Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Därför är det så svårt att sluta ta dig i ansiktet

Att ta med fingrarna i ansikte, näsa och ögon gör det lättare att smittas av olika sjukdomar och läkare och smittskyddsexperter rekommenderar därför att vi försöker undvika det i mesta möjliga mån. Men hur gör man då och varför är det så svårt att låta bli?

Vi har väl alla hört att vi ska tvätta händerna ofta och länge för att undvika att föra smitta vidare. För att minska risken att smittas själva bör vi dessutom låta bli att ta oss i ansiktet, det kan däremot vara ett svårare råd att följa.

Reflexmässig rörelse
Vi är alla där och fingrar oss i ansiktet – mer eller mindre ofta, och för det mesta är vi helt omedvetna om det. Att ta sig i ansiktet är nämligen något vi gör reflexmässigt och är därför svårt att hålla koll på. Natasha Tiwari brittisk psykolog säger i ett inslag på BBC att det är ett sätt att lugna oss själva, och att det därför är särskilt svårt att låta bli när vi är oroliga eller stressade. Genom att ta oss i ansiktet aktiverar vi olika tryckpunkter som stimulerar parasympatiska nevsystemet vilket har en lugnande effekt förklarar hon.

 

LÄS OCKSÅ: Fredrik Ölander: Så beter du dig i corona-virustider

Vi beter oss som våra föräldrar

Liknande beteende finns hos katter och hundar, till och med hos foster. Beteendet lär vi oss delvis från våra föräldrar. Om de haft för vana att ta sig i ansiktet när de blir rädda eller ledsna, blir vi mer benägna att göra samma sak.

Minska risken genom nya vanor
Så hur gör man då för att bryta vanan. Även om det är nästintill helt omöjligt att helt sluta ta sig i ansiktet, menar Natasha Tiwari att vi kan ändra vårt beteende genom att avlägsna sådant som gör att vi är där med fingrarna. Hon nämner bland annat att välja glasögon istället för kontaktlinser, då slipper du peta i ögonen med fingrarna, att minska på sminket är ett annat tips.

LÄS OCKSÅ: C-vitamin ska testas mot coronavirus

Häll händerna i knäet
Ett annat råd är att bli medveten om sitt kroppsspråk och sluta gestikulera med händerna nära ansiktet. Försök istället att ha händerna knäppta i knäet på så sätt blir du mer uppmärksam på impulsen att ta dig i ansiktet och har större möjlighet att stoppa den i tid.

Av redaktionen

Källa: BBC

 


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

 

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.