Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Därför får du akne – och så blir du av med den

Fakta

Namn: Zarah Öberg
Ålder: 39 år
Bor: Strängnäs
Familj: Man och tre barn
Gör: Naturläkare (SNLF), näringsterapeut, kostrådgivare och hälsopedagog. Driver en näringsmedicinsk mottagning, är föreläsare/utbildare samt journalist inom medicin och hälsa.
Hemsida: Zarahssida.se

Det finns olika sorters akne. Bland annat en typ som kan vara ett symtom på hormonell obalans i kroppen.
Mer om vad som är vad, varför akne uppkommer och vad vi kan göra åt saken berättar Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

Akne kan bero på flera olika saker. Det kan till exempel uppstå som ett symtom av stress (och så även eksem och herpes). Stresshormonet kortisol gör nämligen att hudens talgkörtlar producerar extra mycket fett, vilket kan leda till finnar eller utbrott av akne. Men akne kan också vara av en annan hormonell typ.
Kureras näringsexpert Zarah Öberg berättar mer.

Hormonell akne
Det som brukar kallas "hormonell akne" beror ofta på att östrogendominans råder i kroppen, informerar Zarah Öberg.
– Det innebär att östrogen ligger fel i förhållande till progesteron. En östrogendominans kan bero på både högt och lågt östrogen eftersom det centrala är förhållandet mellan östrogen och progesteron, så man behöver testa sina värden via ett salivtest, ett så kallat labrixtest, för att få veta hur östrogen och progesteron ligger samt förhållandet mellan dem.

Ett av många symtom på obalans
Denna typ av akne kan även vara indikation på att det finns hormonell obalans, vilken ofta visar sig som andra hormonella besvär, informerar Zarah Öberg.
– Det är mycket vanligt att hormonell akne visar sig som ett av många symtom vid hormonell obalans. Andra symtom kan vara PMS, PCOS, infertilitet eller svårighet att bli gravid, trötthet, klimakteriebesvär och oregelbunden menstruation. Ofta förvärras hormonell akne av preventivmedel även om symtomen kan bli tillfälligt mildare vid användning av till exempel minipiller.

 

Hon tillägger:
– I förlängningen uppstår ännu större obalanser vid medicinering och hormonbehandling, som med till exempel jasmin och minipiller, så det bästa är att korrigera problemet ordentligt istället för att trycka ner symtomen.

LÄS OCKSÅ: Har du kopparspiral? Kom ihåg att äta extra zink!

Notera var aknen sitter 
Hormonell akne brukar ofta uppstå senare i livet, berättar Zarah Öberg.
– Och den kan förvärras i samband med ägglossning eller menstruation och man ser aknen på framförallt kindben och käklinjen.
Det kan vara intressant att notera var aknen sitter, berättar hon.
– Då kan man nämligen få en hint om vilken typ av akne det rör sig om. Symtombilden är väldigt viktig att gå igenom tillsammans med en duktig näringsterapeut eftersom man kan se kopplingar med både hur aknen är placerad och andra symtom som visar om problemet beror på hormonella besvär eller till exempel tarmbesvär, berättar Zarah Öberg.

Så blir du av med aknen

Vid hormonell akne behöver man balansera upp sina hormoner, balansera upp kortisolvärdet över dygnet och skapa rätt balans mellan östrogen och progesteron, berättar Zarah Öberg. Hon förklarar:
– Detta gör man enklast genom att ta ett så kallat labrixtest, ett salivtest som mäter hormonerna och på så vis visar om problemet beror på högt eller lågt östrogen samt hur lågt progesteron och kortisol ligger.

Kosten viktig
Beror aknen däremot på dålig tarm behöver man korrigera tarmfloran och läka tarmen, berättar hon. Bland annat genom mjölksyrabakterier - och bra kost.
– Antiinflammatorisk kost är alltid bra och viktig, eftersom merparten av befolkningen lider av låggradig inflammation. Det är också viktigt att äta sund och ren mat, gärna helt ekologiskt. Att undvika socker och sötningsmedel och äta bra fetter. Balansen mellan omega-3 och omega-6 är viktig och man bör gärna komplettera med en bra probiotika.

Få bukt på näringsbrister
Det är också bra att ta tillskott av vissa vitaminer och mineraler, informerar Zarah Öberg.
– Vitaminer och mineraler som kan läggas till är B5 som är ett fint stöd vid hormonell akne, och så även jättenattljusolja samt omega-3. Det är också bra att lägga till zink i terapeutiska doser om östrogen ligger lågt, samt att man kompletterar med bioidentisk progesteronkräm.

LÄS OCKSÅ: Lär dig om rekommenderad vs terapeutisk dos

Om östrogen ligger lågt kan man också med fördel använda sig av fytoöstrogenrika kosttillskott, som exempelvis bidrottinggelé, berättar hon.
– Det är viktigt att ta hjälp för att få en bra dosering och en personligt anpassad plan eftersom för låga doser kan göra att det inte blir så stor förbättring som önskat. Det är också viktigt att ta ordentliga tester eftersom man behöver veta om till exempel östrogen ligger högt eller lågt. Om man behandlar med bidrottninggelé fast värdet redan är högt så blir obalansen ännu större. Tester är alltså A och O för att få god hjälp, poängterar Zarah Öberg.

Anledningar till icke hormonell akne
Anledningarna till att akne utvecklas är, som konstaterat, många.
Har man en förälder med psoriasis och själv har fått stora problem med akne kan det vara rätt att tro att aknen till viss del är ärftligt betingad.
Till exempel.
– Akne som inte beror på hormonell obalans kan bero på dålig och läckande tarm. Det kan till exempel ha kopplingar till psoriasis, akne, eksem med mera.

 

Men sådana problem kan också bero på näringsbrist, berättar Zarah Öberg.

Zinkbrist – vanligt vid de flesta hudproblem
Vad gäller mineralet zink har det många viktiga funktioner i vår kropp, inte minst för huden.
Det vanligaste, och tydligaste, symtomet vid till exempel zinkbrist är nämligen hudbesvär. Anledningen till det är att 20 procent av kroppens zink återfinns i huden, som snabbt reagerar vid brist.
– Till de vanligare hudförändringarna vid zinkbrist hör eksem, akne, hudsprickor, bölder, mjäll, rosacea – och psoriasis.

Samtidigt är zinkbrist är en av våra vanligaste mineralbrister, berättar Zarah Öberg.
– Det beror huvudsakligen på att zink är ett av de ämnen som tarmen har svårast att absorbera, vilket förvärras ytterligare vid till exempel glutenintolerans och tarmsjukdomar.

LÄS OCKSÅ: Fettsyror fixade Leifs psoriasis

En bra tarmflora av stor vikt
Ovan nämnda tillstånd - det vill säga hudbesvär som rosacea, mjäll, eksem och psoriasis går dock, även de, att göra någonting åt, berättar Zarah Öberg.
– Dessa symtom kräver korrigering av tarmfloran och man bör ändra sin kost och livsstil, så att tarmen få läka och återfå bra tarmflora. Om man misstänker att hudbesvären beror på tarmen är det bra att göra ett mikrobiomtest som visar tarmfloran och dess obalanser.

Eftersom huden är kroppens största organ är det kanske inte så konstigt att det är där det först syns när kroppen är i obalans. För den som vill få bukt på hudproblem är det viktigt att ha en bra balans i magen.
– Dessutom tar din kropp inte upp vitaminer som den ska om du har allt för dålig bakterieflora.
Här kan ett tips vara att ta tillskott med probiotiska bakterier och, eller matsmältningsenzymer.

Läs också: Vad kan minska akne? Experten svarar

Koppar vs zink – och dess koppling till östrogendominans
Det är vanligt att östrogendominans beror på högt koppar. Högt koppar kan bero på egen brunn med kopparrikt vatten, förklarar Zarah Öberg, eller på att nedbrytningen av koppar i levern inte är optimal. Det kan också bero på stort intag av kopparrik föda.
– Högt koppar behandlas framför allt med ändrad kosthållning och terapeutiska doser av zink.
Hon utvecklar:
– Zink är antagonist till koppar och sänker på så vis högt koppar - och även vice versa. Den egenskapen är varför just zink är så framgångsrikt vid behandling av hormonell akne.

 

Av den anledningen är det dock också viktigt att tänka på att mycket zink kan ge ett kopparunderskott.
– Koppar är viktigt för bland annat hjärtat och det är inte bra med för låga värden heller. Däremot är det alltid lämpligt att man innan man börjar med höga intag zink gör en hårmineralanalys som mäter mineraler och tungmetaller. Så att man vet exakt vilka mineraler som ligger högt respektive lågt.
Hon tillägger:
– Man ska inte ge terapeutiska doser av mineraler utan att först veta om det behövs.

Stress påverkar hud och hormoner
Stress påverkar vår kropp negativt på många sätt. Även vår hud påverkas. Och våra hormoner. Vid hormonell akne är det därför extra viktigt att se över sin livsstil, menar Zarah Öberg.
– Det är viktigt att stressa ner och prioritera balans i livet med god sömn och vila. All form av stress påverkar kroppens könshormoner eftersom progesteron och DHEA är förstadium till både stresshormon, kortisol och könshormoner. Stress bidrar på så vis till obalans i hormonerna och gör att könshormoner blir låga.

LÄS OCKSÅ: 13 vanliga symtom på långvarig stress

Tips vid stress
Har man varit utsatt för långvarig stress kan det också vara lämpligt att mäta stresshormonet kortisol, tipsar Zarah Öberg. Och även att komplettera med andra, mer stress-specifika tillskott.
– Till exempel ashwaganda - exempelvis tillskottet KSM66 - samt binjurestöd och C-vitamin, beroende på om kortisol ligger högt eller lågt.

Däremot är det svårt att ge rent generella råd om doseringar, resonerar hon.
– Doseringar kan man inte säga förrän man vet hur personen äter och lever samt hur alla värden ser ut, då det bästa alltid är att göra en personligt anpassad plan.

Av Isabelle G Hedander


Fakta

Namn: Zarah Öberg
Ålder: 39 år
Bor: Strängnäs
Familj: Man och tre barn
Gör: Naturläkare (SNLF), näringsterapeut, kostrådgivare och hälsopedagog. Driver en näringsmedicinsk mottagning, är föreläsare/utbildare samt journalist inom medicin och hälsa.
Hemsida: Zarahssida.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.