Därför är alfa liponsyra gynnsamt för blodsockret

Fakta liponsyra

• brukar beskrivas som"den livsviktiga antioxidanten".
• verkar i kroppens alla celler, i både vattenlöslig och fettlöslig vävnad.
• motverkar oxidation i cellerna.
• är gynnsamt för blodsockret (sänker det) och ökar insulinkänsligheten.
• är viktig även för lever, ögon och nervsystem.


Liponsyra, eller ALA (Alpha Lipoic Acid),
är inom biologin främst känd som en kraftfull antioxidant som bland annat sägs kunna ta en stor del av smällen när människokroppen angrips av fria radikaler. Den sägs även ha förmågan att reparera "trasiga" vitaminer som gjort sitt jobb som antioxidant.
Liponsyra kan även öka insulinkänsligheten både hos diabetiker och friska människor. Hos diabetiker har man sett en höjning av insulinkänsligheten på upp till 50 procent.

Källa: Wiki K. P. Shay; R. F. Moreau; E. J. Smith; T. M. Hagen. ”Is alpha-lipoic acid a scavenger of reactive oxygen species in vivo? Evidence for its initiation of stress signaling pathways that promote endogenous antioxidant capacity”.
IUBMB Life (International Union of Biochemistry and Molecular Biology) "60" (6): sid. 362–7. doi:10.1002/iub.40. PMID 18409172.

Liponsyra är namnet på ämnet allt fler talar om – inte minst eftersom det är så gynnsamt för blodsockret. Men den viktiga antioxidanten fyller även många andra funktioner i kroppen – och eftersom kroppen själv bildar väldigt lite av ämnet kan ett tillskott vara att rekommendera, menar Kureras näringsexpert Zarah Öberg.
Vi bad henne berätta mer om hur det hela hänger ihop.

Alfa liponsyra, eller ALA (alpha lipoic acid) som ämnet också kallas, brukar kallas ”den livsviktiga” antioxidanten och är enligt vissa en av de absolut viktigaste antioxidanterna att få i sig.

Skyddar mot cellskador
Liponsyra hjälper till att skydda osa från fria radikaler, som är skadliga restprodukter som bildas när kroppen omvandlar mat till energi och kan skada våra celler, vävnader och organ och göra det svårare att stå emot infektioner och angrepp – och som i förlängningen kan leda till sjukdomar som cancer, diabetes och demenssjukdomar.

 

► Läs också: Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

Motverkar oxidation i cellerna
Kureras näringsexpert Zarah Öberg bekräftar liponsyras vikt.
– Liponsyra är en oerhört kraftfull antioxidant som hjälper kroppen på många olika sätt, säger hon.
– Liponsyra ger bland annat ökad insulinkänslighet och motverkar oxidation i cellerna, och eftersom våra kroppar inte själva kan bilda särskilt stora mängder liponsyra kan ett extra tillskott vara bra.

► Läs också:  Oxidativ stress – en kropp i obalans

Gynnsamt för blodsockret
Liponsyra är ett populärt tillskott för personer som behöver hjälp att reglera sitt blodsocker.
– Att få i sig lite extra liponsyra är bra om man önskar få hälsoeffekter som till exempel förbättrade blodsockervärden, berättar Zarah Öberg.
Liponsyra innehåller, förutom sina egna reglerande egenskaper, oftast även även krom som är just blodsockerreglerande, berättar hon.
Krom i sin tur spelar en viktig roll för hälsan. Mineralet behövs bland annat för kroppens omsättning av blodsocker (glukos) och för dess kolhydratomsättning. Det reducerar dessutom blodfetter samt står för kontrollen av kolesterolhalten i blodet (läs mer om kolesterol i Kureras näringsguide).

► Läs också – Forskning: Antibiotika förstör tarmfloran och kan förändra barns BMI för alltid

Motverkar metabola syndromet
Zarah Öberg poängterar kromets vikt ytterligare:
– Krom motverkar metabola syndromet, behövs för att hormonet insulin ska kunna fungera optimalt och förbättrar även insulinkänsligheten.
(Läs mer om krom i Kureras näringsguide.)

► Läs också: Därför behöver vi krom

Ökar insulinkänsligheten
Zarah Öberg poängterar fördelarna när det gäller vår insulinkänslighet.
Liponsyra för sig, används för att erhålla ett förbättrat upptag av glukos på cellnivå samt för att öka insulinkänsligheten i cellerna, berättar hon. Hon förklarar vilka positiva effekter detta i sin tur ger.
– Om vi får en förbättrad insulinkänslighet behöver inte kroppen frisätta för mycket eller för lite insulin och blodsockernivåerna blir lättare att reglera – och jämnare.

► Läs också: Hur påverkar tarmfloran övervikt och fetma? Experten svarar

”Ser till att cellerna får den mängd C-vitamin de behöver”
Att ha ett högt blodsocker händer oss alla mellan varven, men fenomenet har negativa konsekvenser för hälsan. Vid högt blodsocker minskar bland annat mängden C-vitamin i cellerna.
– Då kan ett ökat intag av C-vitamin hjälpa till att minska ner blodsockret igen. Liponsyra hjälper till att öka effekten av C-vitamin och se till att cellerna får tillbaka den mängd C-vitamin som de behöver.
– Om du endast tillför C-vitamin så är den vattenlöslig, medan liponsyra är både fett- och vattenlöslig. På så vis kan den verka på ett mycket bredare spektra, i både fettvävnad och muskelvävnad, berättar hon.

Läs också: Därför blir du tjock av alkohol

Gröna grönsaker eller som tillskott
En av de bästa naturliga källorna för liponsyra är gröna grönsaker, berättar Zarah Öberg.
– Så gröna drinkar kan vara ett alternativ för den som inte vill ta liponsyra som tillskott.

Av Isabelle G Hedander

Fakta liponsyra

• brukar beskrivas som"den livsviktiga antioxidanten".
• verkar i kroppens alla celler, i både vattenlöslig och fettlöslig vävnad.
• motverkar oxidation i cellerna.
• är gynnsamt för blodsockret (sänker det) och ökar insulinkänsligheten.
• är viktig även för lever, ögon och nervsystem.


Liponsyra, eller ALA (Alpha Lipoic Acid),
är inom biologin främst känd som en kraftfull antioxidant som bland annat sägs kunna ta en stor del av smällen när människokroppen angrips av fria radikaler. Den sägs även ha förmågan att reparera "trasiga" vitaminer som gjort sitt jobb som antioxidant.
Liponsyra kan även öka insulinkänsligheten både hos diabetiker och friska människor. Hos diabetiker har man sett en höjning av insulinkänsligheten på upp till 50 procent.

Källa: Wiki K. P. Shay; R. F. Moreau; E. J. Smith; T. M. Hagen. ”Is alpha-lipoic acid a scavenger of reactive oxygen species in vivo? Evidence for its initiation of stress signaling pathways that promote endogenous antioxidant capacity”.
IUBMB Life (International Union of Biochemistry and Molecular Biology) "60" (6): sid. 362–7. doi:10.1002/iub.40. PMID 18409172.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.