Därför ska du unna dig en tupplur

Svårt att hålla ögonen öppna efter lunch? Unna dig en tupplur! Det finns en hel rad goda hälsoskäl att knoppa in på soffan en stund. Och några råd för att få ut det mesta av din lilla extra slummer. 

Små barn brukar få en kort stunds sömn på eftermiddagen för att orka med resten av dagen. Och vi vuxna har något att lära av de små. Studier visar att en tupplur på eftermiddagen är bra även för oss, det kan boosta minnet, göra oss mer effektiva, höja humöret och göra oss mer alerta och mindre stressade.

Om du är trött men bara måste jobba eller plugga för att få jobbet gjort och möta en deadline så ligger tanken på kaffe nära till hands. Faktum är att en kort tupplur kan funka bättre för att återfå energi. Jämfört med koffein ger en kort stunds sömn bättre effekt på minne och inlärningsförmåga.

 

LÄS OCKSÅ: Vad du äter påverkar din sömn

Tupplurens hälsoeffekter
Skärper minnet. Studier har visat att sömn har stor betydelse för minnesfunkttionen. En kort stunds sömn kan göra det lättare att minnas sådant som du lärt dig tidigare under dagen. Faktiskt lika mycket som en hel natts sömn. En tupplur hjälper dig att minnas allt från rörelser till känslor och ord.

• Klarar tanken. Sömn kan också hjälpa hjärnan att reda ut begreppen och se sammanhang. I en stuidie kunde man se hur de som sovit en stund på dagen hade lättare att se sammanhang i information de tagit emot tidigare under dagen. Studier har också visat att vi gör ett bättre jobb om vi slumrat en stund på dagen, snarare än bara fortsatt att jobba – med sämre och sämre resultat allt eftersom dagen lider.

• Höjer humöret. Om du känner dig lite deppig och nere kan en kort stund sömn lyfta humöret. Till och med att bara ligga ner en stund kan enligt experterna ge den avkopplong som behövs för att boosta humöret, oavsett om du somnar eller inte.

• Stressar ner. Om du är under stor press och känner dig stressed så kan en kort stund sömn både avhjälpa stressen och faktiskt boosta ditt immunförsvar. Experter tror att en 30 minuters lur är optimalt för stressade.

 

• Sänker blodtrycket. En tupplur kan hjälpa ditt hjärta. En studie visade att människor som led av mental stress och unnade sig en stunds sömn mitt på dagen, i det här fallet 45 minuter till en timme, sänkte sitt blodtryck.

LÄS OCKSÅ: Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor

• Väck din kreativitet! Har du någonsin vaknat med en fantastisk idé i huvudet? REM-sömn, som normal infallet ungefär 70 till 90 minuter efter att vi somnat, aktiverar delar av hjärnan som är kopplade till fantasi och drömmar.  En tupplur som är lång nog för att REM-söm ska infinna sig kan hjälpa dig att kombinera idéer och komma upp med nya svar på kluriga problem.

• Förbättrar nattsömnen. Det låter ologiskt, men att unna sig att sova en stund på dagen kan faktiskt hjälpa äldre att sova bättre på natten.  Studier har visat att 30 minuters sömn mellan klockan 13 och klockan 15 i kombination med relativt stillsam motion som promenad eller stretching på kvällen kan bidra till bättre nattsömn hos äldre. Även den mentala och den fysiska hälsan kan påverkas i positiv riktning.

• Underlättar barns inlärning. Många barn slutar ha en sovstund på dagen långt tidigare än de kanske borde. Faktum är att en sovstund är viktig för både inlärning och utveckling hos små barn. Barn som regelbundet har sovstunder på dagen har visat sig vara bättre på att minnas vad de lärt sig. Det är en viktig komponent i hjärnans förmåga att lagra minnen.
Eftersom korttidsminnet är begränsat hos små barn behöver de ta tupplurar oftare. Det finns viss forskning som visar att tupplurar gör bäst nytta för inlärningen om barn tar dem regelbundet – även om enstaka tupplurar också gör nytta.

 

LÄS OCKSÅ: Balansera ditt hormonsystem med god sömn

Få ut det mesta av tuppluren
• Håll den kort! En 20 minuters tupplur kan bota den där känslan av hopplösa tunga ögonlock efter lunch. Till och med så lite som tio minuter kan ha en positiv effekt, men luras inte att tro att längre är bättre. Håll tuppluren till under 30 minuter – annars riskerar du att vakna tröttare än du var innan du somnade till. Den där trögheten att komma igång igen efter en kort stunds sömn blir bara värre och kräver längre tid för att vakna till igen ju längre du sover.

• Tajma rätt! För att få ut det bästa av dig tupllur gäller det att välja rätt tidpunkt för den. De flesta tycker att en lur på eftermiddagen faller sig mest naturligt och ger bäst effekt. Vissa säger att de sover bäst mellan 14 och 15 på eftermiddagen, när många naturligt har en dipp  i energinivåerna.  Den tid som passer dig bäst beror på hur utvilad du är till att börja med.  Är du utvilad så är en något senare tupplur bättre, men om du dras med ett underskott på sömnkontot kommer du att vilja sluta ögonen tidigare.

• Planera! Om du vet med dig att du inte kommer att få tillräckligt med sömn de närmaste nätterna, på grund av resor exempelvis, så är det bättre att förbereda sig med en tupplur, som en insättning på sömnkontot, än att köra på och försöka hålla sig alert med extra stora koppar kaffe. I det här fallet är det bra med långa tupplurar. Gör helt enkelt en rejäl insättning på sömnkontot. Och om du måste ta till koffein för att hålla dig pigg, så är fler små koppar bättre än en stor.

Av Maria Torshall

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.