Därför blir du friskare av orgasmer

Fakta

Den genomsnittliga kvinnliga orgasmen varar 25 sekunder jämfört med 15 sekunder för män.
Källa: Healthista.com

Vill du få ökat skydd mot hjärtsjukdom och depression, få bättre sömnkvalitet och mindre huvudvärk?
Se då till att få orgasm oftare!
Här är 12 anledningar att göra sexuell njutning – och klimax – till en prio. 

Har dina känslor svalnat lite för din käresta? Strunt i det traditionella fredagsmyset, hångla och sexa istället! Och se till att fortsätta tills det pirrar.
Sajten healthista.com har listat hälsofördelarna med att få orgasm.

► Läs också: 6 hälsovinster med att ha mer sex

 

Främjar tillgivenhet
Vid beröring – och inte minst efter orgasm – frigörs kärlekshormonet oxytocin, vilket i sin tur främjar tillgivenhet, vilket bidra till att ge er relation åtminstone en liten skjuts i rätt riktning. Får du/ni dessutom orgasm blir hormonkicken ännu större – och ert band stärks ytterligare.
Orgasm alltså inte bara känns skönt, det är också galet hälsosamt. Dessutom är det gratis och du behöver varken recept eller sällskap – även om det sistnämnda gör just denna hälsokur betydligt trevligare.

► Läs också: 10 saker lyckliga par gör varje dag

12 anledningar att få orgasm så ofta du bara kan:

 

1 . Bra för din allmänhälsa
”En orgasm om dagen håller doktorn borta”, det hävdar i alla fall brittiska NHS, National Health Service. Och just detta är titeln på deras broschyr till universitetsstudenter vilken hävdar att sex och onani är lika viktigt för den allmänna hälsan som deras rekommendation om ”five a day”, det vill säga intag av fem frukter/grönsaker om dagen.

► Läs också: Ligg mer – Därför är sex bra för hälsan

2. Stimulerar din hjärna
Det enda som stimulerar en kvinnas hjärna mer än en orgasm är ett epileptiskt anfall… Det upptäckte forskare i slutet av förra året och orsakade då succé på Youtube när de offentliggjorde en film där man för första gången filmat den kvinnliga hjärnan mitt uppe i en orgasm.
Videon, filmad med hjälp av en magnetkamera av doktoranden Nan Wise, 54 år, som för sin egen avhandling stimulerade sig själv och i och med detta lyckades visa hur 80 ”njutningsområden” i hjärnan lyser upp när man får orgasm.

► Läs också: Männen vill ligga mer – kvinnorna vill komma oftare

3. Ger dig samma lyckorus som kokain
Få saker ger samma enorma njutning som en orgasm men kokain och att vinna en stor summa pengar kommer nära. Det hävdar i alla fall den amerikanska neurologen David Linden, som författat boken ”The Compass of Pleasure”.
Doktor Linden har skannat hjärnan hos män och kvinnor: hetero-, homo-, som bisexuella – och funnit samma resultat hos alla kön och läggningar.
– Vid orgasm aktiveras en njutningskrets i hjärnan. Att vinna pengar, dricka alkohol, ta kokain, amfetamin eller heroin är andra exempel på saker som får denna njutningskrets i hjärnan att lysa upp, förklarar han.
Resultatet blir en ökning av må bra-hormonet dopamin, som ger samma kemiska belöning som hos narkotikamissbrukare, vilken är vad som gör dem så desperata i jakten på sin fix.
– Det är anledningen till att sex och orgasm kan bli så beroendeframkallande, berättar han.

► Läs också: Få ökad sexlust – genom att andas rätt

4. Gör oss mer tillgivna och kära
Vid beröring – och inte minst efter orgasm – frigörs kärlekshormonet oxytocin, vilket i sin tur främjar tillgivenhet, vilket bidra till att ge er relation åtminstone en liten skjuts i rätt riktning. Får du/ni dessutom orgasm blir hormonkicken ännu större – och ert band stärks ytterligare.
Sex kan beskrivas som en kärleksdrog – och kan faktiskt få oss att känna oss mer kära. Det är en rent kemisk grej. Oxytocin är ett hormon som frigörs bland annat under förlossningen och amning. Likaså efter orgasm är detta det hormon som formligen svallar genom vårt system med hög hastighet – och gör oss mer tillgivna en bra stund efteråt.
– Om du ger människor oxytocin i nässpray blir de är mer tillgivna och känner mer förtroende för sin partner, säger doktor Linden.
Och låt dig inte luras av myter som säger att män inte skulle känna av denna lovey-dovey-effekt efter orgasm.
– Den oxytocina effekten är densamma hos män och kvinnor, berättar doktor Linden.

► Läs också: Impotens ofta första tecknet på hjärtsjukdom

5. Motverkar depression – och gör dig mer tillfreds med livet
En riktigt bra orgasm slår det mest effektiva anti-depressiva läkemedel som finns.
Rent kemiskt innebär en orgasm en cocktail av endorfiner – hormoner även kända som hjärnans naturliga opiater. Dessa frigörs från hjärnan tillsammans med hormonet serotonin, som är den viktigaste ingrediensen i ”lyckopillret” Prozac.
Orgasmer frigör även dopamin och endorfin, kroppens lyckohormon, och fungerar som naturligt anti-depressivt medel.

► Läs också: Balansera dina hormoner med aminosyror

6. Sänker din stressnivå – och ditt blodtryck
Ytterligare ett hormon som frigörs när vi närmar oss orgasm är prolaktin.
– Det är det verksamma hormonet hos ammande kvinnor och det har en övergripande lugnande effekt, säger Ashley Grossman, professor i endokrinologi vid University of Oxford.
Så – är du stressad inför ett möte kan det alltså vara bra att pilla lite på sig själv på morgonen.
Brittiska forskare har även funnit att orgasmer kan sänka blodtryck och stressnivåer i upp till två veckor efter att de ägt rum.

► Läs också: Kemikalier i plast kan minska kvinnors sexlust

7. Lugnar dig – och gör det lättare att somna
Orgasmer gör oss trötta och avslappnade.
Det är inte bara män som känner av en våg av sömnighet efter att ha ägnat sig åt en stunds ”horisontell folkdans”. Det finns bevis för att en snabbis hjälper även kvinnor att somna. Inte undra på kvinnor med sömnlöshet ofta rekommenderas att använda en vibrator innan läggdags, skriver Healthista.com. (Va, gör de? undrar vi. Okej, coolt…)
En studie på 2 632 amerikanska kvinnor visade till exempel att 39 procent av dem som onanerade gjorde det för att kunna slappna av snabbare innan läggdags.
Här är vi inte förvånade. Alla som provat vet att det stämmer…

► Läs också: Varning för reproduktionsstörande sexleksaker

8. Stärker immunförsvaret
Echinacea och C-vitamin i all ära, men fler orgasmer låter väl ändå som ett roligare sätt att slippa förkylningar och influensor?
Att ha sex en eller två gånger i veckan har kopplats till högre nivåer av Immumnogobulin A (eller IgA), ämnen som finns i både mun och näsa och som är en bidragande faktor när det gäller immunsystemets förmåga att bekämpa baciller.

► Läs också: Fysisk aktivitet stimulerar immunförsvaret

9. Ger dig en vackrare hy – med mer lyster
Den bästa antirynkkräm kan inte slå den glöd din hy får efter orgasm.
Orgasmer ökar blodflödet till huden vilket resulterar i en friskare och vackrare hy.
Fråga bara Lada Gaga. Förra året uppgav hon ”orgasmer, massor av orgasmer” som svar på frågan om vad som är hemligheten bakom hennes fina hy.
Den lyster som sex ger är ett verkligt fenomen och något som faktiskt inträffar hos cirka 75 procent av alla kvinnor, säger den kosmetiska hudläkaren Mervyn Patterson.
– Orgasm orsakar ökat blodflöde till huden eftersom det stimulerar det parasympatiska nervsystemet, vilket i sin tur gör att blodkärlen i huden öppnar upp och ger ansiktet en mer hälsosam look, sa han.
Och effekten är uppenbar, även om man inte utfört mer arbete än att ligga på rygg.
– Regelbundna orgasmer hjälper dessutom blodet att transportera näringsämnen till huden, berättar han.
Dessutom frigör din kropp, när den närmar sig orgasm, mängder av DHEA, en anti-aging steroid hormon som säljs i kosttillskott och ofta påstås vara ”ungdomens källa”.
– Orgasm är kroppens sätt att tillverka detta naturligt, säger doktor Patterson.

► Läs också: Det här ska du äta för att få fart på kärlekslivet

10. Mindre huvudvärk – och högre smärttröskel
Du kanske har krupit upp i sängen med en god bok och just dragit till med ”huvudvärkskortet” för att slippa när din käresta säger med sin sexigaste röst: ”Älskling, detta kommer att hjälpa.”
Och faktum är att han/hon har rätt. Har du huvudvärk ska du nämligen inte undvika sex utan tvärtom.
En studie på 83 kvinnor som led av migränanfall visade att över hälften upplevde att de fick smärtlindring efter att ha fått orgasm.
Enligt läkaren Beverly Whipple höjer kvinnor sin smärttröskel med 107 procent vid stimulans av detta område i jakten på orgasm. Hon var för övrigt den som i slutet av 1970-talet upptäckte var kvinnors G-punkt sitter (på den främre väggen av slidan, fem centimeter från mynningen).

► Läs också: Fem naturliga smärtlindrare

11. Kan boosta din fertilitet
Naturligtvis bevisar IVF att bebisar kan skapas utan något sex alls. Men – enligt de två brittiska biologerna Robin Baker och Mark Bellis, hjälper orgasmer till att skapa barn – om man nu använder sig av det naturliga sättet.
Forskarna upptäckte nämligen vad de kallar ”uppsugningsteorin”, vilket innebär att när en kvinna får orgasm i nära anslutning till mannens utlösning (helst mellan en minut till 45 minuter) behåller hon betydligt mer sperma än hon gör efter sex där hon inte fått orgasm.
– Även om det inte är bekräftat, är teorin sannolik eftersom en orgasm ger rytmiska sammandragningar i livmodern som hjälper till att pumpa spermierna uppåt, säger professor Grossman.

► Läs också: Ny studie: Tillskott av selen skulle kunna hjälpa infertila par

12. Bra för din hjärthälsa
Kvinnor med hjärtsjukdom har färre orgasmer, enligt en studie.
– Så om du inte vill ha en hjärtattack, se till att få orgasm, lyder rådet från doktor Lisa Turner, Storbritanniens första (och enda?) certifierade ”orgasm coach”.
– En israelisk studie upptäckte att kvinnor med högre förekomst av hjärtsjukdom hade färre orgasmer och vice versa, berättar hon.
Hon hävdar också att ”människor som har fler orgasmer mår bättre i sig själva över lag.

► Läs också: 5 tips för naturlig hjärthälsa

Av Isabelle G Hedander

Fakta

Den genomsnittliga kvinnliga orgasmen varar 25 sekunder jämfört med 15 sekunder för män.
Källa: Healthista.com

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Nilla Gunnarsson

Nilla Gunnarsson: ”Min förändrade kosthållning läkte mig”

Hälsoprofilerna berättar

Nilla Gunnarsson är kvinnan bakom den framgångsrika bloggen Nillas kitchen, där hon skriver om hälsosam och medveten matlagning – hennes stora passion och intresse. Men – det har inte alltid varit så. 2007 blev hon mer hälsomedveten och skalade bort osunda vanor, alkohol och började med yoga. Tre år senare gjorde hon förändringarna som hjälpte henne bli fri från muskelsmärtor, trötthet, PMS och magbesvär. "Efter att jag övergått till en kost fri från mejeri, gluten, vete och socker förbättrades mina symtom inom ett par veckor. Efter någon månad var jag helt smärtfri, vilket jag inte hade upplevt sedan innan puberteten", säger hon till Kurera.

Kollage man sover i olika positioner

Det säger din sovställning om din personlighet

Allmänt

Din musiksmak, klädstil, sätt att inreda eller hur du skakar någons hand. Allt är sådant som vittnar om din personlighet. Det gör även din sovställning –  med den skillnaden att denna är ditt omedvetna val och således troligen informerar mer sanningsenligt om din natur än sådant du medvetet väljer, som kläder, inredning etcetera. Detaljer som kanske mer är till för att stötta en (omedveten?) image. Så – vad säger vårt sätt att sova egentligen om oss? Det får du veta mer om här. 

gravid kvinna ligger intill sin hund

Djurägare får ofta friskare barn enligt ny forskning

Forskning

Goda nyheter för djurägare som går i väntans tider. Tidig exponering för husdjur kan minska risken för övervikt och allergi, särskilt efter kejsarsnitt. Ny forskning visar att barn i familjer med husdjur generellt har friskare barn. Anledningen? Jo, djur innebär ofta en gynnsam effekt på barnens mag-tarmkanalens bakterieflora – den så kallade mikrobiotan.

Squashrullader med fetaost

Squashrullar med fetaost

Recept

Kokboksförfattaren och matprofilen Ulrika Davidsson har komponerat detta goda recept, perfekt för den som vill ha in mer grönsaker i kosten, gott är det också. Njut som egen rätt, som tillbehör eller gör många och servera som en del av en buffé.

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.