Glas med orange innehåll och en morot i står på bord

Dags för detox – 9 supertips

Starta det nya året med en detox. Att detoxa innebär att man hjälper kroppen att driva ut gifter och slaggämnen som inte hör hemma i kroppen. Hälsoeffekterna är ökad energi, fräschare hy, bättre fungerande mage och tarm, minskad svullnad samt en friskare och starkare kropp.
Och kanske blir du även ett kilo eller två lättare...

Sugen på att köra igång? Här har du nio användbara tips.

Ät rätt
Ge kroppen en chans att vila, rena och läka sig själv genom att minska belastningen på dess organ under din detox. Ät lättsmält och renande mat. Frossa i frukt, bär och grönsaker. Ät även rikligt med nötter och frön. För att undvika att mer slagg ansamlas bör du minska på eller helt utesluta vitt socker, alkohol, kött (framförallt rött kött), spannmåls- och mejeriprodukter.

Ät lite och ofta
Ät små portioner ofta istället för ett fåtal stora. Det gynnar såväl din matsmältning som blodsockerbalans. Ett par måltider kan med fördel ersättas med en hälsosam näringsdryck eller smoothie, särskilt under detoxens inledande dagar.

 

Smoothies och gröna drinkar
Låt gärna smoothies och gröna drinkar utgör dina mellanmål under hela detoxperioden. De är rika på antioxidanter, ger bra energi och hjälper till att hålla blodsockret stabilt under dagen. Dina gröna drinkar får gärna innehålla spirulina eller chlorella, två alger som båda stödjer kroppens rening, framförallt av tungmetaller.

Citronvatten
Starta dagen med ljummet citronvatten. Det är naturligt vätskedrivande och hjälper kroppen att spola ut ansamlad vätska och gifter. Se också till att dricka tillräckligt med vatten under dagen, det är viktigt då gifter och slagg delvis lämnar kroppen via urinen. Drick minst två liter vatten per dag.

Örtte istället för kaffe
Drick urindrivande och renande örtteer istället för kaffe. Välj helst örtteer utan teblad, men om du vill ha ett te med någon sorts teblad i, välj grönt ekologiskt te. Undvik svart te samt te med mjölk i.

Örter för detox
Införskaffa ett örtbaserat detoxpreparat som stödjer och hjälper kroppens reningsorgan. Det finns många örter som stärker och hjälper reningsorganen vid en detox. Några av dem är maskros, gurkmeja, ingefära, lakritsrot, brännässla, mariatistel, fänkål, kardborre, kronärtskocka och rödbeta. Skal från psylliumfrön kan även de vara bra vid en detox för att stödja och rengöra tarmarna.

Välj ekologiskt
Välj så mycket ekologiskt som möjligt under din detox, så väl det du stoppar i dig som det du smörjer på huden bör vara ekologiskt och naturligt. Ekologiska varor innehåller mindre gifter och kemikalier än konventionella varor. Genom att välja ekologiskt tillför du kroppen mindre gifter.

 

Motionera
Att röra på sig under detoxperioden hjälper till att hålla alla kroppens system igång, särskilt mag- och tarmsystemet. Gå, jogga, cykla, simma eller gå på ett yogapass. Undvik däremot högintensiv träning under din detox då det kan bli en för stor påfrestning för kroppen.

Rätt tid
Vanligen gör man en detox vid varje årstid, alltså fyra gånger per år. För att få ut så mycket som möjligt av detoxen bör du göra den när du är motiverad och inställd på att leva sunt en tid framöver.

Av Johanna Gustafsson


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

 

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

 

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.