Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

barn hjälper varandra

Därför mår vi bra av att vara snälla

Alla uppskattar väl en vänlig gest. Men när det kommer till att föklara varför vi är snälla finns det två läger. Vissa tycker att det är en osjälvisk handling av godhet medan andra, kanske mer cyniskt lagda, menar att vi gör det för att bli populära och få fördelar.

 Men nu visar forskning att vi blir lyckligare av att vara snälla.

Att vara snäll mot andra påverkar oss positivt på flera sätt. När vi bestämmer oss för att vara generösa eller samarbetsvilliga aktiveras ett särskilt område i hjärnan kallat striatum? Lustigt nog är det samma center i hjärnan som stimuleras när vi äter god mat eller använder droger – sådant vi upplever belönande.

Ger mer glädje att ge till andra
Men man behöver inte gå så långt som att röntga hjärnor för att inse att vänlighet ger den här typen av upplevelse. Psykologistudier visar samband mellan vänlighet och allmänt välmående redan hos unga. Det räckte att tänka på tillfällen man varit hjälpsam och snäll för att tonåringar skulle känna sig bättre till mods. Forskning visar dessutom att det skänker mer glädje att lägga pengar på andra än att spendera dem på sig själv
.
 Så det tycks ligga något i det gamla talesättet "Det är saligare att giva än att taga".

 

Snällhet – hur funkar det?
Men varför och på vilket sätt gör snällhet att vi blir lyckligare? Det är olika mekanismer involverade och hur kraftfulla de är beror på våra personligheter. Här följer fem exempel.

1. Smittande leende
När du är snäll mot någon får det ofta som följd att personen ler och leenden smittar som bekant. Detta förklaras med att andras känslouttryck aktiverar vår hjärna på samma sätt och gör känslan lika verklig som om vi skulle upplevt den själva. Skratt är ett annat tydligt exempel på hur känslor smittar, hur mågna har inte varit med om att börja skratta bara för att någon annan gör det.

LÄS OCKSÅ: Varför är det viktigt att visa tacksamhet?

2. Ställa saker till rätta
Samma åt andra hållet, när vi känner medkänsla med andra som inte mår bra, då är det lätt att själv känna sig nere. Särskilt när det kommer till släkt och nära vänner. Att göra något snällt för någon som är ledsen kan göra att vi mår bättre, delvis för att även vi själva upplever en lättnad men också för att vi styrt upp situationen. Även om effekten är störst när det kommer till nära och kära kan det också omfatta humanitära frågor. Att engagera sig mot fattigdom och klimatförändringar ger en känsla av att ha ett positivt inflytande – något som lyfter humöret.

3. Knyta kontakter

Vänlighet öppnar upp för sociala kontakter med andra. Att till exempel köpa en present till någon eller att bara bjuda på en fika stärker vänskapen och är länkat till välmående. Välgörenhet erbjuder möjligheter att komma i kontakt med människor på andra sidan jorden, genom att skänka pengar och bidra till att förbättra deras livssituation. Även volontärarbete öppnar upp för nya möten.

LÄS OCKSÅ: Snällhet kan förbättra världen över en natt – elakhet aldrig

4. En snäll identitet
De flesta vill gärna se sig själva som snälla. Vänlighet hjälper oss att ge uttryck för den sidan av oss själva och får oss att känna oss stolta. En färsk studie visar att barn redan i lågstadiet har förståelse för att snällhet får oss att bli bättre människor och gör att vi känner oss gladare. Känslan förstärks när den länkas till andra aspekter av vår personlighet som tillsammans skapar en känsla av mening. Som exempel kan nämnas en fågelälskare som får hjälpa en fågel eller någon som älskar konst som har möjlighet att donera till ett galleri. Ju mer vi identifierar oss med det vi engagerar oss i, desto större blir känslan av tillfredställelse.

LÄS OCKSÅ: Bob Hansson: ”Att be är att öka hållbarheten”

5. Det vi sår skördar vi
När man tittat på de psykologiska aspekterna av snällhet visar det sig att en starkt motiverande faktor är ömsesidigt utbyte av tjänster. Detta kan ske direkt eller indirekt, någon kan komma ihåg att du hjälpte dem vid ett tidigare tillfälle och därför vara mer benägen att hjälpa dig i framtiden. Men det kan också vara så att en persons vänlighet har ett positivt inflytande på gruppandan och gör att alla blir lite mer vänligt sinnade. Till exempel om någon börjar baka på jobbet kan det inspirera andra att göra detsamma eller något liknande vilket ger god utdelning för alla inblandade.

 

Slutligen bör tilläggas att det går åt båda hållen. Vi mår alltså bättre av att vara snälla, och vi är mer benägna att vara snälla när vi mår bra. Så har man väl satt igång tycks det rulla på av sig själv.

Översättning av Nina Törmark

Texten är en fri översättning av ”Five reasons why being kind makes you feel good – according to science” av Jo Cutler och Robin Banerjee publicerad på The Converstation.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

The Conversation



Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

ostbricka

Därför kan du inte sluta äta ost

Kost

Tillhör du dom som inte bara kan ta en eller två ostskivor på smörgåsen – du hinner hyvla och äta några skriver till innan du börjar äta smörgåsen. Det finns en förklaring till att du inte kan hejda dig. – Ost har en morfinliknande effekt och är starkt beroendeframkallande, säger holistiska näringsfysiologen Rebecca Johansson.

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

 

Välj rätt olja för just din hud

Hud

Ekologiska oljor utvunna ur frön, kärnor, nötter och frukter kan hjälpa din hud till bättre hälsa och utseende – oavsett om du har problem med torr, känslig eller fet hy. Här tipsar vi om vad som stärker just din hy!

kvinna äter fisk

Fiskolja lindrar inflammerad tarm

Mage

Inflammatoriska tarmsjukdomar som Chrons sjukdom och ulcerös kolit har en sak gemensamt – de kommer i skov. Studier har visat att tillskott av omega-3 kan minska inflammation. – Men var noga med att välja en fiskolja som är stabil och håller hög kvalitet, säger Fredrik Ölander, funktionsmedicinsk terapeut och Kureras expert som varje vecka träffar klienter med besvärliga magar.

man och kvinna skrattar

Örten som höjer mannens aptit på livet

Naturlig hälsa

Att känna sig stark, frisk och ung länge – det vill nog alla. Men med ökad ålder blir de allra flesta lite tröttare. Mineraler och växter från naturens apotek kan hjälpa oss att behålla en hel del av ungdomens styrka lite längre. Men finns det något som kan bidra till att mannen kan bibehålla sin ungdoms nivåer av testosteron längre? Kurera frågade örtexperten Jan G Bruhn.

 

kvinna ligger på rygg med benen i luften

Mineralet som stöttar svullna ben

Hälsa

Stillasittande, långflygningar eller att stå och gå många timmar i sträck kan orsaka svullnad och tyngd i benen, som också gör ont. Alun stimulerar blodcirkulationen och minskar på spänningarna. Kräm med mineralämnet fungerar som en osynlig stödstrumpa – även på bara sommarben.

Ung kvinna tar en selfie med sin hund

Så blir din hund den bästa vän du drömt om

Husdjur

Alice Kassius Eggers är utbildad hundinstruktör och matte till cockerspanieln Ylle. För henne har hundägandet inneburit ett friskare liv både fysiskt och psykiskt. Hennes bok skrev hon för andra som vill att deras hund ska kunna bli den bästa vän de drömt om. 

 

Sval melonrulltårta

Desserter/sötsaker

En oemotståndligt mumsig melonrulltårta! Perfekt att svalka sig med i sommar, eller när du än vill sätta guldkant på dagen. Detta recept är läskande gott och dessutom både veganskt, glutenfritt och sockerfritt. 

Naturliga ämnen som får bukt med problemhy

Naturlig hälsa

Problem med hyn får inte enbart tonåringar med hormonella förändringar. Det drabbar även vuxna, särskilt kvinnor mellan 20 och 40 år. Stress och oro är andra faktorer som också kan skapa obalanser och ge sämre hud. Men det finns ämnen med antibakteriella egenskaper som hjälper problemhy, till exempel pilträd, lakritsrot och trollhassel.

två barn och mat

Så förhindrar du ditt barn att bli överviktig som vuxen

Barn

Övervikt är ett stort problem som drabbar både barn och vuxna. Kosten är en del men att få barn att röra sig kan också vara svårt, tid framför skärmar av olika slag gör att barn rör sig mindre. En studie visar att närmare tre av tio amerikanska barn kommer vara överviktiga när de uppnår 35 års ålder och risken är stor att de förblir överviktiga.

kvinna håller i ett knä

Läkeväxter som lindrar artros

Naturlig hälsa

I Sverige har en halv miljon svenskar artros i lederna. Stelhet och värk i lederna blir bättre med hjälp av träning och olika naturliga substanser som grönläppad mussla, nypon, ingefära och gurkmeja lindar smärta och hjälper dig att blir rörligare. Här kommer en genomgång av läkeväxter som ger lindring.

 

ärtor

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Ärtor många hälsoegenskaper, förutom att de är smakrika. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen samt ett högt proteininnehåll. Men du kanske inte visste att ärtan inte är en grönsak.

fisk, bröd och grönsaker

Selen i jordarna minskar på grund av klimatförändringar

Kost

Selen är viktig för att du ska må bra. Mikronäringsämnet stöder 25 olika selenberoende enzymer i kroppen. Selen får du bland annat i dig när du äter fisk, nötter, mejeriprodukter och ägg. Men det finns ett stort problem – jordarna i Europa har låga nivåer av det livsviktiga ämnet, och klimatförändringarna gör problemet värre.

 

kvinna mäter sitt blodtryck

Maten du ska undvika om du vill hålla blodtrycket nere

Kost

Ungefär en av tre svenskar har ett förhöjt blodtryck. Ärftlighet, stress, övervikt och dåliga kostvanor bidrar till högt blodtryck. Den genetiska faktorn går förstås inte att ändra på, men motionerar du, är måttlig med alkohol och låter bli rökning samt har sunda matvanor – då kan du ofta undvika att få problem med blodtrycket. Här är några livsmedel du ska vara försiktig med om du har högt blodtryck – eller du ska undvika för att undvika att drabbas högt blodtryck.

Mullbärsträd

Mullbärsblad kan dämpa sötsug

Vikt

Att vara sockerberoende har blivit vanligt, och många brottas med att låta bli mat med socker – allt från rent godis till kakor, bullar och bröd. Visste du att extrakt från mullbärsblad kan dämpa sötsug.