Damma av trött vinterhud – så gör du

Dags att damma av den trötta vinterhuden och förbereda huden för sol!
Skönhetsexperten Johanna Bjurström tipsar om sina favoriter i badrumsskåpet.

Huden speglar hur du mår inuti koppen och om du har obalanser kan detta synas på huden som olika hudtillstånd.

För att få en vacker och välmående hy så gäller det att dricka mycket vatten. Glöm inte heller att hitta lugna stunder som minskar din stress i din vardag, så kommer du se skillnaden även på huden. Om du ger dina celler de bästa förutsättningarna med en bra cellmiljö, så kommer din hud att stråla. Hudens celler behöver helt enkelt rätt bränsle för att må bra.

Läs också: 4 värstingar att undvika i din hudkräm

 

Peela huden med en ekologisk hudvårdsprodukt
Genom att peela huden med en mild och ekologisk hudvårdsprodukt innan du återfuktar med en bodylotion eller ansiktskräm kan du få din hy att känna sig som ny.

Var dock försiktig när du peelar ansikte och kropp och peela inte direkt innan du ska ut i solen, utan någon dag innan så huden hinner återhämta sig. Och undvik att ligga och pressa. Det räcker med 20 minuter om dagen i solen. Använd hatt för att skydda ansiktet och sitt helst under ett parasoll.
Huden är det organ i kroppen som sist får näring, så det är extra viktigt vad du stoppar i dig för att huden

Skönhetsexperten Johanna Bjurström

ska må bra.

Läs också: Fem vitaminer som gör underverk för huden

Ge huden extra näring
Känner du att du inte får i dig tillräckligt med näring rekommenderas minst en grön juice eller en smoothie om dagen, det är ett lätt sätt att få i sig bra näring på. Du kan även behöva ge huden extra näring som exempelvis zink, kisel, B- C och E-vitaminer samt omega-3 beroende på vad du behöver extra av. Här tipsar skönhetsexperten om några av hennes favoritprodukter som hjälper dig att förbereda huden för vårsolen.

 

 

Härlig kroppspeeling med doft av citron
Peela kroppen med Body Peeling Litsea Cubeba från Rosenserien, 200 ml, 299 kronor. Den tar bort gamla hudceller och ser till att ny, fräsch hud kommer fram. Huden blir len och redo för vidare produkter. Peelingen doftar citron och innehåller litsea cubeba, en växt som är lugnande för huden. Ett tips är att peela extra på områden där det finns celluliter, eller där huden har en mer nedsatt cirkulation. Blöt huden först för att sedan med små rörelser – mot hjärtat – massera in peelingen.

 

 Läs också: 24 frågor och svar om hudvård

Snäll enzympeeling med supereffekt
Har du torr och känslig hud rekommenderas Enzympeeling från Börlind, 30g, 349 kronor. De naturliga enzymerna löser upp döda hudceller utan korn, och innehåller även aloe vera som är extra bra för känslig hud och tillför extra näring till huden. Fördela peelingen över ansiktet med en mild massage och låt sedan ligga på en stund, som en ansiktsmask. Enzymerna löser upp de gamla hudcellerna på ett milt sätt.

 

Läs också: 12 anledningar att äta C-vitamin

Ge huden en kick med apelsin
En favorit på våren och sommaren är Orange Blossom Energizer från Börlind, 50 ml, 340 kronor. Ladda huden med en extra C-vitaminkick och återfukta underhuden så att även överhuden blir återfuktad. Just detta serum kallas för en 2-fas produkt, vilket innebär att den består av en vätskebaserad och en oljebaserad del. Det är viktigt att du skakar flaskan så det blandar sig. Använd gärna på natten för extra fukt i underhuden och gärna efter att du har peelat huden. Du kan även använda den på dagen för en extra boost och avsluta med en fuktkräm.

 

 

Serum som stärker solskadad hud
Rosenserien C-vitaminserum, 20 ml, 479 kronor är ett djupverkande serum och en vitaminkick för huden. C-vitamin stärker upp huden och ser till att huden återfår och bibehåller sin spänst och lyster. Serumet är bra vid solskadad hud som kan ha fått pigmenteringar. Tänk dock på att pigmenteringar oftast kommer tillbaka igen när du utsätter huden för sol.

 

Läs också: Så får du fin hy – med blommor

Mat och näring för huden med Skin Food
Weledas Skin Food Light, 75 ml, 129 kronor är en lättare variant av deras kändisfavorit och klassiker Skin Food. Den går snabbt in i huden och återfuktar huden direkt. Skin Food Light är en ekologisk kräm med naturliga ingredienser som sheasmör, kamomill, ringblomma och styvmorsviol och doftar ljuvligt. Krämen är extra bra för att lugna huden efter att du har peelat den. En favorit i badrumsskåpet!

 

Av Johanna Bjurström


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.

5 kännetecken på stress och vad du kan göra åt det

Naturlig hälsa

Hjärtklappning, spända muskler och svettningar är alla symtom på stress och förhöjda kortisolnivåer. Men vårt stresshormon är lika viktigt som nödvändigt. För att inte ständigt gå omkring och vara trött av för hög stressnivå så finns det olika knep som gör att du går ner i varv. Här är fem kännetecken på stress och ännu fler lösningar.

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.