Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

ung kvinna är ledsen

Därför blir du extra trött och deppig när våren kommer

Våren är här! En ljusare tid som gör oss pigga och glada. Eller? Nej, inte alla. Omkring 15 procent av oss känner precis tvärtom – att våren gör oss extra trötta – och till med vårdeppiga.
– Längden på dagen förändras snabbast just nu. Den biologiska klockan hänger inte med, förklarar professor Torbjörn Åkerstedt fenomenet. 

Vasaloppsdagen är ofta på en gång den sista vinterdagen och den första vårdagen, brukar man säga. Och ja, Vasaloppet har kommit och gått. Våren är här och dagarna blir längre och ljusare. Livet känns för många lite lättare – men den känslan gäller tyvärr inte alla.

LÄS OCKSÅ: Deppig? Så får du snabb hjälp

15 procent blir extra trötta på våren

Är du en av dem som tvärtom känner dig extra trött? Och kanske lite deppig? Trots att solen äntligen har börjat att visa sig igen? Då är du inte ensam. Ungefär 15 procent av människorna i Sverige känner av när våren kommer så pass mycket att de faktiskt blir tröttare än innan, skriver Nyheter24.

Så varför blir vi så trötta då? Professorn och sömnforskaren Torbjörn Åkerstedt, verksam vid Stressforskningsinstitutet, har svar:

– Framförallt så handlar det om att längden på dagen förändras snabbast just nu, det går fortare dag för dag och ökar med flera minuter. Den biologiska klockan hänger inte med. Vi släpar efter. För de som är känsliga så blir det en ökad trötthet, samma sak på vintern, säger han till Nyheter24.

 

LÄS OCKSÅ: 4 frågor och svar om depression

Vårdepression ett relativt vanligt fenomen

Anledningen till att vi blir vårtrötta är alltså att denna förändring gällande dagslängden går för fort. Vi hänger helt enkelt inte med - och reagerar med att bli trötta. En trötthet som många känner av både fysiskt och psykiskt.
Du har säkert hört termen "vårdepression"? Faktum är att det är ett förhållandevis vanligt fenomen. För tre till fem procent av oss kan den här omställningen gå så illa att vi faktiskt utvecklar depression.

Så vad kan man då göra för att övergången till ljusare tiderna ska gå så smidigt som möjligt? Torbjörn Åkerstedt  har förstås ett svar på frågan och det handlar inte bara om sömn, även om sömn även här visar sig vara a och o.
– Fysisk aktivitet har visat sig göra gott och ljus på morgonen. Det stabiliserar rytmen. De är de viktigaste åtgärderna och se till att sova regelbundet såklart, säger han.

LÄS OCKSÅ: Må bra med saffran – en naturlig stämningshöjare

Hormonella obalanser – eller näringsbrist

Men trötthet och nedstämdhet kan förstås även bero på andra saker, som till exempel hormonell obalans – eller näringsbrist (något man bland annat kan få av för mycket stress). Kroppen är duktig på att kompensera för näringsbrist och obalanser och därför är det ofta inte förrän de blivit allvarligare som vi faktiskt märker av symtomen (som inte sällan är just trötthet, huvudvärk, hjärtklappning och sömnproblem). Du ska alltså inte glömma bort att du även kan fylla på med vitaminer, mineraler och örter för att komma på rätt köl igen.

Av Isabelle G Hedander


Några vitaminer, mineraler, och örter som motverkar trötthet och vårdepp

D-vitamin
...Depression hänger ihop med D-vitaminbrist. Studier visar att det finns ett nära samband mellan för låga halter D-vitamin och så kallad säsongsbunden depression, SAD, ett tillstånd som drabbar cirka tio procent av världens befolkning. En av faktorerna till varför man drabbas tros vara brist på D-vitamin.
B-vitaminer
... spelar en viktig roll för vår energinivå, inte minst eftersom binjurens arbete är energikrävande. De främsta B-vitaminerna för binjuren är B5, B6, B3 och B12-vitamin. B1-vitamin har en skyddande effekt mot nedstämdhet.
Magnesium
...behövs för att omsättningen av ATP i cellen ska fungera och för att energi ska kunna produceras. Mineralet magnesium förbrukas i väldigt hög utsträckning vid stress och låga nivåer påverkar oss negativt. Magnesium gynnar även en god nattsömn.
Jod och aminosyran L-tyrosin
...spelar en central roll för energireglering hos alla våra celler. Jod tillsammans med aminosyran L-tyrosin är enormt viktig (avgörande) för att binjurarna ska kunna fungera och se till att vi har tillräckligt med energi.
Coenzym Q10
...är ett vitaminliknande ämne som behövs för en fungerande energiproduktion. Q10 har visat sig vara effektivt vid trötthet, utmattning, depression och kroniskt trötthetssyndrom. Q10 är fettlösligt och bör helst intas i form av oljekapslar. Den aktiva formen av Q10 heter ubiquinol och dosen bör vara minst 120 milligram per dag.
Ashwaganda
...stärker ett utmattat nervsystem, motverkar mental och fysisk trötthet samt ökar kroppens förmåga till återhämtning. Är ayurvedans främsta ört vid utbrändhet.
Rysk rot
...motverkar trötthet (och minskar känslighet för stress).
Schizandra
...ger energi och ökar uthållighet, förbättrar sömnkvalitén och motverkar nedstämdhet.
Rosenrot
...ökar energi och uthållighet, motverkar stress och mental trötthet.
Maca
...är en adaptogen som balanserar hormonerna (kom ihåg att melatonin är ett sömnhormon) och är bra vid, bland annat, trötthet och mild depression.
Ginseng
...är en adaptogen som är bra vid mental och fysisk trötthet, sömnsvårigheter och mild depression. Anses huvudsakligen vara ett medel för män.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

 

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!

kvinna stretchar vid parkbänk

Monika Björn: Så hittar du motivationen att träna igen

TRÄNING

Är du en periodare när det gäller träning? Du kanske tappar motivationen någonstans under vägen och väntar på att den ska komma tillbaka? Kureras träningsexpert Monika Björn säger att man inte kan luta sig tillbaka och vänta på motivation. Den bestämmer man sig för att inskaffa. Monika förklarar hur.