Lise Hellström

Foto: Malin Poppy Darcy Mörner

Därför ska du skriva dagbok

Lättare att fokusera, mindre stressad och bättre på att samla tankarna.
Du behöver inte vara författare eller ens duktig på att skriva för att dra nytta av alla fördelar med att skriva dagbok.
Såhär kommer du igång.

Att skriva kan fungera läkande på flera sätt, oavsett om det handlar om att få insikt, bearbeta trauman, öva på mindfulness, stärka ditt minne eller sänka din stress.
Bokstavsillustratören Lise Hellström är aktuell med boken ”Lises planering: kreativ ordning för ett härligare liv” och började själv skriva dagbok för några år sedan och har upplevt många hälsofördelar med sin nya vana.
– Jag skriver 30 minuter och tre sidor varje dag, inte mer och inte mindre. Att komma igång kan vara jättetrögt och kännas som att vada genom lera. Men rätt som det är så kommer det insikter och jag får rätsida på sådant som jag inte ens visste att jag ville ha rätsida på - det är coolt att ge sig själv den tiden.

 

LÄS OCKSÅ: Så minskar du stressen – med bättre planering!

Låt tankarna vandra fritt
Lise Hellström påminner om att låta tankarna vandra fritt och släppa prestationskraven – att skriva dagbok handlar vare sig om att skriva snyggt eller ens nödvändigtvis om att läsa det man skrivit i efterhand.
– Alla hälsofördelarna har man egentligen fått bara av att skriva ner sina tankar. Om du absolut inte vill skriva för hand så är det bättre att skriva på datorn än inget alls, men det taktila är väldigt välgörande, att få forma orden för hand.

Men passar det verkligen alla att skriva dagbok? Absolut, tycker Lise Hellström.
– Det är en träningssak. Det är svårt till en början men ge inte upp. Är du inte van att skriva, börja med en enkel logg där du använder dig av fyra olika färger som står för olika känslor, och så fyller du i vilken färg dagen har haft. Det kan vara en bra början.

Lises tips för att komma igång med dagboksskrivandet

• Skriv kortfattat, ett par meningar per dag kan räcka. Det är en konst att sila bort oväsentligheter och vara koncis.

• Du kan skriva på kvällen som en sammanfattning över dagen.

LÄS OCKSÅ: 10 vägar till medveten närvaro

• Du kan skriva på morgonen som affirmation över hur du vill känna under dagen.

• Du kan skriva tre saker som du är tacksam för. Jag vet att det låter lökigt, men det har större påverkan på måendet och ditt fokus i livet än vad du kan tro.

• Är det jobbigt att beskriva hur du mår? Skriv en siffra mellan 1 och 10 och ett par ord som kan förklara siffran.

• Om du är inne i en stor process – gravid, förbereder en flytt, går igenom en skilsmässa eller ska skriva en stor uppsats/bok – logga då skeendet. Saker som kan upplevas som tjatiga att berätta för andra varenda dag kan du istället skriva ner i din planeringsbok. Och när det känns som om det inte blir bättre, som om du inte kommer framåt, då kan du bläddra tillbaka i dina anteckningar och få motsatsen bevisad för dig.

 

LÄS OCKSÅ: Att känna tacksamhet är bra för din mentala hälsa

• Du kan skriva råd till din inre 10-åring, saker som du önskar att du hade vetat. Det kan röra om på djupet men också vara otroligt läkande. Kanske blir det till en bok så småningom?

• Du behöver såklart inte vända in och ut på dig själv – en logg kan också bestå av betydligt mer neutrala händelser. Den kan registrera vädret, när du planterade vad i trädgården (toppen att ha till nästa år!) eller vilka maträtter som du lagat inklusive ett betyg på dem (bra att ha om inspirationen tryter någon gång).

• Not a man of many words? Du kan också låta orden ersättas av symboler eller färger om det känns lättare.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

“Jag har inte varit förkyld på flera år”

Hälsa

Nina ÅkesDotters immunförsvar svajade och hon kunde få dras med snuva och hosta under hela vintern. Men så hörde hon talas om förkylningsörten echinacea. Efter att hon stöttat immunförsvaret under nästan ett år med det växtbaserade läkemedlet går det numera flera år mellan förkylningarna.

Gör ditt egna karantän-spa

Hud

Med mer tid hemma finns också lite extra tid att ta hand om dig själv. Här tipsar Kureras skönhetsexpert Johanna Bjurström om hur du fixar ett avkopplande karantän-spa.

Gröna sköna påskrecept

Fest

Vad sägs om en sallad med brie och jordgubbar, en rödbetstzatziki och en påskbakelse med kardemumma och cannelinibönor. Kokboksförfattaren Birgitta Höglund bjuder på enkla tillbehör till påskbuffén.

D-vitamin kan minska risken för virusinfektion

Hälsa

En vanlig vitaminbrist hos svenskar är vitamin D. Maten vi äter ger väldigt lite D-vitamin jämfört med vad solen gör under sommarhalvåret. Forskning visar att brist på D-vitamin spelar en roll i flera olika sjukdomar. Idag vet vi att D-vitamin kan stärka immunförsvaret och minska risken för luftvägsinfektion. I USA ställer sig man frågan om kraftig D-vitaminbrist spelar en roll i svårighetsgraden av covid-19.

 

Läkaren Peter Martin: ”Ett starkt immunförsvar byggs under lång tid”

Hälsa

Coronapandemin förändrar vår värld en bit dag för dag. Vad vi kan göra för att skydda oss från att bli smittade är ett hett samtalsämne. Den senaste tiden har de som arbetar med alternativmedicin blivit attackerade på olika sätt. Peter Martin är legitimerad läkare med inriktning på funktionsmedicin. Han säger: – Det finns en hel del evidens för att olika näringsämnen kan minska risken att insjukna i virussjukdomar. Vi vet inte så mycket om SARS CoV-2, därför ska vi inte använda näringstillskott urskillningslöst, och ett starkt immunförsvar byggs under lång tid. Vi vet att vitaminer och mineraler bidrar till ett väl fungerande immunförsvar och att echinacea och vitlök kan skydda mot vissa virus.

Torkild Sköld: Så praktiserar du självledarskap i kristid

Krönikan

Vi befinner oss i kris. Utöver hälsohotet har många av oss fått förändrade arbetssituationer och förändring av vår normala vardag. Vi behöver samarbeta för att klara oss ur detta – men var och en av oss, särskilt vi som har hälsan kvar behöver också ta ansvar för oss själva. Det är viktigare nu är någonsin skriver föreläsaren Torkild Sköld i denna krönika.

Micke Syd hjälper blåljuspersonal samla in pengar och skyddsutrustning

Allmänt

Stiftelsen ”Blåljus I Samverkan” samlar in medel till hjälp för personal inom bland annat polis och räddningstjänst i olika former. Artisten och trummisen i bandet Gyllene Tider – Micke Syd Andersson är ambassadör för stiftelsen och går nu ut och vädjar till allmänheten att bidra till skyddsutrustning åt de som i sitt jobb dagligen utsätts för smittan.

 

Fysioterapeuten: “Se på kroppen som en god vän”

Mental hälsa

Stress är ett växande problem något inte minst fysioterapeuter märker av i sitt arbete. Eva Moberg har varit yrkesverksam i 30 år och har sett hur problemen med stress eskalerat. I sin bok "Återta balansen" skriver hon om vikten av en helhetssyn på kropp och hälsa och manar oss att se våra kroppar som våra bästa vänner. 

Pulvret som skapar en mur mot pollen

Hälsa

Mike Jones insåg att ingen på fabriken där han jobbade fick hösnuva på våren – och kopplade ihop det med det vita pulvret av cellulosa som yrde i lokalerna. Idag har cellulosapulvret hela 36 vetenskapliga studier bakom sig. Miljontals människor världen över får hjälp med sin pollenallergi genom att puffa upp pulvret i näsborrarna där det lägger sig som en barriär mot irriterande pollen.

Katter skänker tröst i oroliga tider

Mental hälsa

Många av oss tvingas stanna hemma, då umgås vi också mer med våra husdjur än vanligt. Katt är ett omtyckt sällskapsdjur och en färsk undersökning visar att de flesta värdesätter sina katter högt och många tycker att katten är den som ger mest tröst när de är ledsna.

 

Fredrik Paulún: ”Stroken fick mig att gå mot ett nytt håll”

Hälsa

För 15 år sedan drabbades Fredrik Paulun av en stroke. Det blev en dramatisk vändpunkt för hälsogurun, efter det har han optimerat näringsintaget och han tar det betydligt lugnare med träningen. I den senaste boken, Biohack, ät rätt för din kropp, beskriver Fredrik hur han äter för att hålla sig frisk och förebygga sjukdomar.

Efter coronakrisen: “Ställ om – inte tillbaka!”

Eko/miljö

Vi står inför en ekologisk kollaps om vi inte drastiskt minskar vår förbrukning av jordens resurser. Pella Thiel är ekolog, 2019 utsågs hon tillsammans med Greta Thunberg och sångaren Magnus Carlson till Årets miljöhjälte och fick motta pris ur kungens hand. I detta debattinlägg uppmanar hon oss att ta tillvara på Coronakrisens möjlighet att ställa om till ett hållbart samhälle.

 

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.