Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Helena Kubicek Boye

Foto: Peter Kroon

Därför är kalla bad bra för hälsan

Trotsa höstkylan och ta ett dopp i det blå!
Att kallbada innebär en rad fördelar för både vår fysiska och psykiska hälsa – som minskad stress och ångest och bättre sömn.

En gråmulen senhöstmorgon med någon enstaka plusgrad i vattnet. Vad passar då bättre än ett bad?
Det kan kännas motigt att sänka ner sin kropp i en iskall sjö - men regelbundna kallbad innebär en rad hälsofördelar.
Bland annat blir du mer stresstålig och får bättre självförtroende, visar studier.

LÄS OCKSÅ: Låt kilona rinna ut med badvattnet

Sömnen förbättras av kallbad
Även immunförsvaret förbättras och kroppens fetter påverkas så att vi får mer av det så kallade bruna fettet som är det ”nyttiga” fettet.
– En del studier visar också att sömnen förbättras av att kallbada. Det ger ett lugn i kroppen och även stressen går ner efter ett kallt bad, precis som om du motionerat. Ägnar man sig dessutom åt wild swimming som är ute i naturen, så vet vi att vistas i naturen i sig har en rad läkande funktioner såsom att blodtrycket sänks, stressen går ner och att välbefinnandet ökar, säger Helena Kubicek Boye.

 

Hon är psykolog och författare känd som sömnexpert. Nu är hon aktuell med boken ”Wild swimming - bada för livet” där hon ägnat sig åt sin stora hobby och passion - kallbad; en trend som

Helena Kubicek Boye

Foto: Åsa Siller

snabbt växer och internationellt kallas för wild swimming.

LÄS OCKSÅ: Passion istället för smärtstillande

Rejält endorfinpåslag
Enligt Helena Kubicek Boye har flera deprimerade personer berättat att de slutat med sina antidepressiva och att de börjat må bättre igen när de börjat bada.
Vi ska därför inte underskatta känslan av att känna sig stark, modig och få ett rejält endorfinpåslag, tycker hon.
– Det finns ännu inga omfattande kliniska studier men jag tror att man skulle kunna jämföra det med den effekt som motion har på mild och måttlig depression. Även personer med ångest har berättat att de fått minskad ångest när de badar kallt.

LÄS OCKSÅ: Kalla bad – en quick fix som funkar

Räcker med att bada en gång i veckan
I dagsläget används inte kallbad som en metod för att behandla depression och ångest men däremot rekommenderar man ofta natur och promenader till deprimerade.

Helena Kubicek Boye tycker att man kan rekommendera ett dopp i havet i veckan också, det räcker nämligen med att bada en gång i veckan för att få effekterna av kalla bad, poängterar hon.

Stresshormoner pumpas ut och kroppens eget värmesystem börjar jobba för att hålla våra inre organ varma. Men om vi är i en liten stund och härdar ut så sänks snart stressen igen, endorfiner frisätts och vi känner hur kroppen blir varm igen.
– Jag tycker att alla borde prova att kallbada, om man inte har hälsoskäl att låta bli. Vi har genom tiderna använt varma och kalla bad för att reglera vårt mående och att simma och bada utomhus är otroligt stärkande och läkande.

 

LÄS OCKSÅ: Ny forskning – skogsbad kan bli behandlingsmetod mot stress

Så kommer du igång med kallbad

• Börja innan det blir för kallt. Förbered dig med att ha en bra plats att bada på och ett enkelt sätt att ta på dig kläder efteråt så du inte blir nerkyld.

• Bestäm dig för att första gången bara doppa dig, nästa gång räkna till tre, nästa gång till fem och sedan kanske till tio, då börjar de positiva effekterna kännas.

• Acceptera att det alltid finns ett motstånd precis före men låt bara de tankarna komma och gå, och spänn dig inte när du ska bada, slappna av och andas lugnt.

• Var närvarande, känn in vad du upplever, bara var i det utan att försöka fly.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

 

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

 

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.

Händer formar ett hjärta

Lär dig tyda de fem kärleksspråken

Sex- och relationer

På Alla hjärtans dag imorgon kanske du vill visa din partner extra uppskattning. Men hur? Enligt en teori finns det fem olika kärleksspråk. Så medan du själv kanske känner dig älskad genom en fin gåva, kan din partner drömma om en omtänksam gest. Vilket språk talar ni?

oxe och röda kinesiska lyktor

Nu startar firandet av det kinesiska nyåret

Fakta

Idag den 12 februari startar firandet av det kinesiska nyåret, festligheter som varar i cirka två veckor. Kineserna följer två kalender, dels den västerländska och dels den egna tideräkningen med månkalender. Och nu lämnar kineserna råttans år för oxen, som säga betyda ett mer harmoniskt år.

 

Leende kvinna på café

Mjölksyrabakterierna hjälpte Erikas mage

Hälsa

Erika Estlander har varit laktosintolerant sedan tonåren och som vuxen också känslig för gluten. Viss mat förvärrar magproblemen, men så länge hon är noga med vad hon äter så slipper hon svullnad. I våras hittade hon en typ av probiotika med 15 olika bakteriestammar. Nu kan hon till och med äta en kanelbulle – utan att magen sväller eller smärtar.

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i februari kan det kännas tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en ny europeisk studie där Umeå universitet deltagit.