Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Därför är alfa liponsyra gynnsamt för blodsockret

Fakta liponsyra

• brukar beskrivas som"den livsviktiga antioxidanten".
• verkar i kroppens alla celler, i både vattenlöslig och fettlöslig vävnad.
• motverkar oxidation i cellerna.
• är gynnsamt för blodsockret (sänker det) och ökar insulinkänsligheten.
• är viktig även för lever, ögon och nervsystem.


Liponsyra, eller ALA (Alpha Lipoic Acid),
är inom biologin främst känd som en kraftfull antioxidant som bland annat sägs kunna ta en stor del av smällen när människokroppen angrips av fria radikaler. Den sägs även ha förmågan att reparera "trasiga" vitaminer som gjort sitt jobb som antioxidant.
Liponsyra kan även öka insulinkänsligheten både hos diabetiker och friska människor. Hos diabetiker har man sett en höjning av insulinkänsligheten på upp till 50 procent.

Källa: Wiki K. P. Shay; R. F. Moreau; E. J. Smith; T. M. Hagen. ”Is alpha-lipoic acid a scavenger of reactive oxygen species in vivo? Evidence for its initiation of stress signaling pathways that promote endogenous antioxidant capacity”.
IUBMB Life (International Union of Biochemistry and Molecular Biology) "60" (6): sid. 362–7. doi:10.1002/iub.40. PMID 18409172.

Liponsyra är namnet på ämnet allt fler talar om – inte minst eftersom det är så gynnsamt för blodsockret. Men den viktiga antioxidanten fyller även många andra funktioner i kroppen - och eftersom kroppen själv bildar väldigt lite av ämnet kan ett tillskott vara att rekommendera, menar Kureras näringsexpert Zarah Öberg.
Vi bad henne berätta mer om hur det hela hänger ihop.

Alfa liponsyra, eller ALA (alpha lipoic acid) som ämnet också kallas, brukar kallas "den livsviktiga" antioxidanten och är enligt vissa en av de absolut viktigaste antioxidanterna att få i sig.

Skyddar mot cellskador
Liponsyra hjälper till att skydda osa från fria radikaler, som är skadliga restprodukter som bildas när kroppen omvandlar mat till energi och kan skada våra celler, vävnader och organ och göra det svårare att stå emot infektioner och angrepp - och som i förlängningen kan leda till sjukdomar som cancer, diabetes och demenssjukdomar.

 

► Läs också: Dina tarmbakterier påverkar vilken effekt du får av din diet

Motverkar oxidation i cellerna
Kureras näringsexpert Zarah Öberg bekräftar liponsyras vikt.
– Liponsyra är en oerhört kraftfull antioxidant som hjälper kroppen på många olika sätt, säger hon.
– Liponsyra ger bland annat ökad insulinkänslighet och motverkar oxidation i cellerna, och eftersom våra kroppar inte själva kan bilda särskilt stora mängder liponsyra kan ett extra tillskott vara bra.

► Läs också:  Oxidativ stress – en kropp i obalans

Gynnsamt för blodsockret
Liponsyra är ett populärt tillskott för personer som behöver hjälp att reglera sitt blodsocker.
– Att få i sig lite extra liponsyra är bra om man önskar få hälsoeffekter som till exempel förbättrade blodsockervärden, berättar Zarah Öberg.
Liponsyra innehåller, förutom sina egna reglerande egenskaper, oftast även även krom som är just blodsockerreglerande, berättar hon.
Krom i sin tur spelar en viktig roll för hälsan. Mineralet behövs bland annat för kroppens omsättning av blodsocker (glukos) och för dess kolhydratomsättning. Det reducerar dessutom blodfetter samt står för kontrollen av kolesterolhalten i blodet (läs mer om kolesterol i Kureras näringsguide).

 

► Läs också – Forskning: Antibiotika förstör tarmfloran och kan förändra barns BMI för alltid

Motverkar metabola syndromet
Zarah Öberg poängterar kromets vikt ytterligare:
– Krom motverkar metabola syndromet, behövs för att hormonet insulin ska kunna fungera optimalt och förbättrar även insulinkänsligheten.
(Läs mer om krom i Kureras näringsguide.)

► Läs också: Därför behöver vi krom

Ökar insulinkänsligheten
Zarah Öberg poängterar fördelarna när det gäller vår insulinkänslighet.
Liponsyra för sig, används för att erhålla ett förbättrat upptag av glukos på cellnivå samt för att öka insulinkänsligheten i cellerna, berättar hon. Hon förklarar vilka positiva effekter detta i sin tur ger.
– Om vi får en förbättrad insulinkänslighet behöver inte kroppen frisätta för mycket eller för lite insulin och blodsockernivåerna blir lättare att reglera - och jämnare.

► Läs också: Hur påverkar tarmfloran övervikt och fetma? Experten svarar

 

"Ser till att cellerna får den mängd C-vitamin de behöver"
Att ha ett högt blodsocker händer oss alla mellan varven, men fenomenet har negativa konsekvenser för hälsan. Vid högt blodsocker minskar bland annat mängden C-vitamin i cellerna.
– Då kan ett ökat intag av C-vitamin hjälpa till att minska ner blodsockret igen. Liponsyra hjälper till att öka effekten av C-vitamin och se till att cellerna får tillbaka den mängd C-vitamin som de behöver.
– Om du endast tillför C-vitamin så är den vattenlöslig, medan liponsyra är både fett- och vattenlöslig. På så vis kan den verka på ett mycket bredare spektra, i både fettvävnad och muskelvävnad, berättar hon.

Läs också: Därför blir du tjock av alkohol

Gröna grönsaker eller som tillskott
En av de bästa naturliga källorna för liponsyra är gröna grönsaker, berättar Zarah Öberg.
– Så gröna drinkar kan vara ett alternativ för den som inte vill ta liponsyra som tillskott.

Av Isabelle G Hedander


Fakta liponsyra

• brukar beskrivas som"den livsviktiga antioxidanten".
• verkar i kroppens alla celler, i både vattenlöslig och fettlöslig vävnad.
• motverkar oxidation i cellerna.
• är gynnsamt för blodsockret (sänker det) och ökar insulinkänsligheten.
• är viktig även för lever, ögon och nervsystem.


Liponsyra, eller ALA (Alpha Lipoic Acid),
är inom biologin främst känd som en kraftfull antioxidant som bland annat sägs kunna ta en stor del av smällen när människokroppen angrips av fria radikaler. Den sägs även ha förmågan att reparera "trasiga" vitaminer som gjort sitt jobb som antioxidant.
Liponsyra kan även öka insulinkänsligheten både hos diabetiker och friska människor. Hos diabetiker har man sett en höjning av insulinkänsligheten på upp till 50 procent.

Källa: Wiki K. P. Shay; R. F. Moreau; E. J. Smith; T. M. Hagen. ”Is alpha-lipoic acid a scavenger of reactive oxygen species in vivo? Evidence for its initiation of stress signaling pathways that promote endogenous antioxidant capacity”.
IUBMB Life (International Union of Biochemistry and Molecular Biology) "60" (6): sid. 362–7. doi:10.1002/iub.40. PMID 18409172.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med långt hår

Hälsan syns i ditt hår

Hälsa

Kroniska besvär och obalanser kan vara svåra att upptäcka för sjukvården. Men en bit av ditt hår kan ge svar. En hårmineralanalys läser av 36 mineraler, spårämnen och metaller i din kropp. Kurera har pratat hår och hälsa med näringsmedicinare Ulrika Sunnerheim-Dahlman som gjort tusentals analyser de senaste 20 åren.

Montage: kvinnlig modell och fyra brun utan sol-produkter

Skönhetspanelen testar: Brun utan sol

Hud

Många av oss tycker om att se fräscht solkyssta ut på sommaren – men vill samtidigt helst undvika de skadliga UVA-strålarna från solen. Ett smidigt och hälsosammare sätt är att använda en ekologisk brun utan sol-produkt!

 

Flygbild över Central Park

Så förbättrar grönområden din psykiska hälsa

Eko/miljö

Vistelser i naturen eller i grönområden i storstäder, ensam eller i grupp, ger flera fördelar för vår psykiska hälsa. Till exempel en starkare känsla av meningsfullhet i livet och känslor av lycka. Nu vill svenska forskare att stadsplanerare ska använda sig av grönområden i städer för att minska psykisk ohälsa.

kvinna på sommaräng

Spenatextraktet som gör dig mätt – längre

Hälsa

Fetman ökar snabbt i Sverige. Mer än hälften av den vuxna befolkningen är överviktiga. Professor Charlotte Erlanson-Albertsson har sysslat med aptitreglering i flera decennier. Ett samtal vid middagsbordet ledde fram till ett tillskott med spenat som ger mättnad och leder till viktnedgång. Effekten är dokumenterad i kliniska studier.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Hälsa

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

2 glas med overnight oats med hallon

Overnight oats med hallon och mandelspån

Frukost

Overnight oats är en enkel frukost att göra i förväg, den smakar underbart, mättar – och dessutom kan du variera den i oändlighet. Krydda med nymortlad kardemumma eller kanel, eller som här – smaksätt med mosade hallon och rostade mandelspån.

Liten flicka kramar en nalle ute i en park

Krönika: “Alla barn vill inte ha sommarlov”

Krönikan

Skolavslutningarnas tid är här, och med dem ett efterlängtat långt sommarlov, fyllt av sol, bad, lek och äventyr. Men inte för alla barn. Krönikören Maria Lundberg minns sin egen barndoms somrar, fyllda av fasa, skam och ensamhet, som lett till ett vuxenliv kantat av terapi. Med sin krönika vill hon nu hindra fler barn från att få ett sådant sommarlov.

kvinna klipper en man

Fylligare hår med rätt näring

Hälsa

Många drömmer om ett friskt, fylligt och glansigt hår. Men stress, näringsbrist och mycket fixande med håret sliter. Ett vackert hår bygger du inifrån, med rätt kombination av vitaminer och mineraler. Kurera pratade hårkvalitet, näring och olika klippningar med frisören Marianne Lehne.

 

glad kvinna i trädgård

Så motverkar du att huden åldras i förtid

Hälsa

Vår livsstil påverkar hudens åldrande. Sol, stress och dåliga kostvanor bidrar till att huden åldras snabbare. Ett för tidigt åldrande kan återställas med rätt näring från insidan. Kliniska studier visar att med kollagen, hyaluronsyra och kondroitinsulfat blir huden mindre torr och fina linjer och rynkor reduceras.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Hälsa

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.

 

kvinna gör armövningar vid parkbänk

Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Hälsa

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär. Studien har tittat på sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.