Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kureras expert: Därför behöver äldre tillskott

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinaren, Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

I en perfekt värld så är en näringstät, färgrik och varierad kost alltid att föredra före allt annat. Men när vi blir äldre ökar risken att drabbas av näringsbrister av olika grad. Kanske minns ni att Socialstyrelsen för några år sedan redovisade att det då fanns 40 000 undernärda patienter inom äldrevården och så mycket som 100 000 av de äldre riskerade att hamna där. Många reagerade självklart starkt över de äldres situation. En av dem var seniorprofessorn och geriatrikern Yngve Gustafson som inte skrädde sina ord och beskrev undernäringen som vanvård, svält och nästintill dödshjälp. 

LÄS OCKSÅ: Hjärtspecial: Därför behövs extra Q10

Få åt varm lagad mat

Fredrik Ölander, som är näringsmedicinsk terapeut, vid Integrativa kliniken i Stockholm möter dagligen patienter som har näringsbrister, och det oavsett ålder. 

– Under förra året gjorde jag en litteratur-översikt baserat på tre kvalitativa vetenskapliga artiklar som studerat undernäring bland äldre. Vårt resultat visade att undernäring startar i munnen. Många äldre saknar tänder eller en bra protes vilket skapar tugg- och sväljproblem. I alla tre studier visade det sig att matens grundkvalitet var avgörande. Mat som inte anpassas efter patientens förutsättningar ger undernäring. Studierna visade också att en av fyra inte åt en varm lagad måltid per dag. Missnöjet med matens kvalitet, tillagning och uppläggning är en av de anledningar att äldre tappar aptiteten. Även sömn, solljus och om man röker ökade risken för undernäring, säger Fredrik Ölander.

 

porträtt man

Fredrik Ölander.

Det finns en hel del rapporter som visar att personer som blir sjuka, hamnar på sjukhus och som blir deprimerade får näringsbrister. Problemen drabbar inte bara äldre, en kost med otillräcklig näring ger sig så småningom till känna i kroppen. 

– På sjukhusen ser man att patienter med undernäring ofta har ligg- och trycksår som är svårläkta. Med en näringstätare kost kan sjukhusvistelsen förkortas markant. Trots det satsar inte sjukhusen eller vårdboenden på bättre kost, berättar Fredrik Ölander.

– I studier av receptbelagda näringsdrycker som serverades till äldre har man sett att de innehåller ämnen som maltodextrin, sackaros, raps- och solrosolja samt emulgeringsmedel. Flera av dessa tillsatser är dåliga för tarmen och dess mikrobiom. Man kan alltså göra det värre för en äldre person genom att ge dem dessa drycker istället för en näringstät och näringsrik smoothie. De smakar dessutom inte så bra, vilket gör det ännu mer komplicerat för de som redan har tappat aptiten.

LÄS OCKSÅ: Viktigt med näring för de äldre speciellt under coronapandemin

Hur ska man göra för att råda bot på undernäringen hos äldre?
– Försök att äta en så varierad kost som möjligt. Kan man inte uppbringa det så är en näringsrik smoothie riktigt bra och fungerar inte heller det, så finns det näringstillskott att ta till. Tyvärr är ju även här kvaliteten skiftande så fråga gärna någon utbildad näringsterapeut om råd. Välj en multivitamin av hög kvalietet som innehåller vitaminer, mineraler och spårämnen. 

Balansen är något som blir sämre när vi åldras. Ett sätt att motverka detta är att träna  regelbundet. Om din balans är dålig och du misstänker att du är benskör är det viktigt att  tänka på at tillsätta D3-vitamin med K2 för att stärka skelettet, så att du minskar risken för en fraktur vid ett eventuellt fall.

 

– D-vitamin är ett nödvändigt tillskott för din benstomme och dina tänder men också för att bibehålla en normal muskelfunktion. D-vitamin som egentligen är ett hormon är även viktigt för den kognitiva förmågan. Många äldre som inte kommer ut i friska luften och får sol på kroppen behöver fylla på med ett tillskott, framförallt under den mörkaste tiden av året. I ny forskning har man konstaterat att D-vitamin har en positiv betydelse kopplat till covid-19, säger Fredrik Ölander.

För att bibehålla god tandhälsa kan man tillsätta Q10. Kombineras Q10 med selen så har studier visat att dödligheten i hjärt-kärlsjukdomar minskat med 54 procent.

Europeiska studier har visat att även brist på magnesium, zink och koppar är vanligt bland äldre. 

Magnesium fyller många funktioner i kroppen. Till exempel för omsättningen av kalcium, för våra muskler och det motverkar darrningar samt om du har kramper när du ska sova. 

Det finns också ett samband mellan magnesium och migrän samt psykiska besvär.

Artros är vanligt när man blir äldre. Det finns en rad olika tillskott för ledsmärta. Nypon, ingefära, gurkmeja, kollagen och tabletter med glukosamin brukar minska smärta och öka rörligheten och viljan att motionera.

 

LÄS OCKSÅ: Många äldre lider av social fobi

Ta bort gluten

Det finns några faktorer som har stor påverkan på vårt åldrande. Inflammation, metabol stress och oxidativ stress. Rätt näringsintag motverkar dessa processer i kroppen. Det finns en hel del studier som visar att bra kostvanor skyddar mot cancer, diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

– En antiinflammatorisk kost, AIP, kan vara värd att prova om man har inflammation. Men om AIP upplevs som krånglig och svår att följa då kan man istället prova en strikt paleokost under en period. Paleo är ren mat utan innehållsförteckning. Det finns bra recept på nätet och i kokböcker, säger Fredrik som tycker att man ska prova att ta bort all gluten under sex till åtta veckor, även om man inte har celiaki.

– Då kan viss värk försvinna redan efter några veckor och du kan få tillbaka energi och kraft under kommande veckor. Utmaningen är att utesluta gluten ifrån allt. Våra livsmedelsleverantörer har lyckats peta in vetemjöl i det mesta vilket du blir varse när du börjar läsa innehållsförteckningar. Absolut enklast är att bara äta mat som inte har en innehållsförteckning, som kött, fisk, kyckling, grönsaker och bär, det vi kallar paleokost.

– Till sist skulle jag vilja poängtera att om man kan äta sig sjuk så borde man kunna äta sig till en bättre hälsa, det är jag helt övertygad om – även om det är en stor utmaning.

Av Inger Palm


Fredrik: Dessa vitaminer är viktigast att ta

De tillskott som Fredrik Ölander har sett mycket bra effekter av är:
Omega-3: Här är det viktigt att välja rätt, många produkter innehåller bara fiskolja. Leta efter en produkt med bra EPA och DHA fettsyra i. Omega-3 fettsyror är viktigt för äldre, speciellt om de äter lite fisk. Fettsyrorna är antiinflammatoriska och kan motverka åldersrelaterade sjukdomar. Omega-3 är bra för både hjärta, ögon och hjärna.
Zink och Selen: Det är två mineraler som vi i Sverige har brist på i våra livsmedel och som kan ge goda effekter på immunförsvarets normala funktioner, normal benstomme, synförmåga och som skyddar mot oxidativ stress.
Q10: Är ett coenzym som vi många gånger glömmer bort. Q10 behöver vi efter 50 års ålder för att bilda energi i mitokondrierna (cellernas kraftverk). Förutom att Q10 ger energi har det betydelse för blodkärlen och tandköttets normala funktioner. Sök efter ett Q10 som har ett bra fungerande upptag, här skiftar det stort.
Magnesium: Kan fungera som kramplösande i ben och vader. Även en trög mage kan få hjälp av rätt sorts magnesium. Tänk på att det finns olika sorters magnesium så du väljer rätt sort för rätt krämpa.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Minipajer med dill, spenat och ost

Quinoapajer med dill och fetaost

Recept

Minipajer är det perfekta tilltugget till glöggbjudningen eller minglet i adventstid! De här glutenfria pajerna är både enkla att svänga ihop, goda och hälsosamma – och tillhör Food pharmacy-tjejernas favoritrecept.

kvinna framför datorn

Näringen som håller ögonen i god form

Äldre

Ögonsjukdomar som gula fläcken-sjukan och grå starr är åldersrelaterade sjukdomar. Men åldersförändringar i ögonen kan bromsas upp. Genom att tillföra näring till ögat i form av bland annat C- och E-vitamin, lutein, och zink kan sakta ner en åldersrelaterad synförsämring.

Tävla och vinn i Kureras julkalender

Julkalender

Lucka 6: Tävla och vinn en härlig blandad julkorg med EKO- och veganprodukter:  God choklad, nötter, kokosolja till godisbaket, värmande teer och härlig kanel och ingefära till pepparkaksbaket samt schampo och balsam perfekt som present.

Hej då bråkig mage

Mage

För att slippa magknip, förstoppning och uppkördhet behöver du skapa förutsättningar för en sund och frisk tarmflora. Vassle är prebiotika och gynnar uppkomsten av de goda bakterierna samtidigt som de stödjer matsmältningen och underlättar tarmtömningen.

 

Liten hund som bitit sönder kudde och har bomull på huvudet

5 tecken på att din hund är stressad

Husdjur

För att undvika att din hund hamnar i stressiga situationer (som även du själv kan bli stressad av!) behöver du först känna igen tecknen på stress hos din hund. Här är fem tecken att ha koll på – en del mer oväntade än andra!

 

Yogagrupp sträcker ut armarna

Yogan som lindrar trauman

Mental hälsa

Den som varit med om svåra och traumatiska händelser i livet kan få hjälp att må bättre och känna sig trygg genom en speciell, anpassad yogaform. Josefin Wikström är grundare av "Traumaanpassad yoga" i Sverige. Här berättar hon hur yogan kan lindra symtom på traumatisk stress.

Då bör du ta D-vitamin

Hälsa

Under vinterhalvår är det väldigt svårt för oss nordbor att lagra D-vitamin eftersom solen står lågt. Då kan det vara en god idé att ta ett tillskott för att säkerställa sina behov. Men varför vill Livsmedelsverket sänka maxgränsen för dagligt intag när forskningen säger något annat? Kurera frågade näringsterapeuten Leif Östberg om hur vi ska tänka kring D-vitamin.

 

Kolhydraten som bekämpar infektioner

Hälsa

Immunförsvarets uppgift är först och främst att skydda oss mot bakterier, virus och gifter. Kurera frågade Graeme Jones, klinisk fysiolog vid Nordic Clinic, om hur vi ger immunförsvaret en boost och på vilket sätt betaglukaner från en speciell alg kan stödja immunförsvaret. 

“Nu kan jag äta lök igen”

Mage

Peter Rönnholm har haft ett resande jobb och lärt känna många olika matkulturer. Han tycker lika mycket om att prova nya rätter som att laga mat i sitt eget kök. Hans mage däremot sätter ibland gränser för det han tycker om. Men så började han ta ett tillskott med matsmältningsenzymet alfa-galaktosidas. Och nu klagar inte Peters mage längre.

Närbild på händer som virkar en korg

Stressa ner och må bättre – med hjälp av hantverk

Mental hälsa

Årets julklapp 2022 blev det hemstickade plagget – vilket säger något om vår samtid. Hantverk är en sysselsättning som inte bara står för hållbarhet – det får oss även att stressa ner och må bra. Oona von Zweygbergk har länge använt virkning som stresshantering. Här är hennes bästa tips för att komma igång med hantverk!

Illustration av silhuett som sitter ner och reser på sig med uppsträckta armar

Har du fastnat i en känslofälla?

Mental hälsa

Brukar du skjuta upp saker, oroa dig eller agera spontant i stunden, trots att det inte gynnar dig i längden? Då kanske du låter känslorna styra för mycket. Psykologen Siri Helle tipsar här om hur du tar dig ur känslofällorna som sätter krokben för ditt drömliv.

 

“Jag vill vara aktiv i många år till ”

Hälsa

Viveca Söderlund, 74 år, gillar att hålla igång. Hon är nybliven pensionär och har inga problem att sysselsätta sig. Men är hon för mycket i farten får hon värk i kroppen. Numera gör det ingenting, för de senaste åren har hon använt en CBD-kräm som ger smärtlindring efter en liten stund.

Barrskog mot blå himmel

Forskning: Träd kan också bli stressade

Eko/miljö

Ja du läste rätt! De gaser som träd i skogen utsöndrar i form av dofter kallas terpener. Dessa luktar gott , men fungerar även som ett försvar för träden, mot bland annat luftföroreningar och värme. Att träden börjar dofta annorlunda kan vara tecken på att träden är stressade på grund av klimatförändringar.

Friskare tänder med rätt tandkräm

Munhälsa

Blödande tandkött, karies och tandlossning drabbar inte bara munhälsan. Det kan även orsaka sjukdomar i resten av kroppen. Bra munvård är därför enormt viktigt. Hydroxiapatit är ett ämne i tandkräm som bromsar kariesangrepp tidigt, jämnar ut emaljen och fyller ut ojämnheter.

Ont i ryggen? Så blir du bra

Värk

När forskare i Australien analyserade drygt 30 000 personers data för att ta reda på hur de kommit tillrätta med smärtor i ländryggen visade det sig att regelbunden fysisk aktivitet var det bästa sättet att få bukt med värken.

Probiotika – tarmens hjältar

Hälsa

Tarmen är intelligent. Den kallas i dag för vår andra hjärna, och mellan tarmen och hjärnan pågår en ständig kommunikation. I tarmen lever goda bakteriestammar som skyddar oss mot skadliga inkräktare. Ett bra sätt att hålla sig frisk, är att se till att få i sig en mångfald av de snälla mjölksyrabakterier.

 

Träning kan minska risken för att utveckla epilepsi

TRÄNING

Träning mår vi riktigt bra av. Våra blodkärl säger tack när vi rör på oss, skelettet blir starkare och vår mentala hälsa stärks. Samtidigt minskar träning risken för flera av våra stora folksjukdomar. När forskare jämförde Vasaloppsåkare med övrig befolkning upptäckte de att risken att utveckla epilepsi var hälften så stor hos längdskidåkarna.