Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

frukt, grönt och vitaminburk

Därför är vitamintillskott så viktiga

Maten innehåller inte lika mycket näring som den gjorde för några decennier sedan. Det gör att vi oftast äter mer för att fylla behoven och det är en av anledningar till att vi väger mer idag. Forskningsresultat från Tyskland, har bland annat visa att innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker minskade dramatiskt mellan 1985 och 1996. Därför kan det vara en god idé att då och då komplettera med kosttillskott.

Det finns en rad faktorer som påverkar hälsan och vikten. Brist på motion och sömn, stress och skräpmat bidrar till övervikt och näringsbrister.

Maten idag innehåller inte lika mycket näring som den gjorde förr. Den storskaliga odlingen av födan och urlakningen av jordarna ger sämre produkter. Så även om vi äter mer kanske vi inte känner oss mätta, och som ett resultat av det ökar vi i vikt. När vi inte får näringsbehoven uppfyllda fungerar vi sämre både psykiskt som fysiskt.

 

Vår livskraft och kroppens läkande förmåga är beroende av en viss närings- och energinivå. Det gör att det extra viktigt att äta näringstät mat, men att också i omgångar komplettera med ett vitamin- och mineraltillskott.

LÄS OCKSÅ: C-vitamin bidrar till bättre hjärthälsa

Mindre näring

I tyska Schwarzwald Sanatorium i Obertal tittade forskare på innehållet av mineraler och vitaminer i frukt och grönsaker mellan åren 1985 och 1996 och de fann en dramatisk minskning av vitaminer och mineraler.

Studien visade att i bland annat bananer hade vitamin B6 minskar med 92 procent, folsyra med 84 magnesium med 13 och kalcium med 12 procent. Jordgubbarna hade 67 procent lägre halt av C-vitamin och 14 procent lägre kalcium.

Spenatens innehåll av C-och B-vitamin hade sjunkit med 58 respektive 59 procent samt magnesium med 68 procent. Broccolins innehåll av kalcium och magnesium minskade med 68 respektive 35 procent samt folsyran med 52 procent.

LÄS OCKSÅ: Magoperation och vitaminbrist

Smartare barn

Att få i sig näringstät mat kan vara svårt, därför rekommenderar idag en del läkare och hälsoexperter att komplettera med kosttillskott och att prioritera mat med hög kvalitet och näringsinnehåll. Då stärks din hälsa och risken att bli sjuk minskar kraftigt.

 

En pilotstudie med 125 personer utförd av professor emeritus Per-Arne Öckerman visade att när försökspersonerna tog multikosttillskott minskade den biologiska åldern med i snitt 30 år efter två månader. Och när 90-åringar började tillskott i samband med att de motionerade fick dessa kondition som 70-åringar. När barn byter skräpmat mot näringsrik mat eller får kosttillskott så presterar de bättre i skolan och både mobbing som dåligt beteende minskar. Det visar studier gjorda i USA.

LÄS OCKSÅ: Psykisk ohälsa och B-vitaminbrist

Motverkar sjukdomar

Vanliga kosttillskott tycks också kunna motverka genetiska felaktigheter. Extra stora intag av vitaminer och mineraler som vitamin B6, B12, folsyra, C-vitamin och zink kan kompensera för felaktiga genetiska signaler. Dessa signaler kan bidra till att vi lättare och tidigare i livet blir sjuka.

Mineraler är bärare av energi i kroppen medan vitaminer påskyndar reaktioner och cellprocesser i kroppen. Utan tillräckligt med mineraler och vitaminer uppstår näringsbrister som påverkar oss känslomässigt, det vill säga vi upplever oss mer stressade, negativa och oroliga.

Av Inger Palm

Källa: Foodwire, ehdin.com


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.