Därför blir du extra trött och deppig när våren kommer

Våren är här! En ljusare tid som gör oss pigga och glada. Eller? Nej, inte alla.
Omkring 15 procent av oss känner tvärtom av att våren kommer genom att bli extra trötta – och till med vårdeppiga.

– Längden på dagen förändras snabbast just nu. Den biologiska klockan hänger inte med, förklarar professor Torbjörn Åkerstedt fenomenet. 

Vasaloppsdagen är ofta på en gång den sista vinterdagen och den första vårdagen, brukar man säga. Och ja, Vasaloppet har kommit och gått. Våren är här och dagarna blir längre och ljusare. Livet känns för många lite lättare – men den känslan gäller tyvärr inte alla.

► Läs också: Vill du få energin tillbaka? Här är ett knep som funkar

 

15 procent blir extra trötta på våren
Är du en av dem som tvärtom känner dig extra trött? Och kanske lite deppig? Trots att solen äntligen har börjat att visa sig igen? Då är du inte ensam. Ungefär 15 procent av människorna i Sverige känner av när våren kommer så pass mycket att de faktiskt blir tröttare än innan, skriver Nyheter24.

Förklaringen: Kroppen hänger inte med när ljuset kommer tillbaka så snabbt
Så varför blir vi så trötta då? Professorn och sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt, verksam vid Stressforskningsinstitutet, har svar:
– Framförallt så handlar det om att längden på dagen förändras snabbast just nu, det går fortare dag för dag och ökar med flera minuter. Den biologiska klockan hänger inte med. Vi släpar efter. För de som är känsliga så blir det en ökad trötthet, samma sak på vintern, säger han till Nyheter24.

Vårdepression ett relativt vanligt fenomen
Anledningen till att vi blir vårtrötta är alltså att denna förändring gällande dagslängden går för fort. Vi hänger helt enkelt inte med - och reagerar med att bli trötta. En trötthet som många känner av både fysiskt och psykiskt.
Du har säkert hört termen "vårdepression"? Faktum är att det är ett förhållandevis vanligt fenomen. För tre till fem procent av oss kan den här omställningen gå så illa att vi faktiskt utvecklar depression.

► Läs också: Nära samband mellan D-vitaminbrist och depression

Hjälp till att stabilisera rytmen – med fysisk aktivitet och mycket ljus på morgonen
Så vad kan man då göra för att övergången till ljusare tiderna ska gå så smidigt som möjligt? Torbjörn Åkerstedt  har förstås ett svar på frågan och det handlar inte bara om sömn, även om sömn även här visar sig vara a och o.
– Fysisk aktivitet har visat sig göra gott och ljus på morgonen. Det stabiliserar rytmen. De är de viktigaste åtgärderna och se till att sova regelbundet såklart, säger han.

 

► Läs också: Saffran kan minska nedstämdhet

Hormonella obalanser – eller näringsbrist
Men trötthet och nedstämdhet kan förstås även bero på andra saker, som till exempel hormonell obalans – eller näringsbrist (något man bland annat kan få av för mycket stress). Kroppen är duktig på att kompensera för näringsbrist och obalanser och därför är det ofta inte förrän de blivit allvarligare som vi faktiskt märker av symtomen (som inte sällan är just trötthet, huvudvärk, hjärtklappning och sömnproblem).
Du ska alltså inte glömma bort att du även kan fylla på med vitaminer, mineraler och örter för att komma på rätt köl igen.
Läs mer här:
• Utmattad? Här är näringen för dig
• Få energi, lust och ork tillbaka – med adaptogener

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.