Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som står på en turkos cykel mot en gul vägg

Därför bör du cykla till jobbet

Frisk luft, bättre kondition och till och med mindre risk att dö i förtid.
Fördelarna med att cykla till jobbet är oändliga – särskilt nu i pandemitider.
Här är några tips hur du kommer igång.

Samtidigt som många vill undvika kollektivtrafiken är det allt fler som återgår till sina arbetsplatser efter semestern. Varför inte då ta cykeln? Cykeln ett ypperligt sätt att ta sig till jobbet. Inte nog med att det är en skonsam träningsform med en rad positiva hälsoeffekter - bland annat har man sett att de som cyklar till jobbet minskar risken för att dö i förtid. Du skonar dessutom både plånboken och miljön.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

Mindre än en halvtimme
Och det tar ofta kortare tid än vad man tror att trampa sig fram till kontoret. I en studie har man kommit fram till att en tredjedel av bilpendlarna i Stockholm skulle kunna cykla till jobbet på mindre än en halvtimme, vilket i många fall är kortare tid än pendlarna spenderar i bil.

Här har cykelbutiken Jarla cykel listat fem tips hur du kommer igång.

LÄS OCKSÅ: Minska ditt stillasittande

    1. Börja i ett lugnt tempo
      På samma sätt som du bör sätta igång med motions- eller styrketräning i ett lugnt tempo och därefter utöka sträckan, hastigheten eller tyngden kontinuerligt, bör du också mjukstarta cykelpendlingen.
      Känns det alldeles för överväldigande att cykla både till och från jobbet? Börja då med att cykla ena vägen. Dagen efter kan du göra tvärtom. Ifall du inte har möjlighet att lämna kvar din cykel på jobbet, kan du istället börja med att cykelpendla ett par dagar i veckan. Förslagsvis en eller två dagar. På så sätt får du en bättre förståelse för hur det känns samtidigt som du vänjer kroppen med att sitta på cykeln.
    2. Använd kläder efter väder
      En av de viktigaste sakerna att tänka på när man cykelpendlar är att använda kläder efter väder. Med rätt kläder går det nämligen att cykla året om, oavsett om det regnar, snöar eller är strålande sol. Ett bra tips är att använda lager-på-lagerprincipen.
      LÄS OCKSÅ: Tips för en hälsosammare arbetsdag
    3. Utforska nya vägar
      Har man väl kommit igång med cykelpendlingen och använt sig av samma väg till och från jobbet i flera månader kan det vara fördelaktigt att utforska nya vägar. Antingen för omväxlingens skull eller också för att hitta den snabbaste eller finaste vägen till jobbet.
    4. Växla upp med intervaller
      Vill man ta cykelturerna till nästa nivå kan man integrera intervallträning. Värm upp kroppen med 5–10 minuters lugn cykling för att sedan öka farten. Exempelvis kan du prova på att köra 6–8 minuters högt tempo som varvas med 1–3 minuters lugnt tempo. Anpassa sträcka och tempot i intervallerna så det passar dig.
    5. Var inte rädd för att låta cykeln stå ibland
      På samma sätt som det kan vara viktigt att utforska nya vägar för att hålla motivationen uppe, kan det också vara viktigt att hoppa över cyklingen någon dag. Om du av någon anledning inte känner för att cykla till jobbet bör du inte vara rädd för att stå över. På sätt håller du motivationen på topp.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

 

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

 

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

 

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.