Dellie's veganska hälsoblogg

Dellie Monkie Ball

16 januari, 2014 | Kommentera (2)

Nötbollar av olika slag är väldigt tacksamma och enkla att tillverka själva. De är lätta att ta med sig till jobbet/ skolan och slutar givetvis på ett lägre pris än olika sorters nöt/bär/frukt-bars, tomma-kalori-frallor eller klassiska kakor och bakverk som caféer och butiker erbjuder (studentekonomi i åtanke). Är man allergisk mot nötter kanske det går att byta ut nötterna mot solroskärnor, quinoa, pumpafrön, gojibär, havregryn eller liknande? ^_^valnocc88tsboll1 Enkla frukt-och nötbollar av den sötare varianten. Sååååå gott till pk-kaffet!

Ingredienser:

  • ca 200 g valnöts och mandel-blandning
  • olivolja (stor skvätt)
  • russin (liten näve)
  • hampafrön (som topping)

 

How to: Snurra runt allt i matberedare. Jag låter de större nötbitarna vara, så blir nötbollen lite sådär härligt crunchy istället. Gör bollar. Rulla i hampafrön. Kylskåpvila för fasthetens skull. De är perfekta som mellanmål, efterrätt, tenta-boost, godis, gå-bort-present ♥

Postad: 16 januari, 2014 Av: Dellie's veganska hälsoblogg Kategori: Frukost / Mellis, Lördagsgodis, Recept | Etiketter: , , , , , | Kommentera (2)

Det finns 2 kommentarer:

Dellie Monkie Ball

  1. Julia skrev den

    de där såg riktigt spännande ut 🙂

  2. Dellie skrev den

    Ja, de är åtminstone väldigt enkla att göra om man har en mixer/matberedare. Tar 10 min 😀

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Om bloggen:


Namn: Dellie
Ålder: 1987
Bor: Stockholm
Familj: Mamma, systrarna och mina vänner.
Sysselsättning: Student / medelmåttig tusenkonstnär.
Fokus just nu: Mina studier i miljövetenskap, mitt kök, knärehab, foto.
Om bloggen: Här delar jag med mig av min växtbaserade matlagning, miljöstudier, fin musik, studentvänliga ekologi- och ekonomitips samt hälsofunderingar. Välkomna ♡
OBS! Bloggen är avslutad.

Kategorier

Vi söker framtidens stjärnbloggare

Är du den vi söker?

Skriv till oss och berätta mer om dig själv.