par badar bastu

Därför är det bra att basta

Finnarna har förstås vetat det länge. Det har emellertid dröjt innan bastubadets hälsoeffekter backats upp av vetenskapen men nu har studier äntligen kunnat visa att regelbundna bastubad både kan lindra och motverka uppkomst av olika sjukdomar och hälsobesvär.

Bastubad har sitt ursprung i Finland och har anammats av oss i Sverige men även i andra länder värden över är det en populär avkoppling. I traditionell finsk bastu sitter man vanligtvis i värme som ligger mellan 80 och 100 grader och avslutar med en svalkande dusch eller ett bad. Det finns även andra former av värmeterapi som till exempel infraröd bastu men den finska är den mest kända och den mest undersökta.

Förebygger hjärt-kärlsjukdom
2015 presenterade ett finskt universitet en studie där de undersökt bastuvanorna hos 2 300 män samtidigt som de under många år kartlagt deras hälsa. Studien visade att de av männen som bastade regelbundet i mindre utsträckning drabbades av hjärt-kärlsjukdom med dödlig utgång, samma sak med stroke, en uppföljning av gruppen visade att det även minskade risken för demens. Ny forskning visar dessutom att regelbundna bastubad minskade risken för högt blodtryck med nästan 50 procent.

 

LÄS OCKSÅ: Nya diagnos och behandlingsmetoder för hjärtsjukdom på framväxt

Extra effektivt ihop med träning
Än så länge vet man inte varför bastubad minskar risken för hjärt-kärlsjukdom men man tror att det kan hänga samman med att det sänker blodtrycket, det ökar dessutom hjärtfrekvensen och vidgar blodkärlen i huden, något som förbättrar hjärtfunktionen och reducerar risken för hjärtkärlsjukdom. Bastubad har visat sig ha liknande effekt på hälsan som träning och studier har visat att en kombination av träning och bastubad minskar risken att dö av sjukdom avsevärt jämfört med att bara basta eller bara träna.

LÄS OCKSÅ: Vad är endotelet och varför ska du vara rädd om det?

Lindrar andningsbesvär
Bastubad har även visat sig  ha effekt mot smärta, vid till exempel artros eller reumatism samt vid spänningshuvudvärk. Det minskar även förekomsten av förkylning och förbättrar lungfunktionen hos de med astma och bronkit. Nya uppgifter har dessutom visat att bastubad minskar risken för lunginflammation. Även om man inte vet varför bastu motverkar sjukdomar i andningsvägarna tror man att det bland annat kan bero på att det minskar inflammation och oxidativ stress.

LÄS OCKSÅ: Mina 12 bästa tips för en frisk prostata

Rekommenderas ej vid lågt blodtryck
Mycket tyder alltså på att bastubad har flera gynnsamma effekter utöver att vara avkopplande. Så nu när vinter och förkylningstider närmar sig kan det vara klokt att lägga sig till med en ny vana om du inte redan bastar, dock avråder experterna de med lågt blodtryck eller instabil hjärtrytm från att basta.

Översättning av Nina Törmark

Texten är en fri översättning av “Why saunas really are good for your health” av Setor Kunutsor på universitetet i Bristol, ursprungligen publicerad på The Conversation.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vattenkran och tvål

Många slarvar med handhygienen

Allmänt

Trots att de flesta känner till att god handhygien bidrar till att hålla oss friska så slarvas det fortfarande en hel del. Endast 42 procent av svenskarna uppger att de tvättar händerna efter att ha snutit sig, hostat eller nyst och 87 procent  efter toalettbesök.

Hjälp, jag kissar på mig!

Naturlig hälsa

Vaknar du mitt i natten för att du behöver gå upp och kissa? Springer du på toaletten åtta gånger per dygn eller mer? Då är du en av miljontals världen över som lider av överaktiv blåsa. Men det finns hjälp att få, helt naturligt.

person som går

Hur vi går avslöjar neurologiska sjukdomar

Forskning

Neurofysiologiska sjukdomar märks tidigt på gången men hittills har mätningar för att registrera det bara kunnat göras på särskilda kliniker. Nu kan istället bärbara sensorer upptäcka och förvarna om sjukdomar som parkinsons, demens, multipel skleros.

patrik wincent strassad man

Patrik Wincent: Lider du av digital stress?

Krönikan

Läser du detta samtidigt som du tittar på en tv-serie och läser dina mejl? Då är risken stor att du lider av digital stress. Att försöka vara effektiva genom att göra många saker samtidigt leder istället till att vi förlorar tid och risken är stor att vi inte minns något av det, skriver Patrik Wincent.

joggare

Regelbunden motion kan hjälpa vid IBS

Mage

Mag- och tarmsjukdomen IBS innebär ofta begränsad rörlighet för den som är drabbad. Men nu visar forskning vid Sahlgrenska akademin att ökad fysisk aktivitet både förbättrar tarmfunktionen och ökar självkänslan.

herpessår

“Herpesutbrotten ger sig direkt”

Hud

Anna Garner, 59, fick kur efter kur av antivirustabletter för sina besvärliga herpesutbrott. Till sist tröttnade hon och sökte hjälp på naturlig väg. Och det funkade. De aggressiva, värkande och vätskande såren blev genast bättre och har kommit mer och mer sällan efter det.

plast i vatten

“Rädslan för mikroplaster är överdriven”

Eko/miljö

Vårt medvetande om den stora förekomsten av mikroplaster i miljön har ökat på senare år. Men hur stor miljö- och hälsofara det faktiskt rör sig om vet vi ännu inte. Nu varnar forskare för överdrivna och felaktiga slutsatser men långt ifrån alla instämmer i kritiken.

Skådespelerskan om åldersfixering, hälsotänk och håret

Naturlig hälsa

Cecilia Ljung blev känd för den breda svenska publiken som Klara Fina, den fattiga torparens dotter, i Selma Lagerlöfs klassiska berättelse, Kejsaren av Portugallien. Det var i början av 1990-talet och Cecilia har sedan dess synts i många svenska produktioner. Hon blev alla småpojkars favorit som Maja Gräddnos i julkalendern Pelle Svanslös. Senare gjorde hon den kvinnliga poliskommissarien i kriminalserien Höök och vi har också sett henne i långköraren Rederiet.

Höstvandra i lågland – din guide

Äventyr

Vandring måste inte vara strapatser i fjällen. Ge dig själv och din familj en dag, en helg eller en vecka i naturen i närheten. Här tipsar friluftsjournalisten Emma V Larsson om olika leder och ger dig smarta tips  inför en låglandsvandring. Och det går utmärkt att ta med barnen.

flicka handlar mat med sin pappa

Budskap om mat skapar oro hos unga

Kost

Den ständiga flödet av budskap om mat och ätande når både barn och vuxna. Det handlar om allt från hälsa till larm om vissa livsmedel. Barn och unga upplever att det är svårt att avgöra vem eller vad de kan lita på och föräldrarnas ord väger tungt.

rodbetsotto med kamutvete

Rödbetsotto på kamutvete

Recept

Istället för ris som används i en klassisk risotto används här kamutvete vilket ger en mättande och nyttig måltid med lite mer tugg än en vanlig risotto. Rödbetan ger rätten en utsökt karaktär och den blir en läcker färgklick på middagsbordet.

vitkål och vegobiff

Asiatisk vegobiff i kålwrap med het sås

Recept

Vegetariska världsdagen till ära bjuder vi på ett recept ur boken "Regnbågsmat" av Annika Panotzki som innehåller en palett av färgglad och näringsrik växtbaserad mat.  I detta recept samsas krispiga grönsaker med matiga vegobiffar av kikärtor och sötpotatis.

Fiskolja ger smarta barn

Naturlig hälsa

Den kost vi äter idag innehåller inte så mycket omega-3. Hur brist på fleromättade fettsyror kan påverka barn har därför blivit ett växande forskningsområde och man har sett en koppling mellan fettsyror och mindre beteendestörningar. Flera studier visar att tillskott av omega-3 kan förbättra inlärning och läsförmåga hos skolbarn, speciellt hos de med uppmärksamhetsproblem.

petra månström

Löpexpertens tre bästa tips för lyckad löpning

Träning

Petra Månström vill få bort fokus från kilometertider och prestation. Istället vill hon förmedla glädjen runt löpning, men även om vi inte springer för att prestera kan det vara bra att veta hur vi gör för att få ut så mycket som möjligt av löprundan. Här delar den populära löparbloggaren med sig av sina bästa knep.