sjuk pojke

Därför behöver du zink

Fakta

Exempel på zinkrika livsmedel
Ostron är i absolut topp gällande zinkinnehåll. Men även musslor, sill, sardiner och mycket övrig havsmat
Kött (lamm, kyckling, oxe, nöt, fläsk, lever och inälvsmat)
Solrosfrön och pumpakärnor
Vetegroddar, vetekli och hela vetekornost
Fullkornsprodukter
Ris och råris
Baljväxter (som bönor, ärter, linser, kikärter)
Nötter
Potatis, rödbetor, morötter

Dåligt immunförsvar, hudproblem och försämrat smaksinne. Dessa är bara några av de vanligaste symptomen vid zinkbrist. Få bukt på problemen genom att tillföra kroppen mer zink.

Zink är ett mineral med många viktiga funktioner i kroppen. Det är också det mineral vi svenskar lider störst brist på. Bristproblemet beror huvudsakligen på att zink är ett av de ämnen som tarmen har svårast för att absorbera, vilket förvärras ytterligare vid till exempel glutenintolerans och tarmsjukdomar. Även fytinsyra som förekommer rikligt i fullkornslivsmedel, nötter och bönor hämmar upptaget. Mineralet är dock mycket värmetåligt och förstörs därför inte under tillagning.

För ett starkt immunförsvar
Då mineralet har viktiga virusdödande egenskaper är zinkbrist mycket vanligt när det rör sig om långdragna luftvägsinfektioner och förkylningar som ofta orsakas av virus. Vid insjuknande och under sjukdomsperioden rekommenderas ett intag om 30-60 mg zink medan ett intag om 20-50 mg zink rekommenderas för att stärka ett nedsatt immunförsvar.

 

Mildare förkylning
Intresset för zink och dess effekt vid behandling av infektioner har nått forskarvärlden. Efter genomgång av flertalet vetenskapliga studier beträffande zink lyfter Cochrane-institutet zink som den hittills mest lovande behandlingen mot förkylning på såväl kort som lång sikt. Man fann att då zinktillskott tas vid första tecken på förkylning blir förkylningen både kortare och mildare. Man såg också att barn som intagit zink under mer än fem månader drabbas av färre förkylningar och är borta färre dagar från skolan.

För en frisk hud
Hudförändringar och försämrad sårläkning är också tydliga tecken på zinkbrist, detta då 20 procent av kroppens zink återfinns i huden. Till de vanligare hudförändringarna som uppstår vid zinkbrist hör eksem, akne, hudsprickor, bölder, rosacea och psoriasis. Vid hudbesvär rekommenderas ett intag av 20-60 mg zink.

Många viktiga funktioner
Det är inte bara immunförsvaret och huden påverkas vid zinkbrist. Zink är inblandat i nästan 100 olika kroppsfunktioner och fungerar som en cofaktor i över 40 olika enzymreaktioner, varav många är inblandade i matsmältningen. Mineralet spelar en viktig roll för tillväxten då det behövs i rikliga mängder överallt i kroppen vid syntes av DNA och RNA vilket är nödvändigt för celldelning och celltillväxt. Bindväv, brosk och ben är också zinkberoende, vilket gör zink nödvändigt för uppbygganden av ett starkt och friskt skelett samt för utvecklingen av tänder. Även för ett friskt och starkt hår. För män är zink också viktigt för reproduktionsförmågan och prostatan.

Gör ett zinktest
Det finns flera olika tester för att ta reda på om man lider av zinkbrist. Det absolut enklaste testet är att göra ett så kallat smaktest med zinksulfat.
Eftersom smaklökarna styrs av enzymer som är zinkberoende kan man bedöma smaksensationen efter att ha hållit en klunk med vatten utspädd med 0,1 procent zinksulfat i munnen under 10-15 sekunder. Vid svår och långvarig brist smakar det bara vatten. Smakar det måttligt metall betyder det att bristen är måttlig och är smaken stark och motbjudande har personen bra zinkvärden.

Ät zink
Proteinrika livsmedel innehåller i regel mycket zink, bra källor är därför kött, ägg, fisk, skaldjur, ost och mjölkprodukter. Upptaget av zink ökar dessutom när det intas tillsammans med proteinrik kost men hämmas då det intas med livsmedel rika på fytinsyra så som spannmåls- och fullkornsprodukter. Veganer eller vegetarianer finner zink i pumpakärnor, bönor, sötmandlar och jordnötter.

Av Johanna Gustafsson


Fakta

Exempel på zinkrika livsmedel
Ostron är i absolut topp gällande zinkinnehåll. Men även musslor, sill, sardiner och mycket övrig havsmat
Kött (lamm, kyckling, oxe, nöt, fläsk, lever och inälvsmat)
Solrosfrön och pumpakärnor
Vetegroddar, vetekli och hela vetekornost
Fullkornsprodukter
Ris och råris
Baljväxter (som bönor, ärter, linser, kikärter)
Nötter
Potatis, rödbetor, morötter

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.

charlotte kalla

Charlotte Kallas bästa motivationstips

Intervju

Om någon kan det här med pepp och motivation är det Charlotte Kalla. För idrottare är det viktigt med självdisciplin men belöningar som middag med vännerna eller att bara ge sig själv en klapp på axeln är minst lika viktiga.

Därför ska du unna dig en tupplur

Hälsa

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och så får du några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer.