Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

betakaroten papaya

Därför ska du äta betakaroten

Betakaroten är en riktig hudkompis under soliga sommardagar. Det ger dig gyllenbrun och hjälper hudens inre skydd mot solen.

Betakaroten är ett förstadium till vitamin A. Ämnet som är lätt bruntonat  lagras i hudens fettlager och förstärker därför hudens bruna färg. Betakarotenet hjälper också kroppens hudceller att producera melanin, som skyddar mot solen inifrån.

Betakaroten omvandlas till A-vitamin i kroppen - men bara om kroppen behöver det! Betakaroten har därför samma goda effekter som A-vitamin, som bland annat behövs för synen och kroppens slemhinnor, men du riskerar inte att överdosera. Det är bra eftersom för stora doser av A-vitamin inte är nyttigt. Exempelvis motverkar A-vitamin effekten av D-vitamin.

Betakaroten fungerar som antioxidant och skyddar cellerna mot oxidativ stress. Forskare har däremot funnit att just storrökare bör se upp med intaget av betakaroten, eftersom det för den gruppen tvärtom verkar öka mängden oxidativ stress.

Ett gäng goda egenskaper
Betakaroten är en viktig antioxidant och skyddar kroppen mot fria radikaler. En kost rik på betakaroten har kopplats till bland annat:

 

- Ett stärkt immunförsvar
- Främjar läkningen av benbrott
- Sänker kolesterolvärdet
- Ökar kroppens tolerans mot gifter
- Främjar matsmältningen
- Motverkar nattblindhet och ögonsjukdomar
- Skyddar huden mot solskador
- Främjar hudens pigmentering och bidrar på  så sätt till en snabbare och bättre brun färg
- Främjar smörjningen av alla membran och stärker kroppens slemhinnor

För bästa effekt bör man börja med ett extra tillskott av betakaroten cirka fyra veckor före den tilltänkta solsemestern.

Betakaroten-boosta!
Betakaroten finns rikligt i morötter. En normalstor morot innehåller cirka 3 mg betakaroten. Betakaroten finns även i:
- Persilja
- Grönkål
- Spenat
- Mango
- Papaya

Äter vi vanlig husmanskost får vi i oss mellan 1-3 mg/dag. Enligt RDI bör vi få i oss mellan 3-6 mg dagligen för att inte utveckla någon brist. Upptaget av betakaroten i råkost är bara 5 procent. I kokta grönsaker är upptaget upp till 15 procent och från kosttillskott är upptaget upp till 70 procent. För att få ett bättre pigment rekommenderas en daglig dos på över 25 mg. För att få i sig den mängden måste man en hel del morötter.

Läs också: Solbränd - inte sönderbränd

 

Av Carolin Helt / Redaktionen


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Leila Söderholm

Leila Söderholm: “Läkarna gav mig 50 procents chans”

Hälsa

När hon var så svårt sjuk i cancer att hon inte ens kunde resa sig ur fåtöljen lurade Leila Söderholm sin hjärna att känna glädje genom att dansa med fingrarna. Leila lät inte sjukdomen och de mörka tankarna ta över. Idag är hon fortfarande ärrad av sjukdomen, men har lyckats starta om sitt liv och mår bra – och drivs av att få andra att hitta sin lustfyllda väg till hälsa. 

kvinna med värk i lederna

Artrosappen erbjuder hjälp mot smärta i lederna

Hälsa

Var fjärde svensk över 45 år har artros. Alla har inte ont, men för de som har värk som begränsar deras vardagen är det ett problem. Det är inte farligt att röra en led, även om det gör ont. Tvärtom så är lederna skapta för rörelse. Om du är osäker på vad du kan göra – prova gratisappen Joint Acadamy.

Därför ska du äta zink

Hälsa

Zink är inblandad i många viktiga processer i kroppen. Bland annat i matsmältning, fertilitet, sårläkning, ämnesomsättning och hjärnans uppfattning av omvärlden. Har du brist på zink kan det påverka huden, försämra smaksinnet och ge ett dåligt immunförsvar vilket kan leda till förkylningar och influensa. Här kommer en lista på några livsmedel som är rika på zink.

kvinna soml ligger i en soffa

Varför är det så svårt att ta sig upp ur soffan?

Träning

Många löser medlemskap i ett gym men sätter aldrig sin fot där. Eller bestämmer sig för att ta tag i träningen, men håller aldrig i sin satsning.  Du kanske känner igen dig? Det här beteende kallar forskare "fysisk aktivitet paradoxen", och har  visat sig i flera studier. Men det beror faktiskt inte alltid på att det saknas vilja – och det går att lösa.

 

Hund ligger på amerikanska flaggan

Husdjur gör dig till en bättre ledare

Husdjur

I januari flyttade Joe Biden in i Vita huset och tog med sig sina två schäfrar Champ och Major. Biden återupptog därmed en tradition bland amerikanska presidenter, nämligen att ha hund. Och det gjorde han rätt i – husdjur kan nämligen göra oss till bättre ledare!

 

katrinplommon i skål

Mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

Kvinna som löptränar

Mutationen som gör att du tål kyla bättre

Forskning

Tillhör du dom som sällan fryser på vintern? Du kan du sakna proteinet α-aktinin-3 som finns i muskelfibrerna. Forskare vid Karolinska institutet har kunnat visa att dessa personer har mer tolerans mot kyla samt att de oftast är bättre på uthållighetssporter.

 

Kalla bad – en quick fix som funkar

Naturlig hälsa

Knastrande snö, mörka skogstjärnar och stormigt hav. Ett vinterbad kan ske på många sätt – men det finns något som alla kalla bad har gemensamt, de ger oss hälsosamma effekter både direkt och långtgående. Linda Ahlgren och Linda Vagnelind är inbitna kallbadare som nu skrivit en bok om sin stora passion.

Mörkhårig 50-årig kvinna ler

Så tar du hand om mogen hud

Hud

Vad händer med huden när vi når 50-strecket? En hel del visar det sig. Men det finns mycket du själv kan göra för att motverka ålderstecken och få en strålande och välmående hy långt upp i åldrarna.

Tomatsoppa med havregrädde och persilja ovanpå

Tröstsoppa för tunga dagar

Recept

En värmande, smakrik och matig soppa med tomater, risoni, linser och selleri att stärka sig med under förkylningstider, eller då allt känns lite tungt. Koka upp och njut soppan uppkrupen i soffan under en filt!

 

Mat som mättar under kalla vintermånader

Hälsa

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

semlor

Idas glutenfria minisemlor med kardemumma

Recept

Ida Blom älskar att vara kreativ köket, och gör helst maträtterna så enkla och näringsrika som möjligt. Det ska inte vara krångligt eller dyrt. Idag är det fettisdag och här är ett recept på Ida Bloms luftiga semla med chrunchig mandelmassa.

 

kvinna kramar barn

Barken från tall motade astman

Hälsa

Belle Karlsson har haft ansträngningsastma sedan tonåren. Hon hade inhalatorn med när hon löptränade, men kunde ändå få andnöd. När sonen Leon, 7 år, blev fri från sin pollenallergi tack vare ett barkextrakt från en marin tall så provade även Belle tabletterna. Och det blev lika lyckat. Nu har Belle inga problem med sin andning.

Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson

Du är inte galen – du har PMS!

Krönikan

Går folk provocerande långsamt framför dig på trottoaren? Är din partner ett komplett as? Andas din katt plötsligt för högt- eller, har du PMS? Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson som driver PMS-podden skriver i sin krönika om hur den trånga kvinnokostymen skaver extra mycket under PMS.