Därför ska du äta nypon

Nypon är verkligen ett riktigt superbär. Ett enda nypon ger dig nära hela dagsbehovet av C-vitamin – och det är dessutom fullproppat med andra viktiga näringsämnen.
Nypon har i flera studier dessutom visat sig vara effektivt mot smärta och ledvärk. 

Nyponen är kanske mest kända för sin förmåga att lindra smärta genom sin starkt antiinflammatoriska effekt – och många äter tillskott med nyponextrakt istället för smärtstillande vid tillstånd som till exempel ledvärk. Men inte nog med att det är smärtlindrande. Nypon anses även cancerhämmande samt blodtrycks- och kolesterolsänkande.

Läs också: Bonde upptäckte nypon som naturlig smärtlindring av slump

 

Främjar hjärthälsan
Nyponextrakt tros kunna påverka delningen av cancerceller, enligt en svensk studie från 2006. Det gällde framför allt tjocktarmscancerceller och bröstcancerceller.
I en annan studie, utförd 2012 vid Lunds universitet, visade sig nypon kunna minska såväl det onda kolesterolet (LDL) som högt blodtryck – och därmed alltså fungera förebyggande för hjärt- och kärlsjukdom.

Det näringsrika nyponet innehåller:

 

C-vitamin

Hjälper till att hålla dig frisk och stärker ditt immunförsvar. Skyddar cellerna mot oxidativ stress och bidrar till normal kollagenbildning, är nödvändigt för bildning av kollagen. Av alla funktioner som C-vitamin har är stärkandet av immunförsvaret och ökat motstånd mot förkylningar, influensa, infektioner och cancer de viktigaste funktionerna. C-vitamin krävs även för proteinsyntesen och är viktigt för ett friskt tandkött. Vitaminet gynnar även järnupptag från födan, bidrar till omvandling av tyrosin till noradrenalin (norepinefrin) och trytofan till serotonin, motverkar för tidigt åldrande samt anses minska risken för stroke.

Läs mer:


Betakaroten

Bidrar till att ge huden pigment och du blir lättare brun. Omvandlas i kroppen till A-vitamin. Är en viktig antioxidant och skyddar som sådan bland annat mot skador i cellulära komponenter, minskar risken för solinducerad hudcancer, skyddar mot solskada, motverkar nattblindhet och ögonsjukdomar, stärker immunförsvaret, främjar läkning av benbrott, har positiv effekt i behandling av hud, hår, tänder samt gom, stärker och stimulera mjälten, tymus, binjurarna och sköldkörteln, bibehåller balansen mellan könshormonerna, sänker förhöjda kolesterolvärden, krävs för leverns avgiftningsprocess av fettlösliga kroppsfrämmande gifter, främjar matsmältningen, stärker slemhinnorna, hindrar skador i DNA och cellmembran.

Läs mer:


A-vitamin

Viktigt bland annat för huden och fungerande slemhinnor. Viktigt även för ögonens funktion och immunförsvarsfunktionerna i kroppen. A-vitaminbrist leder till ökat antal infektioner, andningsbesvär och andra sjukdomar. A-vitamin anses minska risken att godartade tumörer omvandlas till elakartade tumörer samt minskar spridning av den cancer som finns i kroppen. Vitaminet främjar läkning av skador på ben, hud, hår, tänder samt tandkött, är nödvändigt för tillväxten och utvecklingen av skelett samt är stärkande för sköldkörteln. A-vitamin minskar risken för grå starr och kroniska lungsjukdomar och spelar en viktig roll för matsmältningen.

Läs mer:

 

B2

Viktigt för bland annat hud, hår och naglar samt medverkar till sårläkning. B2 krävs för en fungerande förbränning av fett, kolhydrater och protein. Vitaminet aktiverar och stöttar flera andra näringsämnen, bland annat B3, B6, B9 och vitamin K samt hjälper levern att bryta ner gifter.

Läs mer:

 

Järn

Ger bättre prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft. En vanlig brist i Sverige. Järn bygger upp blodets kvalitet, stärker kroppens motståndskraft mot stress och sjukdom och krävs för produktion av vita blodkroppar. Järn främjar även absorption och användning av olika B-vitaminer, ger bättre prestationsförmåga, uthållighet och motståndskraft, är viktigt för inlärnings- och koncentrationsförmågan och fungerar som en medfaktor vid tillverkning av dopamin. Järn bidrar även till en frisk sköldkörtelfunktion, till att överskottsfetter transporteras bort från blodet samy är viktigt för ett friskt immunförsvar.
Klåda, speciellt hos barn, kan bero på otillräckligt järnintag även om anemi inte föreligger. Viktigt även för utseendet då järn används vid tillverkningen av kollagen.

Läs mer:

 

Magnesium

Lindrar muskelkramper (både på kroppens inre och yttre muskler) och främjar god sömn då det hjälper dig att slappna av. Mineralet spelar även en avgörande roll genom att förhindra nervös hyperaktivitet, njursten och beläggningar i artärerna. Magnesium innehåller enzymer som är engagerade i neuromuskulära kontraktioner och är en förutsättning för att vitaminerna B, C och E fungerar på ett tillfredsställande sätt.
Magnesium är nödvändigt för hypofysens funktion. Det fungerar som ett lugnande medel och motverkar de stimulerande effekterna från binjurarna samt ingår som en del av regleringsprocessen av blodets pH-värde och därmed kroppens syra-/ basbalans. Magnesium reglerar blodtrycket och kan sänka högt blodtryck, förebygga eller förhindra kärlkramp, minskar inflammationer i kroppen samt bidrar till reglering av blodsockerbalansen. Anses även minska risk för blodproppar, minska bildning av mjölksyra vid hård träning samt bidrar till minskat upptag och ökad utsöndring av kemikalier och tungmetaller.

Läs mer: 

 

Kalium

Reglerar vätskebalansen och hjärtrytmen. Kalium hjälper även till med musklernas kontraktion och avslappning samt med att reglera omvandlingen av glukos till glykogen.
Vid kaliumbrist frigörs inte insulin och sockret omvandlas inte till energi utan lagras i form av glykogen i levern, vilket kan leda till hypoglykemi. Risk för brist hos bland annat atleter som hårdtränar och svettas mycket, speciellt i varma temperaturer. Man kan vid ansträngning svettas ut upp till ett gram kalium en varm dag, enligt Näringsmedicinska Uppslagsboken.

Läs mer: 

 

Litium

Stabiliserar/förbättrar humöret. Litium har länge använts i behandling av alkoholister eftersom litium ger avsmak för alkohol. Det anses också kunna öka fertiliteten samt lindra smärta och andra symtom i samband med fybromyalgi och gikt, enligt Näringsmedicinska uppslagsboken.

Läs mer:

 

Av Isabelle Hedander


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

sågspån och trästockar

Sågspån – den nya maten?

Forskning

Nu ska sågspån och halm omvandlas till livsmedel.  Det är Miljö- och energidepartementet som nu gör en mångmiljonsatsning på klimatsmart mat – närmare bestämt på ett forskningsprojekt där trä ska göras ätbart genom fermentering. Satsningen skulle i förlängningen kunna innebära vinster för Sveriges skogs- och lantbruk.

3 superknep vid förkylning

3 superknep vid förkylning

Förkylning

Vid den här tiden på året, när våren står precis bakom dörren och vädret ser olika ut från dag till dag, är det lätt att bli förkyld. Vilket många gånger faktiskt är helt onödigt.  För de virushämmande knepen finns där – och ser man bara till att ta hand om sig i övrigt är chansen att hålla sig frisk större än många tror.  Här är infon som hjälper dig på vägen. 

Dansk duo bakom ny bok om växtbaserad kost

Kost

Det ökade intresset för miljö, etik och hälsa har lett till ett växande intresse för veganism och en mer växtbaserad kost. Samtidigt som vi byter ut köttbullarna mot bönor, ställer sig allt fler frågorna om det verkligen är hälsosamt att bara äta mat från växtriket. Mycket tyder på att de som äter växtbaserat löper lägre risk för många vanliga folksjukdomar. Det menar läkaren Tobias Schmidt Hansen och dietisten Maria Felding som skrivit boken "Den växtbaserade kosten".

“Vinterkräksjukan sprids via luften”

Mage

Det är högsäsong för vinterkräksjukan, och stora som små drabbas. Nu tror forskare att det smittsamma viruset kan transporteras i mycket små vattendroppar. Det gör att det i fortsättningen kan komma att räknas som luftburet och att det kan behövas andra metoder än vi hittills trott för att begränsa spridningen.

ögg

Nu är ägg farligt – igen

Forskning

Först var det farligt, sedan var det inte farligt, sedan var det farligt igen.  Äggens vara eller inte vara som livsmedel har diskuterats i decennier. Anledningen? Jo, huruvida ägget – på grund av sin mängd kolesterol, i främst gulan – är farligt för oss eller inte. Buden har varit olika. De senaste åren har ägg ansetts ofarliga på grund av tesen att kroppen faktiskt förmår kontrollera kolesterolmängden i blodet. Men – nu är de alltså farliga igen, enligt en ny studie presenterad i tidskriften Jama.

D-vitamin

Så länge räcker ditt lager av D-vitamin

Naturlig hälsa

Nu när solen är tillbaka, innebär det att du kan lägga undan burken med D-vitamin? undrar du. Eller tog du kanske aldrig fram den – eftersom du solgassade en hel del när du var i Thailand i julas – och tänker att ditt lager nog fortfarande räcker? Ja, det är inte helt lätt att veta hur det står till med kroppens D-vitamindepåer – så låt oss reda ut saken.

Nu slipper Marita nätter med värmevallningar

Hälsa

När Marita kom in i klimakteriet fick hon kraftiga värmevallningar och orolig sömn. Hon vaknade blöt av svett nästan varje natt. I somras började Marita ta ett växtbaserat läkemedel för klimakteriebesvär och efter ett tag var svettningarna i princip helt borta.

Skönhetspanelen testar: Ansiktsrengöring

Hud

Att tvätta ansiktet är något de flesta gör åtminstone en gång om dagen, vanligen på kvällen då vi vill bli rena från den smuts vi samlat på oss under dagen och ta bort eventuell make-up. Det finns många olika sorters rengöring att välja på men experter menar att krämer och geler är att föredra framför att tvätta sig med vanlig tvål som riskerar torka ut huden. Kureras skönhetspanel har testat fyra populära märken inom naturlig hudvård och utsett en favorit.

kvinna på soffa tar sig åt ryggen

En av tio har tyst njursjukdom

Allmänt

En av tio svenskar lider av kronisk njursjukdom, en sjukdom som både sänker livskvaliteten och kan bli livshotande. Men de flesta vet inte om att de är drabbad, trots att tidig upptäckt kan leda till att utvecklingen hinner bromsas. Det handlar om en tyst folksjukdom som ofta missas av vården – men helt i onödan, enligt experterna.  Det finns nämligen några enkla sätt att få en indikation på huruvida man är drabbad eller ej. Vilka får du veta mer om här.

Sallad med romantisk touch

Recept

Rödbetor, röda äpple och gojibär sprider ett rosa skimmer över denna enkla men goda sallad, varför inte bjuda på en både nyttig och välsmakande överraskning vid nästa romantiska tillfälle.

öga

Behandling vid glaukom – ögonsjukdomen många missar

Hälsa

Glaukom anses vara en lömsk sjukdom. Förloppet går så långsamt att många inte förstår att de är drabbade. Skulle de få diagnosen i tid skulle de sannolikt lyckas bromsa sjukdomen – som annars riskerar att göra dem blinda.  I och med Världsglaukomveckan 10-16 mars poängterar därför Glaukomförbundet vikten av att kontrollera sina ögon regelbundet – och Kureras näringsexpert Zarah Öberg tipsar om naturliga knep som kan förbättra läget för dem som fått sjukdomen konstaterad.

kvinna med selleriknippe och sellerijuice i glas

Hört talas om trenden sellerijuice? Detta sägs det vara bra för

Trendspaning

Din syster gör det, Robert DeNiro gör det, till och med din läkare gör det. Din granne gör det däremot ABSOLUT inte, avfärdar det tvärtom bestämt som en myt. Plötsligt har selleri, eller snarare sellerijuice, blivit någonting superhypat. Men varför har det blivit en sådan enorm hälsotrend, vad sägs sellerijuice vara så bra för – och hur ska man egentligen förhålla sig till hela grejen? Kurera har tittat närmare på sellerijuice-trenden, en av senare års absolut största virala hälsohyper.

Carl Schlyter: “Minskade klyftor förbättrar hälsan”

Kurera debatt

Debatten kring sjukvård handlar ofta om hur vi behandlar ohälsa. Vi behöver mer resurser, fler sjuksköterskor och hur vården ska organiseras blir till ändlösa debatter. Mer sällan talar vi om hur individen kan förebygga ohälsa. Träning för äldre, bättre kosthållning, minskad stress i arbetslivet. Allra mest sällan talar vi om hur samhällsstrukturer kan skapa ohälsa. Det vill Carl Schlyter partiledare för det nybildade partiet Vändpunkt ändra på.

Forskning stödjer naturens läkande krafter

Eko/miljö

Naturens inverkan på vår hälsa studeras flitigt, och resultaten talar ett samstämmigt språk. Både grönska och närhet till vatten bidrar starkt till vårt välmående och är därför viktiga att ha tillgång till och helst så nära som möjligt enligt svenska forskare.

kvinna vid kontorsbord

16:06-rörelsen: “Vi kan inte vänta 25 år till på jämställda löner”

Politik

Trots att många lever i tron att Sverige är ett jämställt land ligger kvinnors löner fortfarande i genomsnitt 11,3 procent lägre än mäns. Dessutom är Sverige långt ifrån jämlikt när det gäller fördelningen av föräldrapenning- och vabbdagar, något som i förlängningen även det får stora ekonomiska konsekvenser för kvinnorna. "Vi kräver att regering, arbetsgivare och arbetsmarknadens parter vidtar nödvändiga åtgärder för att jämna ut dessa skillnader och att det görs nu", säger Carina Ohlsson, S-kvinnornas förbundsordförande och en av talespersonerna för 16:06-rörelsen, till Kurera.

Jenny hjälper kvinnor att förstå sin menscykel

Gravid/barn

Jenny Koos är sexualhälsorådgivare och föreläsare. Till henne söker sig kvinnor som inte får hjälp i den konventionella vården. Framförallt hjälper Jenny kvinnor att bli gravida, men hon utbildar dem också i hur de på ett naturligt sätt kan undvika att bli gravida.

Första hjälpen för fnasiga nagelband

Hud

Händer och naglar är väldigt utsatta. Kyla, värme, starka tvålar, föroreningar och kemikalier kan göra att huden torkar ut med fnasiga nagelband till följd. Något som kan märkas lite extra när vintern börjar lida mot sitt slut, men ömmande och trasiga nagelband går att läka och genom lite omsorg kan man se till att förhindra problemet. Kureras hudexpert Johanna Bjurström delar med sig av sina bästa tips.

Enkla vardagstips för en hälsosammare kost

Kost

Det finns inte en enda metod, kosthållning eller diet som passar alla. Bästa sättet att hitta rätt kost för dig är att är att testa sig fram enligt nutritionisten Lina Åhlén. Den här gången tipsar hon om hur vi får i oss mer grönsaker.

Bättre sömn och fokus med ashwagandha

Hälsa

Katarina jobbar natt på ett stödboende vilket betyder att hon kan bli störd när som helst i sin sömn. Att försöka hålla normala sovrutiner de nätter hon inte arbetar blev under en period svårt, men med hjälp av ashwagandha blev både sömnen och fokuset bättre.

Sova ikapp under helgen? Lita inte på det!

Forskning

Vi har väl alla gjort det, kompromissat med sömnen för att få arbetsveckan att gå ihop. Men det som kan ge kortsiktig vinning i form av mer tid kan stå oss dyrt i längden. Att sova längre på helgen för att komma ikapp räcker en bit men inte hela vägen visar ny forskning. 

Nu känner Maj sig pigg och klar i huvudet igen

Hälsa

När Maj Zimmerman hade känt sig trött och okoncentrerad ovanligt länge gick hon till doktorn för att få hjälp. Provtagningen visade inget avvikande och Maj blev rådvill. Efter lite letande hittade hon till slut ett tillskott som gjorde henne alert igen.

Socialstyrelsen

Nytt beslut från Socialstyrelsen ger minskad insyn i läkemedelsstatistik 

Politik

Socialstyrelsen begränsar tillgången till statistik och det ska inte längre gå att få ut uppgifter som specifika läkemedels försäljningsvolymer ur myndighetens läkemedelsregister. "Vi ska alltså inte längre kunna ta reda på vad som säljs av de medel som vi, folket, finansierar. Detta är skrämmande och på gränsen till en smygdiktatur!" rasar "Nätverket för integrativ medicin" – en sammanslagning av yrkesföreningarna "Läkarföreningen för integrativ medicin" och "Föreningen för integrativ medicin" som arbetar hälsobefrämjande för en integrativ vård med helhetssyn, ökad öppenhet och kvalitet i Sverige.

man håller om sitt knä

Hyaluronsyra – effektivt vid artros

Naturlig hälsa

Hyaluronsyra är inte en syra utan en kroppsegen sockermolekyl. Det är också ett ämne med starkt stöddämpande förmågor – vilket gör det till ett effektivt knep allt oftare använt av läkare för att behandla artros i lederna. Här får du veta mer.