Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

vithårig kvinna kramar flicka

Därför bör vi kramas mer – och längre

Det finns många anledningar att kramas. Att det idag är kramens dag är bara en av dem.
Här får du veta mer – bland annat varför forskare vill att vi ska ge varandra längre kramar.

Vi människor både gillar beröring och mår bra av den. Men vi är inte alltid så bra på att kramas som vi borde vara – ur ren hälsosynpunkt. Och vi kramas heller inte tillräckligt länge, menar forskare.
Den Internationella kramens dag firas varje år den 21 januari och har gjort så på olika områden i världen ändå sedan 1986. Detta för att uppmärksamma och påminna om den enorma betydelsen av en kram. När det kommer till en lång rad aspekter.

LÄS OCKSÅ: Forskning: Så lång är den perfekta beröringen

Forskare poängterar vikten av längre kramar
En kram är definitivt bättre än ingen kram – men den genomsnittliga kramen, som idag ligger runt tre sekunder, bör pågå längre menar experterna. Detta på grund av kramens spektakulära terapeutiska effekter på oss människor.
Inte minst får vi stora hälsofördelar av hormonet oxytocin som frisläpps vid en lång kram.

Ökar tillit och minskar ångest
Oxytocinet hjälper oss på flertalet sätt. Bland annat förstärker det våra relationer och gör att vi får lättare att känna gemenskap, bilda par, känna omvårdnadskänslor och följa sociala normer. Förhöjd halt oxytocin skapar dessutom ökad tillit och minskar vår benägenhet att känna aggressioner och ångest.

 

LÄS OCKSÅ: Att sjunga gör dig lugn och stark

Effektivt verktyg mot stress
Flera studier har visat att en så enkel handling som att sträcka ut sin arm och ta på någon ofta innebär många fysiska fördelar, bland annat en långsammare hjärtfrekvens, ett lägre blodtryck och ett snabbare tillfrisknande vid olika åkommor - till exempel muskelsjukdom, enligt forskning från University of California i Kalifornien som Kurera tidigare skrivit om.

Utöver allt detta ökar hormonet även den autonoma hjärtkontrollen, något som i sin tur förbättrar vår förmåga att hantera stress.

Vi tröttnar inte på beröring
Till skillnad mot smaker och dofter är fysisk kontakt inte heller något vi tröttnar på så lätt. Det har tidigare svensk forskning visat.
– Även om det är samma slags beröring hela tiden tar det väldigt lång tid innan människor tröttnar på det, har tidigare Uta Sailer, professor vid psykologiska institutionen vid Göteborgs universitet uttalat sig.

– Internationella studier har visat att små barn som lider brist på beröring inte fullt ut utvecklar sitt nervsystem. På motsatt sätt kan beröring användas som extra stimulans hos för tidigt födda barn för att stimulera nervsystemets utveckling, har Rochelle Ackerley, forskare vid Sahlgrenska akademin, tidigare uttalat sig.

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Har du magnesiumbrist? Här är maten som innehåller magnesium

Kost

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som många av oss kan ha brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag, ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

rysk rot

Trött? Prova rysk rot som snabbt ger energi

Naturlig hälsa

Rysk rot kallas också sibirisk ginseng och är den fysiska adaptogenen. Den har använts vid stressrelaterade besvär, utmattning och som en behandling för att undvika biverkningar av andra läkemedel på grund av örtens leverrenande effekt. Rysk rot har också används vid mental trötthet och impotens.

kvinna på badstrand

Drick mer och undvik urinvägsinfektion

Naturlig hälsa

Många har någon gång haft urinvägsinfektion och känner väl igen den brännande känslan vid urinering, och behovet av att ständigt gå på toaletten. Men gå känner till att något så enkelt som att dricka mer vatten kan bidra till att minska risken för att få besvär med urinvägarna.

 

flicka som blåser på maskros

Ogräsen som är riktigt nyttiga

Kost

Ogräs är inte bara dåligt. Det finns en anledning till att ogräs växer i ohejdat takt. Dessa är starka och när de växer under dåliga förutsättningar utvecklar de kraft. Många medicinalväxter är  vad vi kallar för ogräs. Här kommer några spännande ogräs att lägga på minnet.

kvinna tar sig för munnen

Lindra herpes på naturlig väg

Hälsa

Det är många som lider av herpes. Det finns rapporter om att åtta av tio har herpes typ 1, vilket oftast betyder att man får munsår. Cirka en av fyra svenskar har herpes typ 2, vilket betyder att man har det i underlivet. Det finns naturliga sätt att lindra smärtan av ett herpesutbrott.

 

bär

Bären som främjar god hälsa

Kost

När vi använder ordet superbär så beskriver det bär som är särskilt rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler. Antioxidanter skyddar mot fria radikaler i kroppen, och kan likans vid ett rostskydd på bilen. Forskningar har visat att befolkningsgrupper med hög medellivslängd och låg sjukdomsförekomst har haft ett högt intag av antioxidanter. Här kommer några antioxidantrika bär.

kvinna serverar seniorer mat

Så ska undernäring hos äldre förhindras

Äldre

2017 kom en rapport från Socialstyrelsen som berättade att 40 000 personer som har äldreomsorg lider av undernäring och att fler än 100 000 riskerar att hamna där. I Sigtuna utbildar man personalen, men även seniorer som vill, för att komma tillrätta med problemet.

Ett par vilar

9 effektiva tips för att hjälpa sömnen på traven

Hälsa

Vi behöver sova tillräckligt för att må bra. Hjärnan repareras under natten och om du inte sover tillräckligt fungerar inte denna process optimalt. Anledningarna till sömnproblem kan vara många, och inte sällan går problemen i cykler. Här är några tips för att hjälpa sömnen på traven.

 

färgglad omelett på tallrik

Lunchtips: Grekisk omelett

Glutenfritt

Utsökt sälta från fetaost, härlig krämighet från avokado och protein från ägg gör det här till en snabb, enkel och somrig lunch full av näring. Granatäpple och valnötter ger förutom supernäring även ett skönt tuggmotstånd. 

kvinna som får skönhetsbehandling

IPL – kan det vara bra för huden?

Hud

Det finns en uppsjö av nya behandlingsformer med olika maskiner inom skönhetsindustrin. Fokus ligger på att förbättra hudkvalitén i ansikte, hals och på dekolltaget. Har du hört talas om IPL? Det är en form av mjukverkande laser som stimulerar kollagenet och ger en jämnare hudton.

 

kvinna och mygg

Variant av botox som skydd mot myggor

Eko/miljö

Pål Stenmark är professor i strukturell biokemi och han har belönats med ett pris för att ha hittat ett nytt botox-gift som fungerar mot malariamyggor. Insektsgifter är ofta väldigt miljöovänliga, men just detta botoxmedlet, som är ett protein, bryts ner i naturen och lämnar inte några onaturliga rester.

 

två kvinnor med former vid stranden

Därför går vi upp i vikt när vi blir äldre

Vikt

De allra flesta tycker nog att det blir allt svårare att hålla vikten i takt med att de blir äldre. Forskning från Karolinska Institutet visar att vi med åren får en minskad omsättning av fett – eller så kallade lipider – i fettväven, vilket gör att vi lättare går upp i vikt när vi blir äldre.