Därför ska du äta nypon

Nypon är verkligen ett riktigt superbär. Ett enda nypon ger dig nära hela dagsbehovet av C-vitamin – och det är dessutom fullproppat med andra viktiga näringsämnen.
Nypon har i flera studier dessutom visat sig vara effektivt mot smärta och ledvärk. 

Nyponen är kanske mest kända för sin förmåga att lindra smärta genom sin starkt antiinflammatoriska effekt – och många äter tillskott med nyponextrakt istället för smärtstillande vid tillstånd som till exempel ledvärk. Men inte nog med att det är smärtlindrande. Nypon anses även cancerhämmande samt blodtrycks- och kolesterolsänkande.

Läs också: Bonde upptäckte nypon som naturlig smärtlindring av slump

 

Främjar hjärthälsan
Nyponextrakt tros kunna påverka delningen av cancerceller, enligt en svensk studie från 2006. Det gällde framför allt tjocktarmscancerceller och bröstcancerceller.
I en annan studie, utförd 2012 vid Lunds universitet, visade sig nypon kunna minska såväl det onda kolesterolet (LDL) som högt blodtryck – och därmed alltså fungera förebyggande för hjärt- och kärlsjukdom.

Det näringsrika nyponet innehåller:

 

C-vitamin

Hjälper till att hålla dig frisk och stärker ditt immunförsvar. Skyddar cellerna mot oxidativ stress och bidrar till normal kollagenbildning, är nödvändigt för bildning av kollagen. Av alla funktioner som C-vitamin har är stärkandet av immunförsvaret och ökat motstånd mot förkylningar, influensa, infektioner och cancer de viktigaste funktionerna. C-vitamin krävs även för proteinsyntesen och är viktigt för ett friskt tandkött. Vitaminet gynnar även järnupptag från födan, bidrar till omvandling av tyrosin till noradrenalin (norepinefrin) och trytofan till serotonin, motverkar för tidigt åldrande samt anses minska risken för stroke.

Läs mer:


Betakaroten

Bidrar till att ge huden pigment och du blir lättare brun. Omvandlas i kroppen till A-vitamin. Är en viktig antioxidant och skyddar som sådan bland annat mot skador i cellulära komponenter, minskar risken för solinducerad hudcancer, skyddar mot solskada, motverkar nattblindhet och ögonsjukdomar, stärker immunförsvaret, främjar läkning av benbrott, har positiv effekt i behandling av hud, hår, tänder samt gom, stärker och stimulera mjälten, tymus, binjurarna och sköldkörteln, bibehåller balansen mellan könshormonerna, sänker förhöjda kolesterolvärden, krävs för leverns avgiftningsprocess av fettlösliga kroppsfrämmande gifter, främjar matsmältningen, stärker slemhinnorna, hindrar skador i DNA och cellmembran.

Läs mer:


A-vitamin

Viktigt bland annat för huden och fungerande slemhinnor. Viktigt även för ögonens funktion och immunförsvarsfunktionerna i kroppen. A-vitaminbrist leder till ökat antal infektioner, andningsbesvär och andra sjukdomar. A-vitamin anses minska risken att godartade tumörer omvandlas till elakartade tumörer samt minskar spridning av den cancer som finns i kroppen. Vitaminet främjar läkning av skador på ben, hud, hår, tänder samt tandkött, är nödvändigt för tillväxten och utvecklingen av skelett samt är stärkande för sköldkörteln. A-vitamin minskar risken för grå starr och kroniska lungsjukdomar och spelar en viktig roll för matsmältningen.

Läs mer:

 

B2

Viktigt för bland annat hud, hår och naglar samt medverkar till sårläkning. B2 krävs för en fungerande förbränning av fett, kolhydrater och protein. Vitaminet aktiverar och stöttar flera andra näringsämnen, bland annat B3, B6, B9 och vitamin K samt hjälper levern att bryta ner gifter.

Läs mer:

 

Järn

Ger bättre prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft. En vanlig brist i Sverige. Järn bygger upp blodets kvalitet, stärker kroppens motståndskraft mot stress och sjukdom och krävs för produktion av vita blodkroppar. Järn främjar även absorption och användning av olika B-vitaminer, ger bättre prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft, är viktigt för inlärnings- och koncentrationsförmågan och fungerar som en medfaktor vid tillverkning av dopamin. Järn bidrar även till en frisk sköldkörtelfunktion, till att överskottsfetter transporteras bort från blodet samy är viktigt för ett friskt immunförsvar.
Klåda, speciellt hos barn, kan bero på otillräckligt järnintag även om anemi inte föreligger. Viktigt även för utseendet då järn används vid tillverkningen av kollagen.

Läs mer:

 

Magnesium

Lindrar muskelkramper (både på kroppens inre och yttre muskler) och främjar god sömn då det hjälper dig att slappna av. Mineralet spelar även en avgörande roll genom att förhindra nervös hyperaktivitet, njursten och beläggningar i artärerna. Magnesium innehåller enzymer som är engagerade i neuromuskulära kontraktioner och är en förutsättning för att vitaminerna B, C och E fungerar på ett tillfredsställande sätt.
Magnesium är nödvändigt för hypofysens funktion. Det fungerar som ett lugnande medel och motverkar de stimulerande effekterna från binjurarna samt ingår som en del av regleringsprocessen av blodets pH-värde och därmed kroppens syra-/ basbalans. Magnesium reglerar blodtrycket och kan sänka högt blodtryck, förebygga eller förhindra kärlkramp, minskar inflammationer i kroppen samt bidrar till reglering av blodsockerbalansen. Anses även minska risk för blodproppar, minska bildning av mjölksyra vid hård träning samt bidrar till minskat upptag och ökad utsöndring av kemikalier och tungmetaller.

Läs mer: 

 

Kalium

Reglerar vätskebalansen och hjärtrytmen. Kalium hjälper även till med musklernas kontraktion och avslappning samt med att reglera omvandlingen av glukos till glykogen.
Vid kaliumbrist frigörs inte insulin och sockret omvandlas inte till energi utan lagras i form av glykogen i levern, vilket kan leda till hypoglykemi. Risk för brist hos bland annat atleter som hårdtränar och svettas mycket, speciellt i varma temperaturer. Man kan vid ansträngning svettas ut upp till ett gram kalium en varm dag, enligt Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Läs mer: 

 

Litium

Stabiliserar/förbättrar humöret. Litium har länge använts i behandling av alkoholister eftersom litium ger avsmak för alkohol. Det anses också kunna öka fertiliteten samt lindra smärta och andra symtom i samband med fybromyalgi och gikt, enligt Näringsmedicinska uppslagsboken.

Läs mer:

 

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

anonymt smörpaket sett uppifrån

Välkänt bordsmargarin utsett till Årets matbluff 2019

Kost

Det blev margarinet Lätta som tog hem "vinsten" när antipriset Årets matbluff 2019 korades. Detta med motiveringen att produkten, i både text och bild, skyltar med svensk rapsolja på förpackningen – trots att innehållet till största del består av den både omdebatterade och importerade palmoljan.

Nutritionisten: Tarmflorans viktiga roll

Naturlig hälsa

Vår tarmflora har fått ett uppsving, från att ha varit något vi knappt ägnat en tanke har den visat sig spela en viktig roll för vår hälsa och påverkar allt från immunförsvaret till vårt humör. Nutritionisten Lina Åhlén berättar om mikrobiomet som det också kallas och hur vi bäst äter för att det ska vara i så bra form som möjligt.

Carina Ahlqvist på expedition för klimatet

Äventyr

Från cykeldemonstrationer för en bilfri innerstad till klimatexpeditioner på 8000 meter höga berg, för Carina Ahlqvist från Solna sitter miljöengagemanget djupt. Idag är hon en av ett trettiotal svenska medlemmar i anrika Explorers club i New York och i april bär det iväg på en ny expedition.

“5G medför både hälso- och miljöfaror”

Kurera debatt

5G framställs i enbart positiv dager i svensk media. Ingen har hittills brytt sig om att rapportera om riskerna, menar Mona Nilsson ordförande i Strålskyddsstiftelsen som tycker att det är på tiden att vi får upp ögonen för de faror för hälsa och miljö som en utbyggnad av 5G för med sig.

Skiljas: Hitta tillbaka till dig själv

Mental hälsa

Det första året efter en skilsmässa är det vanligt att människor beter sig ganska konstigt. Det beror på att sidor vi hållit tillbaka hos oss själva får fritt spelrum igen. Det är inget fel, utan hjälper oss att hitta tillbaka till oss själva efter att länge ha varit en del av ett par förklarar stresscoachen Karin Isberg.

Hudexperten: Så undviker du torra läppar

Hud

Vintertid blir läpparna ofta torra och fnasiga, det beror främst på att vi växlar mellan att vara inne i den varma och torra luften och att gå ut i kylan men kan även ha andra orsaker. Då är det bra att ge dem lite extra omvårdnad och kärlek. Kureras hudvårdsexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips. 

Låt 2019 bli starten på ett friskare liv

Kost

Har du lovat att leva hälsosammare det här året? I så fall grattis. I en serie artiklar kommer nutritionisten Lina Åhlén dela med sig av sina bästa tips för att hålla sig frisk. Och det behöver inte vara så svårt som det låter, med rätt mat, motion och god sömn kommer man långt enligt Lina.

Smygträna i köket – fyra enkla övningar

Träning

Träna i hemmet utan att ens bli svettig och ändå bygga muskler, låter det för bra för att vara sant? Det är det inte, Leila Söderholm som skrivit boken "Smygträna" Delar med sig av några övningar ur boken som passar bra att göra i köket. Och lovar att de ger effekt. 

Kureras skönhetspanel testar: Schampo

Hud

Tillsammans med duschkräm är schampo den hygienprodukt de flesta av oss förbrukar mest av. Därför är det viktigt att välja ett som både är snällt mot kroppen och miljön. Kureras skönhetspanel har testat naturliga och ekologiska schampon för att hjälpa dig att hitta din favorit.

Snabb mikroomelett med spenat

Recept

Att tillaga ägg i mikron gör att en omelett bara tar ett par minuter att bli klar och mängden disk blir minimal. Inspirerade av Charlotte Kallas "mugcake", bjuder vi på ett mikrorecept till,  för er som tycker om att laga mat i mikrovågsugnen.

Nanoplast påverkar fiskars beteende

Eko/miljö

Vår konsumtion av plast är ett välkänt miljöproblem och omkring 10 procent av all plast som tillverkas hamnar i haven. Det finns stor risk att plastsopor i naturen ger upphov till partiklar i nanostorlek, så kallad nanoplast som kan påverka fiskars beteende.