barn hjälper varandra

Därför mår vi bra av att vara snälla

Alla uppskattar väl en vänlig gest. Men när det kommer till att föklara varför vi är snälla finns det två läger. Vissa tycker att det är en osjälvisk handling av godhet medan andra, kanske mer cyniskt lagda, menar att vi gör det för att bli populära och få fördelar.

 Men nu visar forskning att vi blir lyckligare av att vara snälla.

Att vara snäll mot andra påverkar oss positivt på flera sätt. När vi bestämmer oss för att vara generösa eller samarbetsvilliga aktiveras ett särskilt område i hjärnan kallat striatum? Lustigt nog är det samma center i hjärnan som stimuleras när vi äter god mat eller använder droger – sådant vi upplever belönande.

Ger mer glädje att ge till andra
Men man behöver inte gå så långt som att röntga hjärnor för att inse att vänlighet ger den här typen av upplevelse. Psykologistudier visar samband mellan vänlighet och allmänt välmående redan hos unga. Det räckte att tänka på tillfällen man varit hjälpsam och snäll för att tonåringar skulle känna sig bättre till mods. Forskning visar dessutom att det skänker mer glädje att lägga pengar på andra än att spendera dem på sig själv
.
 Så det tycks ligga något i det gamla talesättet "Det är saligare att giva än att taga".

 

Snällhet – hur funkar det?
Men varför och på vilket sätt gör snällhet att vi blir lyckligare? Det är olika mekanismer involverade och hur kraftfulla de är beror på våra personligheter. Här följer fem exempel.

1. Smittande leende
När du är snäll mot någon får det ofta som följd att personen ler och leenden smittar som bekant. Detta förklaras med att andras känslouttryck aktiverar vår hjärna på samma sätt och gör känslan lika verklig som om vi skulle upplevt den själva. Skratt är ett annat tydligt exempel på hur känslor smittar, hur mågna har inte varit med om att börja skratta bara för att någon annan gör det.

LÄS OCKSÅ: Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

2. Ställa saker till rätta
Samma åt andra hållet, när vi känner medkänsla med andra som inte mår bra, då är det lätt att själv känna sig nere. Särskilt när det kommer till släkt och nära vänner. Att göra något snällt för någon som är ledsen kan göra att vi mår bättre, delvis för att även vi själva upplever en lättnad men också för att vi styrt upp situationen. Även om effekten är störst när det kommer till nära och kära kan det också omfatta humanitära frågor. Att engagera sig mot fattigdom och klimatförändringar ger en känsla av att ha ett positivt inflytande – något som lyfter humöret.

3. Knyta kontakter

Vänlighet öppnar upp för sociala kontakter med andra. Att till exempel köpa en present till någon eller att bara bjuda på en fika stärker vänskapen och är länkat till välmående. Välgörenhet erbjuder möjligheter att komma i kontakt med människor på andra sidan jorden, genom att skänka pengar och bidra till att förbättra deras livssituation. Även volontärarbete öppnar upp för nya möten.

LÄS OCKSÅ: Snällhet kan förbättra världen över en natt – elakhet aldrig

4. En snäll identitet
De flesta vill gärna se sig själva som snälla. Vänlighet hjälper oss att ge uttryck för den sidan av oss själva och får oss att känna oss stolta. En färsk studie visar att barn redan i lågstadiet har förståelse för att snällhet får oss att bli bättre människor och gör att vi känner oss gladare. Känslan förstärks när den länkas till andra aspekter av vår personlighet som tillsammans skapar en känsla av mening. Som exempel kan nämnas en fågelälskare som får hjälpa en fågel eller någon som älskar konst som har möjlighet att donera till ett galleri. Ju mer vi identifierar oss med det vi engagerar oss i, desto större blir känslan av tillfredställelse.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: ”Att be är att öka hållbarheten”

5. Det vi sår skördar vi
När man tittat på de psykologiska aspekterna av snällhet visar det sig att en starkt motiverande faktor är ömsesidigt utbyte av tjänster. Detta kan ske direkt eller indirekt, någon kan komma ihåg att du hjälpte dem vid ett tidigare tillfälle och därför vara mer benägen att hjälpa dig i framtiden. Men det kan också vara så att en persons vänlighet har ett positivt inflytande på gruppandan och gör att alla blir lite mer vänligt sinnade. Till exempel om någon börjar baka på jobbet kan det inspirera andra att göra detsamma eller något liknande vilket ger god utdelning för alla inblandade.

 

Slutligen bör tilläggas att det går åt båda hållen. Vi mår alltså bättre av att vara snälla, och vi är mer benägna att vara snälla när vi mår bra. Så har man väl satt igång tycks det rulla på av sig själv.

Översättning av Nina Törmark

Texten är en fri översättning av ”Five reasons why being kind makes you feel good – according to science” av Jo Cutler och Robin Banerjee publicerad på The Converstation.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

The Conversation


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

vilda-vaxter-skola-myskmadra

Vilda växter-skola: myskmadra

Eko/miljö

Precis utanför dörren erbjuder naturen mängder av mat sprängfylld med vitaminer – helt gratis. Det gäller bara att veta vad man ska plocka och hur det ska tillagas. Kurera har tagit hjälp av örtspecialisten Lisen Sundgren som i några artiklar kommer att guida dig genom skogens skafferi. Först ut: doldisen myskmadran - en säreget doftande ört som signalerar att våren har kommit.

 

7 tips till dig som vill skaffa valp i coronatider

Husdjur

Våren 2020 slår rekord i efterfrågan på valpar i Sverige. I coronakrisen har många plötsligt tid att ta hand om en ny fyrbent familjemedlem och vi upplever en "valpboom". Vad ska man tänka på som ny hundägare – hur långa köer är det för att få en valp – och vilka risker finns det med att skaffa hund just nu?

Melonrulltårta till mor

Recept

Fira alla fantastiska mammor med en oemotståndligt mumsig melonrulltårta på Mors dag! Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt.

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

 

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

 

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

 

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

 

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.