Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Lise Hellström

Foto: Malin Poppy Darcy Mörner

Därför ska du skriva dagbok

Lättare att fokusera, mindre stressad och bättre på att samla tankarna.
Du behöver inte vara författare eller ens duktig på att skriva för att dra nytta av alla fördelar med att skriva dagbok.
Såhär kommer du igång.

Att skriva kan fungera läkande på flera sätt, oavsett om det handlar om att få insikt, bearbeta trauman, öva på mindfulness, stärka ditt minne eller sänka din stress.
Bokstavsillustratören Lise Hellström är aktuell med boken ”Lises planering: kreativ ordning för ett härligare liv” och började själv skriva dagbok för några år sedan och har upplevt många hälsofördelar med sin nya vana.
– Jag skriver 30 minuter och tre sidor varje dag, inte mer och inte mindre. Att komma igång kan vara jättetrögt och kännas som att vada genom lera. Men rätt som det är så kommer det insikter och jag får rätsida på sådant som jag inte ens visste att jag ville ha rätsida på - det är coolt att ge sig själv den tiden.

 

LÄS OCKSÅ: Så minskar du stressen – med bättre planering!

Låt tankarna vandra fritt
Lise Hellström påminner om att låta tankarna vandra fritt och släppa prestationskraven – att skriva dagbok handlar vare sig om att skriva snyggt eller ens nödvändigtvis om att läsa det man skrivit i efterhand.
– Alla hälsofördelarna har man egentligen fått bara av att skriva ner sina tankar. Om du absolut inte vill skriva för hand så är det bättre att skriva på datorn än inget alls, men det taktila är väldigt välgörande, att få forma orden för hand.

Men passar det verkligen alla att skriva dagbok? Absolut, tycker Lise Hellström.
– Det är en träningssak. Det är svårt till en början men ge inte upp. Är du inte van att skriva, börja med en enkel logg där du använder dig av fyra olika färger som står för olika känslor, och så fyller du i vilken färg dagen har haft. Det kan vara en bra början.

Lises tips för att komma igång med dagboksskrivandet

• Skriv kortfattat, ett par meningar per dag kan räcka. Det är en konst att sila bort oväsentligheter och vara koncis.

• Du kan skriva på kvällen som en sammanfattning över dagen.

LÄS OCKSÅ: 10 vägar till medveten närvaro

• Du kan skriva på morgonen som affirmation över hur du vill känna under dagen.

• Du kan skriva tre saker som du är tacksam för. Jag vet att det låter lökigt, men det har större påverkan på måendet och ditt fokus i livet än vad du kan tro.

• Är det jobbigt att beskriva hur du mår? Skriv en siffra mellan 1 och 10 och ett par ord som kan förklara siffran.

• Om du är inne i en stor process – gravid, förbereder en flytt, går igenom en skilsmässa eller ska skriva en stor uppsats/bok – logga då skeendet. Saker som kan upplevas som tjatiga att berätta för andra varenda dag kan du istället skriva ner i din planeringsbok. Och när det känns som om det inte blir bättre, som om du inte kommer framåt, då kan du bläddra tillbaka i dina anteckningar och få motsatsen bevisad för dig.

 

LÄS OCKSÅ: Att känna tacksamhet är bra för din mentala hälsa

• Du kan skriva råd till din inre 10-åring, saker som du önskar att du hade vetat. Det kan röra om på djupet men också vara otroligt läkande. Kanske blir det till en bok så småningom?

• Du behöver såklart inte vända in och ut på dig själv – en logg kan också bestå av betydligt mer neutrala händelser. Den kan registrera vädret, när du planterade vad i trädgården (toppen att ha till nästa år!) eller vilka maträtter som du lagat inklusive ett betyg på dem (bra att ha om inspirationen tryter någon gång).

• Not a man of many words? Du kan också låta orden ersättas av symboler eller färger om det känns lättare.

Av Tina Harr


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Övrigt

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

 

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

 

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.

lugn kvinna framför dator

Så kan du snabbt sänka stressen

Hälsa

Är du rädd för att gå till tandläkaren, ska hålla tal eller kanske bara behöver stressa ner? Oavsett orsak så finns snabb och naturlig hjälp. Ett koncentrat av l-teanin, som finns i grönt te, minskar stress och ångest inom en timma.

 

vinflaska och glas

Ny forskning visar samband mellan alkohol och hjärnblödning

Forskning

Varje år dör cirka 2,8 miljoner människor till följd av alkohol och alkohol är den sjunde ledande riskfaktorn för sjukdom och död världen över. I Sverige dör årligen närmare 2 000 av alkohol. En avhandling vid Umeå universitet visar att den som dricker fyra glas alkohol eller mer per dygn löper fem gånger så hög risk att drabbas av hjärnblödning.

man och kvinna tänker paddla kajak

Naturens apotek: Näring för årsrika

Äldre

Med stigande ålder minskar kroppens egen produktion av en rad ämnen. Det är därför viktigt att äta näringsrik kost, få tillräckligt med sömn och motionera. Ibland räcker inte kosten till. Då kan man se till att få i sig extra av hälsosamma ämnen. Här kommer några som vi kan behöva mer av ju äldre vi blir.

man med kaffekopp

Så sänkte Stig sitt PSA-värde

Naturlig hälsa

Stig Rådman opererades för cancer i urinblåsan och tog i samband med det ett PSA-prov, som tydde på sjukdom. Av en händelse fick han höra talas om att polyfenoler kan stödja prostatahälsan. Bara ett år efter han tagit de första tabletterna var hans PSA-värden normala

Leende kvinna blundar och håller i citrusfrukt i ena handen

5 skäl att boosta hyn med C-vitamin

Hud

C-vitamin är inte bara bra för att stärka immunförsvaret – det är även en riktigt verksam, välgörande och hajpad hudvårdsingrediens. Här är fem skäl till att C-vitamin är så bra för hyn – från glow till solskydd.

 

Fyra människor i soluppgång i motljus bakifrån

5 sätt att känna mer hopp

Mental hälsa

Att kunna känna hopp för framtiden och optimism är bra för hälsa, välmående – och i förlängningen även ett friskare och längre liv. Men under en pandemi  kan det vara svårt. Här är några knep för att känna mer hopp och glädje!