Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Fakta

Namn: Maria Felding
Yrke: Klinisk dietist och har en magisterexamen i klinisk nutrition från Köpenhamns universitet. Hon är certifierad i växtbaserad näringslära vid T. Colin Campbells Center for Nutrition Studies och är även certifierad i Low Fodmap-dieten för behandling av irriterad tjocktarm (IBS).
Bor: i Köpenhamn där hon även driver klinik.

Namn: Tobias Schmidt Hansen
Ålder: 33 år
Yrke: Läkare, Tobias har har bland annat gått kurser för USA:s ledande naturläkare Andrew Weil.
Bor: Köpenhamn där han arbetar som läkare på en vårdcentral.

Aktuella med:
Boken "Den växtbaserade kosten" på Soulfood publishing förlag (2019). Maria kom även nyligen även ut med sin senaste bok på danska 2019 om vegansk kost till barn.

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Många frågar sig om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket, men mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

Dietisten Maria Felding har mottagning i Köpenhamn i Danmark, hon är också verksam som föreläsare och som skribent vid flera tidningar. Tobias Schmidt Hansen är läkare och arbetar på en vårdcentral i Köpenhamn, kosten är ett av de redskap han använder för att hjälpa sina patienter att återfå hälsan. Tillsammans har de skrivit boken ”Den växtbaserade kosten: Klara besked om hur maten påverkar din hälsa och vad du kan uppnå med en optimal kost” som nyligen kom ut på svenska på Soulfoods publishing förlag.

I boken tar de upp frågor som om veganer i sig tillräckligt med protein, måste man inte dricka komjölk för att få starka ben och om risken för bröstcancer ökar om man äter soja. Kurera frågade dem om de vanligaste myterna och missförstånden och hur man lättast går tillväga för att äta mer växtbaserat.

 

Vilka är de främsta hälsovinsterna med att äta växtbaserad kost?
– En växtbaserad kost besående av främst grönsaker, frukt och fullkorn, baljväxter och fett från nötter och fröer kan bidra till att sänka flera sjukdomsmarkörer som vikt, blodtryck, kolesterol och insulinresistens, det bidrar även till att upprätthålla en sund mikrobiota och skyddar på det hela taget mot sjukdom. De som äter mycket från växtriket har visat sig löpa lägre risk för högt blodtryck, diabetes, hjärtkärlsjukdom och vissa former av cancer, svarar Maria.

LÄS OCKSÅ: Lars Frölander – OS-medaljör med helgrönt i tanken

Finns det inga risker, som att man inte får i sig tillräckligt med protein eller vissa näringsämnen?
– De som äter i första hand oprocessade grönsaker och får i sig tillräckligt med kalorier behöver inte oroa sig för att inte få i sig tillräckligt med protein, järn, kalcium eller andra näringsämnen. Det är främst två vitaminer som man inte kan få via den vegetabiliska kosten och det är B12 och D-vitamin, de flesta nordbor bör ta extra D-vitamin på vintern då det är svart att få i sig tillräckligt via kosten. Tillskott av B12 är nödvändigt då B12 bildas av bakterier i jorden och vi på grund av dagens höga livmedelshygien inte får i oss det den vägen. Djur får det som tillskott i fodret, därför får vi i oss det när vi äter kött men äter man helt växtbaserat måste man ta tillskott av B12 året om och D-vitamin under vinterhalvåret, säger Maria.

LÄS OCKSÅ: Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Vilka är de största myterna om växtbaserad kost?
– Myterna handlar främst om att man inte skulle få i sig tillräcklig med näring. Det är främst protein, kalcium och järn samt omega 3 som många är rädda att få i sig för lite av. Men som vi nämnde tidigare är det inga problem, till exempel är baljväxter en god källa till samtliga. Det är väldigt olyckligt om dessa myter avhåller människor från att äta mer växtbasera,t då det kan skydda dem från många vanliga livsstilssjukdomar, säger Maria.

Hur kom ni själva in på den växtbaserade kosten?
Maria:
Jag har varit vegan och ätit växtbaserat i lite över 13 år. Jag började intressera mig för kost och hälsa när jag var i 17-årsåldern och gick gradvis över till en växtbaserad kost. Det var både ett hälsobeslut och etiskt beslut berättar Maria, och förklarar att hon helt enkelt inte kunde försvara hur djuren blir behandlade i livsmedelsindustrin.

Tobias: Jag har varit vegan i 14 år, det var inte ett enskilt tillfälle som gjorde att jag beslutade att bli vegan. Det var snarare så att jag började fasa ut kött efter ett längre sjukdomsförlopp efter vilket jag kände att det inte längre kändes bra att äta kött. Det föll sig också naturligt när jag flyttade hemifrån att jag inte köpte kött när jag handlade mat. Det var först senare som jag förstod vad veganism var och efter det har jag gått igenom olika faser när miljön, hälsan eller djurens välfärd varit viktiga för mig. Idag väger alla tre lika tungt.

LÄS OCKSÅ: Renée peppar till förändring

Vilka blir samhälls- och miljövinsterna om fler går övre till växtbaserad kost?
– Som det ser ut är de tämligen stora. En amerikansk studie från 2018 visar att om man skulle byta ut alla livsmedel till växtbaserade skulle 350 miljoner fler människor kunna äta sig mätta. I Norge har man uppskattat att samhällsvinsten skulle bli 154 miljoner kronor om befilkningen skulle äta mer grönt. Och en framtidsanalys gjord på Oxfords universitet visar att man skulle kunna förebygga 8,1 miljoner dödsfall årligen världen över samt få ned växthusgaserna med 70 procent.

 

Vilka råd skulle ni ge den som vill lägga om kosten men inte vet var den ska börja?
Maria: Prova att inkludera fler grönsaker i kosten och fokusera på vad man skulle kunna äta mer av istället för på vad man ska begränsa.

1. Mitt första råd är att äta mer frukt, gärna 3-4 stycken dagligen.
2. Utöver det kan man börja med att äta havregrynsgröt med sojamjölk eller någon annan växtbaserad mjölk till frukost, ihop med frukt.
3. Prova att ha hummus eller bönpastej på rågmackan på morgonen.
4. Prova att börja laga fler växtbaserade rätter till middag. Det finns gott kokböcker med växtbaserade recept att hämta inspiration från. Eller så kan man prova att abonnera på en vegansk matkasse.

– Jag vill understryka att det är bättre att tänka mer grönt istället för mindre kött, det gör det till en mer positiv upplevelse när man ser att man har mer grönsaker på tallriken. När det blir mer grönsaker och baljväxter på tallriken blir det automatiskt mindre kött så det behöver man inte fokusera på säger Maria.
Och hon får medhåll av Tobias:
– Jag rekommenderar alltid att man börjar med att byta ut frukosten, säger Tobias. Ofta äter vi samma varje dag, det är därför lätt för de flesta att ändra, exempelvis genom att byta ut mejeriprodukterna mot växtbaserade alternativ. Efter det brukar jag hjälpa dem att hitta alternativ till processat kött som är det skadligaste av alla animaliska produkter, säger Tobias som rekommenderar en långsam och stegvis förändring så att kropppen vänjer sig vid den ökande mängden fibrer. Slutligen vill jag påpeka att smaklökarna ändrar sig och man efter några veckor kommer ha vant sig vid den nya kosten.

Av Nina Törmark

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Maria Felding
Yrke: Klinisk dietist och har en magisterexamen i klinisk nutrition från Köpenhamns universitet. Hon är certifierad i växtbaserad näringslära vid T. Colin Campbells Center for Nutrition Studies och är även certifierad i Low Fodmap-dieten för behandling av irriterad tjocktarm (IBS).
Bor: i Köpenhamn där hon även driver klinik.

Namn: Tobias Schmidt Hansen
Ålder: 33 år
Yrke: Läkare, Tobias har har bland annat gått kurser för USA:s ledande naturläkare Andrew Weil.
Bor: Köpenhamn där han arbetar som läkare på en vårdcentral.

Aktuella med:
Boken "Den växtbaserade kosten" på Soulfood publishing förlag (2019). Maria kom även nyligen även ut med sin senaste bok på danska 2019 om vegansk kost till barn.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.