.
• Kyl och frys tillhör de produkter i hemmet som drar mest energi. Har du över tio år gamla vitvaror så byt till nya med bästa energiklass (A+++) så kan du mer än halvera energiförbrukningen. Nya kylar och frysar har effektivare kompressorer och tjockare isolering.
• När du behöver köpa något nytt till hemmet, kolla först begagnatmarknaden. Välj saker av hög kvalitet. Ta hjälp av miljö- och energimärkningen.
• Börja producera egen förnybar energi. Förutom att köpa och sätta upp egna solceller och vindsnurror kan du även bli andelsägare i sol- och vindkraftverk. Du kan även köpa en tjänst som ser till att strömförbrukning motsvarande din mobil eller dator blir solproducerad under 15 år. Bor du exempelvis i Umeå kan du hyra solpaneler som sätts upp på din bostad och ger billigare elräkning.
• Jobba hemma någon dag i veckan om det är möjligt för dig, så undviker du onödiga transporter och ökar din produktivitet.
• Minska matsvinnet genom att planera inköpen, förvara maten rätt och ta vara på resterna.
• Cykla och åk kollektivt, gå gärna med i en bilpool om det finns där du bor. Ska ni ha egen bil, välj el- eller biogasbil.
Läs mer här.

► Läs också: Gröna Hollywood: Miljökämpen Leonardo DiCaprio

 

Börsen

Halvera utsläppen från ditt sparande redan idag, men dubblera ditt klimatsmarta sparande. Välj en bank, fondförvaltare eller ett försäkringsbolag som kan hjälpa dig.
Därför spelar vårt sparande roll:
Minst 36 miljarder av våra statligt förvaltade pensionspengar (i Allmänna Pensionsfonderna) var 31 december 2014 investerade i bolag som huvudsakligen sysslar med fossil energi och teknik, vilket inte alls går ihop med de klimatmål som Sverige säger sig stödja. Dessutom stöttar vi offentligt investeringar i fossil energi genom både utvecklingsbanker och exportkrediter vilket leder till mer utsläpp snarare än mindre.
Spar-, försäkrings- och pensionspengarna bör flyttas från fossiltunga bolag till hållbara investeringar, inte minst i de nödvändiga investeringar i förnybar energi och energieffektivisering som stödjer omställningen till en hållbar värld.
Läs mer här.

Butiken 

Konsumera klokare! Halvera din klimatpåverkan från shopping, men fördubbla ditt positiva bidrag genom att använda cirkulära och digitala tjänster.
En stor och växande del av människans klimatpåverkan kommer från vår konsumtion av nya prylar som kläder, skor, möbler och teknikprodukter. Förutom att minska utsläpp och resursanvändning direkt i de industrier som tillverkar alla dessa saker så måste vi också minska våra ohållbara inköp.
Du som privatperson kan bidra genom att se över ditt beteende som konsument. Till exempel genom att:

• Våga vintage: Köp begagnat, sy om eller byt med vänner. Om du ska köpa nytt så välj kläder och skor av bra material som håller länge.
• Lappa och laga: Från första januari 2017 sänktes momsen på reparationer av cyklar, skor, lädervaror, kläder och hemtextilier. Kan du hitta sätt att halvera dina inköp av nya varor genom att byta, låna och laga?
• Utmana dig själv och lev köpfritt: Ha en köpfri månad, eller varför inte ett helt år, där du inte köper några nya saker. Konsumera kultur, fritid och umgås med vänner istället.
Läs mer här.

► Läs också: Klädberget växer! Miljöboven ingen tänkte på

Av Redaktionen

Källa: WWF

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Earth Hour är en global manifestation för klimatet som startade 2007 på initiativ av WWF i Australien. Idén är att människor över hela världen kan förenas i en enkel handling vid samma tid, tidszon efter tidszon.

Idag utnyttjar 20 procent av jordens befolkning 80 procent av dess resurser, och vi i Sverige lever i snitt som om vi hade 4,2 planeter istället för en. Detta är varken rättvist eller hållbart.
Konsekvenserna av all ohållbar konsumtion kanske inte märks så mycket här, men de drabbar redan idag mer sårbara människor i andra delar av världen. Hur kan du ställa om till en mer hållbar livsstil och bli en del i den förändring som krävs för att hejda klimatförändringarna?
Testa din klimatpåverkan i Klimatkalkylatorn

Visste du att..
...En av sex djurarter riskerar att utrotas på grund av den globala uppvärmningen? Det är tid att agera nu – innan det är för sent. Var med i Earth Hour på lördag 25 mars – tillsammans för klimatet!

Visste du att...
...1,3 miljarder människor saknar tillgång till elektricitet? För att vi ska kunna bekämpa fattigdomen behöver världens mest utsatta får bättre tillgång till långsiktigt hållbar, förnybar energi. När vi engagerar oss i Earth Hour kan vi samtidigt tända både lampor och hopp i andra delar av världen!
Fattigdom, energi och klimat hänger ihop.

Tips för en extra mysig, rolig och minnesvärd Earth Hour-kväll
• Släck belysningen hemma och tänd några levande ljus. Bivaxljus är bäst ur miljösynpunkt, annars är stearinljus bättre än paraffin.
• Bjud in till mörkerfest. Samla ihop ett gäng vänner eller familjen och laga klimatsmart mat. Klicka här för smarriga Earth Hour-recept.
• Ha en mindfulness-stund. Var en stund för dig själv, meditera om du känner för det.
• Gå ut och fotografera. Ta med dig kameran, kanske en vän och gå ut och ta före- och efterbilder.
• Skapa ljusgraffitti. Du behöver en kamera där du kan ställa in en lång slutartid och en ficklampa eller någonting annat som lyser. Instruktioner finns på Youtube.
• Ha en candle light dinner. Bjud någon eller några du älskar på en riktigt mysig middag.
• Hitta en date - eller en roomie. Det är klimatsmart att bo ihop.
• Spela högt. Samla ihop ett gäng och spela sällskapsspel.
• Skåda stjärnor. Om det är en stjärnklar kväll, kan stjärnskådning vara en spännande aktivitet. Kontakta ett observatorium nära dig för att höra om de har öppet, eller skåda på egen hand med en stjärnkarta.
• Mys med berättarkväll framför brasan. Samla familj och vänner framför brasan och berätta historier. Om fantasin är skral kanske en ljudbok är ett alternativ.
• Gå på ett evenemang för uppmärksamma klimatet! Ordna ett eget eller kolla in WWF:s kalendarium för att se vad som händer under Earth Hour nära dig.
Källa: WWF

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

 

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

 

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.