Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

kvinna utför rörelse vid skrivbord

Därför ska du öka din vardagsmotion – och knepen som gör det enkelt

Knep för att öka vardagsmotionen

1. Använd olika rörelse- och träningsappar
Till exempel appen "Seven - 7 minute workout", där du varje dag erbjuds en sju minuter lång träningsvideo med olika rörelser – varje dag med ett nytt fokusområde. Eller Wellify, en app där du får påminnelser när det är dags för en stunds mikroträning (a´en minut) och där du själv kan välja vilken aktivitet som passar bäst.
Här är appskaparnas förhoppning – utöver att få dig mer rörlig (och därmed piggare, gladare och mer stresstålig) – även att bidra till att öka gemenskapen på ditt jobb.
Vilket för oss till nästa punkt.

2. Involvera vänner, kollegor eller familj
Ett knep som ökar sannolikheten att man lyckas är att involvera andra. Livlinor helt enkelt, som hjälper en när motivationen tryter. Engagera till exempel en arbetskamrat (eller flera) och bestäm att ni varje heltimme gör fem upphopp – eller börja ta lunchpromenader ihop.
Alternativt joina en av de många promenadgrupper som ploppat upp på senare år.

3. Låt små förändringar bli till nya vanor (– börja med knäböj vid tandborstningen)
Lägg dig till med nya, bättre vanor. Sakta och smärtfritt. Genom att förändra små enkla saker. Välj till exempel busshållplatsen lite längre bort när du ska till jobbet. Ta alltid trapporna uppför. Stå upp och jobba. Gör knäböj när du borstar tänderna – och annan benrörelse när du lagar mat. Börja att alltid förvara tv-dosan bredvid tv:n så att du måste lyfta dig varje gång du ska byta kanal. Eller ännu hellre, börja förvara din mobiltelefon i jackfickan och hämta den varje gång du behöver den.
Tänk många bäckar små...

Få fler knep här.

Viktminskning, bättre minne, kondition och balans – och en starkare känsla av god allmänhälsa som gör under, inte minst mentalt.
Ja, de flesta vet att vardagsmotionen är en viktig nyckel till välmående. Varför är den då så svår att få till?
Här får du veta varför – och hur – du ska lyckas öka din rörelse i vardagen.

Egentligen finns det många sätta att få till vardagsmotionen. Till exempel att ställa bilen och cykla eller gå istället, ta en lunchpromenad (och under vår och sommar slå tre flugor i en smäll och D-vitamintanka under tiden), tvätta bilen för hand istället för ta turen genom biltvätten – eller ta små omvägar när du hämtar posten eller går och handlar.

Även om vi hört dem förut är de värda att upprepa. För även om det inte är svårt, är det svårt att få till.

Samtidigt blir vårt behov av att lyckas få till den där vardagsmotionen allt större. En en av de saker som denna nya, digitala tidsålder har inneburit är nämligen ett ännu mer utbrett stillasittande.

 

LÄS OCKSÅ: Anders Hansen: "Våra nya digitala vanor får konsekvenser"

Vi behöver växla upp
Långvarigt stillasittande innebär många konsekvenser för vår hälsa, däribland ökad risk för att drabbas av folksjukdomar och förtida död...
Så – vill du slippa det gäller det att växla upp aktivitetsgraden. Åtminstone en smula. Sluta upp med stillasittande under för långa stunder helt enkelt – och upp och hoppa mellan varven!

Ja okej då, tänker du.

Så hur gör man?
Svaret på det är inte helt lätt – och de som behöver vardagsmotionen mest har visat sig vara de som är svårast att nå. Men – det finns knep som förenklar vissa moment. Som att komma ihåg till exempel.

LÄS OCKSÅ: Erbjöds extra semester om de tränade – sjukfrånvaron sjönk med 30 procent

Ett knep kan vara: locka med skärmtid
Nåja, inte fullt så. Men för att verkligen lyckas gäller det att tänka lite smart. Både när det gäller att få igång sig själv och aktivera sina barn.
Eftersom det går knappast att kämpa emot den digitalisering så många av oss entusiastiskt anammat kan ett smart sätt vara att använda sig av just den. För om nu ny teknik ska förändra våra vanor bör vi väl göra vårt bästa för att det ska bli bra nya vanor, eller?

Här kan digitala verktyg komma in som en pusselbit och hjälpa dig att till exempel schemalägga eller på andra sätt underlätta.
En bra grej kan vara att använda sig av appar till telefonen som är utformade för att på olika sätt hjälpa, motivera, guida – eller rent av påminner om att nu är det dags att lyfta på rumpan och röra lite på dig.

Läs mer om knepen i faktarutan.

LÄS OCKSÅ: Var tionde dödsfall i Sverige orsakat av för lite fysisk aktivitet

Några av hälsoeffekterna av ökad vardagsmotion

1. Bättre balans
Försvagade muskler i kombination med dålig blodcirkulation (från att ha hållit benen stilla under en längre tid) kan leda till olika problem.
Dina sätesmuskler är några av de mest viktigaste musklerna i dina ben. De ansvarar bland annat för att hjälpa dig hålla balansen. När du sitter länge och ofta blir dina sätesmuskler alltmer inaktiva och försvagade. Med ökad vardagsmotion kan du förbättra dina odds gällande en rad saker och inte minst din balansform.

2. Viktminskning/hjälp att hålla vikten
Jo faktiskt. Det kanske inte kan kompensera för dålig kost men ökad vardagsmotion gör skillnad, även för vikten.
Ju mer vi sitter desto mindre förbränner vi och genom att helt enkelt röra på dig under dagen kan du ge energiförbrukningen en rejäl skjuts.

 

3. Bättre minne, förhöjd mental kapacitet – och mer energi
Även vårt minne påverkas negativt av att vara fysiskt inaktiva. Studier har visat att man genom att då och då avbryta långvarigt sittande med lätt-intensiv aktivitet kan få en effektiv motåtgärd även vid trötthet.
Hjärnan är tekniskt sett en muskel och behöver motion. Bra blodflöde till musklerna, inklusive hjärnan, gör att både kropp och sinne arbetar bättre.

LÄS OCKSÅ: Så mycket minskar 10 minuters rörelse i veckan din risk för förtida död

4. Minskad risk för diabetes typ 2 och depressioner
I dag har forskningen sett att även tillstånd som typ 2 diabetes, högt blodtryck, insulinresistens och depression ökar vid långvarigt stillasittande. Fysisk inaktivitet saktar nämligen ner metabolismen och påverkar förmågan att reglera blodsocker, blodtryck och kroppsfett.
Eftersom stillasittande också minskar cirkulationen blir det också svårare för kroppens olika ”må-bra hormoner” att nå receptorerna, vilket även kan resultera i sämre psykiskt mående, till exempel depression.

Av Isabelle G Hedander 

Källor: TV4Mai-Lis Hellénius, professor i allmänmedicin, GIH, "Hjärnstark" av Anders Hansen, "Långvarigt stillasittande – en hälsofara i tiden" av Elin Ekblom Bak och Arbets- och miljömagasinbloggen


Knep för att öka vardagsmotionen

1. Använd olika rörelse- och träningsappar
Till exempel appen "Seven - 7 minute workout", där du varje dag erbjuds en sju minuter lång träningsvideo med olika rörelser – varje dag med ett nytt fokusområde. Eller Wellify, en app där du får påminnelser när det är dags för en stunds mikroträning (a´en minut) och där du själv kan välja vilken aktivitet som passar bäst.
Här är appskaparnas förhoppning – utöver att få dig mer rörlig (och därmed piggare, gladare och mer stresstålig) – även att bidra till att öka gemenskapen på ditt jobb.
Vilket för oss till nästa punkt.

2. Involvera vänner, kollegor eller familj
Ett knep som ökar sannolikheten att man lyckas är att involvera andra. Livlinor helt enkelt, som hjälper en när motivationen tryter. Engagera till exempel en arbetskamrat (eller flera) och bestäm att ni varje heltimme gör fem upphopp – eller börja ta lunchpromenader ihop.
Alternativt joina en av de många promenadgrupper som ploppat upp på senare år.

3. Låt små förändringar bli till nya vanor (– börja med knäböj vid tandborstningen)
Lägg dig till med nya, bättre vanor. Sakta och smärtfritt. Genom att förändra små enkla saker. Välj till exempel busshållplatsen lite längre bort när du ska till jobbet. Ta alltid trapporna uppför. Stå upp och jobba. Gör knäböj när du borstar tänderna – och annan benrörelse när du lagar mat. Börja att alltid förvara tv-dosan bredvid tv:n så att du måste lyfta dig varje gång du ska byta kanal. Eller ännu hellre, börja förvara din mobiltelefon i jackfickan och hämta den varje gång du behöver den.
Tänk många bäckar små...

Få fler knep här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

händer knäpper byxor

Låt bitterörter lugna magen

Hälsa

Har det blivit för mycket av det goda? Tillfälliga besvär med magen drabbar alla någon gång. Lugn, det finns enkel och naturlig hjälp. Och snabb! Bitterörter är första hjälpen för matsmältningssystem som hamnat i obalans.

Rödvit katt tittar på chokladmuffins i granris

Så märker du om din katt fått chokladförgiftning

Husdjur

Temadagen Kattens dag infaller samma dag som första advent varje år, alltså söndag 29 november! En dag att både fira och uppmärksamma de älskade fyrbenta vännerna och adventsmysa. Men tänk på att hålla praliner eller rawfoodbollar med kakao borta från din katt – den kan nämligen drabbas av chokladförgiftning om den äter kakao.

 

nypon buskar

Nypon dämpar värken i lederna

Hälsa

Artros är vår vanligaste kroniska sjukdom, och inflammation i lederna kan ge smärtor som begränsar vardagen. Men det finns flera naturliga ämnen som kan få värken att avta, som nypon och vitamin C – och kondroitin från nötkreatur. Kurera har talat med smärtläkaren Bo Dettner om naturlig smärtlindring för ledbesvären.

ben

Hjälp mot kryp i benen

Hälsa

Det pirrar, kryper och smärtar i benen – och sömnen blir lidande. Restless legs är en pina för den som drabbas. Ny spännande forskning visar att spårämnet selen kan hjälpa vid lätta till medelsvåra symtom. Kurera har pratat med Jan Ulfberg, docenten och specialistläkaren som forskat på restless legs i 30 år och sett patienter bli hjälpta.

två kvinnor kör plankan

Vad är bäst? Kondition- eller styrketräning

Hälsa

Vi som gillar att träna pratar gärna länge och ofta om vad som är bästa sättet att träna. Är det styrketräning eller kanske konditionsträning? Färsk forskning visade att båda sätten är bra, men på olika sätt. Vill du slippa typ 2 diabetes ska du förbättra konditionen, men för viktnedgång och andra sjukdomar är valet inte lika uppenbart.

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

 

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

 

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Forskning

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.