Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna på kvällspromenad

Därför påverkas du av mörker och brist på sömn

Sömnen är enormt viktigt för hälsan och den som sovit dåligt några nätter kan vittna om att kropp och själ inte mår bra. När dagarna blir kortare då blir vi tröttare. Den mörka årstiden påverkar oss. Här förklarar forskaren Maria Nordin varför en dålig sömn är så farligt för oss.

Forskare runt hela världen har under senare tid börjat förstå varför sömn är så viktigt för vårt välmående och varför brist på sömn kan leda till ohälsa kroppsligt som psykiskt. Relativt ny forskning visar att vårt minne byggs på under natten och vi får lättare att lära. Det verkar som om hjärnan rensar sig själv och tvättas under sömnen. Forskarna har också sett en ökning av tillväxthormonerna som reparerar våra celler. Med andra ord, det finns flera bra saker med att sova.

Forskaren vid Institutionen för psykologi vid Umeå universitet, Maria Nordin, har berört både arbetsrelaterad och allmän hälsopsykologi och eftersom en störd nattsömn kan vara tecken på annan ohälsa har hon tittat på vad sömn och sömnbrist kan ge för positiva och negativa effekter.

 

LÄS OCKSÅ: Sambandet mellan fetma och sömnbrist

Viktiga processer i hjärnan

I ett reportage på Umeå universitets hemsida säger Maria Nordin att det är enormt viktigt att kunna sova så att alla de här processerna ska kunna ha sin gång och ta den tid som behövs för att vi ska må bra.

– Tidigare har man sagt att man kanske inte behöver sova så mycket som rekommenderats, men det kommer mer och mer forskning som visar att vi behöver sova ganska mycket för att få till stånd alla processerna i kroppen under natten. Kroppen vilar sig faktiskt inte utan den gör andra saker än vad den gör under dagen. Vi behöver både de processer som sker på natten och de som sker på dagen, förklarar Maria Nordin.

När vi sover för lite försämras både inlärningsförmåga och koncentrationsförmåga. Forskning visar att utmattningssyndrom och depression kan orsakas av sömnbrist. Även fysiska sjukdomar som har med hjärta och kärl kan uppstå när sömnen under en längre period inte fungerar.

LÄS OCKSÅ: Sömnbrist kan förändra DNA

Följa sin biologiska rytm

På vintern känner sig de flesta tröttare på grund av mörkret. Egentligen behöver vi inte sova mer. Den fysiologiska orsaken till att vi är tröttare beror på att sömnhormonet melatonin utsöndras när det är mörkt, vilket gör att när dagsljuset försvinner ökar sömnhormonet och vi vill gärna vila eller sova. Men att lägga sig för tidigt eller sova en stund på eftermiddagen kan ställa till det för nattsömnen. Att skapa regelbundna vanor brukar få kroppen att följa sin biologiska rytm. Det vill säga att stiga upp och gå och lägga sig vid samma tider, även på helgen. Att äta med jämna mellanrum och att försöka var ute när det är ljust på dagen.

– Den biologiska klockan påverkas av ljuset och när det är lite ljus så kan den bli störd så att vi tycker att det är svårare att sova även om vi är trötta och det är mörkt. Det räcker med en halvtimmes promenad på förmiddagen, även när det är molnigt, gärna varje dag för att man ska få lättare att sätta den biologiska klockan, säger Maria Nordin.

 

LÄS OCKSÅ: Så kan sömnbrist påverka tarmbakterierna

En attitydfråga

Det som påverkar sömnen negativt är stress och att vi är fysiskt aktiva. Så även om det är mörkt och melatoninet utsöndras i kroppen kan du även ha en hög halt av stresshormonet kortisol. Då brukar det vara svårt att gå ner i varv och somna. Om du har lätt att somna men vaknar mitt i natten beror de oftast på att ditt kortisol var för högt när du somnade. När du ska stiga upp på morgonen så stiger kortisolet snabb och du känner dig pigg och alert. Sover du för länge på morgonen kan kortisolet var segt att få igång. Balans och regelbundenhet är därför nyckelord för bra sömn och välmående.

– Det är kanske en attitydfråga att orka med det mörkret. Man behöver vara lite snäll mot sig själv när man blir trött om inte pressa sig för mycket utan ha det lite mysigt, säger Maria Nordin.

Av Inger Palm

Källa: Umeå universitet


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna klipper buske

Saffran gav Christina glädjen tillbaka

Naturlig hälsa

När det sociala umgänget begränsades under pandemin så tappade Christina Werner lite av sitt goda humör. Hon började göra chokladpraliner med saffran och blev gladare. Men det var ingen långsiktig lösning – så Christina fann ett extrakt av saffran. Det gav henne glädjen tillbaka.

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

 

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

 

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

 

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

 

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta.