Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Därför åldras soffpotatisars hjärnor fortare

Vi vet att det är bra för hälsan att röra på sig. Nu visar ny forskning att även vår hjärna påverkas positivt av att vi håller igång – och att den åldras snabbare hos människor som inte rör på sig.

Vi åldras av att inte träna - både fysiskt och psykiskt. Stillasittande inte bara dödar - det minskar även din hjärna.
En ny amerikansk studie, publicerad i tidskriften Journal of Neurology, visar nämligen nu att hjärnan hos soffpotatisar åldras snabbare än personer som rör på sig.
Forskarna kunde även koppla minskade hjärnvolymer till att man tidigare levt ett stillasittande liv.

Sämre kondition innebar snabbare åldrande 
I studien följde forskare 1 583 personer under 20 års tid. De mätte bland annat deras hjärnstorlek och konditionsnivå.
Slutsatsen blev att de som inte motionerade i 40 årsålder - och dessutom hade dålig kondition - också hade mindre hjärnor vid studiens slut.

 

Läs också: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Konditionstest och magnetröntgen

Numera kan man med hjälp av moderna röntgentekniker bättre studera hur vår hjärna rent konkret påverkas av fysiskt aktivitet. Med magnetröntgen kan man se hur hjärnans storlek förändras över tid, skriver Svt Nyheter .
Forskarna magnetröntgade bland annat studiedeltagarnas hjärnor och lät dem genomföra ett konditionstest. De fick springa på ett löpband medan forskarna mätte deras syreupptagningsförmåga samt hur lång tid varje deltagare orkade springa på bandet.
20 år senare genomförde forskarna samma mätningar på deltagarna. Personer som under tiden hade utvecklat andra sjukdomar uteslöts dock.

Läs också: Det här får du – och det här får du inte – friskvårdsbidrag för

Läkaren: "Det viktigaste vi kan göra för vår hjärna är att röra på oss"
De personer som presterade sämst på konditionstestet och dessutom hade högt blodtryck var de som också hade minskade hjärnvolymer 20 år senare.  Åtta enheter försämrat resultat på löpbandet resulterade i en minskad hjärnvolym som kan jämföras med två års åldrande, skriver Svt.
Forskarna kunde på detta sätt koppla minskade hjärnvolymer till att personen tidigare i livet levt ett stillasittande liv.
Anders Hansen är överläkare inom psykiatri och har specialiserat sig på hur träning påverkar hälsan:
– Resultaten visar att det kanske viktigaste vi kan göra för vår hjärna är att röra på oss, säger han till Svt.

 Läs också: Probiotika kan skydda mot stroke

Motion påverkar kroppens celler positivt
Det är inte första gången som forskning visat att fysisk aktivitet ger positiva effekter på hjärnan. Tidigare studier har bland annat visat att rörelse har en positiv inverkan på kroppens celler. Att detta faktum även skulle gälla våra hjärnceller anses därför inte vara otänkbart.

 

"Fysisk aktivitet leder till en starkare hjärna"
I takt med att vi blir äldre krymper våra hjärnor, något som i sin tur ofta leder till sämre minne, fattningsförmåga och ökad risk att drabbas av demenssjukdomar.
– Lägger man ihop alla resultat som är kopplat till träning så är det solklart. Fysisk aktivitet leder till starkare hjärna, berättar Anders Hansen.

► Läs också: Studie: 3 minuters högintensiv träning lika effektivt som en timmes jogg

Bästa hjärngymnastik = rörelse
Att det inte bara är vårt midjemått utan även vår hjärna som påverkas av ett stillasittande liv blir allt tydligare, menar läkaren Anders Hansen som nu hoppas att vetskapen om motions hälsoeffekter ska få lika stor spridning som ett effektivt läkemedel kan få.
– Man kan ju tro att om man ska man få starka ben så ska man träna ben och ska man få stark hjärna ska man hålla på med sudoku eller korsord. Men den bästa hjärngymnastiken är att röra på sig fysiskt, avslutar Anders Hansen.

Av Redaktionen

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!