Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Havtorn är rikt på fettsyran omega-7.

Den glömda – men nödvändiga – fettsyran för hud och slemhinnor

Fakta

Omega-7 är en så kallad kroppsegen fettsyra, det vill säga vi kan själva producera den i kroppen. Men produktionen minskar i samband med stress, dålig kosthållning, vissa sjukdomar som till exempel Sjögrens syndrom eller helt enkelt på grund av att vi blir äldre. Brist på denna viktiga fettsyra kan leda till torr och fnasig hud och/eller problem med torra, sköra, öm-tåliga slemhinnor i exempelvis ögon, mun, underliv och urinvägar.

Visste du att...
Havtornsbären innehåller 40 gånger så mycket C-vitamin som jordgubbar?
De innehåller dessutom fyra viktiga fettsyror: Omega-3, 6, 7 och 9 - plus ett gäng vitaminer (A, B, C och E), mineraler, karotenoider, flavonoider och växtsteroler. Det är betakarotenet i bären som gör havtornsoljan gyllene.

Det finns en fettsyra som är speciellt viktig för huden, som reparerar hudskador och hjälper torra, sköra slemhinnor att återfå sin fuktighet.
Den heter omega-7 och kommer alldeles för ofta i skymundan - eller glöms helt bort - till förmån för mer "trendiga" omega-3.

Kroppen kan tillverka omega-7 på egen hand, men produktionen avtar med åldern. Därför kan slemhinnorna bli torrare med åren. Kvinnor får ofta torra slemhinnor i underlivet, i munnen och i ögonen i samband med klimakteriet.

► Läs också: Havtornsolja för torra ögon

Förrådet behövs fyllas på
Slemhinnorna har samma funktion inne i våra kroppar som huden har utanpå. De finns där för att skydda de inre organen och utgöra en barriär mot skadlig påverkan utifrån. För att slemhinnorna ska hålla sig starka och smidiga måste dess celler få den näring som de behöver. Den mat vi äter innehåller oftast inte så mycket omega-7 så påfyllningen utifrån räcker inte till.

 

Torra ögon och muntorrhet - vanliga problem
Vi har slemhinnor på många ställen i kroppen. Matsmältningssystemet skyddas av slemhinnor. Vi har dem i näsa, luftrör och mun och även i urinvägarna. Många människor, såväl kvinnor som män, lider till exempel av torra och kliande ögon, problem med urinvägar och inte minst muntorrhet.
Ett ämne det forskats mycket på, och som visat sig mycket verksamt, är havtorns-oljan i Membrasin som innehåller flera olika fettsyror, framför allt omega-7. Extraktet (SBA24) i Membrasin är framtaget vid Åbo universitet.

► Läs också: Problem med torra slemhinnor? Upptäck havtornsolja!

God effekt på samtliga slemhinnor samt torr hud och eksem
I ett flertal vetenskapliga publikationer har man till exempel konstaterat att Co2-extraktion, som tillämpas vid tillverkningen av havtorns-oljan i Membrasin, ger högre halter av hälsosamma växtsteroler, antioxidanter och vitaminer, jämfört med oljor som utvinns genom kallpressning eller extraktion med hexan.
I ett flertal studier har behandling med Membrasin visat ge mycket goda resultat på torra slemhinnor, bland annat i ögon, mun- och svalg, i övre luftvägarna samt slidan. Ett dagligt intag motverkar även torr hud och eksem, framför allt atopiskt eksem.

Av Maja Sönnerbo

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Fakta

Omega-7 är en så kallad kroppsegen fettsyra, det vill säga vi kan själva producera den i kroppen. Men produktionen minskar i samband med stress, dålig kosthållning, vissa sjukdomar som till exempel Sjögrens syndrom eller helt enkelt på grund av att vi blir äldre. Brist på denna viktiga fettsyra kan leda till torr och fnasig hud och/eller problem med torra, sköra, öm-tåliga slemhinnor i exempelvis ögon, mun, underliv och urinvägar.

Visste du att...
Havtornsbären innehåller 40 gånger så mycket C-vitamin som jordgubbar?
De innehåller dessutom fyra viktiga fettsyror: Omega-3, 6, 7 och 9 - plus ett gäng vitaminer (A, B, C och E), mineraler, karotenoider, flavonoider och växtsteroler. Det är betakarotenet i bären som gör havtornsoljan gyllene.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Fyra vänner ler och håller om varandra

Psykologen: så hittar och behåller du goda vänner

Mental hälsa

Forskning visar tydligt att starka relationer till andra gör oss lyckliga och ger längre och friskare liv. Ändå har vi en förmåga att underskatta och bortprioritera våra vänner. Men vad kännetecknar en god vänskapsrelation? Och hur skapar vi och bibehåller goda vänskaper över tid?  Bokaktuella psykologen Frida Andersson svarar.

Tareq Taylor

Tareq Taylor: ”Jag blev sjuk av skräpmat”

Hälsa

Vare sig mobbingen i barndomen, för mycket skräpmat eller en bruten nacke har kunnat stoppa Tareq Taylor från att leva sin dröm – att vara ”njutningsleverantör”, som han själv kallar kockyrket. Hans önskan är att beröra i allt han gör och få folk att må bra. Men han vill se en ny definition av begreppet hälsa.                           

Rotfruktslasagne med bönor

Tareq Taylors enkla rotfruktslasagne

Recept

Rotfrukter hör hösten till, och lasagne är både perfekt vardagsmat och rejäl "comfort food" när vinden viner utanför knuten. Denna smakrika vegetariska lasagne är signerad tv-aktuella stjärnkocken Tareq Taylor.

De har startat en klubb som motverkar utbrändhet

Mental hälsa

Många av oss  försöker hinna med "allt" i en hektisk vardag, och har samtidigt glömt hur man har en hobby, är kreativ och "leker" som vuxen. Vi tappar kontakten med oss själva och andra och hittar inte ro och livsbalans. Det ville Julia Hagnäs och Lindsay Hedenskog ändra på och startade något som de själva behövde – en klubb som motverkar utbrändhet.

 

 

Montage: Lotta Lagerberg och närbild på dansande fötter

Krönika: “Du passar inte in här!”

Krönikan

Det här är den sista delen i en krönikeföljetong, där vi fått följa Lotta Lagerberg på sin dansskola för 40-plussare under coronapandemin. På dag tre kommer hon till en avgörande insikt. Med dessa krönikor vill Lotta belysa gruppdynamik, utanförskap och fenomenet "vi och dom".

Kvinna sover

Problem att sova? Så här kan du göra

Hälsa

En av tre svenskar lider av sömnsvårigheter då och då. Det kan vara allt från insomningsproblem eller att vakna och inte kunna somna om. Att inte få tillräckligt med sömn påverkar vår hälsa negativt. Det finns mycket du kan göra för att sova bättre.

tonåring avvisar förälder

Guiden som ska minska på bråken mellan tonåringar och föräldrar

Barn

När tonåringar bråkar är det en form av frigörelse från föräldrarna i kombination med hormonsvängningar och kroppsliga förändringar. Men tonårsbråken är inte alltid lätt för föräldrarna. Därför har organisationen Mind och Apoteket hjärtat tagit fram en guide som ska göra det lättare att navigera när bråken uppstår.

 

 

Dansgrupp

Krönika: “Att våga ta sin plats”

Krönikan

I denna krönika, som är andra delen av tre i en krönikeföljetong, får vi följa Lotta Lagerberg på dag två av sin dansskola för 40-plussare, där hon kämpar för att våga ta sin plats i en redan sammansvetsad grupp. Med sina krönikor vill Lotta belysa problem som utanförskap, utfrysning och "vi och dom".

flicka gränser i sand

Bakterier bygger barns immunförsvar

Barn

Det är viktigt med god handhygien, speciellt i dessa virus- och pandemi-tider. Men det finns faktiskt gånger vi kan stanna upp och tänka efter runt handhygien. För att barn ska kunna utveckla ett starkt immunförsvar krävs att de blir utsatta för mikrober av olika slag.

kvinna tränar framför datorn

Så här lätt får du en starkare kropp

TRÄNING

Efter att vi passerat 45 förändras kroppen och utsätter man inte den för påfrestningar så tappar du lättare muskulatur. Det påverkar oss på så sätt att vi orkar mindre,  får en sämre balans och därmed riskerar att göra illa oss om vi ramlar.  Det är viktigt att se till att belasta musklerna. Har du ett stillasittande jobb och inte cyklar eller går till ditt arbete bör du lägga in tre styrkepass i veckan samt se till att röra på dig en halvtimma varje dag.

ung glad kvinna sträcker upp händerna

D3 och zink minskar risken att insjukna i covid-19

Hälsa

Nya analyser visar att risken för att insjukna i covid-19 ökade med 90 procent vid brist på D3 och zink. Rapporten visade också att D3 och zink ger ett starkt skydd mot svårare symtom för den som insjuknat i covid-19. Det skriver Nordic Nutrition Councils på sin hemsida.

Paranötter i en skål

Därför är paranötter så nyttiga

Kost

Paranötter är inte bara goda, det är riktigt hälsosamma också. Förutom att de innehåller vitaminer och mineraler så är halten av nyttiga fetter hög. Äter du en paranöt per dag så får du i dig dagsdosen av selen.

Mat som mättar under hösten

Kost

På vintern är det gott med varm mat som mättar. Undvik de snabba kolhydraterna, som lätt lägger sig runt midjan. Lär dig att äta rätt, och håll dig mätt länge. Det finns en hel del bra mat som gör kroppen nöjd och mätt – utan att du konsumerar en massa kalorier. Här kommer några livsmedel.

 

Närbild på rinnande duschmunstycke

Att skippa duschen – bra eller dåligt?

Hud

Begreppet "no shower" har blivit en stor och lite oväntad trend i Hollywood. Det handlar om att vänta tills man luktar illa, eller tills man är smutsig, innan man duschar. Men det är inte så tokigt som det låter, här förklarar vi varför!

Närbild på kroppar av medelålders kvinnor som dansar i danssal

Krönika: “När vi blir så där onödigt rädda”

Krönikan

Lotta Lagerberg längtade efter att få göra något som fyller henne med glädje i pandemin och anmälde sig till en dansskola för 40-plussare. Med denna krönika – den första av totalt tre i en följetong – vill Lotta belysa det som hon först trodde var covid-rädsla, men som visade sig handla om något annat och allt för vanligt: utfrysning.