Därför ska du äta avokado

Några tips på vad du kan göra med avokado:


  • Mixa ner avokado i din morgonsmoothie eller ät tillsammans med ägg istället för potatis eller toast

  • Ha avokado i din sallad på lunchen för att hålla dig mätt till middagen

  • Ät tillsammans med quinoa, bönor eller vildris

  • Toppa både varma och kalla soppor med några skivor avokado

  • Blanda citron, vatten, vinäger, kryddor och avokado till en salladssås till kyckling- och fiskrätter

  • Gör guacamole

  • Gör näringsrik barnmat av frukt, grönsaker och avokado


Källa: MindBodyGreen

Avokadon är ett av naturens små gröna mirakel. Men vet du varför avokadon är så toppen?
Här är några av många anledningar till varför du ska äta avokado - varje dag.

1. Främjar hjärthälsan och minskar hungerkänslor
Tror du att avokado gör dig fet? Tänk om, för så är det inte, du blir inte tjock av avokado (extern länk).
Avokadon innehåller enkelomättat fett – samma fett som finns i olivolja. Enkelomättat fett ökar din hjärthälsa.
Förutom bra fett är avokado rikt på fibrer som bidrar till en minskad hunger.
Studier visar även att mat som innehåller avokado ger en längre mättnadskänsla, jämfört med mat som inte innehåller avokado. Så skiva upp en avokado och toppa din måltid eller ät som ett mellanmål.

 

► Läs också: Avokado sänker kolesterolet och minskar risken för hjärtproblem

2. Det är en krämig och läcker näringsbomb
Som med mycket superfood är det insidan som räknas och inuti avokadon hittar du en guldgruva fylld med näring. Så vad förutom enkelomättat fett, innehåller då avokadon? Jo, många näringsämnen som bidrar till en ökad hälsa och hjälper kroppen att fodras. Bland annat protein, över 14 mineraler, samtliga 18 essentiella aminosyror, lösliga fibrer som minskar kolesterolet, fytosteroler, polyfenoler, karotenoider, omega 3-fettsyror, vitamin B-komplex, samt vitamin C, E och K. För att nämna några.

3. Sänker kolesterol, balanserar blodsocker, minskar inflammationer
Nu vet vi att avokadon består av näring, men vad betyder det egentligen? Jo, så här är det. Din mage känner sig mätt under en längre tid, den ger din hjärna de näringsämnen den behöver för att fungera optimalt samt ger din kropp den näring som behövs för att skydda dig från sjukdomar som diabetes, cancer, hjärtsjukdomar, ögon och hjärnsjukdomar.
Alla dessa näringsämnen, bra fetter och fibrer hjälper naturligt till att hålla ett lägre LDL-kolesterol och höjer ditt goda HDL-kolesterol, reglerar blodsockret och minskar inflammationer i kroppen och hjärnan.

4. Passar till nästan allt och hjälper upptaget av karotenoider
Förutom att avokadon är god att äta som den är gör den sig även bra med mycket annat du lägger på din tallrik. Men en sak som är anmärkningsvärd är att forskare har kunnat visa att avokadon hjälper till med upptaget av karotenoider - som också finns i röda och orangea frukter, samt grönsaker - och som kan hjälpa till att skydda mot cancer.

► Läs också: IFD-kost – för att minska inflammationer i kroppen

 

5. Behandla dem rätt
Det kan vara svårt att hitta en avokado redo att serveras till kvällens middag. Så lite planering är bra, köp gärna några stycken i taget så hinner de mogna undan för undan.
För att påskynda mognaden föreslår sajten AvocadoCentral.com att man kan lägga en eller två avokados i taget i en påse tillsammans med ett äpple eller en banan. Efter loppet av två till tre dagar är din avokado redo att ätas.

► Läs också: Skillnaden mellan olika probiotiska bakterier

Av Saara Olsson Sillanpää

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Några tips på vad du kan göra med avokado:


  • Mixa ner avokado i din morgonsmoothie eller ät tillsammans med ägg istället för potatis eller toast

  • Ha avokado i din sallad på lunchen för att hålla dig mätt till middagen

  • Ät tillsammans med quinoa, bönor eller vildris

  • Toppa både varma och kalla soppor med några skivor avokado

  • Blanda citron, vatten, vinäger, kryddor och avokado till en salladssås till kyckling- och fiskrätter

  • Gör guacamole

  • Gör näringsrik barnmat av frukt, grönsaker och avokado


Källa: MindBodyGreen

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Är det riskfritt att använda deodorant med aluminiumklorid?

Hud

Aluminiumklorid skyddar dig från att svettas under armarna – men det är inte helt riskfritt. Förutom att det kan orsaka klåda, eksem och andra hudirritationer misstänks aluminiumklorid kunna öka risken för sjukdomar som bröstcancer och Alzheimer. Ett miljövänligt alternativ är ett klokare val.

Saffran hjälper Cristbeth att sova

Naturlig hälsa

Chrisbeth Gradell kunde sova fyra timmar per natt – som mest. Nu har hon för första gången på över 30 år sovit en hel natt. Hon har dessutom blivit piggare och gladare på dagarna. Knepet bygger på traditionell persisk medicin – och stavas saffran. – Nu känner jag igen mitt positiva jag igen, säger hon.

8 av 10 har magnesiumbrist – här är maten som innehåller magnesium

Fakta

Magnesium är ett vanligt och viktigt mineral som nästan 80 procent av svenskarna har brist på. Anledningen till att så många har för lite magnesium i kroppen beror på att mineralet förbrukas snabbare när vi stressar men också att dagens mat inte är tillräckligt magnesiumrik. Vill du öka på ditt magnesiumintag ät kakao, bönor, havregryn eller nötter.

 

Ny rapport: Allt vanligare med olika matvanor i hushållen

Kost

Våra matvanor förändras snabbt. I ett och samma hushåll händer det allt oftare att vi har olika önskemål när det kommer till maten och många väljer att laga flera olika rätter till middag. Även när det kommer till måltidsdryck varierar det stort, den vanliga mjölken får ge allt mer plats åt växtbaserade och laktosfria alternativ, det visar ny statistik från Magrapporten 2019.

 

Ny forskning: Så ska ungdomar sova längre och bättre

Forskning

Tonåringar behöver sova mellan nio och tio timmar per natt. Det gör dom flesta inte. Efter den så kallade Trestadsstudien som visade att ungdomarna kom till skolan och hade sovit för lite skapade forskare vid Örebro universitet ett sömnprogram som fått flera ungdomar att sova bättre. Det blev ett lyckosamt projekt som fler skolor vill ta efter.

Birgitta förändrade livsstil och blev fri smärta och värk

Hälsa

I dag mår kocken och kokboksförfattaren Birgitta Höglund riktigt bra. Men livet har inte alltid var så här bra. För 15 år sedan var Birgitta överviktig och sjukskriven för smärta i ryggen. När ingen hjälp fanns inom räckhåll bestämde hon sig för att söka svaren själv. En kombination av kost och träning har förändrat hennes liv och sedan skadan i ryggen uppstod för snart 20 år sedan. Hennes mat- och livsstilsblogg där Birgitta pratar hälsa och mat har blivit riktigt populär med mer än 1 500 besökare om dagen.

Färsk studie visar att vi skäms för våra klädinköp

Eko/miljö

Många av oss vill ställa om till ett mer hållbart sätt att leva och konsumera även när det kommer till mode – men det är inte alltid vi lyckas leva upp till våra förväntningar. Det kan göra att vi känner misslyckande och skam. För att kunna ställa om hjälper det om vi bättre förstår våra känslor kring kläder menar forskare vid Göteborgs universitet.

En kvart om dagen – det räcker för att sänka stressen

Allmänt

Psykisk ohälsa, som ofta är stressrelaterad, har ökat de senaste decennierna och det fortsätter att öka så snabbt att det nu ses som det största hotet mot våran hälsa. Statistiken är nedslående och visst, en del livssituationer är svåra att påverka, men det går att sänka stressen. Lär dig att varva ner och att ge dig tid för återhämtning, då klarar du stress bättre. En kvart om dagen, det räcker.

 

Studie: Samband mellan hudbesvär och psykisk ohälsa

Mental hälsa

Varför kliar vi oss? Det kan bero på många saker, något som hittills varit ganska okänt är att det finns en koppling mellan klåda och psykisk ohälsa. Även om kopplingen mellan besvär som eksem och psoriasis och psykisk ohälsa har undersökts tidigare, menar forskare att vi bara precis börjat förstå omfattningen av sambandet.

 

Ätstörningar kan ha en genetisk orsak

Forskning

En procent av flickor mellan 13 och 30 år lider av anorexi, men mörkertalet tros vara stort. Bara tio procent av alla som drabbas av en ätstörning får diagnos och behandling. Fokus har legat på den psykologiska biten, men nu visar forskning att det finns en tydlig genetisk koppling.

Ny studie på atopiskt eksem kan ge effektivare behandling

Forskning

Personer med atopiskt eksem har en inflammerad hud som kliar och är torr. En svensk-finsk studie visar att atopiker har många fler Staphylococcus aureus-bakterier på huden jämfört med friska personer. Dessa bakterier tränger bort de goda, hälsobefrämjande bakterier. Upptäckten kan bereda väg för nya behandlingsmetoder.

Emma Kronborg: “Vill du köpa eller äga?”

Krönikan

Genom att se på det vi redan äger med nya ögon kan vi minska lusten att köpa nytt. "Uppskatta det du har, allt som du betraktar med kärlek blir vackert." skriver Emma Kronborg i denna krönika. Det handlar inte om att sluta konsumera utan att nöja oss med att köpa det vi behöver och istället lära oss älska och vårda det vi redan har,

Jan G Bruhn: “Läkare borde lära sig mer om örternas helande kraft”

Kureras experter

När apotekaren Jan G Bruhn första gången föreläste om naturmediciner på Karolinska Institutet blev han utbuad. 30 år senare, vid en föreläsning för blivande läkare, kunde studenterna inte sluta ställa frågor. Trots att mycket har hänt under de senaste decennierna är örtmediciner långt ifrån accepterade av etablissemanget. I dag är Jan G Bruhn pensionerad och nu vi har nöjet att hälsa Jan välkommen som ny expert på Kurera.

 

”Framtidens näringstillskott är rena och veganska”

Hälsa

Stephen Terrass är grundare av företaget Terranova, ett av få storskaliga företag som tillverkar tillskott helt fria från tillsatser och som också är helt veganska. Det är en trend som är här för att stanna, tror Stephen Terrass. I ett samtal med Kurera berättar han om Terranovas unika koncept Magnifood och om hälsotrenderna som är att vänta.

KBT på nätet hjälper deprimerade hjärtpatienter

Mental hälsa

Det hör inte till ovanligheterna att hjärtpatienter drabbas av depression. Nu har forskare vid Linköpings universitet utvecklat en behandling mot depression som riktar sig till hjärtsjuka. Resultaten visar att hjärtsjuka som genomgick internetterapi för sin depression blev mindre nedstämda och fick bättre livskvalitet.