Därför ska du unna dig en tupplur

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Små barn brukar få en kort stunds sömn på eftermiddagen för att orka med resten av dagen. Och vi vuxna har något att lära av de små. Studier visar att en tupplur på eftermiddagen är bra även för oss, det kan boosta minnet, göra oss mer effektiva, höja humöret och göra oss mer alerta och mindre stressade.

Om du är trött men bara måste jobba eller plugga för att få jobbet gjort och möta en deadline så ligger tanken på kaffe nära till hands. Faktum är att en kort tupplur kan funka bättre för att återfå energi. Jämfört med koffein ger en kort stunds sömn bättre effekt på minne och inlärningsförmåga.

 

LÄS OCKSÅ: Vad du äter påverkar din sömn

Tupplurens hälsoeffekter
Skärper minnet. Studier har visat att sömn har stor betydelse för minnesfunkttionen. En kort stunds sömn kan göra det lättare att minnas sådant som du lärt dig tidigare under dagen. Faktiskt lika mycket som en hel natts sömn. En tupplur hjälper dig att minnas allt från rörelser till känslor och ord.

• Klarar tanken. Sömn kan också hjälpa hjärnan att reda ut begreppen och se sammanhang. I en stuidie kunde man se hur de som sovit en stund på dagen hade lättare att se sammanhang i information de tagit emot tidigare under dagen. Studier har också visat att vi gör ett bättre jobb om vi slumrat en stund på dagen, snarare än bara fortsatt att jobba – med sämre och sämre resultat allt eftersom dagen lider.

• Höjer humöret. Om du känner dig lite deppig och nere kan en kort stund sömn lyfta humöret. Till och med att bara ligga ner en stund kan enligt experterna ge den avkopplong som behövs för att boosta humöret, oavsett om du somnar eller inte.

• Stressar ner. Om du är under stor press och känner dig stressed så kan en kort stund sömn både avhjälpa stressen och faktiskt boosta ditt immunförsvar. Experter tror att en 30 minuters lur är optimalt för stressade.

 

• Sänker blodtrycket. En tupplur kan hjälpa ditt hjärta. En studie visade att människor som led av mental stress och unnade sig en stunds sömn mitt på dagen, i det här fallet 45 minuter till en timme, sänkte sitt blodtryck.

LÄS OCKSÅ: Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor

• Väck din kreativitet! Har du någonsin vaknat med en fantastisk idé i huvudet? REM-sömn, som normal infallet ungefär 70 till 90 minuter efter att vi somnat, aktiverar delar av hjärnan som är kopplade till fantasi och drömmar.  En tupplur som är lång nog för att REM-söm ska infinna sig kan hjälpa dig att kombinera idéer och komma upp med nya svar på kluriga problem.

• Förbättrar nattsömnen. Det låter ologiskt, men att unna sig att sova en stund på dagen kan faktiskt hjälpa äldre att sova bättre på natten.  Studier har visat att 30 minuters sömn mellan klockan 13 och klockan 15 i kombination med relativt stillsam motion som promenad eller stretching på kvällen kan bidra till bättre nattsömn hos äldre. Även den mentala och den fysiska hälsan kan påverkas i positiv riktning.

• Underlättar barns inlärning. Många barn slutar ha en sovstund på dagen långt tidigare än de kanske borde. Faktum är att en sovstund är viktig för både inlärning och utveckling hos små barn. Barn som regelbundet har sovstunder på dagen har visat sig vara bättre på att minnas vad de lärt sig. Det är en viktig komponent i hjärnans förmåga att lagra minnen.
Eftersom korttidsminnet är begränsat hos små barn behöver de ta tupplurar oftare. Det finns viss forskning som visar att tupplurar gör bäst nytta för inlärningen om barn tar dem regelbundet – även om enstaka tupplurar också gör nytta.

 

LÄS OCKSÅ: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Få ut det mesta av tuppluren
• Håll den kort! En 20 minuters tupplur kan bota den där känslan av hopplösa tunga ögonlock efter lunch. Till och med så lite som tio minuter kan ha en positiv effekt, men luras inte att tro att längre är bättre. Håll tuppluren till under 30 minuter – annars riskerar du att vakna tröttare än du var innan du somnade till. Den där trögheten att komma igång igen efter en kort stunds sömn blir bara värre och kräver längre tid för att vakna till igen ju längre du sover.

• Tajma rätt! För att få ut det bästa av dig tupllur gäller det att välja rätt tidpunkt för den. De flesta tycker att en lur på eftermiddagen faller sig mest naturligt och ger bäst effekt. Vissa säger att de sover bäst mellan 14 och 15 på eftermiddagen, när många naturligt har en dipp  i energinivåerna.  Den tid som passer dig bäst beror på hur utvilad du är till att börja med.  Är du utvilad så är en något senare tupplur bättre, men om du dras med ett underskott på sömnkontot kommer du att vilja sluta ögonen tidigare.

• Planera! Om du vet med dig att du inte kommer att få tillräckligt med sömn de närmaste nätterna, på grund av resor exempelvis, så är det bättre att förbereda sig med en tupplur, som en insättning på sömnkontot, än att köra på och försöka hålla sig alert med extra stora koppar kaffe. I det här fallet är det bra med långa tupplurar. Gör helt enkelt en rejäl insättning på sömnkontot. Och om du måste ta till koffein för att hålla dig pigg, så är fler små koppar bättre än en stor.

Av Maria Torshall

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ashwagandha – hjälp till återhämtning och fokus

Hälsa

Utan stressrespons skulle vi inte klara av att ta oss igenom dagen. Stressresponsen hjälper oss att hantera utmaningar och förändringar – både fysiska och psykiska. Men det är lätt att stresspåslaget fortsätter när vi kommer hem från jobbet. Örten ashwagandha kan dämpa stressen, det visar flera studier.  

Hjälp vid IBS och problemmage

Hälsa

Nästan var femte svensk lider av IBS – Irritable Bowel Syndrome. Det är en funktionell störning i tarmen som ger upphov till olika problem. Magsmärtor, förstoppning, svullnad och diarré är vanliga symtom. Att anpassa kosten efter magen är a och o. Och för att hjälpa till ännu mer kan probiotika ge en ännu bättre fungerade mage- och tarm.

 

Gör din egen kombucha

Drycker och smoothies

I Asien har kombucha sannolikt druckits i mer än tusen år, men i Sverige fick kombucha sitt stora genomslag för drygt tio år sedan.  Kombucha framställs genom fermentering av te, socker och en bakteriekultur. Det är enkelt och kul att göra själv. Skaffa en scoby och gör din egen kombucha.

Kvinna och över 50? Så bör du träna och äta för att långsiktigt må bra

Fakta

Det händer något när kvinnor passerar 50. Det handlar inte bara om att kroppen förändras av klimakteriet, kvinnor tappar även i muskelmassa, och mellan 50 och 65 är det extra viktigt hur livsstilen ser ut. En avhandling gjord av forskaren Peter Edholm visar att det är viktigt att träna styrketräning i kombination med en hälsosam kost rik på omega-3 fettsyror för att bibehålla god hälsa längre fram i livet.

kvinna med sömnproblem

Håll dig frisk med mer sömn

Hälsa

Vrider och vänder du dig i sängen? Svårt att komma till ro? Du är inte ensam, var tredje svensk har sömnproblem visar en ny undersökning. Men du har mycket att vinna på att ta tag i sömnproblemen – vi visar hur.

 

D-vitaminbrist kan ge svårare symtom för de som drabbas av covid-19

Hälsa

En metaanalys av placebokontrollerade studier visar att vitamin D skyddar mot luftvägsinfektioner. Därför bör man sträva efter att höja D-vitaminstatusen hos de som befinner sig i en riskgrupp för att få covid-19. Framför allt om de inte får i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten eller genom solljuset. Det skriver läkarna Mats B Humle, Henrik Pelling och Susanne Bejerot i ett debattinlägg i Läkartidningen.

”Hudvård börjar på tallriken”

Hud

Hudvård börjar på tallriken. Det menar Maria Ahlgren, skönhetsjournalist och författare till Beautyfood-böckerna, som påstår att många av de funktioner som eftersöks i hudvård finns i helt vanlig mat.

Därför får vissa mer hål i tänderna

Hälsa

En ny avhandling vid Umeå universitet presenterade anledningen till att vissa av oss får mer hål i tänderna. En viss genvariant gör att du inte lika lätt känner smaken av socker – och vill äta mer – i kombination med en rad av olika bakterier som ger karies.

 

Håll tätt med app i telefonen

Forskning

Appen Tät är utvecklad vid Umeå universitet och hjälper kvinnor med urinläckage att hålla tätt. Under tio månader laddade 10 456 gravida och nyförlösta kvinnor ner appen och svarade på en kort enkät. 123 kvinnor ingick i en studie. Efter tre månader minskade besvären med inkontinens och urinläckage och kvinnorna fick en betydligt bättre livskvalitet.

E-handelsprodukter innehåller förbjudna ämnen

Eko/miljö

Nätshoppingen har ökat när social distansering blivit norm. Men tänker du på varifrån produkterna du köper på nätet kommer och vad de innehåller? Enligt Kemikalieinspektionen innehåller nästan åtta av tio produkter från företag utanför EU farliga och förbjudna ämnen, som bly och bor.

Kan gurkmeja ha effekt på virus?

Hälsa

Det finns över 7 000 vetenskapliga studier på den aktiva substansen curcumin som finns i gurkmeja. De hälsobringande effekterna kopplas till de inflammationshämmande egenskaperna. Det nya coronaviruset orsaker en betydande ökning av det inflammatoriska svaret i kroppen och därför väcks tankar om att curcumin kan vara ett komplement i behandlingen för att tillfriskna.

 

Så kan du skapa nya träningsrutiner

Hälsa

Veckor av hemmaarbete har blivit till månader. När din vardag är i förändring är det lätt att den fysiska aktiviteten kommer i andra hand. Se till att komma ut i friska luften och ansträng dig så mycket att du svettas. Det är inte bara positivt för hjärta, leder och muskler. Din mentala hälsa mår bra av aktivitet, speciellt nu när livet är så annorlunda på grund av coronarestriktioner.

 

Anna Ottossons immunstärkande drycker

Recept

Hon är en av Sveriges ledande dietister som bland annat driver programmet "Foodpower Cancerrehab". Här bjuder Anna Ottosson på två fräscha drycker som är fulla av näringsämnen, vitaminer och bioaktiva skyddande ämnen för din hälsa.