Därför får du akne – och så blir du av med den

Fakta

Namn: Zarah Öberg
Ålder: 39 år
Bor: Strängnäs
Familj: Man och tre barn
Gör: Naturläkare (SNLF), näringsterapeut, kostrådgivare och hälsopedagog. Driver en näringsmedicinsk mottagning, är föreläsare/utbildare samt journalist inom medicin och hälsa.
Hemsida: Zarahssida.se

Det finns olika sorters akne. Bland annat en typ som kan vara ett symtom på hormonell obalans i kroppen.
Mer om vad som är vad, varför akne uppkommer och vad vi kan göra åt saken berättar Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

Akne kan bero på flera olika saker. Det kan till exempel uppstå som ett symtom av stress (och så även eksem och herpes). Stresshormonet kortisol gör nämligen att hudens talgkörtlar producerar extra mycket fett, vilket kan leda till finnar eller utbrott av akne. Men akne kan också vara av en annan hormonell typ.
Kureras näringsexpert Zarah Öberg berättar mer.

Hormonell akne
Det som brukar kallas "hormonell akne" beror ofta på att östrogendominans råder i kroppen, informerar Zarah Öberg.
– Det innebär att östrogen ligger fel i förhållande till progesteron. En östrogendominans kan bero på både högt och lågt östrogen eftersom det centrala är förhållandet mellan östrogen och progesteron, så man behöver testa sina värden via ett salivtest, ett så kallat labrixtest, för att få veta hur östrogen och progesteron ligger samt förhållandet mellan dem.

Ett av många symtom på obalans
Denna typ av akne kan även vara indikation på att det finns hormonell obalans, vilken ofta visar sig som andra hormonella besvär, informerar Zarah Öberg.
– Det är mycket vanligt att hormonell akne visar sig som ett av många symtom vid hormonell obalans. Andra symtom kan vara PMS, PCOS, infertilitet eller svårighet att bli gravid, trötthet, klimakteriebesvär och oregelbunden menstruation. Ofta förvärras hormonell akne av preventivmedel även om symtomen kan bli tillfälligt mildare vid användning av till exempel minipiller.

 

Hon tillägger:
– I förlängningen uppstår ännu större obalanser vid medicinering och hormonbehandling, som med till exempel jasmin och minipiller, så det bästa är att korrigera problemet ordentligt istället för att trycka ner symtomen.

LÄS OCKSÅ: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

Notera var aknen sitter 
Hormonell akne brukar ofta uppstå senare i livet, berättar Zarah Öberg.
– Och den kan förvärras i samband med ägglossning eller menstruation och man ser aknen på framförallt kindben och käklinjen.
Det kan vara intressant att notera var aknen sitter, berättar hon.
– Då kan man nämligen få en hint om vilken typ av akne det rör sig om. Symtombilden är väldigt viktig att gå igenom tillsammans med en duktig näringsterapeut eftersom man kan se kopplingar med både hur aknen är placerad och andra symtom som visar om problemet beror på hormonella besvär eller till exempel tarmbesvär, berättar Zarah Öberg.

Så blir du av med aknen

Vid hormonell akne behöver man balansera upp sina hormoner, balansera upp kortisolvärdet över dygnet och skapa rätt balans mellan östrogen och progesteron, berättar Zarah Öberg. Hon förklarar:
– Detta gör man enklast genom att ta ett så kallat labrixtest, ett salivtest som mäter hormonerna och på så vis visar om problemet beror på högt eller lågt östrogen samt hur lågt progesteron och kortisol ligger.

Kosten viktig
Beror aknen däremot på dålig tarm behöver man korrigera tarmfloran och läka tarmen, berättar hon. Bland annat genom mjölksyrabakterier - och bra kost.
– Antiinflammatorisk kost är alltid bra och viktig, eftersom merparten av befolkningen lider av låggradig inflammation. Det är också viktigt att äta sund och ren mat, gärna helt ekologiskt. Att undvika socker och sötningsmedel och äta bra fetter. Balansen mellan omega-3 och omega-6 är viktig och man bör gärna komplettera med en bra probiotika.

Få bukt på näringsbrister
Det är också bra att ta tillskott av vissa vitaminer och mineraler, informerar Zarah Öberg.
– Vitaminer och mineraler som kan läggas till är B5 som är ett fint stöd vid hormonell akne, och så även jättenattljusolja samt omega-3. Det är också bra att lägga till zink i terapeutiska doser om östrogen ligger lågt, samt att man kompletterar med bioidentisk progesteronkräm.

LÄS OCKSÅ: Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Om östrogen ligger lågt kan man också med fördel använda sig av fytoöstrogenrika kosttillskott, som exempelvis bidrottinggelé, berättar hon.
– Det är viktigt att ta hjälp för att få en bra dosering och en personligt anpassad plan eftersom för låga doser kan göra att det inte blir så stor förbättring som önskat. Det är också viktigt att ta ordentliga tester eftersom man behöver veta om till exempel östrogen ligger högt eller lågt. Om man behandlar med bidrottninggelé fast värdet redan är högt så blir obalansen ännu större. Tester är alltså A och O för att få god hjälp, poängterar Zarah Öberg.

Anledningar till icke hormonell akne
Anledningarna till att akne utvecklas är, som konstaterat, många.
Har man en förälder med psoriasis och själv har fått stora problem med akne kan det vara rätt att tro att aknen till viss del är ärftligt betingad.
Till exempel.
– Akne som inte beror på hormonell obalans kan bero på dålig och läckande tarm. Det kan till exempel ha kopplingar till psoriasis, akne, eksem med mera.

 

Men sådana problem kan också bero på näringsbrist, berättar Zarah Öberg.

Zinkbrist – vanligt vid de flesta hudproblem
Vad gäller mineralet zink har det många viktiga funktioner i vår kropp, inte minst för huden.
Det vanligaste, och tydligaste, symtomet vid till exempel zinkbrist är nämligen hudbesvär. Anledningen till det är att 20 procent av kroppens zink återfinns i huden, som snabbt reagerar vid brist.
– Till de vanligare hudförändringarna vid zinkbrist hör eksem, akne, hudsprickor, bölder, mjäll, rosacea – och psoriasis.

Samtidigt är zinkbrist är en av våra vanligaste mineralbrister, berättar Zarah Öberg.
– Det beror huvudsakligen på att zink är ett av de ämnen som tarmen har svårast att absorbera, vilket förvärras ytterligare vid till exempel glutenintolerans och tarmsjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Fettsyror fixade Leifs psoriasis

En bra tarmflora av stor vikt
Ovan nämnda tillstånd - det vill säga hudbesvär som rosacea, mjäll, eksem och psoriasis går dock, även de, att göra någonting åt, berättar Zarah Öberg.
– Dessa symtom kräver korrigering av tarmfloran och man bör ändra sin kost och livsstil, så att tarmen få läka och återfå bra tarmflora. Om man misstänker att hudbesvären beror på tarmen är det bra att göra ett mikrobiomtest som visar tarmfloran och dess obalanser.

Eftersom huden är kroppens största organ är det kanske inte så konstigt att det är där det först syns när kroppen är i obalans. För den som vill få bukt på hudproblem är det viktigt att ha en bra balans i magen.
– Dessutom tar din kropp inte upp vitaminer som den ska om du har allt för dålig bakterieflora.
Här kan ett tips vara att ta tillskott med probiotiska bakterier och, eller matsmältningsenzymer.

Läs också: Vad kan minska akne? Experten svarar

Koppar vs zink – och dess koppling till östrogendominans
Det är vanligt att östrogendominans beror på högt koppar. Högt koppar kan bero på egen brunn med kopparrikt vatten, förklarar Zarah Öberg, eller på att nedbrytningen av koppar i levern inte är optimal. Det kan också bero på stort intag av kopparrik föda.
– Högt koppar behandlas framför allt med ändrad kosthållning och terapeutiska doser av zink.
Hon utvecklar:
– Zink är antagonist till koppar och sänker på så vis högt koppar - och även vice versa. Den egenskapen är varför just zink är så framgångsrikt vid behandling av hormonell akne.

 

Av den anledningen är det dock också viktigt att tänka på att mycket zink kan ge ett kopparunderskott.
– Koppar är viktigt för bland annat hjärtat och det är inte bra med för låga värden heller. Däremot är det alltid lämpligt att man innan man börjar med höga intag zink gör en hårmineralanalys som mäter mineraler och tungmetaller. Så att man vet exakt vilka mineraler som ligger högt respektive lågt.
Hon tillägger:
– Man ska inte ge terapeutiska doser av mineraler utan att först veta om det behövs.

Stress påverkar hud och hormoner
Stress påverkar vår kropp negativt på många sätt. Även vår hud påverkas. Och våra hormoner. Vid hormonell akne är det därför extra viktigt att se över sin livsstil, menar Zarah Öberg.
– Det är viktigt att stressa ner och prioritera balans i livet med god sömn och vila. All form av stress påverkar kroppens könshormoner eftersom progesteron och DHEA är förstadium till både stresshormon, kortisol och könshormoner. Stress bidrar på så vis till obalans i hormonerna och gör att könshormoner blir låga.

LÄS OCKSÅ: 13 vanliga symtom på långvarig stress

Tips vid stress
Har man varit utsatt för långvarig stress kan det också vara lämpligt att mäta stresshormonet kortisol, tipsar Zarah Öberg. Och även att komplettera med andra, mer stress-specifika tillskott.
– Till exempel ashwaganda - exempelvis tillskottet KSM66 - samt binjurestöd och C-vitamin, beroende på om kortisol ligger högt eller lågt.

Däremot är det svårt att ge rent generella råd om doseringar, resonerar hon.
– Doseringar kan man inte säga förrän man vet hur personen äter och lever samt hur alla värden ser ut, då det bästa alltid är att göra en personligt anpassad plan.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Namn: Zarah Öberg
Ålder: 39 år
Bor: Strängnäs
Familj: Man och tre barn
Gör: Naturläkare (SNLF), näringsterapeut, kostrådgivare och hälsopedagog. Driver en näringsmedicinsk mottagning, är föreläsare/utbildare samt journalist inom medicin och hälsa.
Hemsida: Zarahssida.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.

 

Pandemin gör att viktiga klimatinvesteringar skjuts upp

Eko/miljö

Många röster höjs för att våra samhällen inte kan gå tillbaka till ”det normala” efter att coronakrisen har lagt sig.  Detta eftersom senare års pandemier är en direkt konsekvens av människans aktivitet på jorden. Men samtidigt visar en svensk undersökning att viktiga klimatinvesteringar riskerar att skjutas på framtiden.

Hur ska vi äta egentligen?

Hälsa

Visst kan väl kostråd kännas både svårt och förvirrande ibland. Hur ska man egentligen äta för att må bra? Emily Sonestedt är forskare och docent i nutritionsepidemiologi och hon tittar på stora grupper människor och följer deras kostvanor för att se hur deras hälsa blir på sikt. Om du väljer näringsrik mat, äter bär, grönsaker och fullkorn varje dag plus tillsätter fet fisk några gånger i veckan – då har du en bra bas.