Därför ska du äta nypon

Nypon är verkligen ett riktigt superbär. Ett enda nypon ger dig nära hela dagsbehovet av C-vitamin – och det är dessutom fullproppat med andra viktiga näringsämnen.
Nypon har i flera studier dessutom visat sig vara effektivt mot smärta och ledvärk. 

Nyponen är kanske mest kända för sin förmåga att lindra smärta genom sin starkt antiinflammatoriska effekt – och många äter tillskott med nyponextrakt istället för smärtstillande vid tillstånd som till exempel ledvärk. Men inte nog med att det är smärtlindrande. Nypon anses även cancerhämmande samt blodtrycks- och kolesterolsänkande.

Läs också: Bonde upptäckte nypon som naturlig smärtlindring av slump

 

Främjar hjärthälsan
Nyponextrakt tros kunna påverka delningen av cancerceller, enligt en svensk studie från 2006. Det gällde framför allt tjocktarmscancerceller och bröstcancerceller.
I en annan studie, utförd 2012 vid Lunds universitet, visade sig nypon kunna minska såväl det onda kolesterolet (LDL) som högt blodtryck – och därmed alltså fungera förebyggande för hjärt- och kärlsjukdom.

Det näringsrika nyponet innehåller:

 

C-vitamin

Hjälper till att hålla dig frisk och stärker ditt immunförsvar. Skyddar cellerna mot oxidativ stress och bidrar till normal kollagenbildning, är nödvändigt för bildning av kollagen. Av alla funktioner som C-vitamin har är stärkandet av immunförsvaret och ökat motstånd mot förkylningar, influensa, infektioner och cancer de viktigaste funktionerna. C-vitamin krävs även för proteinsyntesen och är viktigt för ett friskt tandkött. Vitaminet gynnar även järnupptag från födan, bidrar till omvandling av tyrosin till noradrenalin (norepinefrin) och trytofan till serotonin, motverkar för tidigt åldrande samt anses minska risken för stroke.

Läs mer:


Betakaroten

Bidrar till att ge huden pigment och du blir lättare brun. Omvandlas i kroppen till A-vitamin. Är en viktig antioxidant och skyddar som sådan bland annat mot skador i cellulära komponenter, minskar risken för solinducerad hudcancer, skyddar mot solskada, motverkar nattblindhet och ögonsjukdomar, stärker immunförsvaret, främjar läkning av benbrott, har positiv effekt i behandling av hud, hår, tänder samt gom, stärker och stimulera mjälten, tymus, binjurarna och sköldkörteln, bibehåller balansen mellan könshormonerna, sänker förhöjda kolesterolvärden, krävs för leverns avgiftningsprocess av fettlösliga kroppsfrämmande gifter, främjar matsmältningen, stärker slemhinnorna, hindrar skador i DNA och cellmembran.

Läs mer:


A-vitamin

Viktigt bland annat för huden och fungerande slemhinnor. Viktigt även för ögonens funktion och immunförsvarsfunktionerna i kroppen. A-vitaminbrist leder till ökat antal infektioner, andningsbesvär och andra sjukdomar. A-vitamin anses minska risken att godartade tumörer omvandlas till elakartade tumörer samt minskar spridning av den cancer som finns i kroppen. Vitaminet främjar läkning av skador på ben, hud, hår, tänder samt tandkött, är nödvändigt för tillväxten och utvecklingen av skelett samt är stärkande för sköldkörteln. A-vitamin minskar risken för grå starr och kroniska lungsjukdomar och spelar en viktig roll för matsmältningen.

Läs mer:

 

B2

Viktigt för bland annat hud, hår och naglar samt medverkar till sårläkning. B2 krävs för en fungerande förbränning av fett, kolhydrater och protein. Vitaminet aktiverar och stöttar flera andra näringsämnen, bland annat B3, B6, B9 och vitamin K samt hjälper levern att bryta ner gifter.

Läs mer:

 

Järn

Ger bättre prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft. En vanlig brist i Sverige. Järn bygger upp blodets kvalitet, stärker kroppens motståndskraft mot stress och sjukdom och krävs för produktion av vita blodkroppar. Järn främjar även absorption och användning av olika B-vitaminer, ger bättre prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft, är viktigt för inlärnings- och koncentrationsförmågan och fungerar som en medfaktor vid tillverkning av dopamin. Järn bidrar även till en frisk sköldkörtelfunktion, till att överskottsfetter transporteras bort från blodet samy är viktigt för ett friskt immunförsvar.
Klåda, speciellt hos barn, kan bero på otillräckligt järnintag även om anemi inte föreligger. Viktigt även för utseendet då järn används vid tillverkningen av kollagen.

Läs mer:

 

Magnesium

Lindrar muskelkramper (både på kroppens inre och yttre muskler) och främjar god sömn då det hjälper dig att slappna av. Mineralet spelar även en avgörande roll genom att förhindra nervös hyperaktivitet, njursten och beläggningar i artärerna. Magnesium innehåller enzymer som är engagerade i neuromuskulära kontraktioner och är en förutsättning för att vitaminerna B, C och E fungerar på ett tillfredsställande sätt.
Magnesium är nödvändigt för hypofysens funktion. Det fungerar som ett lugnande medel och motverkar de stimulerande effekterna från binjurarna samt ingår som en del av regleringsprocessen av blodets pH-värde och därmed kroppens syra-/ basbalans. Magnesium reglerar blodtrycket och kan sänka högt blodtryck, förebygga eller förhindra kärlkramp, minskar inflammationer i kroppen samt bidrar till reglering av blodsockerbalansen. Anses även minska risk för blodproppar, minska bildning av mjölksyra vid hård träning samt bidrar till minskat upptag och ökad utsöndring av kemikalier och tungmetaller.

Läs mer: 

 

Kalium

Reglerar vätskebalansen och hjärtrytmen. Kalium hjälper även till med musklernas kontraktion och avslappning samt med att reglera omvandlingen av glukos till glykogen.
Vid kaliumbrist frigörs inte insulin och sockret omvandlas inte till energi utan lagras i form av glykogen i levern, vilket kan leda till hypoglykemi. Risk för brist hos bland annat atleter som hårdtränar och svettas mycket, speciellt i varma temperaturer. Man kan vid ansträngning svettas ut upp till ett gram kalium en varm dag, enligt Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Läs mer: 

 

Litium

Stabiliserar/förbättrar humöret. Litium har länge använts i behandling av alkoholister eftersom litium ger avsmak för alkohol. Det anses också kunna öka fertiliteten samt lindra smärta och andra symtom i samband med fybromyalgi och gikt, enligt Näringsmedicinska uppslagsboken.

Läs mer:

 

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.

Ingrid: “Äntligen kan jag cykla igen”

Värk

Ingrid Ahlén gillat att cykla och promenera, gärna långt och länge. När värken i höfterna satte stopp för utflykterna blev livet lite fattigare. Nu är hon igång igen – tack vare två nya höftleder och extrakt av nypon. – Till och med min ortoped sa att jag skulle fortsätta med nyponen, för det verkade göra mig så gott, säger Ingrid.

Bota klimatångesten – med engagemang!

Krönikan

Det finns en ny folksjukdom och den sprider sig globalt. Främst drabbar den välutbildade västvärldsmänniskor i storstad med smartphones, matkassar och Netflixabonnemang. Som jag. Vilket är ganska ironiskt, eftersom det också är såna som jag som bär en stor del av skulden till att den ens uppkommit från början skriver Maria Soxbo, journalist och grundare av Klimatklubben.