Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

sjuk pojke

Därför behöver du zink

Fakta

Exempel på zinkrika livsmedel
Ostron är i absolut topp gällande zinkinnehåll. Men även musslor, sill, sardiner och mycket övrig havsmat
Kött (lamm, kyckling, oxe, nöt, fläsk, lever och inälvsmat)
Solrosfrön och pumpakärnor
Vetegroddar, vetekli och hela vetekornost
Fullkornsprodukter
Ris och råris
Baljväxter (som bönor, ärter, linser, kikärter)
Nötter
Potatis, rödbetor, morötter

Dåligt immunförsvar, hudproblem och försämrat smaksinne. Dessa är bara några av de vanligaste symptomen vid zinkbrist. Få bukt på problemen genom att tillföra kroppen mer zink.

Zink är ett mineral med många viktiga funktioner i kroppen. Det är också det mineral vi svenskar lider störst brist på. Bristproblemet beror huvudsakligen på att zink är ett av de ämnen som tarmen har svårast för att absorbera, vilket förvärras ytterligare vid till exempel glutenintolerans och tarmsjukdomar. Även fytinsyra som förekommer rikligt i fullkornslivsmedel, nötter och bönor hämmar upptaget. Mineralet är dock mycket värmetåligt och förstörs därför inte under tillagning.

 

För ett starkt immunförsvar
Då mineralet har viktiga virusdödande egenskaper är zinkbrist mycket vanligt när det rör sig om långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar som ofta orsakas av virus. Vid insjuknande och under sjukdomsperioden rekommenderas ett intag om 30-60 mg zink medan ett intag om 20-50 mg zink rekommenderas för att stärka ett nedsatt immunförsvar.

Mildare förkylning
Intresset för zink och dess effekt vid behandling av infektioner har nått forskarvärlden. Efter genomgång av flertalet vetenskapliga studier beträffande zink lyfter Cochrane-institutet zink som den hittills mest lovande behandlingen mot förkylning på såväl kort som lång sikt. Man fann att då zinktillskott tas vid första tecken på förkylning blir förkylningen både kortare och mildare. Man såg också att barn som intagit zink under mer än fem månader drabbas av färre förkylningar och är borta färre dagar från skolan.

För en frisk hud
Hudförändringar och försämrad sårläkning är också tydliga tecken på zinkbrist, detta då 20 procent av kroppens zink återfinns i huden. Till de vanligare hudförändringarna som uppstår vid zinkbrist hör eksem, akne, hudsprickor, bölder, rosacea och psoriasis. Vid hudbesvär rekommenderas ett intag av 20-60 mg zink.

Många viktiga funktioner
Det är inte bara immunförsvaret och huden påverkas vid zinkbrist. Zink är inblandat i nästan 100 olika kroppsfunktioner och fungerar som en cofaktor i över 40 olika enzymreaktioner, varav många är inblandade i matsmältningen. Mineralet spelar en viktig roll för tillväxten då det behövs i rikliga mängder överallt i kroppen vid syntes av DNA och RNA vilket är nödvändigt för celldelning och celltillväxt. Bindväv, brosk och ben är också zinkberoende, vilket gör zink nödvändigt för uppbygganden av ett starkt och friskt skelett samt för utvecklingen av tänder. Även för ett friskt och starkt hår. För män är zink också viktigt för reproduktionsförmågan och prostatan.

 

Gör ett zinktest
Det finns flera olika tester för att ta reda på om man lider av zinkbrist. Det absolut enklaste testet är att göra ett så kallat smaktest med zinksulfat.
Eftersom smaklökarna styrs av enzymer som är zinkberoende kan man bedöma smaksensationen efter att ha hållit en klunk med vatten utspädd med 0,1 procent zinksulfat i munnen under 10-15 sekunder. Vid svår och långvarig brist smakar det bara vatten. Smakar det måttligt metall betyder det att bristen är måttlig och är smaken stark och motbjudande har personen bra zinkvärden.

Ät zink
Proteinrika livsmedel innehåller i regel mycket zink, bra källor är därför kött, ägg, fisk, skaldjur, ost och mjölkprodukter. Upptaget av zink ökar dessutom när det intas tillsammans med proteinrik kost men hämmas då det intas med livsmedel rika på fytinsyra så som spannmåls- och fullkornsprodukter. Veganer eller vegetarianer finner zink i pumpakärnor, bönor, sötmandlar och jordnötter.

Av Johanna Gustafsson


Fakta

Exempel på zinkrika livsmedel
Ostron är i absolut topp gällande zinkinnehåll. Men även musslor, sill, sardiner och mycket övrig havsmat
Kött (lamm, kyckling, oxe, nöt, fläsk, lever och inälvsmat)
Solrosfrön och pumpakärnor
Vetegroddar, vetekli och hela vetekornost
Fullkornsprodukter
Ris och råris
Baljväxter (som bönor, ärter, linser, kikärter)
Nötter
Potatis, rödbetor, morötter

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna sover

Örterna som får dig att sova bättre

Hälsa

En av tre svenskar lider till och från av sömnbesvär. Att låta naturens läkande och lugnande krafter verka är ett skonsamt och snabbt sätt att få hjälp. Tillskott med örter som valeriana och humle hjälper dig att somna.

Naturliga sätt att lindra smärta

Hälsa

Smärta kan uppstå av flera anledningar och ofta känns det skönt att få lindring. En del drar sig för att behandla smärta med läkemedel på grund av rädsla för biverkningar. Men det finns flera naturliga sätt att få smärtlindring.

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

 

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.