Vit skål med grönt spirulinapulver

Därför ska du äta spirulina

Fakta spirulina

• Stärker immunförsvaret
• Verkar inflammationsdämpande
• Skyddar kroppens celler
• Är extremt proteinrik
• Motverkar eksem och torr hud
• Motverkar strålskador av solen
• Hjälper till att avgifta kroppen från tungmetaller
• Balanserar hormonerna - innehåller fettsyran GLA som motverkar PMS
• Underlättar viktminskning
• Fyller på energilagren och ger omedelbar energi
• Förebygger och motverkar anemi (blodbrist)
• Främjar hjärthälsan
• Skyddar mot oxidativ stress
• Främjar träningskapacitet, träningsresultat samt förbränning

Spirulina
...har 18 aminosyror - samtliga essentiella.
...är rikt på karotener, speciellt xeaxantin, fukoxantin, alfa- och betakaroten samt lutein.
…består till 67 procent av protein.
...lanserades redan 1974 som framtidens mat på FN:s matkonferens i Rom.

Öka gradvis
Eftersom Spirulinaalgen verkar avgiftande kan den ge abstinensreaktioner som illamående och huvudvärk. Börja med låg dos, exempelvis en halv tesked, och öka gradvis till önskad dos. Vid reaktioner kan du minska dosen eller göra uppehåll i användningen.

Observera!
…att personer som äter livsnödvändiga läkemedel som till exempel blodförtunnande och ämnesomsättningsreglerande preparat bör samråda med läkare innan användning av spirulina. Växtens höga näringsvärde och renande effekt kan påverka medicineringen.
…att algen inte bör användas av gravida eller ammande kvinnor på grund av dess renande effekter.

Spirulina är inte bara en god ingrediens i din morgonsmoothie, det är också en viktig ingrediens för ett hälsosamt liv.
Den här algen skiljer sig från andra genom att den är extra rik på fykocyaniner som förebygger cellskador.
Här är fler anledningar till varför du ska äta superalgen spirulina.

Spirulina är en blågrön alg som odlas i sötvattenbassänger. Den är rik på klorofyll, protein, vitaminer och andra livsviktiga näringsämnen. Till skillnad från andra alger innehåller denna alg enbart klorofyll a.

► Här kan du läsa mer om blågröna alger.

 

Renar kroppen från gifter
Forskning har visat att spirulina har en inflammationsdämpande effekt. Det förknippas i första hand med fykocyaninerna, det viktigaste proteinkomplexet i denna alg. Fykocyanin är ett blågrönt pigment med starkt antioxiderande egenskaper, vilka lindrar smärtan och inflammationer, rensar kroppen från tungmetaller och skyddar nervceller och lever.

► Läs också: Därför ska du äta chlorella

Vitaminbomb som dämpar inflammationer
Fykocyninerna i spirulina skyddar också fettet i kroppens celler mot härskning. Att ha bra fetter i kroppen är viktigt för nervsystemet, hormonerna och hjärnans funktion. Näringsämnena transporteras mer effektivt till cellerna.
Spirulina har i forskning även visat resultat inär det kommer till artrit, ledbesvär och andra tillstånd där inflammation uppstår.

► Läs också: IFD-maten du ska äta för att lindra inflammation

Bra källa till B-vitamin
Spriulina innehåller alla vanliga vitaminer, utom vitamin D, och har särskilt mycket folsyra, vitamin B2, och vitamin B12, något som gör spirulina till en bra ingrediens för veganer och vegetarianer för vilka B-vitamin är extra viktigt.
Några tecken på B-vitaminbrist är låg energinivå, färre röda blodkroppar, depression och minnesförlust.

► Läs också: Här hittar du näringen i vegomat

Rik på mineraler samt stärker immunförsvaret
Spirulinaalgen har en bredspektrig mineralhalt och innehåller framför allt mycket magnesium, kalium, natrium, fosfor, mangan, jod, krom och molybden.
Något som även är specifikt för spirulina är immulina, vilket ger en immunstärkande effekt. Även här hjälper den höga halten fykocynin i spirulina till, genom att öka mängden av interleukin 2 som är av stor vikt för ett fungerande immunförsvar.

► Läs också: 7 tecken på att du behöver vitaminer och mineraler

Balanserar PMS 
Spirulina är lättsmält och extra rik på proteiner, GLA, SOD, betakarotener, järn och vitamin B12.
GLA är en omega-6-fettsyra som finns i spirulina och är verksam mot bland annat smärtor i brösten och premenstruellt syndrom, PMS. Den motverkar torr hud och eksem hos både barn och vuxna.

► Läs också: Lider du av PMS? Ät mer järn!

Bra för diabetiker
Personer med candida har problem med att ombilda omega-6-fettsyror till GLA. Det har även personer med diabetes (både typ 1 och typ 2), vilket är en av anledningarna till att spirulina är en extra värdefull matvara för diabetespatienter. En daglig dos spirulina (5 gram) ger 67 milligram GLA.
Spirulina är rik på lättupptaglig energi och är ett av de födoämnen som anses var mest bredspektriga och näringstäta. Läs mer om essentiella fettsyror (EFA) här.

► Läs också: Probiotika – immunförsvarets personliga tränare

Stabiliserar blodsocker och gynnar viktminskning
Spirulina stabiliserar blodsockret och innehåller dessutom aminosyran fenylalanin som verkar aptitdämpande.
Ett intag av spirulina mellan 30 och 60 minuter före en måltid ger både ökad energi och mättnadskänsla. En studie från 1986 visade att både 2 och 4 gram spirulina dagligen under en period på tre månader resulterade i viktminskning.

► Läs också: 16 superknep för dig som vill komma i form

Av Saara Olsson Sillanpää

Källa: Boken “Supermat – Läkande mat från naturens hjärta” av John Opsahl


Fakta spirulina

• Stärker immunförsvaret
• Verkar inflammationsdämpande
• Skyddar kroppens celler
• Är extremt proteinrik
• Motverkar eksem och torr hud
• Motverkar strålskador av solen
• Hjälper till att avgifta kroppen från tungmetaller
• Balanserar hormonerna - innehåller fettsyran GLA som motverkar PMS
• Underlättar viktminskning
• Fyller på energilagren och ger omedelbar energi
• Förebygger och motverkar anemi (blodbrist)
• Främjar hjärthälsan
• Skyddar mot oxidativ stress
• Främjar träningskapacitet, träningsresultat samt förbränning

Spirulina
...har 18 aminosyror - samtliga essentiella.
...är rikt på karotener, speciellt xeaxantin, fukoxantin, alfa- och betakaroten samt lutein.
…består till 67 procent av protein.
...lanserades redan 1974 som framtidens mat på FN:s matkonferens i Rom.

Öka gradvis
Eftersom Spirulinaalgen verkar avgiftande kan den ge abstinensreaktioner som illamående och huvudvärk. Börja med låg dos, exempelvis en halv tesked, och öka gradvis till önskad dos. Vid reaktioner kan du minska dosen eller göra uppehåll i användningen.

Observera!
…att personer som äter livsnödvändiga läkemedel som till exempel blodförtunnande och ämnesomsättningsreglerande preparat bör samråda med läkare innan användning av spirulina. Växtens höga näringsvärde och renande effekt kan påverka medicineringen.
…att algen inte bör användas av gravida eller ammande kvinnor på grund av dess renande effekter.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kureras skönhetspanel testar: Handkrämer

Hud

Torr inomhusluft och kyligare luft ute gör snabbt våra utsatta händer torra och fnasiga. Skönt då att hålla händerna mjuka med en välgörande kräm. Kurera satte ett gäng handkrämstuber i händerna på testpanelen och lät den prova sig fram bland fem naturliga alternativ. Läs om panelens utlåtande och favorit!

Vanligt med muskelsmärta vid skrivbordsarbete

Värk

Besvär på grund av arbete vid bildskärm i form av spända axlar och smärta i armar och nacke kryper nedåt i åldrarna i takt med att datoranvändande startar allt tidigare. Bland vuxna är kvinnor överrepresenterade och så många som var tredje kvinna i vuxen ålder uppger enligt en ny underökning att de har besvär.

Slipper förkylningar med bättre immunförsvar

Hälsa

Efter många år med kliande utslag fick Britt-Marie äntligen en medicin som hjälpte mot hennes psoriasis – sprutor som funkade som trolleri! Fast medaljen hade en baksida. Sprutorna försvagade hennes immunförsvar så att Britt-Marie drog på sig den ena förkylningen efter den andra. Lösningen heter probiotika och stöttar den viktiga bakteriefloran i magen. Med det kan Britt-Marie träna simning och tävla som hon vill, för nu håller hon sig frisk.

eva sanner

Eva Sanner om naturens läkande kraft

Intervju

Alla har väl hört att det är hälsosamt att vistas i naturen. Men även om vi ”vet” att det är bra och kan känna att vi mår bättre är det först på senare år som vi tack vare vetenskapen börjat förstå varför.

kind

Näring för huden – utsidan speglar insidan

Skönhet

Idag finns stor kunskap om hur vi kan ta hand om vår hud på bästa sätt. Utsidan speglar insidan, och faktorer så som livsstil, kost och genetiska förutsättningar påverkar hudens funktion och utseende. Här berättar Nina Jonasson hudterapeut och diplomerad näringsterapeut om hur du skapar bäst förutsättningar för frisk och ungdomlig hud.

saffranssoppa med tofu

Saffransoppa med tofu

Recept

En vegansk tappning av en klassisk fisksoppa passar perfekt när höstkylan kryper sig på för den som heller vill ha fisk är det bara att byta ut tofun mot valfri vit firre.

Immunförsvaret – ett underverk att vårda

Förkylning

Vi kommer dagligen i kontakt med tusentals virus och bakterier. Bara genom ett tryck på din mobilskärm så har du kommit i kontakt med cirka 6000 bakterier. Vi har dessutom miljoner bakterier och virus i vår egen mikroflora. Med tanke på det är det ett under att vi inte blir sjuka oftare. Underverket kallas immunförsvar.

Kureras skönhetspanel testar: Duschkrämer

Hud

Idag är det premiär för Kureras skönhetspanel, först ut är duschkrämer. Oavsett när och hur du duschar är sällskapet i duschen viktigt. Ja, duschkrämen, alltså. Eller gelen. Kurera har låtit skönhetstestpanelen prova sig fram bland fem naturliga alternativ och hittat en löddrande och smart favorit.

äng

Cancer- och allergifonden hjälper från två håll

Forskning

Cancer- och Allergifonden bildades för lite drygt trettio år sedan och delar ut anslag till forskning som syftar till att öka kunskapen om dessa sjukdomar, vad som orsakar och vad som förhoppningsvis kan bota. Utöver det kan även sjukdomsdrabbade privatpersoner söka ekonomiskt stöd hos fonden.