Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor

Vad räknas som en god natts sömn?

För en 30-35-åring brukar man säga minst sju timmar.
Med ökad ålder minskar sömnbehovet något och man klarar sig på sex timmar.
En 20-åring behöver en timme mer, åtta timmar. Men sömnbehovet kan naturligtvis variera beroende på ärftlighet och hur effektiv den egna sömnmekanismen är,den mekanism som laddar upp hjärnans bränsle.

Vi tänker på vad vi äter och på hur mycket vi rör oss. Men hur mycket funderar vi egentligen på vår sömn? Troligtvis inte tillräckligt, då undersökningar visar att svenskarna sover sämre än någonsin.

Hör du till dem som går och lägger dig på rätt sida midnatt, somnar utan problem och vaknar med minst sju timmars sömn i kropp och knopp när klockan ringer? Gratulerar! Då har du bra förutsättningar för att tackla dagen – och för att hålla dig frisk i det långa loppet. Sömn har på senare år visat sig vara allt viktigare för vår fysiska och mentala hälsa. Trots det slarvar vi mer än någonsin med sömnen och man tror att över tre miljoner svenskar lider av sömnstörningar. Tio procent av befolkningen har svåra sömnproblem, så kallad insomni.
Torbjörn Åkerstedt är professor vid Karolinska institutet och Stressforskningsinstitutet, där han även ingår i en forskningsgrupp som fokuserar på stress, sömn och återhämtning.
– Det finns uppenbara kopplingar mellan sömnproblem och en rad kroppsliga sjukdomar som till exempel hjärt-kärlproblem och diabetes. Men sömn är såklart också en förutsättning för att vi ska fungera optimalt psykiskt sett, säger han.

LÄS OCKSÅ: Vad du äter påverkar din sömn 

Sömn återställer balansen
Torbjörn Åkerstedt har ägnat flera decennier åt att studera vår sömn och hur bristen på den påverkar oss.
– Sömnen är livsviktig för oss. När vi sover sker den biologiska återhämtningen av hjärnan. Den ska fylla på bränsle, sålla ut slagg, befästa minnen, slänga skräpminnen och göra plats för nytt.

 

Under sömnen återställs även den emotionella balansen. När du inte får tillräckligt med sömn eller när du inte sover tillräckligt bra så är dina nerver på helspänn.
– En osoven hjärna har betydligt högre fart på sina känslocentrum än vad en utvilad hjärna har.

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress 

Stress som stör
Sömnsvårigheter är även starkt sammankopplat till utmattningssyndrom och depressioner, berättar Torbjörn.
– När problemen väl bryter ut har de oftast föregåtts av en rejäl sömnstörning.

Vad är det som får oss att sova allt sämre och mindre antal timmar? De allra flesta människor med sömnsvårigheter anger stress som den stora boven i sovrummet, menar Torbjörn. Vi oroar oss för morgondagen, ältar problem och försöker lösa klimatfrågan vid tresnåret på natten.
– Då har man en uppvarvad hjärna är det svårt att få igång sömnen och framförallt vidhålla den.

LÄS OCKSÅ: 7 annorlunda tips för bättre sömn 

Problemet ökade på 1990-talet
Enligt Torbjörn tog problemen med sömnstörningar fart på allvar under mitten på 1990-talet.
– Man kan se en kraftig ökning runt 1995. Det är dubbelt så många idag som anser att de har störd sömn jämfört med de undersökningar som gjordes på 70-talet. Det är förändringarna i samhället som har skett de senaste 20–25 åren som påverkar folks sömn. Samhället har blivit besvärligare att leva i.

Torbjörn Åkerstedt, professor och sömnforskare.

Dessutom är sömnen lätt prioritera bort.
– Det är enkelt att slarva med sömnen eftersom den är gratis. Människor värderar aktivitet mer än sömn och man tycker att man kan tulla på sömnen eftersom den är flexibel, och kompenserar med att sova djupare nästa natt om man missar en natts god sömn.

 

LÄS OCKSÅ: Hormonell balans ger bättre sömn och träningsresultat

Djupsömnen viktigast
När vi sover går vi igenom olika faser. Dessa faser återkommer mellan fyra och sex gånger under natten i så kallade cykler. Varje cykel är mellan 90–120 minuter och de har ett återkommande mönster som upprepas gång på gång, från det första insomningsstadiet och ner till drömlös djupsömn och aktiv drömsömn. Djupsömnen är det sömnstadiet som är viktigast för vår hälsa. Här lagas trasiga celler, nya produceras och immunförsvaret stärks. Vanligtvis hinner man ner i djupsömn tre gånger per natt och man befinner sig bara korta stunder där nere, men dessa stunder är oerhört viktiga för vårt välbefinnande, enligt Torbjörn.
– Det är här som den mest intensiva verksamheten av reparation och återuppbyggnad pågår.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Mer sömn ger högre lön 

Sova under tyngdtäcke
Att dra ner temperaturen i sovrummet, mörklägga bättre och att undvika uppiggande medel såsom koffein och nikotin är enkla åtgärder som kan hjälpa nattsömnen. På senare tid har även så kallade tyngdtäcken blivit ett allt vanligare hjälpmedel vid sömnsvårigheter. Tyngdtäcken är specialsydda täcken med fack eller kanaler, fyllda med tyngande material som kedjor, bollar eller kulor.
–  Folk gillar att ha täcke på sig och för många spelar tyngden på täcket roll, berättar Torbjörn.

Täckena beskrivs som omfamnade och omslutande och den ökade tyngden gör att kroppen producerar mer av de lugnande må-bra-hormonerna oxytocin och serotonin. Samtidigt ökar sömnhormonet melatonin i kroppen och gör oss trötta på helt naturlig väg.
Torbjörn poängterar dock att några nätter då och då med störd sömn är ingen hälsofara i sig. Det är när man slutar att fungera på dagtid som det är dags att ta problemen på allvar.
– När man går runt under dagen och är trött, okoncentrerat och irriterad, då har någonting börjat hända och man bör se över sina sömnvanor.

Av Jennie Jägeblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Vad räknas som en god natts sömn?

För en 30-35-åring brukar man säga minst sju timmar.
Med ökad ålder minskar sömnbehovet något och man klarar sig på sex timmar.
En 20-åring behöver en timme mer, åtta timmar. Men sömnbehovet kan naturligtvis variera beroende på ärftlighet och hur effektiv den egna sömnmekanismen är,den mekanism som laddar upp hjärnans bränsle.

7 råd för dig som har svårt att sova

• Drick inte kaffe, te, Coca-cola eller andra drycker som innehåller koffein de timmarna innan sänggående.
• Ditt sovrum ska vara mörkt, svalt och tyst och din säng inbjudande och bekväm.
• Ge dig själv tid att varva ner en stund innan sänggående. Lyssna på lugn musik, gör avslappningsövningar eller läs.
• Undvik så kallat blått ljus minst en timme innan sovdags. Blått ljus är det som kommer från skärmar av alla de slag och det sägs ha en mer uppiggande effekt än kaffe.
• Se över dina sovtider. Gå och lägg dig och gå upp vid samma tid varje kväll – även när du är ledig.
• Om du inte kan somna eller vaknar och inte kan somna om – lämna sovrummet och gör någonting annat en stund. Gå och lägg dig igen när du känner dig trött.
• Prova tyngdtäcke. Den extra tyngden gör att kroppen producerar mer oxytocin och serotonin – kroppens eget lugn och ro-hormon.
• Om problemet kvarstår efter 4-6 veckor, sök professionell hjälp via din vårdcentral.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Sex olika balsam som Kureras skönhetspanel har testat

Skönhetspanelen testar: Balsam

Kurera testar

Ge ditt torra och spröda hår en dos kärlek i form av ett återfuktande och glansgivande balsam. Men vilket är bäst – och vilket passar för just ditt hår? Kureras skönhetspanel har testat några naturliga balsam och valt ut en favorit.

 

kvinna badar bastu

Bastubad – en riktig dunderkur för hälsan

Hälsa

Mitt i vintern badar vi extra mycket bastu för att det värmer skönt. Fortsätt med det! Bastubad är inte bara en härlig upplevelse, det kan minska risken för demens, stroke och hjärt-kärlsjukdomar. Regelbundet bastubadande verkar även kunna minska ångest, lindra värk och kan förbättra sömnen.

kvinna på vinterväg sträcker ut armarna

I dag är det kramens dag – lär dig kramas digitalt

Hälsa

Det har snart gått ett år sedan vi uppmanades att hålla social distans för att inte smitta varandra med coronavirus. Baksidan av allt det bra som avstånd mellan varandra medför så saknar nog de allra flesta att kramas. Men du kanske inte visste att musik eller en film som associeras med glädje kan aktivera samma centrum i hjärnan som en verklig kram – så lär dig kramas digitalt.

En tallrik med rött kött och sallad

Svenskt antibiotikafotavtryck är fortsatt stort

Eko/miljö

Antibiotikafotavtrycket är ett begrepp som beskriver den mängd antibiotika som används för att föda upp djur som så småningom blir vår mat. En ny rapport visar att Sverige har mer antibiotika på tallriken än i vår egen djuruppfödning – vilket innebär ett betydande avtryck.

trött mamma häller upp kaffe

10 vanliga tecken på järnbrist

Kost

Sex av tio kvinnor lider av trötthet och många har känt sig trötta under ett år eller mer. En långtidströtthet som de upplever påverkar vardagen. Trötthet kan bero på många saker, men för de kvinnor som är i fertil ålder och känner sig trötta finns en tydlig koppling till järnbrist. Här är tio vanliga tecken på järnbrist.

 

Tre kvinnor med olika etnicitet står bredvid varandra

DNA-test för smartare hudvård?

Hud

Du kan göra det för att optimera din träning eller för att ta reda på mer om din tarmflora – men även för att få skräddarsydd hudvård. Flera företag erbjuder nu DNA-test som utlovar kunskap om hudens genetiska förutsättningar. Är det här framtidens hudvård?

 

Milkshake med saffran, fikon och lime

Chia-milkshake med saffran, pistage och lime

Recept

Saffran kvar efter julhelgerna, men ingen inspiration till vad du ska göra med den? Det här är en god och nästintill rå "milkshake" som passar perfekt som en läskande och exotisk dessert eller som mellanmål. Saffransmaken bryts av med fräsch lime, mynta och söt vanilj!

tofu på skärbräda

5 nyttigheter med tofu

Hälsa

Att välja bort kött eller att minska sin köttkonsumtion blir allt vanligare – och Sverige ligger i framkant. Vegetarisk är trendigt och anledningarna till att fler väljer växtproteiner beror på flera olika saker. Tofu är gjort på soja. Här får du fem nyttiga skäl att äta tofu – och ett recept på rotfrukter och tofu i ugn.

kvinna tittar på mobilen på natten

Var fjärde svensk sover dåligt

Hälsa

Att sova bra är en av de viktiga hörnstenarna för att må bra, både psykiskt som fysiskt. En nyligen gjord Sifo-undersökning visar att en av fyra svenskar sover dåligt. Och många gör ingenting åt sina problem, trots att man via mindfulness och en del tillskott skulle kunna sova bättre.

Vetenksapsjournalisten Henrik Enbart

Henrik Ennart: ”Den enklaste maten är den mest hälsosamma”

Kost

Den allra enklaste maten är också den mest hälsosamma – som gör både våra tarmbakterier och oss själva lyckliga. Och den visar sig komma från en liten region, tillika blå zon, söder om Rom! Henrik Ennart, aktuell med boken ”Happy food green”, berättar om den ursprungliga medelhavskosten, som äts av de som lever längst.

 

Råkostsallad med syrade morötter

Recept

Vad sägs om en probiotisk dundersallad som gör susen för mag-tarmkanalen? Här är en god - och nyttig - råkostsallad, signerad kost- och hälsocoachen Tina Haldorsson aktuell med kokboken "Läkande dundermat".

Sockerfria ballerinakakor

Så lyckas du med sockerfri bakning

Kost

Anna Winér är ägare av ett populärt Instagram-konto där hon delar med sig av frestande recept på veganska sötsaker och bakverk, som alla är fria från både vitt socker och gluten. Nu släpper hon en bok med sina 20 bästa recept och vi vill veta: hur lyckas man med den här sortens bakning?

 

Kakan kärleksmums mot svart botten

Sockerfria kärleksmums med superkrafter

Recept

På ytan må den se ut som en vanlig kärleksmums (och vem älskar inte det?) – men med kvarg och zucchini bland ingredienserna bidrar den med helt andra saker än en traditionell kaka. Exempelvis stabiliserar den blodsockret. Kanske precis det vi behöver efter jul- och nyårshelgernas alla förlustelser.