Experten: Därför får vi hormonella obalanser och PMS

Fakta

Vanliga PMS-besvär
• Humörförändringar som gråtmildhet, ångest, ilska eller nedstämdhet
• Koncentrationsproblem, trötthet
• Svettningar
• Sömnstörningar
• Ömma bröst
• Svullnad i kroppen
• Huvudvärk
• Sötsug

Om Madeleine Marcus
Madeleine Marcus är utbildad Certifierad Näringsterapeut (NMTF) och arbetar med näringsmedicinsk- och funktionsmedicinsk rådgivning. Hon har själv haft stora problem med sin hälsa och genom sitt sökande efter läkning, utbildade hon sig inom hälsa för att i första hand läka sig själv.
Förutom att hon själv fick ett nytt liv, så har hon sedan 1999 den stora glädjen att få hjälpa andra i sitt arbete varje dag.
Du kan läsa mer om hur Madeleine arbetar här: www.madeleinemarcus.se.

PMS är förkortningen för premenstruellt syndrom, som ofta uppstår 3-14 dagar före mens och sedan upphör när mensen börjar. PMS är inte ett naturligt tillstånd, utan ett tecken på att kroppen är i obalans.
Kroppens biokemi är som en finstämd orkester. Alla körtel- och organfunktioner är beroende av varandra och samverkar med varandra.
Så resonerar näringsterapeuten Madeleine Marcus som menar att hormonella obalanser till stor del beror på stress.

Näringsterapeuten Madeleine Marcus arbetar med näringsmedicinsk- och funktionsmedicinsk rådgivning. Hon har erfarenhet av att råda vid hormonella besvär, som till exempel PMS. Kurera tog sig en pratstund med henne.
– PMS tyder framförallt på att den hormonella balansen är satt ur spel. Min erfarenhet är att det aldrig finns en enskild orsak till varför en kroppslig obalans uppstår, det är en mängd olika faktorer som spelar in. Miljö, kost, näringsbalans, känslor, arv och livsstil är viktiga pusselbitar, säger Madeleine Marcus.

Madeleine Marcus.

Näringsterapeuten Madeleine Marcus.

Stresshormon och hjärnans kemi
Stress leder till att kroppen till en början insöndrar ökade mängder stresshormon, varav kortisol är ett av dessa. Kortisol är ett hormon som bildas i binjurebarken. Det bildas framförallt de sista två till tre timmarna av nattsömnen och ger dig kraft att ta itu med nästa dags aktiviteter.
– Jag är benägen att tro att långvarig stress kan vara den allra största orsaken till varför PMS uppstår, säger Madeleine Marcus.

 

► Läs också: Hormonella obalanser hos kvinnor

Kortisolets påverkan på kroppen
Normala mängder kortisol ger dig energi, ökar din tålighet för stress, bidrar till ett starkt immunförsvar och håller nere inflammationer. Kortisolet är också med och reglerar ditt blodsocker och bidrar till en bra balans mellan de olika signalsubstanserna i hjärnan, sköldkörtelhormon och könshormon.

  Läs också: Sju tecken på att du har för mycket kortisol

"Stress förändrar vår hormonella balans"
Långvarig stress kan däremot leda till för låga kortisolnivåer, vilket gör dig mer stresskänslig, blodsockerkänslig, lättirriterad, tröttare och mer håglös. Det kan även leda till att nivåerna av hjärnans signalsubstanser som serotonin och GABA minskar, vilket kan visa sig som nedstämdhet, ångest, irritation, trötthet, ökad aptit och sömnstörningar.
– Stress förändrar hela vår hormonella balans och den inbördes balansen hos hjärnans signalsubstanser. Den förändrar vårt näringsbehov och näringsupptag samt påverkar våra tankar, känslor, beslut, kost- , sömn- och motionsvanor, förklarar Madeleine Marcus.

► Läs också: Lider du av PMS? Ät mer vegetabiliskt järn

Vi behöver mer återhämtning
Stress i sig självt är egentligen inte skadligt, vi behöver en viss nivå av stresshormon för att fungera. Det är när återhämtningsperioderna blir för få eller för korta som kroppen tar skada. Tid är idag en bristvara.
– Jag kan verkligen själv vittna om det. Jag var tidigare en supereffektiv person, men hade aldrig ”tid att sitta ner och göra ingenting”. När det närmade sig mens blev tillvaron helt svart och jag kunde slåss för något som bara jag upplevde som orättfärdigheter. När första mensdroppen kom blev allt normalt igen.

 

► Läs också: Experten: Det här borde alla veta om utmattning

Tydligt samband mellan lågt progesteron och PMS
Progesteron är ett könshormon som fungerar som ett modershormon för kortisol. Det bidrar alltså till kortisolproduktionen. Progesteronet gör dig lugn och behövs för att sköldkörtelns hormoner ska fungera normalt. Långvarig stress kan sänka progesteronnivåerna då hormonet används för att bilda kortisol. Det finns ett tydligt samband mellan lågt progesteron och PMS, men fallande östrogennivåer kan också ge upphov till PMS.

 Läs också: Lilla guiden till hormoner

En obalans som ökar med åren
Många kvinnor upplever att deras PMS ökar med åren. Långvarig stress är en trolig orsak, resonerar Madeleine Marcus, men även progesteronnivåerna sjunker naturligt i takt med att vi åldras. Mellan 40- och 50-års ålder kan progesteronet sjunka med så mycket som 90 procent.
– Jag ser även många unga stressade kvinnor som har låga nivåer av progesteron. Frågan är om de är stressade för att de har lågt progesteron eller om progesteronet är lågt för att de är så stressade? Genom åren som jag har arbetat som näringsterapeut har jag sett ett mönster där symptom på långvarig hög stress och medföljande PMS verkar bli allt vanligare, i allt yngre år, säger Madeleine Marcus.

► Läs också: "Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

 

Obalans i sköldkörteln 
Det är vanligt att kvinnor med hypothyreos, underfunktion hos sköldkörteln, även lider av PMS samt har rikliga och smärtsamma menstruationer. Även lättare obalanser hos sköldkörteln kan ge problem kring mensen. Ibland blir kvinnan fri från PMS då hon får läkemedel med sköldkörtelhormon, men många gånger är problemet mycket mer komplext än så.
– För att sköldkörtelhormon ska kunna utnyttjas i cellerna, behövs det bland annat lagom mängd kortisol, progesteron och östrogen. För högt och för lågt kortisol stör sköldkörtelns finstämda balans, liksom ett alltför högt östrogen och ett för lågt progesteron, säger Madeleine Marcus.

 Läs också: 11 tips för naturlig hjälp vid sköldkörtelhormon

Mäta könshormon och kortisol
Progesteron, östrogen och kortisol ger mycket tillförlitliga svar via salivtester då upp till 96 procent av steroidhormonerna är bundna i blodet och därmed inte är biokemiskt aktiva. Eftersom det är de verksamma, fria hormonerna man vill veta något om, är salivtester det säkraste sättet att mäta dessa på. Kortisolnivåerna ändras över dagen, därför bör man mäta det vid flera tillfällen över en dag för att få en tydligare bild över hur hormonnivåerna verkligen ligger.
– Oftast testar man kortisolet vid fyra tillfällen under en dag. Vanligtvis erbjuder inte sjukvården dessa tester, utan man får bekosta dem själva. Många terapeuter som arbetar med hormonella obalanser kan ofta hjälpa till att förmedla dessa analyser till sina klienter, men de går också att köpa utan terapeutkontakt via internet, avslutar Madeleine Marcus.

► Läs också: 3 sätt att minska din PMS

Av Malin Duvstedt

 


Fakta

Vanliga PMS-besvär
• Humörförändringar som gråtmildhet, ångest, ilska eller nedstämdhet
• Koncentrationsproblem, trötthet
• Svettningar
• Sömnstörningar
• Ömma bröst
• Svullnad i kroppen
• Huvudvärk
• Sötsug

Om Madeleine Marcus
Madeleine Marcus är utbildad Certifierad Näringsterapeut (NMTF) och arbetar med näringsmedicinsk- och funktionsmedicinsk rådgivning. Hon har själv haft stora problem med sin hälsa och genom sitt sökande efter läkning, utbildade hon sig inom hälsa för att i första hand läka sig själv.
Förutom att hon själv fick ett nytt liv, så har hon sedan 1999 den stora glädjen att få hjälpa andra i sitt arbete varje dag.
Du kan läsa mer om hur Madeleine arbetar här: www.madeleinemarcus.se.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Här växer världens starkaste antioxidant

TV

I gröna vattenpölar på små kobbar och skär i Stockholms skärgård frodas en liten alg som har förmågan att bilda en av världens starkaste antioxidanter – astaxanthin. Kurera har träffat Åke Lignell, forskningschef på AstaReal, för att tala om den svenska upptäckten av algen, om vad antioxodanter gör i kroppen och betyder för oss – och om vad just astaxanthin, det ämne som färgar laxens kött rosa, har för effekt i våra kroppar. 

Läkaren Peter Martin arbetar med funktionsmedicin

Intervju

Det var hans egna hälsa – eller snarare ohälsa som förde in läkaren Peter Martin på rätt spår. Efter att ha gått in i väggen blev han tipsad om att bland annat lägga om kosten, något som gjorde susen där inget annat fungerat. Det väckte intresset hos Peter för funktionsmedicin – en metod han numera använder när han behandlar sina patienter.

 

Koriander kan bidra till att stoppa epileptiska anfall

Forskning

Koriander är en populär krydda som även har använts inom folkmedicinen i tusentals år, bland annat som kramplösande medel vid epilepsi. Nu kan forskning för första gången förklara förklara vad det är som gör att det fungerar. Koriander har även många andra hälsofrämjande effekter enligt forskarna.

Snart slut med PFAS i danska matförpackningar

Eko/miljö

De är osynliga men finns i allt från pizzakartonger till vandringskängor och soffdynor. I vårt grannland Danmark tar man i men hårdhandskarna och förbjuder från och med 1 juli 2020 högfluorerade ämnen i alla livsmedelsförpackningar rapporterar TT. Så från juli nästa år kan danskarna njuta av hämtmat utan att behöva riskera få i sig hormonstörande ämnen.

Paul Svensson: “Att slänga mat är det dummaste vi kan göra”

Eko/miljö

Den populära TV-kocken Paul Svensson drev nyligen Retaste en Popup-restaurang helt inriktad på att laga gourmetmat på råvaror som livsmedelsbutiker ämnat kassera för att visa att det finns ett annat, mer hållbart sätt att förhålla sig till mat. Nu kommer han ut med boken "Rädda maten" fullmatad med tips för minskat matsvinn och goda recept,

 

Hudexperten: Så stöttar du huden vid viktnedgång

Hud

Många är rädda för att få slapp hud när de går ned i vikt. Problemet med många dieter är att de inte tar hänsyn till hudens behov menar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som tipsar om vad man kan göra för att stötta huden i processen och minska risken att få hängande hud.

Rotfruktsnästen med ägg

Recept

I dessa nästen gömmer sig ett ägg, precis som i ett riktigt fågelbo, detta recept på en modern version av rösti kommer från den vegetariska kokboken "Little green kitchen". Gör nästena genom att svarva råa rotsaker, vända dem i olja och lägga dem i små högar på en plåt. 

 

Ketogen kost som behandling för barn med epilepsi

Forskning

Cirka en tredjedel av alla barn med epilepsi svarar inte tillräckligt bra på läkemedelsbehandling. På Akademiska barnsjukhuset i Uppsala används sedan ett år kostbehandling med ketogen kost som ett behandlingsalternativ. Metoden är ingalunda ny utan har använts redan på 1920-talet då det saknades läkemedel mot sjukdomen.

 

Kureras hudexpert: Därför ska du använda ögonkräm

Hud

Kanske tillhör du dem som sneglat på de små tuberna med ögonkräm och undrat vad de ska vara bra för? Många smörjer inte alls eller så använder man sin vanliga ansiktskräm även runt ögonen. Men det finns en poäng med att använda just ögonkräm, förklarar Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström som tipsar om hur du applicerar på bästa sätt.

Handeln satsar på att lyfta ekologiskt i september

Eko/miljö

I september kommer ekologiska varor ta mer plats i butikerna än annars. Som kund kommer du märka av det i form av mer information, temaveckor och specialerbjudanden. På sina håll kan man även springa på bönder i butiken. EKO-september som är tänkt att bli en årligt återkommande tradition syftar till att öka medvetandet kring ekologisk mat.

 

Två timmar i naturen per vecka gör under för hälsan

Forskning

Det kommer allt mer forskning som styrker att det är bra för oss att vistas i naturen men hittills har vi inte vetat hur länge som krävs för att vi ska tillgodogöra oss de välgörande effekterna av att tillbringa tid i skog och mark – men nu har forskare kommit fram till att det behövs minst två timmar.