nässlor

Därför ska du äta nässlor

Brännässlans latinska

...namn är Urtica dioeca och nässlan och är en ört som växer främst i fjälltrakterna men finns i hela Sverige och även i övriga nordiska länder. Du kan plocka nässlan hela sommaren och använda som torkad under vintertid!

Nässlans histaminrika gift
Akta dig för de små brännhåren, vilka är vad som upplevs som brännande. På brännhåret finns en körtel med gift som aktiveras när du rör vid brännässlan. Ämnet innehåller histamin och serotonin vilket påminner om det gift som du får från myggan och getingen. Är du överkänslig mot histamin bör du använda handskar för att slippa allergiska reaktioner. Giftet hos nässlan  är ett sätt för örten att skydda sig mot djur som annars skulle äta upp dem.

Så här plockar du nässlor
När du plockar nässlan, använd gärna handskar, sax och/eller en liten kniv. Om du trots allt bränner dig så lägg skivad gurka på huden. Då minskar den brännande känslan snabbare. Även grodblad används för att lägga på den brännande huden.

Används som gödselmedel
Nässlan är verksam mot skadeinsekter, vilket gör det till ett naturligt och ypperligt gödsel. Du tillverkar ditt eget gödselmedel genom att lägga nässlor i en stor hink eller skål, tillsammans med lika mycket vatten så att det täcker bladen helt. Låt blandningen stå i rumstempering i ett par dagar och späd sedan med lika mycket vatten till. Ta sedan en del nässelvatten och fem delar vatten för att använda som gödselmedel. Det mineralrika nässelvattnet fungerar som gödning, på samma sätt som många växttillskott för växter.
Källa: Zarah Öberg

Ibland är supermaten närmare oss än vi vill ha den. Har man otur (tur?) växer den på vår egen tomt. Nässlor må vara trista bränna sig på men är supernyttiga att äta. De sägs även kunna motverka skallighet. 

Den 3 maj firas Nässlans dag, något vi på Kurera givetvis uppmärksammar med att, förutom äta nässelsoppa till lunch, även skriva en artikel om nässlan och dess fördelar. Håll till godo.

Läs också: Därför ska du äta chlorella

 

Mer än en källa till obehag!
De flesta förknippar nässlor med att man kan bränna sig, men faktum är att nässlan så enormt mycket mer än så. Nässlan är en fantastisk liten växt som man kan göra enormt mycket gott med. Soppa, gröna smoothies, nässelglass och te är några exempel. Ja, du skulle säkert till och med kunna röka dem – om du nu skulle vilja byta ut giftpinnen mot en lite örtigare, nyttigare variant. Och det vore väl en god idé? Men mer om det en annan gång.

Rena vitaminbomben
Nässlor är extremt näringsrika. Bland annat innehåller de karotin, vitamin A, C och de flesta viktiga mineraler. Nässla innehåller även mycket järn, vilket är bra för kvinnor, inte minst under den period i livet som kvinnan är fertil.
Nässelpulver och nässelte finns att köpa på de flesta hälsokostbutiker.

Läs också: 10 anledningar till varför du ska starta dagen med citronvatten

Kureras näringsexpert Zarah Öberg närbild

Kureras näringsexpert Zarah Öberg.

Basar kroppen – och kan motverka skallighet
En av nässlornas stora förespråkare är Kureras näringsexpert Zarah Öberg.
– Nässlan är enormt bra för att basa upp kroppen, då den är alkalisk. Men nässlor har även goda funktioner hos mannen, då det blockerar bildning av hormonet DHT (dihydrotestosteron) som kommer från mannens testosteron. DHT kan orsaka skallighet, vilket således kan motverkas av nässlan.

Inflammationshämmande
Inom medicinen används nässlan för att motverka tarmsjukdomar, då som te eller som soppa, berättar Zarah Öberg. Den fungerar även vätskedrivande, är bra mot problem i urinvägarna och verkar renande för blodet för den som har allergier eller läckande tarm.
– Nässlan verkar inflammationshämmande och används som omslag och te vid infektion, inflammation med mer.

Läs också: Därför ska du äta gurkmeja

Som grund i maträtter – eller som fotbad
Zarah Öberg ger även tips på hur man kan få tillgång till nässlor året om.
– Plocka dem, förväll, torka och frys in. Plocka fram dem när som helst på året du vill och ha som grund i maträtter. Du kan till exempel använda nässlor istället i de recept som säger spenat eller andra gröna grönsaker. Det är bara att byta ut dem mot lika delar nässlor, säger hon.
– Använd gärna nässlan i ditt fotbad om du har trötta fötter eller strö lite torkad nässla över gröten, filen eller drick som te, om du har tendens till tarmproblem.

Läs också: Recept på god och nyttig nässelglass

Av Isabelle Hedander

Brännässlans latinska

...namn är Urtica dioeca och nässlan och är en ört som växer främst i fjälltrakterna men finns i hela Sverige och även i övriga nordiska länder. Du kan plocka nässlan hela sommaren och använda som torkad under vintertid!

Nässlans histaminrika gift
Akta dig för de små brännhåren, vilka är vad som upplevs som brännande. På brännhåret finns en körtel med gift som aktiveras när du rör vid brännässlan. Ämnet innehåller histamin och serotonin vilket påminner om det gift som du får från myggan och getingen. Är du överkänslig mot histamin bör du använda handskar för att slippa allergiska reaktioner. Giftet hos nässlan  är ett sätt för örten att skydda sig mot djur som annars skulle äta upp dem.

Så här plockar du nässlor
När du plockar nässlan, använd gärna handskar, sax och/eller en liten kniv. Om du trots allt bränner dig så lägg skivad gurka på huden. Då minskar den brännande känslan snabbare. Även grodblad används för att lägga på den brännande huden.

Används som gödselmedel
Nässlan är verksam mot skadeinsekter, vilket gör det till ett naturligt och ypperligt gödsel. Du tillverkar ditt eget gödselmedel genom att lägga nässlor i en stor hink eller skål, tillsammans med lika mycket vatten så att det täcker bladen helt. Låt blandningen stå i rumstempering i ett par dagar och späd sedan med lika mycket vatten till. Ta sedan en del nässelvatten och fem delar vatten för att använda som gödselmedel. Det mineralrika nässelvattnet fungerar som gödning, på samma sätt som många växttillskott för växter.
Källa: Zarah Öberg

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Broccoli kan sänka blodsockret

Forskning

Broccoli kan bidra i kampen mot diabetes. Svenska forskare har identifierat en antioxidant som är rikligt förekommande i broccoli som en ny antidiabetisk substans. En studie visade på betydligt lägre blodsockernivåer hos försökspersoner som åt broccoliextrakt som innehöll höga halter av ämnen sulforafan.

Sänk stressen med hjälp av andningen

Mental hälsa

Karin Isberg är stressexpert och författare till boken ”15 sätt att bli fri från stress” där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. I del tre lär Karin ut hur man kan komma i balans med hjälp av sin andning:

Vi väljer bröd efter ålder och utbildningsnivå

Forskning

När vi väljer bröd i matbutiken så väljer vi dels det vi fick hemma som barn och dels efter den utbildningsnivå vi har. Bröd gjort på råg är hälsosammare än bröd bakat på vete. Yngre personer föredrar mindre hälsosamt bröd medan äldre väljer det hälsosamma brödet. Att byta vanor som vuxna är dessutom svårt. Det visar en ny avhandling om råg gjord vi Uppsala universitet.

Kvinna stretchar

Träna säkert med aktiv återhämtning

Träning

Är du taggad på att komma igång med din träning men trött på segdragen träningsvärk och rädd för att dra på dig otäcka skador? I boken "Snabbare, starkare, friskare med integrativ idrottsnutrition", beskriver Peter Wilhelmsson hur du ska äta och ta hand om kroppen för att träningen ska bli ett rent nöje.

Honung

Biodlarna: ”Inhemsk honung gynnar vår miljö”

Eko/miljö

Med anledning av att den italienske munken Bernhard av Clairvaux dog den 20 augusti för 864 år sedan firar vi denna dag honungens dag. Han är nämligen biodlarnas skyddshelgon och även om vi i Sverige inte har någon stark relation till katolska helgon är det idag som honungen uppmärksammas även här. Bin är nödvändiga för en levande natur och ett fungerade jordbruk och på Kurera vill vi passa på att slå ett slag för dessa hårt arbetande varelser.

Ett par

Relationsexperten: Är du medberoende?

Krönikan

Ordet medberoende har de flesta människor hört och det nämns numera betydligt oftare än tidigare, men vad innebär det egentligen att vara medberoende? Det ger Kureras nya krönikör relationterapeuten och författaren Cornelia Södergren svar på.

Skydda levern med hjälp av rätt kost

Hälsa

Din lever behöver rätt kost för att orka med sitt viktiga utrensningsarbete. Det är lätt att kroppen överbelastas med kemikalier från maten och då hinner levern inte med. Om du äter för mycket socker kan det synas i ansiktet som blemmor och rodnader och kroppen brukar kännas svullen, trött och ibland får man värk. Sommaren innebär oftast excesser i sötsaker och det är okey så länger du inte tar med dig ovanorna in i vardagen. Här kommer tips på bra mat som stöder en frisk lever.

Fler får hjärtinfarkt på måndagar

Forskning

När stressen ökar tycks hjärtinfarkterna bli fler. Statistik visar att antalet infarkter skjuter i höjden under jul- och nyårshelgen men även på måndagar. Det visar en studie som nyligen publicerades i tidskriften American Heart Journal. Sifforna baserades på data från olika svenska register.

Ont i ryggen? Så blir du bättre

Hälsa

Svenskarna har i dag övervägande stillasittande arbeten. De leder till försämrad hälsa på flera sätt. Något som ofta ger sig tillkänna ganska snar är problem med ryggen. Monotona rörelser, dålig hållning och inaktivitet ger ryggont. Men det också lätt hänt att få ont i nacke och rygg på grund av flitigt användande av läsplattor och mobiltelefoner. Här får du några tips som lindrar värk i ryggen.

Gråhårig man speglar sig

Grått hår – en markör för god hälsa?

Forskning

Spanska forskare har genom att studera vildsvin kommit fram till att grått hår kan vara ett tecken på god hälsa. Länge har det betraktats som motsatsen och något som ska döljas till varje pris för att bibehålla ett ungdomligt och hälsosamt utseende. Men den grå manen kan nu istället visa sig vara en symbol för god hälsa – medan rödhåriga kan ligga lite mer pyrt till.

sittande kvinna

Enkla knep för att undvika stillasittande

Hälsa

Människan är skapad för rörelse. Att leva sitt liv med mycket stillasittande är inte naturligt för kroppen. I Sverige sitter vuxna i snitt åtta timmar per dag och bara hälften motionerar mer än 30 minuter i veckan. Att minska antalet stillasittande timmar från åtta till tre kan öka livslängden med två till tre år

Frukost

Ny forskning: ”Du beter dig som du äter”

Kost

Vad vi äter påverkar hur vi mår och beter oss mot andra, visar ny forskning. Tidigare har Kurera berättat om att socker visat sig vara en starkt bidragande orsak till psykisk ohälsa. I en artikel i Svt nyheter berättades det nyligen att vad vi äter i övrigt styr vårt humör.

Studie: ”Minskat köttintag – bra för tarmhälsan”

Kost

Nu kommer fler argument för att dra ned på köttkonsumtionen. En riklig köttkonsumtion har nämligen visat sig kunna ligga bakom divertikulit eller inflammerade tarmfickor. Sedan tidigare har rökning och stillasittande pekats ut som bovar men nu är det alltså biffen som sägs ställa till det.

Så bevarar män självständighet och hälsa långt upp i åldern

Forskning

Hur gör man för att kunna klara sig själv och vara någorlunda frisk högt upp i åldern? En studie på män födda mellan 1920 och 1924 där man utvärderat dem sex gånger sedan 1970 gav tydliga besked. Rök inte, ät inte för mycket och när du väl äter, välj en medelhavsliknande kost. Då har du goda chanser att bli gammal och dessutom bevara din självständighet långt upp i åldern.

Sötpotatis

Aminosyra kan förebygga ALS och alzheimer

Naturlig hälsa

Kan lösningen på gåtan ALS finnas i sjön? Sjukdomar som ALS, och alzheimer gäckar oss fortfarande och än finns inga effektiva mediciner mot dessa svåra åkommor men nu verkar forskare vara en lösning på spåren. Algblomningen i Östersjön har länge varit ett problem och man har sedan tidigare kunnat konstatera att gifterna kan orsaka bland annat leverskador.

Hälsosam mat, nötter, lax. olivolja och avokado

Träna hållbart med antiinflammatorisk mat

Träning

En hälsosam kost är en av förutsättningarna för en hållbar livsstil – särskilt för återhämtning i samband träning. En felaktig kost sänker kroppens pH-värde och ökar risken för oxidativ stress, inflammation och skador. Därför är det viktigt för den som tränar att stödja kroppen med antiinflammatorisk kost och extra intag av antioxidanter.

Rhesusapa

Återhållsam diet kan ge ett längre liv

Forskning

LCHF i all ära men för den som vill addera år till livslängden är det svältkost som gäller. Eller kalorirestriktion som det också kallas och då inte i vanlig viktväktarbemärkelse utan helst ska man hålla nere kaloriintaget under 1000 kilokalorier om dagen skriver KIT.

Hormonstörande ämnen i vanliga hudvårdsprodukter

Skönhet

Att välja hudvård och make-up med naturliga ingredienser har aldrig varit viktigare. Inte sedan barockens tid med sitt blysmink har väl det vi applicerar på kroppen för att bli mjuka och vackra varit mer fyllt med diverse mer eller mindre farliga ämnen. Om inte annat finns det betydligt fler skadliga ämnen att välja på i morden tid.

johanna bjurström

Skydda dig mot allergier genom att ta hand om din tarm

Krönikan

Allergi kan uppkomma genom att bakterier och parasiter tar sig in i mage och tarm, där de skapar föruttnelsebakterier. Detta kan leda till nedsatt immunförsvar med trötthet, allergier, akne, eksem, olika tarmproblem och autonoma sjukdomar som följd. Väl fungerande mage och tarm är oftast liktydigt med god hälsa. Här delar jag med mig av mina bästa tips för en frisk tarmhälsa och ett starkt immunförsvar.

Kirurgi – värsta placebon

Hälsa

Saknar kirurgi bevisad effekt? Ja i alla fall i vissa fall menar den austaliensiske kirurgen Ian Harris som i sin bok ”Surgery, The Ultimate Placebo: A surgeon cuts through the evidence” uttrycker stark skepsis mot flera typer av kirurgi, dels för att undersökningar visar att många ingrepp har mindre effekt av än vad som påstås.

Kökssvamp

Därför ska du inte mikra din disktrasa

Forskning

Kökets måsten för rengöring - disktrasan och skrubsvampen är svåra att klara sig utan när det gäller att hålla rent på diskbänk och arbetsytor. Något som är viktigt för att hålla god hygien men hur fräscha är de egentligen?

Pannkaor med bär

Glutenfria pannkakor med sommarbär

Recept

Supergoda, nyttiga och näringsrika är dessa naturligt glutenfria fullkornspannkakor från Nillas Kitchen. Varför inte göra dem till frukost i helgen. Smeten är gjord på havremjöl och fullkornsrismjöl.