Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Därför åldras soffpotatisars hjärnor fortare

Vi vet att det är bra för hälsan att röra på sig. Nu visar ny forskning att även vår hjärna påverkas positivt av att vi håller igång – och att den åldras snabbare hos människor som inte rör på sig.

Vi åldras av att inte träna - både fysiskt och psykiskt. Stillasittande inte bara dödar - det minskar även din hjärna.
En ny amerikansk studie, publicerad i tidskriften Journal of Neurology, visar nämligen nu att hjärnan hos soffpotatisar åldras snabbare än personer som rör på sig.
Forskarna kunde även koppla minskade hjärnvolymer till att man tidigare levt ett stillasittande liv.

Sämre kondition innebar snabbare åldrande 
I studien följde forskare 1 583 personer under 20 års tid. De mätte bland annat deras hjärnstorlek och konditionsnivå.
Slutsatsen blev att de som inte motionerade i 40 årsålder - och dessutom hade dålig kondition - också hade mindre hjärnor vid studiens slut.

 

Läs också: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Konditionstest och magnetröntgen

Numera kan man med hjälp av moderna röntgentekniker bättre studera hur vår hjärna rent konkret påverkas av fysiskt aktivitet. Med magnetröntgen kan man se hur hjärnans storlek förändras över tid, skriver Svt Nyheter .
Forskarna magnetröntgade bland annat studiedeltagarnas hjärnor och lät dem genomföra ett konditionstest. De fick springa på ett löpband medan forskarna mätte deras syreupptagningsförmåga samt hur lång tid varje deltagare orkade springa på bandet.
20 år senare genomförde forskarna samma mätningar på deltagarna. Personer som under tiden hade utvecklat andra sjukdomar uteslöts dock.

Läs också: Det här får du – och det här får du inte – friskvårdsbidrag för

Läkaren: "Det viktigaste vi kan göra för vår hjärna är att röra på oss"
De personer som presterade sämst på konditionstestet och dessutom hade högt blodtryck var de som också hade minskade hjärnvolymer 20 år senare.  Åtta enheter försämrat resultat på löpbandet resulterade i en minskad hjärnvolym som kan jämföras med två års åldrande, skriver Svt.
Forskarna kunde på detta sätt koppla minskade hjärnvolymer till att personen tidigare i livet levt ett stillasittande liv.
Anders Hansen är överläkare inom psykiatri och har specialiserat sig på hur träning påverkar hälsan:
– Resultaten visar att det kanske viktigaste vi kan göra för vår hjärna är att röra på oss, säger han till Svt.

 Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

Motion påverkar kroppens celler positivt
Det är inte första gången som forskning visat att fysisk aktivitet ger positiva effekter på hjärnan. Tidigare studier har bland annat visat att rörelse har en positiv inverkan på kroppens celler. Att detta faktum även skulle gälla våra hjärnceller anses därför inte vara otänkbart.

 

"Fysisk aktivitet leder till en starkare hjärna"
I takt med att vi blir äldre krymper våra hjärnor, något som i sin tur ofta leder till sämre minne, fattningsförmåga och ökad risk att drabbas av demenssjukdomar.
– Lägger man ihop alla resultat som är kopplat till träning så är det solklart. Fysisk aktivitet leder till starkare hjärna, berättar Anders Hansen.

► Läs också: Studie: 3 minuters högintensiv träning lika effektivt som en timmes jogg

Bästa hjärngymnastik = rörelse
Att det inte bara är vårt midjemått utan även vår hjärna som påverkas av ett stillasittande liv blir allt tydligare, menar läkaren Anders Hansen som nu hoppas att vetskapen om motions hälsoeffekter ska få lika stor spridning som ett effektivt läkemedel kan få.
– Man kan ju tro att om man ska man få starka ben så ska man träna ben och ska man få stark hjärna ska man hålla på med sudoku eller korsord. Men den bästa hjärngymnastiken är att röra på sig fysiskt, avslutar Anders Hansen.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Minipajer med dill, spenat och ost

Quinoapajer med dill och fetaost

Recept

Minipajer är det perfekta tilltugget till glöggbjudningen eller minglet i adventstid! De här glutenfria pajerna är både enkla att svänga ihop, goda och hälsosamma – och tillhör Food pharmacy-tjejernas favoritrecept.

kvinna framför datorn

Näringen som håller ögonen i god form

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromsas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sakta ner en åldersrelaterad synförsämring.

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Lucka 6: Tävla och vinn en härlig blandad julkorg med EKO- och veganprodukter:  God choklad, nötter, kokosolja till godisbaket, värmande teer och härlig kanel och ingefära till pepparkaksbaket samt schampo och balsam perfekt som present.

Hej då bråkig mage

Mage

För att slippa magknip, förstoppning och uppkördhet behöver du skapa förutsättningar för en sund och frisk tarmflora. Vassle är prebiotika och gynnar uppkomsten av de goda bakterierna samtidigt som de stödjer matsmältningen och underlättar tarmtömningen.

 

Liten hund som bitit sönder kudde och har bomull på huvudet

5 tecken på att din hund är stressad

Husdjur

För att undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv kan bli stressad av!) behöver du först känna igen tecknen på stress hos din hund. Här är fem tecken att ha koll på – en del mer oväntade än andra!

 

Yogagrupp sträcker ut armarna

Yogan som lindrar trauman

Mental hälsa

Den som varit med om svåra och traumatiska händelser i livet kan få hjälp att må bättre och känna sig trygg genom en speciell, anpassad yogaform. Josefin Wikström är grundare av "Traumaanpassad yoga" i Sverige. Här berättar hon hur yogan kan lindra symtom på traumatisk stress.

Då bör du ta D-vitamin

Hälsa

Under vinterhalvår är det väldigt svårt för oss nordbor att lagra D-vitamin eftersom solen står lågt. Då kan det vara en god idé att ta ett tillskott för att säkerställa sina behov. Men varför vill Livsmedelsverket sänka maxgränsen för dagligt intag när forskningen säger något annat? Kurera frågade näringsterapeuten Leif Östberg om hur vi ska tänka kring D-vitamin.

 

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

 

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.