Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

dags_for_detox

Dags för detox – städa kroppen från insidan

Stress, för lite sömn, brist på motion och för mycket mat under en längre tid gör att kroppen inte hinner med att ta hand om slaggprodukterna. Under jul- och nyårshelgen blir det ofta för mycket av det goda – för alla. Efter en sådan period kan det vara hög tid att städa kroppen på insidan genom att göra en detox. Effekterna på hälsan blir oftast större än du förväntat dig.

Det är lätt att skapa ett beroendebeteende. Det vet alla som är svaga för socker. Men det är inte bara snabba kolhydrater man kan bli beroende av. Produkter som är bra för oss kan kännas berusande, men den känslan kan också uppstå om vi tränar hårt. En överdriven konsumtion av både det som är bra och dåligt kan skapa obalanser i kroppen som gör att vi kan uppleva ”kickar” och konsumera ännu mer vilket i längden ger ohälsa.
Att det då och då blir för mycket av det goda är ingenting att skämmas över, det händer alla och julen är till för att njuta. Men nu efter storhelgernas frosseri kan det vara högt tid att dra i nödbromsen och städa kroppen på insidan genom en att göra en detox under några veckor.

 

LÄS OCKSÅ: Årets detoxprodukt 2017 – rening på naturlig väg

Nina Jonasson

Nina Jonasson, specialiserad hudterapeut och diplomerad näringsterapeut.

Stress förbrukar näring
– Vissa personer har ett bra avgiftningssystem i kroppen och kan göra stora utsvävningar utan att det händer så mycket. Andra kanske bara kan göra små avsteg från sin vardagskost innan det syns i ansiktet eller känns i kroppen. Det här styrs av våra gener men också av den miljö vi lever i. Det är lagom att göra detox två gånger om året för att rensa kroppen på slaggprodukter. En detox är en form av inre städning och med tanke på den stress vi lever under i dag så är det extra viktigt att sköta insidan för att vi inte ska bli sjuka, säger Nina Jonasson, hud- och näringsterapeut i Ystad.
När vi slarvar med mat, sömn och motion hamnar vi oftast i en ond cirkel som gör att vi successivt mår sämre. Och när vi samtidigt utsätter oss för mycket stress orkar inte kroppen med regelbunden städning av insidan. Stress i alla former förbrukar också mer av kroppens resurser snabbare än vad som är normalt. Allt detta göra att vi får näringsbrister som i sin tur leder till att vi blir hungriga, äter mer och till slut har vi skapar ohälsa som ger sig i uttryck på olika sätt.
– När vi inte tillgodoser kroppen med den näring den behöver för att må bra orkar den inte heller ta hand om restprodukter. Efter ett tag blir det synligt. En del får akne, andra rosacea eller eksem. Då räcker det inte med att bara ha bra hudkrämer. Man måste förändra sin livsstil och framförallt sina kostvanor. En bra start på en hälsosammare period är att göra en detox, säger Nina.

Kroppen blir överbelastad
När vi äter läkemedel eller får någon form av hormonbehandling skapar det en stress för kroppen och kan skapa näringsbrister eftersom stressen i sig äter från våra resurser. Och om vi blir förstoppade eller har en nedsatt matsmältning samlar vi på oss mer slaggprodukter vilket gör att kroppen blir överbelastad och lever och njurar, som är de inre reningsorganen, hinner inte med. När kroppen inte kan ta hand om slaggprodukterna är det vanligt att vi får en ökad slembildning och man kan tro att man är förkyld.
– Slemhinnorna i hela kroppen blir känsliga när systemet är överbelastat. Hur stora reaktioner man får är individuellt. Till exempel kan en del personer äta mejeriprodukter varje dag utan att kroppen bildar slem medan andra kan reagera omedelbart på lite. Våra slemhinnor lever i symbios med virus, svamp och bakterier och när balansen blir rubbad är det oftast de goda bakterierna som blir påverkade. Då växer sig svamp och virus starkare och skapar en ohälsosam miljö. När man har en bra tarmflora så mår oftast resten av kroppen bra, förklarar Nina.

LÄS OCKSÅ: Nytt år – och dags för detox!

Att göra en inre städning
Om man bestämmer sig för att göra en inre städning så ska man räkna med att hålla på i tre veckor. Under den här tiden är det viktigt att inte träna hårt, får då kan man bli sämre. Det går bra att ta promenader och att utföra lite gymnastikrörelser som enkla yogarörelser. Försök sova mer än vanligt. Det kan vara bra att skärma av sig från det som tar din uppmärksamhet på kvällen. Stäng av din dator och låt blir att använda mobiltelefonen, om det går.
– Undvik mejeriprodukter och all mat som innehåller mjöl, socker och dåliga fetter som margarin och friterad mat. Drick inte alkohol under den här perioden och gärna så lite kaffe som du bara kan. Ät mer grönsaker och frukt. Det är bra att tillföra nötter och alger. Kryddor som koriander, chili, vitlök och basilika är avgiftande och stimulerar våra rensningsorgan. Prova att riva ingefära och citron och gör små koncentrerade drycker, säger Nina.

 

Ge dig själv några veckor
Att detoxa i 21 dagar är ett bra riktmärke. Det tar så lång tid för kroppen att anpassa sig efter nya vanor. Men gör det gärna längre för att det ska bli lättare att fortsätta med goda kostvanor. Under detoxen är det en fördel att tillföra tillskott som innehåller avgiftande örter. Nina brukar rekommendera sina klienter Alpha plus detoxpaket på två veckor som bland annat innehåller alger som chlorella och spirulina, vilka är bra vid tungmetallsavgiftning. Där finns också ingefära, rödbeta, vetegräs och alfa alfa, livsmedel som stödjer reningsprocessen.
– En del föredrar att ta det lugnare och trappa ner med maten några dagar innan de blir strikta under treveckorsperioden för att sedan trappa upp. Har man ett system som är ordentligt överbelastat så ska man ta halv dos av detoxörterna, för att kroppen ska orka med. Den måste få tid att lösgöra slaggprodukterna i den takt den orkar. Många upplever att de mår så pass bra efter den inre städningen att de fortsätter att undvika bröd och annan mat med mjöl. Det viktigaste efter detoxen är att försöka ha balans i tillvaron. Äter man till exempel sunt i vardagen kan man sväva ut på helgerna, säger Nina.

LÄS OCKSÅ: Dags för detox – 9 supertips

Magen och hyn blir bättre
Den som har problem med magen, hyn, har PMS och känner sig energilös upplever ofta en tydlig förbättring efter detoxveckorna. Efter en detox brukar magen fungera bättre, energin blir högre och humöret höjs. Värk i kroppen kan delvis eller helt upphöra och nattsömnen brukar bli bättre.
– Att städa sitt inre två gånger om året är lika viktigt som att städa sitt hem. Vill man veta mer exakt vilka näringsbrister man har och om
man tror sig vara tungmetallförgiftad så rekommenderar jag att man gör en hårmineralanalys som kan ge svar på detta, avslutar Nina.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Så här gör du en tvåveckors detoxkur

DetoxPlus-programmet bygger på tre drycker: Mighty Greens, Reningsdryck samt Pau D’Arco-te. Under kuren ska du undvika att äta protein, som kött, fisk, ägg och mjölkprodukter. Ät två lätta måltider om dagen, som gröt, sallad eller grönsakssoppa. Undvik allergiframkallande kost samt sådant du vet att du inte tål. Se till att dricka rikligt med vatten, till exempel vatten med citron eller äppelcidervinäger.

Dag 1-2 upptrappning
Börja din morgon med att dricka ett till två glas vatten och en Mighty Greens-dryck. Till lunch är det dags för din första reningsdryck. Uteslut alla livsmedel som inte finns på listan över lämpliga livsmedel. Drick en halv till en liter Pau D’Arco-te om dagen.

Dag 3-12
Börja även under denna period morgonen med ett till två glas vatten och en Mighty Greens-dryck. Drick en reningsdryck på förmiddagen eller till lunch och en reningsdryck och Mighty Greens-dryck på kvällen. Öka ditt intag av Pau D’Arco-te till en liter om dagen.

Dag 13-14 nedtrappning
Fortsätt med din Mighty Greens-dryck på morgonen men återgå till att ta en reningsdryck om dagen samt drick Pau D’Arco-te.
För att få maximal fördel av programmet är det viktigt att du långsamt återinför mat som du inte ätit under programmet. Om du misstänker att du har matallergier provar du ett livsmedel i taget och väntar 24–48 timmar för att se om du får någon reaktion.

Lätta måltider
Välj kost som är fri från bekämpningsmedel, konserveringsmedel, färgämnen och andra tillsatser. Näringsdrycken tillgodoser kroppens näringsbehov och stöder avgiftning, matsmältning och näringsupptag. Ät grönsaker, rotsaker, frukt och bär. Komplettera med råris, bovete, linser eller hirs. Krydda maten med örtkryddor, ingefära, gurkmeja, och cayenne.

Reaktioner och överkänslighet
Efter kuren kan du upptäcka att du är överkänslig mot vissa livsmedel. Kroppen har under kuren vilat från sånt du ätit dagligen och som kroppen anpassat sig till. När du börjar äta detta igen kommer du märka kroppens verkliga reaktion, som både kan vara fysisk och psykisk.

Man kan få tillfälliga avgiftningsreaktioner under en detox, till exempel avvänjningssymptom från kaffe. De positiva effekterna brukar vara:

• normalisering av aptiten
• ökad vitalitet och energi
• förbättrad kroppsfigur
• förbättrad allmänhälsa
• förbättrad matsmältning
• ökad prestationsförmåga
• ökad mental skärpa och klarhet

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

 

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

 

 

10 bra sätt att använda kokosolja

Hälsa

Kokosolja anses numera som en hälsofrämjande råvara. Men kokosolja kan också användas till mycket mer. Till exempel är fett ett skönhetsmedel för hår och hud. Här är 10 bra skäl att använda den feta oljan på utsidan av kroppen.