Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

I en perfekt värld så är en näringstät, färgrik och varierad kost alltid att föredra före allt annat. Men när vi blir äldre ökar risken att drabbas av näringsbrister av olika grad. Kanske minns ni att Socialstyrelsen för några år sedan redovisade att det då fanns 40 000 undernärda patienter inom äldrevården och så mycket som 100 000 av de äldre riskerade att hamna där. Många reagerade självklart starkt över de äldres situation. En av dem var seniorprofessorn och geriatrikern Yngve Gustafson som inte skrädde sina ord och beskrev undernäringen som vanvård, svält och nästintill dödshjälp. 

LÄS OCKSÅ: Hjärtspecial: Därför behövs extra Q10

Få åt varm lagad mat

Fredrik Ölander, som är näringsmedicinsk terapeut, vid Integrativa kliniken i Stockholm möter dagligen patienter som har näringsbrister, och det oavsett ålder. 

– Under förra året gjorde jag en litteratur-översikt baserat på tre kvalitativa vetenskapliga artiklar som studerat undernäring bland äldre. Vårt resultat visade att undernäring startar i munnen. Många äldre saknar tänder eller en bra protes vilket skapar tugg- och sväljproblem. I alla tre studier visade det sig att matens grundkvalitet var avgörande. Mat som inte anpassas efter patientens förutsättningar ger undernäring. Studierna visade också att en av fyra inte åt en varm lagad måltid per dag. Missnöjet med matens kvalitet, tillagning och uppläggning är en av de anledningar att äldre tappar aptiteten. Även sömn, solljus och om man röker ökade risken för undernäring, säger Fredrik Ölander.

 

porträtt man

Fredrik Ölander.


Det finns en hel del rapporter som visar att personer som blir sjuka, hamnar på sjukhus och som blir deprimerade får näringsbrister. Problemen drabbar inte bara äldre, en kost med otillräcklig näring ger sig så småningom till känna i kroppen. 

– På sjukhusen ser man att patienter med undernäring ofta har ligg- och trycksår som är svårläkta. Med en näringstätare kost kan sjukhusvistelsen förkortas markant. Trots det satsar inte sjukhusen eller vårdboenden på bättre kost, berättar Fredrik Ölander.

– I studier av receptbelagda näringsdrycker som serverades till äldre har man sett att de innehåller ämnen som maltodextrin, sackaros, raps- och solrosolja samt emulgeringsmedel. Flera av dessa tillsatser är dåliga för tarmen och dess mikrobiom. Man kan alltså göra det värre för en äldre person genom att ge dem dessa drycker istället för en näringstät och näringsrik smoothie. De smakar dessutom inte så bra, vilket gör det ännu mer komplicerat för de som redan har tappat aptiten.

LÄS OCKSÅ: Viktigt med näring för de äldre speciellt under coronapandemin

Hur ska man göra för att råda bot på undernäringen hos äldre?
– Försök att äta en så varierad kost som möjligt. Kan man inte uppbringa det så är en näringsrik smoothie riktigt bra och fungerar inte heller det, så finns det näringstillskott att ta till. Tyvärr är ju även här kvaliteten skiftande så fråga gärna någon utbildad näringsterapeut om råd. Välj en multivitamin av hög kvalietet som innehåller vitaminer, mineraler och spårämnen. 

Balansen är något som blir sämre när vi åldras. Ett sätt att motverka detta är att träna  regelbundet. Om din balans är dålig och du misstänker att du är benskör är det viktigt att  tänka på at tillsätta D3-vitamin med K2 för att stärka skelettet, så att du minskar risken för en fraktur vid ett eventuellt fall.

 

– D-vitamin är ett nödvändigt tillskott för din benstomme och dina tänder men också för att bibehålla en normal muskelfunktion. D-vitamin som egentligen är ett hormon är även viktigt för den kognitiva förmågan. Många äldre som inte kommer ut i friska luften och får sol på kroppen behöver fylla på med ett tillskott, framförallt under den mörkaste tiden av året. I ny forskning har man konstaterat att D-vitamin har en positiv betydelse kopplat till covid-19, säger Fredrik Ölander.

För att bibehålla god tandhälsa kan man tillsätta Q10. Kombineras Q10 med selen så har studier visat att dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar minskat med 54 procent.

Europeiska studier har visat att även brist på magnesium, zink och koppar är vanligt bland äldre. 

Magnesium fyller många funktioner i kroppen. Till exempel för omsättningen av kalcium, för våra muskler och det motverkar darrningar samt om du har kramper när du ska sova. 

Det finns också ett samband mellan magnesium och migrän samt psykiska besvär.

Artros är vanligt när man blir äldre. Det finns en rad olika tillskott för ledsmärta. Nypon, ingefära, gurkmeja, kollagen och tabletter med glukosamin brukar minska smärta och öka rörligheten och viljan att motionera.

 

LÄS OCKSÅ: Många äldre lider av social fobi

Ta bort gluten

Det finns några faktorer som har stor påverkan på vårt åldrande. Inflammation, metabol stress och oxidativ stress. Rätt näringsintag motverkar dessa processer i kroppen. Det finns en hel del studier som visar att bra kostvanor skyddar mot cancer, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

– En antiinflammatorisk kost, AIP, kan vara värd att prova om man har inflammation. Men om AIP upplevs som krånglig och svår att följa då kan man istället prova en strikt paleokost under en period. Paleo är ren mat utan innehållsförteckning. Det finns bra recept på nätet och i kokböcker, säger Fredrik som tycker att man ska prova att ta bort all gluten under sex till åtta veckor, även om man inte har celiaki.

– Då kan viss värk försvinna redan efter några veckor och du kan få tillbaka energi och kraft under kommande veckor. Utmaningen är att utesluta gluten ifrån allt. Våra livsmedelsleverantörer har lyckats peta in vetemjöl i det mesta vilket du blir varse när du börjar läsa innehållsförteckningar. Absolut enklast är att bara äta mat som inte har en innehållsförteckning, som kött, fisk, kyckling, grönsaker och bär, det vi kallar paleokost.

– Till sist skulle jag vilja poängtera att om man kan äta sig sjuk så borde man kunna äta sig till en bättre hälsa, det är jag helt övertygad om – även om det är en stor utmaning.

Av Inger Palm


Fredrik: Dessa vitaminer är viktigast att ta

De tillskott som Fredrik Ölander har sett mycket bra effekter av är:
Omega-3: Här är det viktigt att välja rätt, många produkter innehåller bara fiskolja. Leta efter en produkt med bra EPA och DHA fettsyra i. Omega-3 fettsyror är viktigt för äldre, speciellt om de äter lite fisk. Fettsyrorna är antiinflammatoriska och kan motverka åldersrelaterade sjukdomar. Omega-3 är bra för både hjärta, ögon och hjärna.
Zink och Selen: Det är två mineraler som vi i Sverige har brist på i våra livsmedel och som kan ge goda effekter på immunförsvarets normala funktioner, normal benstomme, synförmåga och som skyddar mot oxidativ stress.
Q10: Är ett coenzym som vi många gånger glömmer bort. Q10 behöver vi efter 50 års ålder för att bilda energi i mitokondrierna (cellernas kraftverk). Förutom att Q10 ger energi har det betydelse för blodkärlen och tandköttets normala funktioner. Sök efter ett Q10 som har ett bra fungerande upptag, här skiftar det stort.
Magnesium: Kan fungera som kramplösande i ben och vader. Även en trög mage kan få hjälp av rätt sorts magnesium. Tänk på att det finns olika sorters magnesium så du väljer rätt sort för rätt krämpa.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Jordgubbstårta

Härlig försommartårta i raw foodstil

Raw food

Den här härliga jordgubbstårtan passar fint att förgylla Mors dag eller Kristi himmelfärd med. Eller varför inte nationaldagen? En hälsosammare raw food-version av den klassiska svenska jordgubbstårtan: glutenfri, sockerfri och mjölkfri.

Ett par vilar

9 tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

kvinna som får ansiktsbehandling

7 ansiktsbehandlingar som föryngrar din hud

Hud

Du har kanske hört talas om microdermabrasion, microneedling och plasma pen – men inte vet vad det är. Idag finns det en hel del föryngrande ansiktsbehandlingar. Det handlar bara att välja rätt efter hudtyp och plånbok. Kurera listar sju bra och effektiva behandlingar som ger dig år tillbaka i ansiktet.

Annika Kvist och Viktoria Tindberg

Gladare, piggare och lättare med växtbaserad kost

Kost

Hälsosam, växtbaserad mat ska vara enkel att laga och framför allt njutbar. Det menar författarna till boken ”Healthy happy food”. Genom att äta mer växtbaserat blir du piggare, gladare, får mer lyster i huden, blir lättare i kroppen – och ökar chansen att leva ett långt friskt liv. 

Enkel hjälp vid IBS och problemmage

Mage

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

fisk på skärbräda

Sill möjligt skydd mot viss diabetes 

Forskning

Ett ämne i fet fisk verkar kunna minska risken att drabbas av viss typ av diabetes. Det verkar som detta ämne kan påverka immunsystemet och de antikroppar som skadar insulinproduktionen. Det visar en europeisk studie där Umeå universitet deltagit.

 

Sallad i en träskål

Fräsch regnbågssallad med tahinisås

Recept

En matig, god och fräsch sallad i regnbågens alla färger är perfekt, enkel och vitaminspäckad mat – året om. Denna innehåller både grönkål, sötpotatis, zucchini och kikärter. Ringla över en smakrik tahinisås och njut!

Anders Wallensten

Anders Wallenstens svar på hälsogåtan

Hälsa

Han är läkaren som blev rikskänd under början av coronapandemin, då han syntes flitigt i tv i sin roll som biträdande statsepidemiolog. I sin bok och podd ”Hälsogåtan” utgår Anders Wallensten från naturlig hälsa ur ett helhetsperspektiv med sex delar. Han tycker vi ska sluta fokusera på en viss sorts träning eller mat – och istället se att allt hänger ihop och att även små val i vardagen är viktiga.

 

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana,  humle och silverax hjälper dig att somna, men också magnesium ger ro på kvällen.

Ljusa plagg hängande på galgar

Här är de miljövänligare textilvalen

Eko/miljö

Det bästa för miljön att köpa second hand eller laga sina kläder. Men när du ändå vill köpa nytt finns det bättre och sämre textilval att göra. Visste du till exempel att polyester framställs av olja, medan det naturliga valet hampa tillför jorden näringsämnen?

Omega-3 viktigt för kvinnor över 50 som tränar

Forskning

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

lever i genomskärning

Fettlever förkortar livet

Forskning

Ungefär 15 procent av svenskarna har så kallad fettlever. Det betyder att fett lagrats in i levern och ökar risken för skrumplever. En analys visade att personer med fettinlagring i levern kommer att ha förkortad sitt liv med i snitt tre år.

 

Ung kvinna snyter sig med hund i famnen

Allergivänliga husdjur, finns det?

Husdjur

Vissa hundar och katter sägs vara mindre allergiframkallande än andra. De kan därmed locka husdjurssugna personer som vanligen tvekar på att skaffa fyrbent vän på grund av sin sin allergi. Men stämmer det verkligen att vissa raser är ”allergivänliga”?

Ugnsfrittata med broccoli

Smidig ugnsfrittata med broccoli och ost

Recept

Visst är det skönt med maträtter som bara går att ösa ner i en form och ställa in i ugnen? Den här smarriga, enkla versionen av en frittata är fylld med broccoli och ost och dessutom får du användning för torra brödbitar som annars kanske hade gått till svinn!

Alun hjälper dina svullna ben

Hälsa

Tunga, trötta och svullna ben som spänner och gör ont... När kirurgen Ivan Letterfors, som opererar åderbråck, hörde talas om krämen som stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningar i benen vaknade hans intresse. Tack vare honom kom alunkrämen till Sverige och många kan kasta sina stödstrumpor. 

 

kvinna tar sig i ögat

Vitamin B3 kan motverka glaukom

Hälsa

Glaukom är en ögonsjukdom som gör att synen kan gå förlorad. Upp emot 200 000 svenskar beräknas ha sjukdomen och 80 miljoner totalt i hela världen. Svenska forskare har tittat på effekten av vitamin B3 som behandling av glaukom.

kvinna tittar ut över vatten

Trött och utmattad? Här är näringen som ger energi

Naturlig hälsa

Långvarig stress och för lite återhämtning bereder vägen för utmattningssyndrom. Du kan också drabbas av näringsbrister. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka. Här är en lista på vitaminer, mineraler och örter som hjälper dig att komma tillbaka och må bra igen.

Jamande kattunge i gräset

Det betyder din katts jamanden

Husdjur

När din katt jamar kan det betyda en rad olika saker, från att den är sjuk till att den är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. Men hur vet du vilket jam som signalerar smärta, respektive kel? Vi reder ut mjauandet!