Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna med massa frukt och bär

Därför ska du äta säsongsmart mat

Att äta mat efter säsong har inte bara en positiv inverkan på smaken utan även på plånboken och miljön. Men det är inte lätt att veta när olika grönsaker är i säsong. Så här går du tillväga för att bli mer säsongssmart.

Vi har blivit så vana vid att kunna äta jordgubbar på vintern och pumpa på sommaren att vi inte ifrågasätter hur det egentligen är möjligt. Förr anpassade vi maten efter den säsong då råvarorna fanns tillgängliga och var som bäst. Vi hade inte samma möjlighet att importera färska frukter och grönsaker så vi använde helt enkelt det som fanns till hands. De enorma valmöjligheterna och det utbudet vi har idag gör valen svåra för oss konsumenter. Även om vi skulle vilja äta mer säsongsanpassat kan det vara svårt att veta när olika livsmedel är i säsong.

 

Begränsad hållbarhet
Redan direkt efter skörd, när de färska grönsakerna har lämnat ursprungsplantan, påbörjas en kvalitetsförsämring. Livsprocesser i grönsakerna, som till exempel cellandning och mognad, fortsätter även efter skörd. Grönsakernas näringsinnehåll bryts ner, den går bland annat åt till energi och näring till grönsakernas celler, vilket är en anledning till att grönsaker har begränsad hållbarhet. Av den anledningen kan det vara bra att istället välja svenska livsmedel som är i säsong eftersom både lagringstiden och frakttiden är kortare, vilket gör att vi får ett fräschare och färskare livsmedel.

Positivt för miljön
Att välja grönsaker efter säsong – samt välja de grönsaker som tål att lagras under en längre tid – har även en positiv inverkan på miljön. En lagringstålig grönsak eller frukt gör att vi kan minska svinnet både hemma och i butikerna. Många frukter och grönsaker med kort hållbarhet fraktas ofta med flyg för att komma fram medan de fortfarande är färska. Detta gör att vi får en stor klimatpåverkan då transporterna är en stor bidragande orsak till utsläpp av växthusgaser. Växthusodlade grönsaker kräver mer energi och ger större miljöpåverkan än frilandsodlade grönsaker, det vill säga grönsaker som odlas på odlingsfält istället för i växthus. Dock kan det ibland vara svårt att hitta vissa grödor som är odlade på detta sätt. Gurka och tomat är två exempel på grönsaker som nästan alltid odlas i växthus då de kräver ett varmare klimat.

Klimatpåverkan
Uppvärmningen av växthus har en stor klimatpåverkan. I Sverige värms dock 80 procent av tomatväxthusen upp med förnyelsebart bränsle vilket minskar växthusgaserna markant. I Holland värms majoriteten av växthusen upp med fossila bränslen, vilket gör svenska tomater i säsong ett bättre val om man vill minska miljöpåverkan. Gurkor är mer energikrävande än tomater men cirka en tredjedel av gurkväxthusen i Sverige värms idag upp med förnybara bränslen vilket är bättre än i många andra länder.

Bättre kvalitet i rätt säsong
Svenska grönsaker behandlas överlag med mindre bekämpningsmedel än grönsaker odlade i andra länder, så även detta kan vara en anledning till att välja svenska råvaror. Välj gärna ekologiska grönsaker då dessa odlas utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel. Forskning har visat att ekologiskt odlade tomater har ett högre näringsvärde än konventionellt odlade. Vi ser också att både pris och kvalitet på grönsakerna varierar under året. När vi köper färska örter i till exempel januari får vi ofta betala ett högt pris för en vissen och tråkig växt. Om vi istället väljer att i större utsträckning köpa de färska örterna när de är i säsong kan vi få en stor, fin och fräsch örtväxt för samma eller bättre pris.

 

Mer smak
När vi handlar säsongsanpassat väljer vi livsmedel som det finns god tillgång på under den perioden, vilket gör att vi kan få varorna till ett bättre pris. Även smaken påverkas av säsong. Aromen i till exempel tomater utvecklas när de får sitta kvar på plantan och mogna. Tomater som transporteras längre sträckor plockas ofta omogna och får sedan eftermogna under transporten, detta påverkar smaken negativt. Hur kul är det egentligen att äta en smaklös och vattnig tomat mitt i vintern när det finns många andra grönsaker som är i säsong, och som är mycket mer smakrika just då. Är det inte bättre att strunta i tomaterna under vinterhalvåret och sedan frossa i dessa på sommaren när de smakar betydligt bättre!?

Säsongssmarta val
Låter det inte bra att kunna välja ett billigare, godare och mer miljövänligt livsmedel under en del av året istället för att äta smaklösa och dyrare livsmedel när de inte är i säsong?  Att äta säsongsanpassat behöver naturligtvis inte betyda att man utesluter alla importerade frukter och grönsaker. Man kan istället se dessa varor som ”lyxvaror” som man toppar sin konsumtion med.

Av Maya Dilek

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.