Därför ska du äta avokado

Några tips på vad du kan göra med avokado:


  • Mixa ner avokado i din morgonsmoothie eller ät tillsammans med ägg istället för potatis eller toast

  • Ha avokado i din sallad på lunchen för att hålla dig mätt till middagen

  • Ät tillsammans med quinoa, bönor eller vildris

  • Toppa både varma och kalla soppor med några skivor avokado

  • Blanda citron, vatten, vinäger, kryddor och avokado till en salladssås till kyckling- och fiskrätter

  • Gör guacamole

  • Gör näringsrik barnmat av frukt, grönsaker och avokado


Källa: MindBodyGreen

Avokadon är ett av naturens små gröna mirakel. Men vet du varför avokadon är så toppen?
Här är några av många anledningar till varför du ska äta avokado – varje dag.

1. Främjar hjärthälsan och minskar hungerkänslor
Tror du att avokado gör dig fet? Tänk om, för så är det inte, du blir inte tjock av avokado (extern länk).
Avokadon innehåller enkelomättat fett – samma fett som finns i olivolja. Enkelomättat fett ökar din hjärthälsa.
Förutom bra fett är avokado rikt på fibrer som bidrar till en minskad hunger.
Studier visar även att mat som innehåller avokado ger en längre mättnadskänsla, jämfört med mat som inte innehåller avokado. Så skiva upp en avokado och toppa din måltid eller ät som ett mellanmål.

► Läs också: Avokado sänker kolesterolet och minskar risken för hjärtproblem

 

2. Det är en krämig och läcker näringsbomb
Som med mycket superfood är det insidan som räknas och inuti avokadon hittar du en guldgruva fylld med näring. Så vad förutom enkelomättat fett, innehåller då avokadon? Jo, många näringsämnen som bidrar till en ökad hälsa och hjälper kroppen att fodras. Bland annat protein, över 14 mineraler, samtliga 18 essentiella aminosyror, lösliga fibrer som minskar kolesterolet, fytosteroler, polyfenoler, karotenoider, omega 3-fettsyror, vitamin B-komplex, samt vitamin C, E och K. För att nämna några.

3. Sänker kolesterol, balanserar blodsocker, minskar inflammationer
Nu vet vi att avokadon består av näring, men vad betyder det egentligen? Jo, så här är det. Din mage känner sig mätt under en längre tid, den ger din hjärna de näringsämnen den behöver för att fungera optimalt samt ger din kropp den näring som behövs för att skydda dig från sjukdomar som diabetes, cancer, hjärtsjukdomar, ögon och hjärnsjukdomar.
Alla dessa näringsämnen, bra fetter och fibrer hjälper naturligt till att hålla ett lägre LDL-kolesterol och höjer ditt goda HDL-kolesterol, reglerar blodsockret och minskar inflammationer i kroppen och hjärnan.

4. Passar till nästan allt och hjälper upptaget av karotenoider
Förutom att avokadon är god att äta som den är gör den sig även bra med mycket annat du lägger på din tallrik. Men en sak som är anmärkningsvärd är att forskare har kunnat visa att avokadon hjälper till med upptaget av karotenoider – som också finns i röda och orangea frukter, samt grönsaker – och som kan hjälpa till att skydda mot cancer.

► Läs också: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

5. Behandla dem rätt
Det kan vara svårt att hitta en avokado redo att serveras till kvällens middag. Så lite planering är bra, köp gärna några stycken i taget så hinner de mogna undan för undan.
För att påskynda mognaden föreslår sajten AvocadoCentral.com att man kan lägga en eller två avokados i taget i en påse tillsammans med ett äpple eller en banan. Efter loppet av två till tre dagar är din avokado redo att ätas.

► Läs också: Skillnaden mellan olika probiotiska bakterier

Av Saara Olsson Sillanpää

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Några tips på vad du kan göra med avokado:


  • Mixa ner avokado i din morgonsmoothie eller ät tillsammans med ägg istället för potatis eller toast

  • Ha avokado i din sallad på lunchen för att hålla dig mätt till middagen

  • Ät tillsammans med quinoa, bönor eller vildris

  • Toppa både varma och kalla soppor med några skivor avokado

  • Blanda citron, vatten, vinäger, kryddor och avokado till en salladssås till kyckling- och fiskrätter

  • Gör guacamole

  • Gör näringsrik barnmat av frukt, grönsaker och avokado


Källa: MindBodyGreen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

koppar_kan_vara_orsaken_till_dina_halsoproblem

Koppar kan vara orsaken till dina hälsoproblem

Hälsa

Koppar är ett livsnödvändigt spårämne som kroppen behöver. Problemet idag är att vi snarare har för mycket koppar i kroppen än för lite. Har du problem med exempelvis utmattning, sköldkörtelproblem, sömnproblem, PMS, hormonobalanser, IBS, allergier, hudproblem, depression, oro, minnes- och koncentrationsproblem, kan det vara värt att se över dina kopparnivåer.

pizza

Pizza med sötpotatis och chèvre

Recept

Pizza kan varieras i det oändliga, detta recept har topping med bland annat sötpotatis, rödlök och chèvre. Botten bakas på näringsrikt dinkelmjöl och durumvete, kan bytas ut mot glutenfritt recept för den som önskar det.

mage skylt med ehec

Nationell spridning av ehec utreds

Kost

Sedan början av juli har antalet fall av ehec-infektion ökat i Sverige. Analyser visar att majoriteten är av samma typ och fall har rapporterats in från flera håll i landet. Myndigheter arbetar nu för att spåra källan.

Berith sitter i soffan med hundarna och stickar

Fri från värk och inte längre begränsad av artrosen

Värk

Berith Larsson har haft problem med artros i höfter och händer i flera år. Av en slump fick hon höra talas om grönläppad mussla – och bara efter en månad kände hon förbättringen.  – Jag har verkligen fått tillbaka mitt gamla aktiva liv. Kanske börjar jag dansa igen, säger hon.

Karl Dyall: Ryggskadan blev ett mentalt trauma

Intervju

Karl Dyall har alltid dansat, hans kropp är hans arbetsredskap. När ryggen inte längre fungerade som vanligt och smärtan tog över så tog det på psyket. Många år efter sitt första diskbråck opererade han ryggen och sedan ett år tillbaka är han helt smärtfri.