Helena Kubicek Boye

Foto: Peter Kroon

Därför är kalla bad bra för hälsan

Trotsa höstkylan och ta ett dopp i det blå!
Att kallbada innebär en rad fördelar för både vår fysiska och psykiska hälsa – som minskad stress och ångest och bättre sömn.

En gråmulen senhöstmorgon med någon enstaka plusgrad i vattnet. Vad passar då bättre än ett bad?
Det kan kännas motigt att sänka ner sin kropp i en iskall sjö - men regelbundna kallbad innebär en rad hälsofördelar.
Bland annat blir du mer stresstålig och får bättre självförtroende, visar studier.

LÄS OCKSÅ: Låt kilona rinna ut med badvattnet

Sömnen förbättras av kallbad
Även immunförsvaret förbättras och kroppens fetter påverkas så att vi får mer av det så kallade bruna fettet som är det ”nyttiga” fettet.
– En del studier visar också att sömnen förbättras av att kallbada. Det ger ett lugn i kroppen och även stressen går ner efter ett kallt bad, precis som om du motionerat. Ägnar man sig dessutom åt wild swimming som är ute i naturen, så vet vi att vistas i naturen i sig har en rad läkande funktioner såsom att blodtrycket sänks, stressen går ner och att välbefinnandet ökar, säger Helena Kubicek Boye.

 

Hon är psykolog och författare känd som sömnexpert. Nu är hon aktuell med boken ”Wild swimming - bada för livet” där hon ägnat sig åt sin stora hobby och passion - kallbad; en trend som

Helena Kubicek Boye

Foto: Åsa Siller

snabbt växer och internationellt kallas för wild swimming.

LÄS OCKSÅ: Passion istället för smärtstillande

Rejält endorfinpåslag
Enligt Helena Kubicek Boye har flera deprimerade personer berättat att de slutat med sina antidepressiva och att de börjat må bättre igen när de börjat bada.
Vi ska därför inte underskatta känslan av att känna sig stark, modig och få ett rejält endorfinpåslag, tycker hon.
– Det finns ännu inga omfattande kliniska studier men jag tror att man skulle kunna jämföra det med den effekt som motion har på mild och måttlig depression. Även personer med ångest har berättat att de fått minskad ångest när de badar kallt.

LÄS OCKSÅ: Kalla bad – en quick fix som funkar

Räcker med att bada en gång i veckan
I dagsläget används inte kallbad som en metod för att behandla depression och ångest men däremot rekommenderar man ofta natur och promenader till deprimerade.

Helena Kubicek Boye tycker att man kan rekommendera ett dopp i havet i veckan också, det räcker nämligen med att bada en gång i veckan för att få effekterna av kalla bad, poängterar hon.

Stresshormoner pumpas ut och kroppens eget värmesystem börjar jobba för att hålla våra inre organ varma. Men om vi är i en liten stund och härdar ut så sänks snart stressen igen, endorfiner frisätts och vi känner hur kroppen blir varm igen.
– Jag tycker att alla borde prova att kallbada, om man inte har hälsoskäl att låta bli. Vi har genom tiderna använt varma och kalla bad för att reglera vårt mående och att simma och bada utomhus är otroligt stärkande och läkande.

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning – skogsbad kan bli behandlingsmetod mot stress

Så kommer du igång med kallbad

• Börja innan det blir för kallt. Förbered dig med att ha en bra plats att bada på och ett enkelt sätt att ta på dig kläder efteråt så du inte blir nerkyld.

• Bestäm dig för att första gången bara doppa dig, nästa gång räkna till tre, nästa gång till fem och sedan kanske till tio, då börjar de positiva effekterna kännas.

• Acceptera att det alltid finns ett motstånd precis före men låt bara de tankarna komma och gå, och spänn dig inte när du ska bada, slappna av och andas lugnt.

• Var närvarande, känn in vad du upplever, bara var i det utan att försöka fly.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress är det lätt att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Man behöver knappast lida av någon ätstörning för att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

 

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

 

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

 

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.

 

Recept från "Kokbok för sköldkörteln"

Fyra recept för sköldkörteln

Recept

En mustig gryta, syrade morötter, laxsallad och te med kollagen. Här är fyra recept från kokboken "Kokbok för sköldkörteln", som syftar till att att minska symptomen av autoimmun sjukdom och kronisk inflammation.