Charlie och Jenny wallraffar PMS-lösningar i PMS-podden

De wallraffar världens alla PMS-behandlingar i jakten på en lösning

Fakta

Namn: Jenny Öhrn Segolsson och Charlie Michaelsen
Ålder: 39 år respektive 38 år
Sysselsättning: Driver PMS-podden ihop. Jenny bloggade tidigare på Lillagumman.se, Sveriges första tekniksajt för tjejer, av tjejer och jobbar också som copywriter - och Charlie är ståuppare, redaktör och efterbearbetningsproducent.
Bor: Södermalm respektive Gärdet.
Familj: Jenny har man och två barn och Charlie är nyseparerad med tre barn.
Bästa hälsotips: Våga ta dig själv (och din hälsa) på allvar!
Aktuella med: Ta över världen med PMS-podden, en ägglossning i taget!

Synliga på sociala medier:
FB: facebook.com/pmspodden
Instagram: instagram.com/pmspodden
Lyssna på podden: pmspodden.libsyn.com

Tre saker få personer vet om Jenny enligt Charlie
1. Jenny är snudd på ett tekniskt snille.
2. Kan googla fram det omöjliga. Hittar på nätet som i sina egna fickor.
3. Träffade sin man på Grabbarna Grus på Kos.

Tre saker få vet om Charlie enligt Jenny
1. Hon är en mix av Inspector Gadget och Mary Poppins.
2. Hon är helt tondöv trots flera år i kör.
3. Köpte tre par skinnbyxor för att imponera på sin första man.

Är din partner plötsligt ett as, din chef ett svin och din bästis en dåre?
Eller kan det vara så att du, eller de, har PMS?

Ja, misstänker du det ska du ratta in PMS-podden med Charlie Michaelsen och Jenny Öhrn Segolsson, som själva under PMS har gjort allt från att skälla ut pappor i hoppborgar till att ”råka” gå in i folk som ”gått för långsamt” på trottoaren, storgråta på jobbtoaletter, skriva sms som nästan skulle kunna ge fängelse och varit allvarlig oroade över att de förlorat förståndet.
– Vi rider maran PMS varenda månad, men vi tänker inte ge oss. På något sätt måste det ju gå att må bättre, säger de till Kurera.

De är goda vänner sedan lång tid tillbaka och som sådana diskuterar de ofta livets händelser med varandra, bra som dåliga. De är engagerade till sin natur, tycker mycket och vill gärna göra sitt för att bidra till att världen blir en bättre plats. ”En ägglossning i taget”,  som de själva uttrycker det.
De har länge menat att det finns ett område där behovet av mer pedagogisk information – och en öppnare diskussion – är skrikande stort. Vilket område då? Jo, PMS slash hormonella rubbningar!
Driftiga som de båda är har de inte nöjt sig med att identifiera behovet utan förstås även gjort något åt saken.
Resultatet? Jo, det blev en podd!

 Läs också: ”Hormonrubbningar blir vanligare på grund av onaturlig mat”

 

Undrade om det bara var de som blev bindgalna känslomonster – eller fanns fler?
Hur exakt blev då podden till? Är det med poddar som knoddar? Två personer som möts, fattar tycke, utvecklar starkare känslor som de sedan känner att de vill manifestera i ett konkret resultat (typ en kärlekspodd)? Ja, på ett ungefär. Plus den plötsliga insikten om att de ofta – ungefär en gång månaden så där – pratade om hur kasst de mådde.
– Vi kom på oss själva med att göra just så och började att undra om det bara var vi som blev helt bindgalna, ledsna, upprörda och gråtiga? När vi frågade runt bland våra vänner visade det sig att de allra flesta kände igen sig, men ingen pratade om det. Det blev startskottet! Vi fick en idé. Här ska det snackas PMS! berättar Jenny.

Så ni har båda två PMS själva? 
– Gud ja, OM vi har! Vi är riktiga PMS-freaks båda två och har nu loggat våra cykler i snart två år, säger Jenny.
Deras egna symtom blev värre efter de fött några barn, berättar de.
– Men vi kände inte igen oss i begreppet ”PMS några dagar innan mens”, eftersom vår PMS startar redan vid ägglossning.

 Läs också: Ny studie: D-vitamin kan minska dina känslostormar

”Ägglossnings-PMS:en är mycket argare än den PMS som smyger sig på veckan innan mens”
Ägglossnings-PMS:en är riktig motherfucker, förtydligar Charlie.
– Den är mycket bråkigare och argare än den PMS som smyger på veckan innan mens, som är mer gråtig och orolig. Under vår PMS har vi gjort allt från att ha skällt ut pappor i hoppborgar på lekland till att vråla åt taxichaufförer i Thailand.
Jenny hoppar in:
– Lägg till storgråtit på jobbtoaletter, skrivit sms som med all säkerhet skulle kunna leda till fängelse, ”råkat” gå in i folk som ”gått för långsamt” på trottoaren, skrikit för högt åt våra barn, haft nattlig ångest, varit så oroliga att vi trott att vi ska förlora vårt förstånd… Ja, du hör ju. Vi rider maran PMS varenda månad, men vi tänker inte ge oss. På något sätt måste det ju gå att må bättre.

► Läs också: Omega-3 tycks minska psykisk instabilitet

Många drabbade
De har inga exakta siffror på hur många kvinnor i Sverige eller världen som faktiskt lider av PMS men är rörande överens om att det i alla fall rör sig om väldigt en rejäl drös.
– Med tanke på den enorma respons vi får från våra lyssnare är det många, många kvinnor som lider av PMS, säger Jenny.

PMS-forskningen behöver mer pengar!
Varför ämnet är så tabu, trots att antalet drabbade är så många, vet de inte men de har sina teorier.
– Det finns redan en slags grundproblematik när det gäller kvinnlig hälsa, det forskas inte om kvinnor på samma sätt plus saker som har med mens och sådant att göra är lite hysh-hysh. Lägg sedan till bilden av vad en kvinna ska klara av i dagens samhälle och bilden av perfektion, som många försöker leva upp till, börjar Charlie berätta.
Den forskning på ämnet som finns idag har till stor del bedrivits av en och samma person, fortsätter de. Marie Bixo på Karolinska Institutet.
– Den har varit framgångsrik, men nu är pengarna slut. Hennes team har identifierat gulkroppshormonet som utsöndras vid ägglossning samt allopregnanolon som viktiga faktorer i hur kvinnors GABA-system slås ut.
Båda är överens om att mer forskning på området är nödvändig.
– Tabu-stämpeln kring PMS och tron om att PMS går att kontrollera, att det bara är att ”skärpa sig”, skulle hamna i ett helt nytt ljus om den här forskningen fick mer anslag och genomslag, säger Jenny.

► Läs också: Johanna Toftby om sin PMDS: ”Migränen och humöret är värst”

”Ju mer vi vädrar ut i PMS-rummet, desto fler dörrar kan vi öppna”
De startade PMS-podden för att de vill bidra med en mänsklig bild av PMS.
– Vi vill att människor ska förstå att de inte är ensamma! Att det finns fler. Vi andra skäller också på partners, barn och hetsäter Polly-bilar när barnen somnat, erkänner Charlie.
– Ju mer vi vädrar ut i PMS-rummet, desto fler dörrar kan vi öppna! Sedan vill vi att våra lyssnare ska få garva lite också, och gråta om det behövs.

Wallraffar varenda metod de kommer över
De säger att de är två helt vanliga kvinnor med PMS (eller PMDS) som delar med sig av sina erfarenheter i en podd. Kanske lite väl frikostigt ibland, erkänner de.
– Vi wallraffar varenda metod vi kommer över, allt från SSRI-preparat till akupunktur och alger. Vi kollar in hormonspiraler, vitamintillskott, zonterapi, kinesisk medicin, progesteronkräm, kostförändringar och meditation, berättar Jenny.
De tänker inte ge sig förrän de hittat något som funkar, poängterar de.
– Och våra lyssnare får hänga med på hela vår resa – en resa som förhoppningsvis även blir deras egen, säger Charlie.

Läs också: PMS? Du kan ha magnesiumbrist!

Tips till anhöriga
Så vad har de då för tips till alla dem som lever med en PMS-drabbad? frågar Kurera.
– Ett bra och nog nästan nödvändigt tips är: Börja logga din parters menscykel så är du redo och beredd när det smäller. Det finns till exempel appar för sådant. Till exempel ”Menskoll”, säger Charlie.
Jenny fyller i:
– Ni kan lära er att leva och planera runt PMS. Typ: Måla inte om hela huset på dag 13 när din tjej har ägglossning. Till exempel, skrattar hon.
Ett litet tillägg, värt att ändå nämna, rör ämnet samliv slash gullande. Kort sagt summeras tillägget: ge upp förhoppningar om allt typ av petting.
– Det kan vara bra att känna till att bara tanken på sex under PMS för många känns ungefär lika aktuell som att bestiga Kilimanjaro ensam utan guide samtidigt som man är höggravid med värkar.

► Läs också blogginlägget: 9 goda råd för män som lever nära PMS

Logga din cykel för hjälp att knäcka just din PMS-kod
Det där med att logga cykeln är ett tips de vill alla som misstänker att de kan lida av någon form av hormonella obalanser, det vill säga troligen de flesta kvinnor.
– Första steget är att börja logga din menscykel. Fyll i lite om hur du mår och när. Små, små ord blir strax till värdefull data som hjälper dig knäcka just din kod, säger Jenny. Hon fortsätter:
– När du vet och ser ett sammanhang är det dags att se på hur du kan må bättre. Och du vet när du ska dra ner förväntningarna!
Sedan finns det inte ett svar, inflikar Charlie.
– En del mår bättre av kostförändringar, någon annan av att äta antidepressiva och en tredje hyllar vitaminer och alternativmedicin.

► Läs också: TV-stjärnan om sin PMS: ”Bättre av vilja, saffran och vitaminer!”

Motion, meditation och sömn till stor hjälp 
Vad som är helt klart är att motion, meditation och mycket sömn hjälper mycket, poängterar de.
– Det är tre viktiga grundstenar räcker långt, om än inte hela vägen, säger Jenny.
Hon fortsätter:
– Testa även att dra ner på kaffe, socker och alkohol. Ja, vi veeet, allt som är roligt i livet! Men gör det ändå och se hur din PMS beter sig då. Och en annan viktig sak: börja prata om det!
Just det sistnämnda, att aktivt arbeta mot att få bort tabustämpeln och välkomna PMS:en ut i finrummet är viktigt, menar de båda två. Inte bara för att det ska bli mer accepterat i samhället utan även för att det ska bli mer accepterat av dig själv.
– Först när man vågar sätta ord på hur man mår inför sin familj, partner och vänner får man i regel en bättre förståelse för sig själv. Mår du riktigt dåligt och känner dig orolig för din hälsa ska du alltid kontakta vården.

 Läs också: Optimal mental hälsa med aminosyror

SSRI funkar inte för Jenny och Charlie
I sin podd wallraffar tjejerna för tillfället tre olika sätt att hitta lindring för sina hormonella besvär.
– Vi testar båda två just nu progesteronkräm, zonterapi och tillskottet 5-HTP, det sistnämnda för att få ökat serotonin. För full utvärdering får ni lyssna på podden, säger Charlie.
Viktigt att tillägga är att vad som funkar för en kvinna kanske inte funkar för en annan, poängterar hon.
– Vi har testat SSRI och det funkade inte alls för oss – medan det för andra kvinnor är räddningen!

Handlar podden bara om PMS eller även om andra ämnen?
– PMS är ju helt klart basen, men podden handlar ju mycket om oss också, om Jenny och Charlie. Våra liv blir ett slags utrymme där vi testar olika typer av behandlingar och medicin, för att sedan berätta om det. Men klart att det handlar om annat också! Det är mycket föräldraskap, jobb och relationer till exempel, säger Charlie. Och tillägger.
– Och om hur fan man gör när man vill börja dejta igen efter en skilsmässa?

► Läs också: Så här lyckas du på första dejten – med 7 enkla knep

Vad får ni för reaktioner och respons från lyssnarna?
– Oj, det är nästan svårt att beskriva. Vi får otroligt många mejl, mess och instagramreaktioner. Det är allt från hurrarop med tack för tips och råd till mer jobbiga mejl om hur vidrigt de mår. Men de är glada att vi bjussar på oss och delar med oss av knasiga historier om hur vi beter oss ”på PMS”l. Många berättar att när de mår som värst ploppar de in ett par hörlurar och lyssnar på vår podd! Reaktioner från omgivningen är positiv, och nyfiken! Många manliga kollegor och vänner har närmat sig oss med frågor. Oftast vill de veta hur de kan hjälpa sina flickvänner/partners.

Vad är nästa steg?
– Vi ser fram emot att göra fler föredrag. Förra veckan talade vi inför 60 ST-läkare på en läkarkonferens. Vi målade upp en alternativ bild av symtom under PMS/PMDS för dem, som förhoppningsvis hjälper dem att identifiera och utforska PMS och PMDS som möjlig diagnos hos sina patienter på vårdcentraler runt om i landet, säger Jenny och Charlie fortsätter:
– Det är så viktigt att vi pratar om detta på ett mänskligt och verkligt sätt. Hur mår kvinnor, hur yttrar problemen sig och hur kan vi hjälpa dem?

Av Isabelle G Hedander

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

Fakta

Namn: Jenny Öhrn Segolsson och Charlie Michaelsen
Ålder: 39 år respektive 38 år
Sysselsättning: Driver PMS-podden ihop. Jenny bloggade tidigare på Lillagumman.se, Sveriges första tekniksajt för tjejer, av tjejer och jobbar också som copywriter - och Charlie är ståuppare, redaktör och efterbearbetningsproducent.
Bor: Södermalm respektive Gärdet.
Familj: Jenny har man och två barn och Charlie är nyseparerad med tre barn.
Bästa hälsotips: Våga ta dig själv (och din hälsa) på allvar!
Aktuella med: Ta över världen med PMS-podden, en ägglossning i taget!

Synliga på sociala medier:
FB: facebook.com/pmspodden
Instagram: instagram.com/pmspodden
Lyssna på podden: pmspodden.libsyn.com

Tre saker få personer vet om Jenny enligt Charlie
1. Jenny är snudd på ett tekniskt snille.
2. Kan googla fram det omöjliga. Hittar på nätet som i sina egna fickor.
3. Träffade sin man på Grabbarna Grus på Kos.

Tre saker få vet om Charlie enligt Jenny
1. Hon är en mix av Inspector Gadget och Mary Poppins.
2. Hon är helt tondöv trots flera år i kör.
3. Köpte tre par skinnbyxor för att imponera på sin första man.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Karl Dyall i danspose

Karl Dyall om vägen tillbaka från sin svåra tid – och om sin nya kärlek…

Hälsoprofilerna berättar

Karl Dyall är ex-dansaren som skadade sig mitt under en föreställning och sedan botade sin smärta med crossfit. Han blev så biten att han till och med skrev en bok om den högintensiva träningsformen och startade ett crossfit-gym. För Kurera berättar han om vägen tillbaka, hur han håller sig ung och om tilliten till så kallad supernäring. – Jag har privilegiet att ha en fru som är näringsterapeut så jag är väl medveten om vilken roll kost, tillskott och så kallad superfoods kan spela, säger han till Kurera.

Mango i skål

Ericas mangobowl med kokos

Desserter/sötsaker

I sin nya bok "Superfood boost" visar Erica Palmcrantz Aziz att nya, bättre vanor varken behöver vara krångliga eller tidskrävande. Här får läsaren lära sig om råvaror som ger lite extra skjuts åt hälsan – eller enkelt översatt ingredienser som är lika mycket mat som de är medicin. Kureras reporter Emma V Larsson testar ett recept och ger sitt omdöme

Övning: Boosta din energi

Träning

Det är lätt att känna sig trött framåt eftermiddagen och då kan det vara svårt att motstå den där chokladkakan. Byt ut eftermiddagsfikat mot en snabb energihöjande yogaövning istället.

Erica Palmcrantz Aziz håller ett mangoldblad

Ericas 10 hälsofavoriter

Hälsa

Erica Palmcrantz Aziz delar med sig av sina tio absoluta hälsofavoriter. Träning och det japanska matchatéet hamnar högt upp på listan andra kärlekar är skratt och att göra egna ansiktskrämer. Erica är lika noga ned vad hon har på utsidan som vad hon stoppar i kroppen.

Lyckad semester med adaptogener

Hälsa

När det är dags för semester brukar Ann-Sofi Kronvall, 53 år, alltid rasa ihop. Antingen blir hon förkyld eller så sover hon sig igenom den första veckan. Men förra året laddade Ann-Sofi med så kallade adaptogener, naturliga ämnen som bland annat förbättrar kroppens återhämtningsförmåga och resultatet blev helt annorlunda.

Pinus maritima tallskog i norra portugal

Därför bör du upptäcka pyknogenol

Naturlig hälsa

Har du upptäckt ämnet pyknogenol än? Om inte är det dags nu. Det helt naturliga ämnet, som kommer från barken från en specifik typ av tall, är den mest kraftfulla naturliga antioxidant man idag känner till. Pyknogenol gör nytta på en lång rad områden. Här är några av dem.

Karin Isberg

Exklusivt för Kureras läsare: En artikelserie om effektiv stresshantering

Mental hälsa

Karin Isberg är författare och stressexpert. När Kurera hösten 2015 intervjuade henne i en artikel om utmattning blev den snabbt en av sajtens absolut mest lästa artiklar någonsin och fick till och med fick Kureras server att krascha. Nu har Karin skrivit boken "15 sätt att bli fri från stress" där hon ger råd om hur man snabbt och enkelt kan sänka stressen i sitt liv. Kurera har som enda tidning fått möjlighet att publicera en artikelserie som bygger på boken. Under sommaren kommer du som besöker Kurera.se att få ta del av den.

Jerry Brännmyr

”Din kropp är perfekt men fungerar inte perfekt om du inte tar hand om den”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra – ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själva. Det har blivit dags för Kureras kanske mest åsiktsfulle krönikör att säga sitt: Varsågod Jerry Brännmyr.

johanna bjurström

Hur kan jag minska på stressen?

Krönikan

Stress påverkar din kropp mycket negativt. Att hitta lugna stunder med återhämtning arbetar jag mest personligen med, det är min stora svaghet. Som egenföretagare med många idéer är det en utmaning att kunna hitta stödsystem att luta sig mot för att inte stressen ska påverka mig så mycket. Här ska jag berätta mer om hur jag gör.

brun kvinna i gul bikini vid strandkant med röd drink

Effektivt solskydd – från insidan

Hud

När vi solar förbrukas mängder av E-vitamin och betakaroten som finns naturligt i huden. Genom att tillföra dessa ämnen kan huden lättare skydda sig och behålla sin naturliga balans. Betakarotenet ger dessutom huden en lätt solkysst ton. Här får du veta mer om betakarotenets – och andra näringsämnens förmåga att skydda mot solen.

Zarah Öberg

Zarah Öberg: ”Är noga med att tillskotten är naturliga och fria från tillsatser”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien ”Hälsoprofilerna berättar”, där näringsexperter av olika slag får berätta om hur de tänker kring näring och näringstillskott – ur ett generellt perspektiv. Och så klart avslöja vilka eventuella tillskott de själva äter. Det har blivit dags för den tionde intervjupersonen i serien: Kureras egna näringsexpert Zarah Öberg.

Erica Palmcrantz Aziz

Ericas 8 skäl till att börja superfoodboosta dig

Hälsa

Raw foodinspiratören och kokboksförfattaren Erica Palmcrantz Aziz är aktuell med en nya boken "Superfood boost". Här listar hon de åtta främsta fördelarna med att boosta sitt näringsintag med näringstäta livsmedel eller så kallade superfoods. Fördelar som bland annat inbegriper viktminskning, bättre hälsa och mer energi.

Maya Nestorov

Maya Nestorov – om bästa verktygen för att läka och stärka sig själv

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att bara symtomlindra den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet och har dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar", där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv. Och vilka tillskott de själva äter. Det har blivit dags för Maya Nestorov – känd hälsobloggare och "Youtuber".

Mia Hagenmalm i köket

Mia Hagenmalm: ”Ta hand om din mage, sedan kommer allt annat”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än att man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag får berätta om vilken näring, om någon, de tycker att folk bör tillföra - ur ett rent generellt perspektiv så klart. Samt vilka tillskott, om några, de äter själv. Det har blivit dags för vår alldeles egna Kurerabloggare, Mia Hagenmalm.

Fredrik Paulún

Fredrik Paulún: ”Omega-3 bygger upp hjärnan och minskar inflammationer”

Hälsoprofilerna berättar

På Kurera brinner vi för naturlig hälsa och att informera om hur man förebygger sjukdom snarare än man bara symtomlindrar den. Därför pratar vi mycket om vikten av rätt näring, tillräckligt med näring och ett i övrigt hälsosamt leverne. Av den anledningen är vi också väldigt nyfikna på hur kända hälsoprofiler tänker i ämnet. Därför har vi dragit igång artikelserien "Hälsoprofilerna berättar" där näringsexperter av olika slag avslöjar vilka kosttillskott de anser att gemene man bör prioritera och - inte minst - vilka de är noga med att få i sig själva. Sjunde personen ut: Näringsfysiologen och författaren Fredrik Paulún.

gonorrébakterie

Nya fall av antibiotikaresistens – nu gällande könssjukdomen gonorré

Hälsa

Problemet med resistenta bakterier fortsätter att öka världen över, med risk för att allt mer antibiotika blir verkningslös – något som skulle få katastrofala konsekvenser. Allt fler fall där människor inte reagerar på antibiotikabehandling dyker upp. Nu senast har tre personer smittats av en variant av gonorré som inte går att behandla. Det handlar alltså om en "superbakterie" som har blivit motståndskraftig antibiotika, rapporterar Världshälsoorganisationen WHO. "Gonorré är en väldigt smart bakterie. Varje gång man introducerar en ny typ av antibiotika utvecklar den resistens", säger Teodora Wi, expert på WHO.