Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Därför blir du bakis

Fakta

Hur förebygger/undviker jag bakfyllan?

  • Drick inte så mycket att du blir full.

  • Drick mycket vatten före, under och efter (motverkar uttorkning).

  • Sluta dricka före midnatt (förbränningen är långsammare under natten).

  • Det bästa sättet att undvika att bli bakfull är givetvis att dricka måttligt - eller inte dricka alls!

Törst, illamående, ångest, nedstämdhet, ont i huvudet, seg i pallet, öm i kroppen - och så vidare.
Symtomen är de samma för de flesta av oss. Men varför känner vi som gör? Vad händer i kroppen? 

Här får du veta mer om tillståndet få uppskattar att uppleva: Bakfyllan.

Blykeps, baksmälla, kopparslagare, aktersnurra, bakrus, fyllesjuk, bakis, sänkt, dagen efter... Kärt barn har många namn. Men vad är det egentligen? Varför blir man bakis? Vad händer i kroppen?

Läs också: Probiotika minskar negativa tankar

Vad händer?
Bakfylla är det som kommer efter att alkoholen har lämnat kroppen. Det är därför en del upplever att en återsställare direkt på morgonen hjälper. Det gör den inte, det bara känns så eftersom den skjuter upp bakfyllan. Här får du veta mer.

 

Läs också: Därför blir du tjock av alkohol

Vi förgiftar varenda cell i vår kropp
Anledningen till att vi blir så påverkade av alkohol är att alkohol är vattenlösligt och invaderar därför varenda cell i vår kropp - som så klart påverkas av detta eftersom vi faktiskt, bokstavligen, förgiftar den. Alkohol är ett gift och alla organ, inklusive vårt viktigaste, hjärnan, påverkas. Exakt vad som händer i kroppen när vi blir bakis är forskarna däremot inte helt säkra på eftersom bakfyllan till stor del beror på, ännu, okända biokemiska samband.

Förbränning
Alkoholen förbränns i levern i en tvåstegsprocess. Först förbränns etanolen och omvandlas till acetaldehyd som sedan bryts ner av enzymer och omvandlas till ättiksyra. Under denna process påverkas din kropp och detta kan skappa hjärtklappning, illamående, svettningar och hudrodnad. Bland annat.

Läs också: 12 tips för att bota baksmälla

Detta händer i vår kropp när vi blir bakis:

 

• Törst, yrsel, huvudvärk
Alkohol påverkar dina njurar och ökar urinproduktionen, vilket torkar ur kroppen. När man gör av med vätska och inte fyller på med samma mängd tömmer man snabbt sina vätskelager. Symtom av uttorkning är bland annat törst, känsla av psykisk och fysisk svaghet, yrsel, koncentrationssvårigheter och huvudvärk.

• Svullenhet
Alkohol i blodet gör att urinproduktionen inte fungerar som den ska och resultatet blir vätskebrist. Vätskebrist innebär en förhöjd natriumhalt vilket även kan göra att du svullnar upp - lite som en ballong.

Läs också: Därför ska du välja ekologiskt vin

• Hängighet - och sug efter snabba kolhydrater
Vid nedbrytningen av alkohol går mycket av kroppens energi åt. Energi som i vanliga fall används till bland annat muskelarbete och att hålla hjärnan igång. Tömda energilager dagen efter bidrar till hängighet och förklarar varför många blir sugna på mat med mycket fett och/eller socker. Din kropp ropar efter snabb energi.
Både lever och andra organ påverkas av alkohol, vilket också kan resultera i låg blodsockernivå. En blodsockernivå kan påverka dig så att du känner dig utmattad, svag och får humörsvängningar.

 

Läs också: Fyra naturliga bakislindrare

• Sämre sömn 
Alkoholen påverkar det centrala nervsystemet och gör att din sömncykel rubbas och att du sover oroligare. Antingen kan du inte sova alls, eller så sover du hela nästa dag. Om du lyckas sova får du mer REM-sömn än vanligt. Eftersom det är under den sömncykeln människan drömmer som mest är risken för riktigt sjuka drömmar större än vanligt. När du dricker mycket blockerar alkoholen dessutom en del av den ångest som du normalt sett annars hade känt av, vilket är en anledning till att det ofta upplevs som att "allt" dyker upp på en gång när alkoholen försvinner. Inte sällan vaknar man därför upp vid 05.00-tiden med känsla hjärtklappning, oro och ångest.

Läs också: För lite sömn gör oss fula – och mindre lyckade i arbetslivet

• Ångest och nedstämdhet
Dagen efter alkoholintag kan minsta lilla motgång kännas så stor att du vill bryta ihop fullständigt. Det som händer är att du dragit på dig en kemisk obalans. Detta eftersom din hjärna, när den är full, skickar ut ett överflöd av endorfiner, vilket gör att du dagen efter istället har ett underskott. Känslan av nedstämdhet och tokdepp är alltså rent kemisk - och orsakad av dig själv.

Läs också: Mindfulness lika effektivt som KBT

• Illamående
När levern förbränner alkoholen bildas restprodukterna acetat och acetldehyd, vilket är en av anledningarna till varför illamående ofta uppstår.

• Trög i huvudet
Bakfyllan påverkar aktiviteten i din hjärnas frontallob (negativt bör tilläggas). Där sköts beslutsfattande och andra viktiga saker, som till exempel vår förmåga att kunna visualisera framtiden. Man blir sämre på en hel massa saker när man är bakis - alltså även efter att alkoholen gått ur kroppen. Bland annat blir uppmärksamhet, balans och reaktionsförmåga sämre och du är tröttare än vanligt. Så även om du skulle blåsa under promillegränsen för rattfylla i en kontroll är körförmågan ofta nedsatt.

Läs också: Därför blir du tjock av alkohol

• Täppt näsa
Blir du täppt i näsan av att dricka alkohol? Du kan ha alkoholintolerans. Det går faktiskt att vara allergisk mot alkohol. Upplever du till exempel nästäppa eller utslag på bakfyllan kan det vara tecken på just alkoholallergi.

 

• Uppror i magen
Alkohol kan göra att det blir mer bakterier i tarmen och påverkar direkt magen, inälvor och tarmar. Alkohol kan bidra till magsmärtor, kräkningar och... hrmp... känslan av igångsatthet. Den ökade aktiviteten i toalettstolen kan även ha att göra med att du drog i dig två två stora pommes med vitlöksdipp på hemvägen.

Läs också: Bättre mage med probiotika 

• Din hjärna har abstinens!
Alkohol är ett gift som påverkar dina celler. När alkoholen går ur kroppen måste cellerna vänja sig utan alkoholen och enligt en del forskning är det just vid denna process som du mår sämst.
Dessutom inträffar en snabb tillvänjning. När du dricker alkohol anpassar sig hjärnan till det. När du nyktrar till uppstår ett motsatt tillstånd.

Läs också: Alkohol och träning – en dålig kombination

Källor: Systembolaget, Nyheter24, Bakisguiden, Alcohol Hangover Mechanisms and Mediators, CAN, ”Om alkohol” av Ola Lauritzson (2005) Ica bokförlag, ”Beroende och droger” av Bengt Wramner, Kristina Pellmer och Charlotta Hellström (2010) Studentlitteratur.

Av Isabelle Hedander


Fakta

Hur förebygger/undviker jag bakfyllan?

  • Drick inte så mycket att du blir full.

  • Drick mycket vatten före, under och efter (motverkar uttorkning).

  • Sluta dricka före midnatt (förbränningen är långsammare under natten).

  • Det bästa sättet att undvika att bli bakfull är givetvis att dricka måttligt - eller inte dricka alls!

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

 

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.

 

kvinna i vinter

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

Har du skaffat dig ovanor? Så här får du goda vanor att bli beständiga

Hälsa

Vi har väl alla varit där, vissa kanske är där flera gånger per år. Den där dagen då vi fått nog av dåliga vanor och vill börja leva ett mer hälsosamt liv. Oftast blir vi extra motiverade efter jul- och nyårshelgerna, när vi ätit för mycket. Forskarna kallar det här tillståndet för ”Fresh start effect”. När vi lyckas rida på vågen av att vilja bli nya så går det bra. Fast förr eller senare tar det stopp. Men det behöver inte bli så. Med hjälp av några psykologiska knep kan ett nytt beteende bli en rotad vana.

Morgontrött? Det kan vara brist på goda bakterier i mage och tarm

Mage

Om du känner dig tröttare än vanligt på morgonen och bara vill fortsätta sova – då kan det vara magen som spökar. Förut tänkte vi oftast på att bakterier är skadliga, men idag har vi lärt oss att det finns både nyttiga och mindre nyttiga bakterier. Det handlar om att ha en bra balans i mage och tarm, och måna om mångfalden.