Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

En grupp kvinnor dansar ihop

Dans utan prestationskrav stärker din mentala hälsa

Fakta: dans som behandling mot psykisk ohälsa

Anna Dubergs avhandling 2016 har sedan dess lett till att dans som behandlingsalternativ för tonåringar med psykisk ohälsa blivit verklighet. Det sprider sig nu till fler orter i Sverige, även för blandade grupper (med både killar och tjejer).
(Källa: Friskis & Svettis)

Den 29 april är det ”Dansens dag” – och det finns många skäl att dansa! Visste du att regelbunden dansträning motverkar psykisk ohälsa? Men att dansa utan krav på prestation är nyckeln!

Gillar du att dansa och känna glädjen och energin det ger, men är inte sugen på att uppträda för andra eller vara del av ett tävlingsmoment, à la Let’s dance? Då har du goda chanser att må bra både psykiskt och fysiskt!

 

Regelbunden, kravlös dansträning kan få dig att må bättre, minska känslor av oro, nedstämdhet och fysiska symtom som värk i mage och huvud som är vanliga vid psykisk ohälsa. När du dansar slutar du nämligen fokusera på dina tankar och ger dig hän till upplevelsen istället. Det visar svensk forskning, ledd av Anna Duberg, vid Universitetssjukvårdens Forskningscentrum i Örebro.

LÄS OCKSÅ: Fråga doktorn Suzanne sa ja till Let´s dance utan någon som helst tvekan

Symtomen minskade i dansgruppen

Anna Duberg, som är såväl Medicine Doktor i Hälsovetenskap som legitimerad fysioterapeut, har skrivit en hel avhandling som undersökt hur dans hjälper tonårsflickor (13-18 år) som mår dåligt psykiskt, vilket dessvärre är väldigt vanligt bland unga. Negativa och upprepade tankar kring prestation, lycka, utseende, skolan och sociala medier är några orsaker till problemet, enligt Anna Duberg.

LÄS OCKSÅ: Tony Irving – om resan från botoxfrälst till en sucker för naturlig hälsa

Avhandlingen visade att dansträning upplevs som en fristad från vardagens stress för flickorna som var med i undersökningen. Dessutom ökade deltagarnas självskattade hälsa och självtillit och deras fysiska och psykiska symtom minskade, som problem med huvudvärk och magont. Allt jämfördes mot en kontrollgrupp som inte fick samma resultat. Användandet av smärtlindrande medicin minskade dessutom i dansgruppen. Och just den kravlösa atmosfären och den stöttande gemenskapen i gruppen spelade en stor roll för deltagarna.

Rörelseglädje utan krav

”Dansprojektet”, som studien (från 2016) kallades, innehöll dans inom flera olika stilar:  som afro, street dance och showjazz och pågick i åtta månader då 112 unga tjejern danstränade två gånger per vecka. Fokus låg på rörelseglädje, inte prestation och innehöll därför inte heller något uppvisningsmoment. Att skapa en skön stämning och härlig gemenskap är helt avgörande, menar Anna Duberg, för om dansen känns kul så blir den av.

LÄS OCKSÅ: Ann Wilson: ”Jag gillar att kämpa för saker”

Regelbunden dans viktigt

Men Anna Duberg understryker att det är viktigt med regelbundenhet för att dansen ska ge tydliga hälsoeffekter. Och kroppskännedomsträning är något som också ger ökat välbefinnande.

 

Forskare har en ny studie på gång för att se om regelbunden dansträning ger samma positiva effekt hos vuxna som för tonåringar  – och existerande förstudier visar lovande resultat.

Källa: Dans för hälsa

Av Carolina Eriksson

 


Fakta: dans som behandling mot psykisk ohälsa

Anna Dubergs avhandling 2016 har sedan dess lett till att dans som behandlingsalternativ för tonåringar med psykisk ohälsa blivit verklighet. Det sprider sig nu till fler orter i Sverige, även för blandade grupper (med både killar och tjejer).
(Källa: Friskis & Svettis)

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!