Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna som står på en turkos cykel mot en gul vägg

Därför bör du cykla till jobbet

Frisk luft, bättre kondition och till och med mindre risk att dö i förtid.
Fördelarna med att cykla till jobbet är oändliga – särskilt nu i pandemitider.
Här är några tips hur du kommer igång.

Samtidigt som många vill undvika kollektivtrafiken är det allt fler som återgår till sina arbetsplatser efter semestern. Varför inte då ta cykeln? Cykeln ett ypperligt sätt att ta sig till jobbet. Inte nog med att det är en skonsam träningsform med en rad positiva hälsoeffekter - bland annat har man sett att de som cyklar till jobbet minskar risken för att dö i förtid. Du skonar dessutom både plånboken och miljön.

 

LÄS OCKSÅ: Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

Mindre än en halvtimme
Och det tar ofta kortare tid än vad man tror att trampa sig fram till kontoret. I en studie har man kommit fram till att en tredjedel av bilpendlarna i Stockholm skulle kunna cykla till jobbet på mindre än en halvtimme, vilket i många fall är kortare tid än pendlarna spenderar i bil.

Här har cykelbutiken Jarla cykel listat fem tips hur du kommer igång.

LÄS OCKSÅ: Minska ditt stillasittande

    1. Börja i ett lugnt tempo
      På samma sätt som du bör sätta igång med motions- eller styrketräning i ett lugnt tempo och därefter utöka sträckan, hastigheten eller tyngden kontinuerligt, bör du också mjukstarta cykelpendlingen.
      Känns det alldeles för överväldigande att cykla både till och från jobbet? Börja då med att cykla ena vägen. Dagen efter kan du göra tvärtom. Ifall du inte har möjlighet att lämna kvar din cykel på jobbet, kan du istället börja med att cykelpendla ett par dagar i veckan. Förslagsvis en eller två dagar. På så sätt får du en bättre förståelse för hur det känns samtidigt som du vänjer kroppen med att sitta på cykeln.
    2. Använd kläder efter väder
      En av de viktigaste sakerna att tänka på när man cykelpendlar är att använda kläder efter väder. Med rätt kläder går det nämligen att cykla året om, oavsett om det regnar, snöar eller är strålande sol. Ett bra tips är att använda lager-på-lagerprincipen.
      LÄS OCKSÅ: Tips för en hälsosammare arbetsdag
    3. Utforska nya vägar
      Har man väl kommit igång med cykelpendlingen och använt sig av samma väg till och från jobbet i flera månader kan det vara fördelaktigt att utforska nya vägar. Antingen för omväxlingens skull eller också för att hitta den snabbaste eller finaste vägen till jobbet.
    4. Växla upp med intervaller
      Vill man ta cykelturerna till nästa nivå kan man integrera intervallträning. Värm upp kroppen med 5–10 minuters lugn cykling för att sedan öka farten. Exempelvis kan du prova på att köra 6–8 minuters högt tempo som varvas med 1–3 minuters lugnt tempo. Anpassa sträcka och tempot i intervallerna så det passar dig.
    5. Var inte rädd för att låta cykeln stå ibland
      På samma sätt som det kan vara viktigt att utforska nya vägar för att hålla motivationen uppe, kan det också vara viktigt att hoppa över cyklingen någon dag. Om du av någon anledning inte känner för att cykla till jobbet bör du inte vara rädd för att stå över. På sätt håller du motivationen på topp.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

 

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

 

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.