kombucha

Därför ska du dricka kombucha – 6 hälsofördelar

Fakta

Så här beskriver Kureras bloggare Mia Tjärnlund kombucha:

"Kombucha är ett slags fermenterat te som smakar ungefär som lätt kolsyrat iste. Det är ursprungligen en traditionell asiatisk dryck, men på senare tid har västvärlden fått upp ögonen för drycken på grund av alla dess hälsofrämjande egenskaper. Drycken bryggs på en svamp och genomgår en jäsningsprocess med hjälp av den mjölksyrakultur som uppstår. Under processen bildas nyttiga bakterier, vitaminer, antioxidanter och enzymer som tillsammans gör magi i kroppen. Det verkar lugnande på mage och matsmältning, hjälper kroppen att spjälka näring och skyddar cellerna från fria radikaler, vilket utöver välmående också ger synbar effekt på hud, hår, naglar och så vidare. Eftersom det inte upphettas under framställningen är dessutom alla näringsämnen helt bevarade."

Läs hela hennes inlägg här: Så gör du din egen hemmagjorda kombucha

Har du fastnat för kombucha? Om inte kan vi kanske få förklara för dig varför 2017 är året då du ska göra denna tusenåriga dryck till en del av din vardag.

Kumbucha har blivit något av en trenddryck senaste åren. Många faller för den speciella smaken medan andra använder den för att skapa balans i mag- och tarmsystemet. Oavsett av vilken anledning man har för att dricka kombucha bidrar den med en mängd hälsofördelar i din kropp.

► Läs också: Två recept på smaksatt kombucha

 

Fermenterad dryck full av nyttiga bakterier
Historiskt har kombucha druckits i Asien i över tvåtusen år och den har länge uppskattats för sina välgörande effekter. Så vad är det då? Jo, kombucha är en jäst dryck gjord på te och sötning (som rörsocker, frukt eller honung) och används som så kallat “functional food” – ett funktionellt livsmedel.

Grunden är den jästsvamp som startar jäsningsprocessen när den kommer i kontakt med sötningen. Den innehåller inte bara jäst utan även kolonier av goda bakterier.
När kombuchan jäst klart så är den naturligt lätt kolsyrad och innehåller B-vitaminer, enzymer, probiotika och vinäger.

► Läs också: Expertpanelen – Hur gör man egen kombucha?

6 hälsofördelar med kombucha

 

1. Detoxeffekten
Kombucha är kraftfullt detoxande. Det har i studier visat sig kunna skydda levercellerna från skadliga verkningar av toxiner. Forskarna tror att effekten kommer av kombuchans antioxidanta aktivitet.

2. Matsmältningen
Just denna starkt antioxidanta effekt gör att kombuchan kan neutralisera skadliga fria radikaler som kan störa matsmältningssystemet. Drycken innehåller dessutom stora mängder välgörande enzymer och probiotika vilket är välkända välgörare för matsmältning och mag- och tarmhälsan.
Användare har upplevt lindring av magkatarr, läckande tarm, halsbränna och candida. Det kan vara bra att veta att magproblem ibland blir sämre innan de blir bättre, precis samma effekt kan upplevas i början vid intag av kombucha. Ge inte upp, det blir (oftast) bättre!

3. Energin
Det naturliga innehållet av järn och B-vitaminer kan hjälpa till att bekämpa trötthet och utmattning. Det förbättrade järnvärdet bidrar till bättre syresättning. Det i sin tur stimulerar energiproduktionen på cellnivå.

► Läs också: Recept på raw kombucha

4. Immunförsvaret
Kombinationen av antioxidanter, c-vitamin och probiotika gör kombucha till en naturlig booster för immunförsvaret.

5. Lederna
Kombucha är laddat med glukosaminer som naturligt ökar produktionen av hyaluronsyra. Detta förbättrar bevarandet av kollagenet och kan lindra smärta från artros. Förutom stöd för lederna bidrar en förbättrad kollagenstatus till att minska uppkomsten av rynkor och ålderstecken på huden.

6. Viktnedgången
En studie utförd 2005 indikerade att kombucha kan förbättra ämnesomsättningen och begränsa fettinlagringen. Även om det behövs fler studier innan resultaten kan bekräftas är det ett rimligt resonemang att kombucha kan stödja viktminskning eftersom det har ett högt innehåll av ättiksyra (likt äppelcidervinäger) och polyfenoler, som båda har visat sig bidra till att öka viktminskning.

Av: Therese Hagberg

Källa: Wisemindhealthybody.com

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Så här beskriver Kureras bloggare Mia Tjärnlund kombucha:

"Kombucha är ett slags fermenterat te som smakar ungefär som lätt kolsyrat iste. Det är ursprungligen en traditionell asiatisk dryck, men på senare tid har västvärlden fått upp ögonen för drycken på grund av alla dess hälsofrämjande egenskaper. Drycken bryggs på en svamp och genomgår en jäsningsprocess med hjälp av den mjölksyrakultur som uppstår. Under processen bildas nyttiga bakterier, vitaminer, antioxidanter och enzymer som tillsammans gör magi i kroppen. Det verkar lugnande på mage och matsmältning, hjälper kroppen att spjälka näring och skyddar cellerna från fria radikaler, vilket utöver välmående också ger synbar effekt på hud, hår, naglar och så vidare. Eftersom det inte upphettas under framställningen är dessutom alla näringsämnen helt bevarade."

Läs hela hennes inlägg här: Så gör du din egen hemmagjorda kombucha

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Läskedryck

Nya rön: Sötningsmedel en större bov än man tidigare trott?

Forskning

Med jämna mellanrum kommer påståenden att syntetiska sötningsmedel som till exempel aspartam som bland annat används i lightläsk är helt ofarliga, något som backas upp både av Livsmedelsverket och EUs myndighet för livsmedelssäkerhet EFSA. Men nästan lika ofta kommer forskningsresultat som visar på motsatsen. Sötningsmedel pekas nu ut som möjlig orsak till både vuxendiabetes, stroke, alzheimers och cancer.

Cannabisplanta

Förbjuden ört ska testas mot nervsmärta

Allmänt

Cannabis är en kontroversiell växt då den vanligtvis används som drog. På grund av dessa egenskaper är den också förbjuden på många håll i världen men då den även visat sig ha medicinsk effekt vid bland annat smärta börjar allt fler länder lätta på restriktionerna.

ensam man sedd bakifrån går mitt i väg i regn

”Mineralet litium skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt”

Mental hälsa

I början av året skrev Pehr-Johan Fager en krönika om mineralet litium. Kurera fick så mycket läsarfrågor på det inlägget, och blev själva så nyfikna, att vi ville följa upp det med en längre intervju. Det gör vi här. "Trots att man visat att litium har viktig betydelse för allt levande har det fastnat i facket för läkemedel. Det gör att man inte får sälja litium som kosttillskott, inte ens i doser hundra gånger lägre än läkemedelsdosen. Det är synd eftersom mineralet skulle kunna förbättra den mentala folkhälsan radikalt. Studier visar till exempel att man i områden med mer litium i dricksvattnet har lägre frekvens av självmord", säger Pehr-Johan, kemist och författare till boken ”Litium – det nya hälsomineralet”. 

Peter Wilhelmsson

Du är vad du äter

Krönikan

Vi har alla hört uttrycket ”Du är vad du äter”. Det är en bra påminnelse för att motivera människor att äta bättre, men är samtidigt en grov förenkling av verkligheten. ”Du är vad du äter, smälter och absorberar” är en mer korrekt påminnelse om att det är viktigt att både äta bättre och smälta maten bättre för en optimal hälsa. Här är min detaljerade topp 12-lista för att öka medvetenheten om hur intag av livsmedel påverkar din hälsa.

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.