Därför är tystnad viktig för hjärnan

Det är inte lätt att skapa tystnad omkring sig. Ljuden som omger oss från TV, radio, plinkandet från mobilen, trafiken eller samtal mellan människor gör oss trötta och tar energi. Prova att stänga av alla ljud och låt din hjärna vila. Då kan det hända spännande saker i ditt inre.

Det ständiga bruset av olika ljud överallt gör oss trötta och hindrar oss från att ”höra” känslor och viktiga tankar. Flera nyligen gjorda studier har visat att tystnad är enormt viktigt för vår hjärna och vår hälsa än vad vi tidigare förstått. Forskare vid Duke University i USA menar att om vi drar oss tillbaka varje dag för en stunds eftertanke i tystnad kommer hälsan att förbättras.

 

Läs också: Tystnad viktigare än vad vi tror

I tystnaden kan vi lyssna på våra känslor
Två timmars tystnad varje dag kommer att ge din hjärna chansen att utveckla mer celler i hippocampus. Det är den del av hjärnan som har med inlärning, känslor och minne att göra.
Ilona Degermark som är präst och andlig vägledare på klosteravdelningen på Skänningeanstalten, säger till tidningen Land:
– Efter en tid i tystnad får man tillbaka minnen man inte trodde att man bar på. Man kommer ihåg saker man inte har tänkt på i många, många år och får insikter om hur och varför man reagerar som man gör i olika situationer. Först när vi stannar till i tystnad kommer vi åt vårt innersta och det som gör ont och skaver. I annat fall fastnar vi i de ytliga behoven, i det vi tror att vi vill ha. Mycket pengar, ett nyrenoverat kök och sådant.

Läs också: Guide till mindfulness – så kommer du igång!

Sovande områden i hjärnan vaknar
När forskare mätte förändringar i blodcirkulationen och blodtrycket i hjärnan på försökspersoner upptäckte de att redan efter två minuters tystnad minskade spänningar. Det var till och med snabbare än vad man gör med musik som man upplever avslappnande.
Ilona Degermark menar att tystnad inte bara gör att vi lär känna oss själva bättre. Det gör oss bättre på att läsa av och tolka vår omgivning och förstå den bättre. Om man äter under tystnad så äter man också långsammare och det gör att maten smakar mer än om man till exempel tittar på TV eller läser en bok.
Forskarna kunde se att i tystnaden så började områden i vår hjärna som annars var inaktiva, arbeta. Tystnad medför alltså att vi har lättare att bearbeta upplevelser, att vi blir mer kreativa och att vi får en djupare kontakt med vårt inre. Att vila i tystnaden gör att vi tillåter vår hjärna att låta tankar och känslor vandra hela vägen.

 

Läs också: 12 punkter som kan förändra och berika ditt liv

Belöningen kommer så småningom
Att vi moderna människor börjar bli allt mer medvetna om bruset och den höga ljudnivån som ofta omringar oss bevisas i att vi söker oss till olika former av retreat för att vila, läka sår och hitta tillbaka till oss själva. I tystnaden kan man få kontakt med oläkta sår och börja hela dem. Om man nonchalerar den inre rösten kan man till slut bli sjuk.
För vissa räcker det med en daglig tystnad medan andra känner att de behöver åka bort en helg och få möjligheten att minska på trycket i hjärnan och låta oron pysa ut. Oavsett hur du väljer att avlägsna dig från bruset så menar forskarna att belöningen kommer i form av att man efter en tid med tystnad faktiskt mår bättre.

Av Inger Palm

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

 

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion. 

 

Större risk att dö efter operation för singlar och lågutbildade

Forskning

Det finns en tydlig koppling mellan sociala faktorer och risken att avlida efter bypassoperation. Personer som lever ensamma eller saknar vidareutbildning befinner sig i större utsträckning i riskzonen än personer som lever i par eller har "Det är första gången man kan se att de sociala förutsättningarna har så stark koppling till den förväntade livslängden efter operationen", säger Susanne Nielsen, forskare vid Göteborgs universitet.