Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

dags_for_detox

Dags för detox – städa kroppen från insidan

Stress, för lite sömn, brist på motion och för mycket mat under en längre tid gör att kroppen inte hinner med att ta hand om slaggprodukterna. Under jul- och nyårshelgen blir det ofta för mycket av det goda – för alla. Efter en sådan period kan det vara hög tid att städa kroppen på insidan genom att göra en detox. Effekterna på hälsan blir oftast större än du förväntat dig.

Det är lätt att skapa ett beroendebeteende. Det vet alla som är svaga för socker. Men det är inte bara snabba kolhydrater man kan bli beroende av. Produkter som är bra för oss kan kännas berusande, men den känslan kan också uppstå om vi tränar hårt. En överdriven konsumtion av både det som är bra och dåligt kan skapa obalanser i kroppen som gör att vi kan uppleva ”kickar” och konsumera ännu mer vilket i längden ger ohälsa.
Att det då och då blir för mycket av det goda är ingenting att skämmas över, det händer alla och julen är till för att njuta. Men nu efter storhelgernas frosseri kan det vara högt tid att dra i nödbromsen och städa kroppen på insidan genom en att göra en detox under några veckor.

 

LÄS OCKSÅ: Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Nina Jonasson

Nina Jonasson, specialiserad hudterapeut och diplomerad näringsterapeut.

Stress förbrukar näring
– Vissa personer har ett bra avgiftningssystem i kroppen och kan göra stora utsvävningar utan att det händer så mycket. Andra kanske bara kan göra små avsteg från sin vardagskost innan det syns i ansiktet eller känns i kroppen. Det här styrs av våra gener men också av den miljö vi lever i. Det är lagom att göra detox två gånger om året för att rensa kroppen på slaggprodukter. En detox är en form av inre städning och med tanke på den stress vi lever under i dag så är det extra viktigt att sköta insidan för att vi inte ska bli sjuka, säger Nina Jonasson, hud- och näringsterapeut i Ystad.
När vi slarvar med mat, sömn och motion hamnar vi oftast i en ond cirkel som gör att vi successivt mår sämre. Och när vi samtidigt utsätter oss för mycket stress orkar inte kroppen med regelbunden städning av insidan. Stress i alla former förbrukar också mer av kroppens resurser snabbare än vad som är normalt. Allt detta göra att vi får näringsbrister som i sin tur leder till att vi blir hungriga, äter mer och till slut har vi skapar ohälsa som ger sig i uttryck på olika sätt.
– När vi inte tillgodoser kroppen med den näring den behöver för att må bra orkar den inte heller ta hand om restprodukter. Efter ett tag blir det synligt. En del får akne, andra rosacea eller eksem. Då räcker det inte med att bara ha bra hudkrämer. Man måste förändra sin livsstil och framförallt sina kostvanor. En bra start på en hälsosammare period är att göra en detox, säger Nina.

Kroppen blir överbelastad
När vi äter läkemedel eller får någon form av hormonbehandling skapar det en stress för kroppen och kan skapa näringsbrister eftersom stressen i sig äter från våra resurser. Och om vi blir förstoppade eller har en nedsatt matsmältning samlar vi på oss mer slaggprodukter vilket gör att kroppen blir överbelastad och lever och njurar, som är de inre reningsorganen, hinner inte med. När kroppen inte kan ta hand om slaggprodukterna är det vanligt att vi får en ökad slembildning och man kan tro att man är förkyld.
– Slemhinnorna i hela kroppen blir känsliga när systemet är överbelastat. Hur stora reaktioner man får är individuellt. Till exempel kan en del personer äta mejeriprodukter varje dag utan att kroppen bildar slem medan andra kan reagera omedelbart på lite. Våra slemhinnor lever i symbios med virus, svamp och bakterier och när balansen blir rubbad är det oftast de goda bakterierna som blir påverkade. Då växer sig svamp och virus starkare och skapar en ohälsosam miljö. När man har en bra tarmflora så mår oftast resten av kroppen bra, förklarar Nina.

LÄS OCKSÅ: Nytt år – och dags för detox!

Att göra en inre städning
Om man bestämmer sig för att göra en inre städning så ska man räkna med att hålla på i tre veckor. Under den här tiden är det viktigt att inte träna hårt, får då kan man bli sämre. Det går bra att ta promenader och att utföra lite gymnastikrörelser som enkla yogarörelser. Försök sova mer än vanligt. Det kan vara bra att skärma av sig från det som tar din uppmärksamhet på kvällen. Stäng av din dator och låt blir att använda mobiltelefonen, om det går.
– Undvik mejeriprodukter och all mat som innehåller mjöl, socker och dåliga fetter som margarin och friterad mat. Drick inte alkohol under den här perioden och gärna så lite kaffe som du bara kan. Ät mer grönsaker och frukt. Det är bra att tillföra nötter och alger. Kryddor som koriander, chili, vitlök och basilika är avgiftande och stimulerar våra rensningsorgan. Prova att riva ingefära och citron och gör små koncentrerade drycker, säger Nina.

 

Ge dig själv några veckor
Att detoxa i 21 dagar är ett bra riktmärke. Det tar så lång tid för kroppen att anpassa sig efter nya vanor. Men gör det gärna längre för att det ska bli lättare att fortsätta med goda kostvanor. Under detoxen är det en fördel att tillföra tillskott som innehåller avgiftande örter. Nina brukar rekommendera sina klienter Alpha plus detoxpaket på två veckor som bland annat innehåller alger som chlorella och spirulina, vilka är bra vid tungmetallsavgiftning. Där finns också ingefära, rödbeta, vetegräs och alfa alfa, livsmedel som stödjer reningsprocessen.
– En del föredrar att ta det lugnare och trappa ner med maten några dagar innan de blir strikta under treveckorsperioden för att sedan trappa upp. Har man ett system som är ordentligt överbelastat så ska man ta halv dos av detoxörterna, för att kroppen ska orka med. Den måste få tid att lösgöra slaggprodukterna i den takt den orkar. Många upplever att de mår så pass bra efter den inre städningen att de fortsätter att undvika bröd och annan mat med mjöl. Det viktigaste efter detoxen är att försöka ha balans i tillvaron. Äter man till exempel sunt i vardagen kan man sväva ut på helgerna, säger Nina.

LÄS OCKSÅ: Dags för detox – 9 supertips

Magen och hyn blir bättre
Den som har problem med magen, hyn, har PMS och känner sig energilös upplever ofta en tydlig förbättring efter detoxveckorna. Efter en detox brukar magen fungera bättre, energin blir högre och humöret höjs. Värk i kroppen kan delvis eller helt upphöra och nattsömnen brukar bli bättre.
– Att städa sitt inre två gånger om året är lika viktigt som att städa sitt hem. Vill man veta mer exakt vilka näringsbrister man har och om
man tror sig vara tungmetallförgiftad så rekommenderar jag att man gör en hårmineralanalys som kan ge svar på detta, avslutar Nina.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Så här gör du en tvåveckors detoxkur

DetoxPlus-programmet bygger på tre drycker: Mighty Greens, Reningsdryck samt Pau D’Arco-te. Under kuren ska du undvika att äta protein, som kött, fisk, ägg och mjölkprodukter. Ät två lätta måltider om dagen, som gröt, sallad eller grönsakssoppa. Undvik allergiframkallande kost samt sådant du vet att du inte tål. Se till att dricka rikligt med vatten, till exempel vatten med citron eller äppelcidervinäger.

Dag 1-2 upptrappning
Börja din morgon med att dricka ett till två glas vatten och en Mighty Greens-dryck. Till lunch är det dags för din första reningsdryck. Uteslut alla livsmedel som inte finns på listan över lämpliga livsmedel. Drick en halv till en liter Pau D’Arco-te om dagen.

Dag 3-12
Börja även under denna period morgonen med ett till två glas vatten och en Mighty Greens-dryck. Drick en reningsdryck på förmiddagen eller till lunch och en reningsdryck och Mighty Greens-dryck på kvällen. Öka ditt intag av Pau D’Arco-te till en liter om dagen.

Dag 13-14 nedtrappning
Fortsätt med din Mighty Greens-dryck på morgonen men återgå till att ta en reningsdryck om dagen samt drick Pau D’Arco-te.
För att få maximal fördel av programmet är det viktigt att du långsamt återinför mat som du inte ätit under programmet. Om du misstänker att du har matallergier provar du ett livsmedel i taget och väntar 24–48 timmar för att se om du får någon reaktion.

Lätta måltider
Välj kost som är fri från bekämpningsmedel, konserveringsmedel, färgämnen och andra tillsatser. Näringsdrycken tillgodoser kroppens näringsbehov och stöder avgiftning, matsmältning och näringsupptag. Ät grönsaker, rotsaker, frukt och bär. Komplettera med råris, bovete, linser eller hirs. Krydda maten med örtkryddor, ingefära, gurkmeja, och cayenne.

Reaktioner och överkänslighet
Efter kuren kan du upptäcka att du är överkänslig mot vissa livsmedel. Kroppen har under kuren vilat från sånt du ätit dagligen och som kroppen anpassat sig till. När du börjar äta detta igen kommer du märka kroppens verkliga reaktion, som både kan vara fysisk och psykisk.

Man kan få tillfälliga avgiftningsreaktioner under en detox, till exempel avvänjningssymptom från kaffe. De positiva effekterna brukar vara:

• normalisering av aptiten
• ökad vitalitet och energi
• förbättrad kroppsfigur
• förbättrad allmänhälsa
• förbättrad matsmältning
• ökad prestationsförmåga
• ökad mental skärpa och klarhet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.