Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som står på en turkos cykel mot en gul vägg

Därför bör du cykla till jobbet

Frisk luft, bättre kondition och till och med mindre risk att dö i förtid.
Fördelarna med att cykla till jobbet är oändliga – särskilt nu i pandemitider.
Här är några tips hur du kommer igång.

Samtidigt som många vill undvika kollektivtrafiken är det allt fler som återgår till sina arbetsplatser efter semestern. Varför inte då ta cykeln? Cykeln ett ypperligt sätt att ta sig till jobbet. Inte nog med att det är en skonsam träningsform med en rad positiva hälsoeffekter - bland annat har man sett att de som cyklar till jobbet minskar risken för att dö i förtid. Du skonar dessutom både plånboken och miljön.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

Mindre än en halvtimme
Och det tar ofta kortare tid än vad man tror att trampa sig fram till kontoret. I en studie har man kommit fram till att en tredjedel av bilpendlarna i Stockholm skulle kunna cykla till jobbet på mindre än en halvtimme, vilket i många fall är kortare tid än pendlarna spenderar i bil.

Här har cykelbutiken Jarla cykel listat fem tips hur du kommer igång.

LÄS OCKSÅ: Minska ditt stillasittande

    1. Börja i ett lugnt tempo
      På samma sätt som du bör sätta igång med motions- eller styrketräning i ett lugnt tempo och därefter utöka sträckan, hastigheten eller tyngden kontinuerligt, bör du också mjukstarta cykelpendlingen.
      Känns det alldeles för överväldigande att cykla både till och från jobbet? Börja då med att cykla ena vägen. Dagen efter kan du göra tvärtom. Ifall du inte har möjlighet att lämna kvar din cykel på jobbet, kan du istället börja med att cykelpendla ett par dagar i veckan. Förslagsvis en eller två dagar. På så sätt får du en bättre förståelse för hur det känns samtidigt som du vänjer kroppen med att sitta på cykeln.
    2. Använd kläder efter väder
      En av de viktigaste sakerna att tänka på när man cykelpendlar är att använda kläder efter väder. Med rätt kläder går det nämligen att cykla året om, oavsett om det regnar, snöar eller är strålande sol. Ett bra tips är att använda lager-på-lagerprincipen.
      LÄS OCKSÅ: Tips för en hälsosammare arbetsdag
    3. Utforska nya vägar
      Har man väl kommit igång med cykelpendlingen och använt sig av samma väg till och från jobbet i flera månader kan det vara fördelaktigt att utforska nya vägar. Antingen för omväxlingens skull eller också för att hitta den snabbaste eller finaste vägen till jobbet.
    4. Växla upp med intervaller
      Vill man ta cykelturerna till nästa nivå kan man integrera intervallträning. Värm upp kroppen med 5–10 minuters lugn cykling för att sedan öka farten. Exempelvis kan du prova på att köra 6–8 minuters högt tempo som varvas med 1–3 minuters lugnt tempo. Anpassa sträcka och tempot i intervallerna så det passar dig.
    5. Var inte rädd för att låta cykeln stå ibland
      På samma sätt som det kan vara viktigt att utforska nya vägar för att hålla motivationen uppe, kan det också vara viktigt att hoppa över cyklingen någon dag. Om du av någon anledning inte känner för att cykla till jobbet bör du inte vara rädd för att stå över. På sätt håller du motivationen på topp.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!