Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Fakta

Namn: Maria Felding
Yrke: Klinisk dietist och har en magisterexamen i klinisk nutrition från Köpenhamns universitet. Hon är certifierad i växtbaserad näringslära vid T. Colin Campbells Center for Nutrition Studies och är även certifierad i Low Fodmap-dieten för behandling av irriterad tjocktarm (IBS).
Bor: i Köpenhamn där hon även driver klinik.

Namn: Tobias Schmidt Hansen
Ålder: 33 år
Yrke: Läkare, Tobias har har bland annat gått kurser för USA:s ledande naturläkare Andrew Weil.
Bor: Köpenhamn där han arbetar som läkare på en vårdcentral.

Aktuella med:
Boken "Den växtbaserade kosten" på Soulfood publishing förlag (2019). Maria kom även nyligen även ut med sin senaste bok på danska 2019 om vegansk kost till barn.

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Många frågar sig om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket, men mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

Dietisten Maria Felding har mottagning i Köpenhamn i Danmark, hon är också verksam som föreläsare och som skribent vid flera tidningar. Tobias Schmidt Hansen är läkare och arbetar på en vårdcentral i Köpenhamn, kosten är ett av de redskap han använder för att hjälpa sina patienter att återfå hälsan. Tillsammans har de skrivit boken ”Den växtbaserade kosten: Klara besked om hur maten påverkar din hälsa och vad du kan uppnå med en optimal kost” som nyligen kom ut på svenska på Soulfoods publishing förlag.

I boken tar de upp frågor som om veganer i sig tillräckligt med protein, måste man inte dricka komjölk för att få starka ben och om risken för bröstcancer ökar om man äter soja. Kurera frågade dem om de vanligaste myterna och missförstånden och hur man lättast går tillväga för att äta mer växtbaserat.

 

Vilka är de främsta hälsovinsterna med att äta växtbaserad kost?
– En växtbaserad kost besående av främst grönsaker, frukt och fullkorn, baljväxter och fett från nötter och fröer kan bidra till att sänka flera sjukdomsmarkörer som vikt, blodtryck, kolesterol och insulinresistens, det bidrar även till att upprätthålla en sund mikrobiota och skyddar på det hela taget mot sjukdom. De som äter mycket från växtriket har visat sig löpa lägre risk för högt blodtryck, diabetes, hjärtkärlsjukdom och vissa former av cancer, svarar Maria.

LÄS OCKSÅ: Lars Frölander – OS-medaljör med helgrönt i tanken

Finns det inga risker, som att man inte får i sig tillräckligt med protein eller vissa näringsämnen?
– De som äter i första hand oprocessade grönsaker och får i sig tillräckligt med kalorier behöver inte oroa sig för att inte få i sig tillräckligt med protein, järn, kalcium eller andra näringsämnen. Det är främst två vitaminer som man inte kan få via den vegetabiliska kosten och det är B12 och D-vitamin, de flesta nordbor bör ta extra D-vitamin på vintern då det är svart att få i sig tillräckligt via kosten. Tillskott av B12 är nödvändigt då B12 bildas av bakterier i jorden och vi på grund av dagens höga livmedelshygien inte får i oss det den vägen. Djur får det som tillskott i fodret, därför får vi i oss det när vi äter kött men äter man helt växtbaserat måste man ta tillskott av B12 året om och D-vitamin under vinterhalvåret, säger Maria.

LÄS OCKSÅ: Cecilia lagar magar med hemsnickrad makrobiotik

Vilka är de största myterna om växtbaserad kost?
– Myterna handlar främst om att man inte skulle få i sig tillräcklig med näring. Det är främst protein, kalcium och järn samt omega 3 som många är rädda att få i sig för lite av. Men som vi nämnde tidigare är det inga problem, till exempel är baljväxter en god källa till samtliga. Det är väldigt olyckligt om dessa myter avhåller människor från att äta mer växtbasera,t då det kan skydda dem från många vanliga livsstilssjukdomar, säger Maria.

Hur kom ni själva in på den växtbaserade kosten?
Maria:
Jag har varit vegan och ätit växtbaserat i lite över 13 år. Jag började intressera mig för kost och hälsa när jag var i 17-årsåldern och gick gradvis över till en växtbaserad kost. Det var både ett hälsobeslut och etiskt beslut berättar Maria, och förklarar att hon helt enkelt inte kunde försvara hur djuren blir behandlade i livsmedelsindustrin.

Tobias: Jag har varit vegan i 14 år, det var inte ett enskilt tillfälle som gjorde att jag beslutade att bli vegan. Det var snarare så att jag började fasa ut kött efter ett längre sjukdomsförlopp efter vilket jag kände att det inte längre kändes bra att äta kött. Det föll sig också naturligt när jag flyttade hemifrån att jag inte köpte kött när jag handlade mat. Det var först senare som jag förstod vad veganism var och efter det har jag gått igenom olika faser när miljön, hälsan eller djurens välfärd varit viktiga för mig. Idag väger alla tre lika tungt.

LÄS OCKSÅ: Renée peppar till förändring

Vilka blir samhälls- och miljövinsterna om fler går övre till växtbaserad kost?
– Som det ser ut är de tämligen stora. En amerikansk studie från 2018 visar att om man skulle byta ut alla livsmedel till växtbaserade skulle 350 miljoner fler människor kunna äta sig mätta. I Norge har man uppskattat att samhällsvinsten skulle bli 154 miljoner kronor om befilkningen skulle äta mer grönt. Och en framtidsanalys gjord på Oxfords universitet visar att man skulle kunna förebygga 8,1 miljoner dödsfall årligen världen över samt få ned växthusgaserna med 70 procent.

 

Vilka råd skulle ni ge den som vill lägga om kosten men inte vet var den ska börja?
Maria: Prova att inkludera fler grönsaker i kosten och fokusera på vad man skulle kunna äta mer av istället för på vad man ska begränsa.

1. Mitt första råd är att äta mer frukt, gärna 3-4 stycken dagligen.
2. Utöver det kan man börja med att äta havregrynsgröt med sojamjölk eller någon annan växtbaserad mjölk till frukost, ihop med frukt.
3. Prova att ha hummus eller bönpastej på rågmackan på morgonen.
4. Prova att börja laga fler växtbaserade rätter till middag. Det finns gott kokböcker med växtbaserade recept att hämta inspiration från. Eller så kan man prova att abonnera på en vegansk matkasse.

– Jag vill understryka att det är bättre att tänka mer grönt istället för mindre kött, det gör det till en mer positiv upplevelse när man ser att man har mer grönsaker på tallriken. När det blir mer grönsaker och baljväxter på tallriken blir det automatiskt mindre kött så det behöver man inte fokusera på säger Maria.
Och hon får medhåll av Tobias:
– Jag rekommenderar alltid att man börjar med att byta ut frukosten, säger Tobias. Ofta äter vi samma varje dag, det är därför lätt för de flesta att ändra, exempelvis genom att byta ut mejeriprodukterna mot växtbaserade alternativ. Efter det brukar jag hjälpa dem att hitta alternativ till processat kött som är det skadligaste av alla animaliska produkter, säger Tobias som rekommenderar en långsam och stegvis förändring så att kropppen vänjer sig vid den ökande mängden fibrer. Slutligen vill jag påpeka att smaklökarna ändrar sig och man efter några veckor kommer ha vant sig vid den nya kosten.

Av Nina Törmark

Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Namn: Maria Felding
Yrke: Klinisk dietist och har en magisterexamen i klinisk nutrition från Köpenhamns universitet. Hon är certifierad i växtbaserad näringslära vid T. Colin Campbells Center for Nutrition Studies och är även certifierad i Low Fodmap-dieten för behandling av irriterad tjocktarm (IBS).
Bor: i Köpenhamn där hon även driver klinik.

Namn: Tobias Schmidt Hansen
Ålder: 33 år
Yrke: Läkare, Tobias har har bland annat gått kurser för USA:s ledande naturläkare Andrew Weil.
Bor: Köpenhamn där han arbetar som läkare på en vårdcentral.

Aktuella med:
Boken "Den växtbaserade kosten" på Soulfood publishing förlag (2019). Maria kom även nyligen även ut med sin senaste bok på danska 2019 om vegansk kost till barn.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.