Därför ska du äta nypon

Nypon är verkligen ett riktigt superbär. Ett enda nypon ger dig nära hela dagsbehovet av C-vitamin - och det är dessutom fullproppat med andra viktiga näringsämnen.
Nypon har i flera studier dessutom visat sig vara effektivt mot smärta och ledvärk. 

Nyponen är kanske mest kända för sin förmåga att lindra smärta genom sin starkt antiinflammatoriska effekt - och många äter tillskott med nyponextrakt istället för smärtstillande vid tillstånd som till exempel ledvärk. Men inte nog med att det är smärtlindrande. Nypon anses även cancerhämmande samt blodtrycks- och kolesterolsänkande.

Läs också: Bonde upptäckte nypon som naturlig smärtlindring av slump

Främjar hjärthälsan
Nyponextrakt tros kunna påverka delningen av cancerceller, enligt en svensk studie från 2006. Det gällde framför allt tjocktarmscancerceller och bröstcancerceller.
I en annan studie, utförd 2012 vid Lunds universitet, visade sig nypon kunna minska såväl det onda kolesterolet (LDL) som högt blodtryck - och därmed alltså fungera förebyggande för hjärt- och kärlsjukdom.

 

Det näringsrika nyponet innehåller:

 

C-vitamin

Hjälper till att hålla dig frisk och stärker ditt immunförsvar. Skyddar cellerna mot oxidativ stress och bidrar till normal kollagenbildning, är nödvändigt för bildning av kollagen. Av alla funktioner som C-vitamin har är stärkandet av immunförsvaret och ökat motstånd mot förkylningar, influensa, infektioner och cancer de viktigaste funktionerna. C-vitamin krävs även för proteinsyntesen och är viktigt för ett friskt tandkött. Vitaminet gynnar även järnupptag från födan, bidrar till omvandling av tyrosin till noradrenalin (norepinefrin) och trytofan till serotonin, motverkar för tidigt åldrande samt anses minska risken för stroke.

Läs mer:


Betakaroten

Bidrar till att ge huden pigment och du blir lättare brun. Omvandlas i kroppen till A-vitamin. Är en viktig antioxidant och skyddar som sådan bland annat mot skador i cellulära komponenter, minskar risken för solinducerad hudcancer, skyddar mot solskada, motverkar nattblindhet och ögonsjukdomar, stärker immunförsvaret, främjar läkning av benbrott, har positiv effekt i behandling av hud, hår, tänder samt gom, stärker och stimulera mjälten, tymus, binjurarna och sköldkörteln, bibehåller balansen mellan könshormonerna, sänker förhöjda kolesterolvärden, krävs för leverns avgiftningsprocess av fettlösliga kroppsfrämmande gifter, främjar matsmältningen, stärker slemhinnorna, hindrar skador i DNA och cellmembran.

Läs mer:


A-vitamin

Viktigt bland annat för huden och fungerande slemhinnor. Viktigt även för ögonens funktion och immunförsvarsfunktionerna i kroppen. A-vitaminbrist leder till ökat antal infektioner, andningsbesvär och andra sjukdomar. A-vitamin anses minska risken att godartade tumörer omvandlas till elakartade tumörer samt minskar spridning av den cancer som finns i kroppen. Vitaminet främjar läkning av skador på ben, hud, hår, tänder samt tandkött, är nödvändigt för tillväxten och utvecklingen av skelett samt är stärkande för sköldkörteln. A-vitamin minskar risken för grå starr och kroniska lungsjukdomar och spelar en viktig roll för matsmältningen.

Läs mer:

 

B2

Viktigt för bland annat hud, hår och naglar samt medverkar till sårläkning. B2 krävs för en fungerande förbränning av fett, kolhydrater och protein. Vitaminet aktiverar och stöttar flera andra näringsämnen, bland annat B3, B6, B9 och vitamin K samt hjälper levern att bryta ner gifter.

 

Läs mer:

 

Järn

Ger bättre prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft. En vanlig brist i Sverige. Järn bygger upp blodets kvalitet, stärker kroppens motståndskraft mot stress och sjukdom och krävs för produktion av vita blodkroppar. Järn främjar även absorption och användning av olika B-vitaminer, ger bättre prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft, är viktigt för inlärnings- och koncentrationsförmågan och fungerar som en medfaktor vid tillverkning av dopamin. Järn bidrar även till en frisk sköldkörtelfunktion, till att överskottsfetter transporteras bort från blodet samy är viktigt för ett friskt immunförsvar.
Klåda, speciellt hos barn, kan bero på otillräckligt järnintag även om anemi inte föreligger. Viktigt även för utseendet då järn används vid tillverkningen av kollagen.

Läs mer:

 

Magnesium

Lindrar muskelkramper (både på kroppens inre och yttre muskler) och främjar god sömn då det hjälper dig att slappna av. Mineralet spelar även en avgörande roll genom att förhindra nervös hyperaktivitet, njursten och beläggningar i artärerna. Magnesium innehåller enzymer som är engagerade i neuromuskulära kontraktioner och är en förutsättning för att vitaminerna B, C och E fungerar på ett tillfredsställande sätt.
Magnesium är nödvändigt för hypofysens funktion. Det fungerar som ett lugnande medel och motverkar de stimulerande effekterna från binjurarna samt ingår som en del av regleringsprocessen av blodets pH-värde och därmed kroppens syra-/ basbalans. Magnesium reglerar blodtrycket och kan sänka högt blodtryck, förebygga eller förhindra kärlkramp, minskar inflammationer i kroppen samt bidrar till reglering av blodsockerbalansen. Anses även minska risk för blodproppar, minska bildning av mjölksyra vid hård träning samt bidrar till minskat upptag och ökad utsöndring av kemikalier och tungmetaller.

Läs mer: 

 

 

Kalium

Reglerar vätskebalansen och hjärtrytmen. Kalium hjälper även till med musklernas kontraktion och avslappning samt med att reglera omvandlingen av glukos till glykogen.
Vid kaliumbrist frigörs inte insulin och sockret omvandlas inte till energi utan lagras i form av glykogen i levern, vilket kan leda till hypoglykemi. Risk för brist hos bland annat atleter som hårdtränar och svettas mycket, speciellt i varma temperaturer. Man kan vid ansträngning svettas ut upp till ett gram kalium en varm dag, enligt Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Läs mer: 

 

Litium

Stabiliserar/förbättrar humöret. Litium har länge använts i behandling av alkoholister eftersom litium ger avsmak för alkohol. Det anses också kunna öka fertiliteten samt lindra smärta och andra symtom i samband med fybromyalgi och gikt, enligt Näringsmedicinska uppslagsboken.

Läs mer:

 

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.