Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor | Kurera.se

Den livsviktiga sömnen – en bortglömd hälsofaktor

Vad räknas som en god natts sömn?

För en 30-35-åring brukar man säga minst sju timmar.
Med ökad ålder minskar sömnbehovet något och man klarar sig på sex timmar.
En 20-åring behöver en timme mer, åtta timmar. Men sömnbehovet kan naturligtvis variera beroende på ärftlighet och hur effektiv den egna sömnmekanismen är,den mekanism som laddar upp hjärnans bränsle.

Vi tänker på vad vi äter och på hur mycket vi rör oss. Men hur mycket funderar vi egentligen på vår sömn? Troligtvis inte tillräckligt, då undersökningar visar att svenskarna sover sämre än någonsin.

Hör du till dem som går och lägger dig på rätt sida midnatt, somnar utan problem och vaknar med minst sju timmars sömn i kropp och knopp när klockan ringer? Gratulerar! Då har du bra förutsättningar för att tackla dagen – och för att hålla dig frisk i det långa loppet. Sömn har på senare år visat sig vara allt viktigare för vår fysiska och mentala hälsa. Trots det slarvar vi mer än någonsin med sömnen och man tror att över tre miljoner svenskar lider av sömnstörningar. Tio procent av befolkningen har svåra sömnproblem, så kallad insomni.
Torbjörn Åkerstedt är professor vid Karolinska institutet och Stressforskningsinstitutet, där han även ingår i en forskningsgrupp som fokuserar på stress, sömn och återhämtning.
– Det finns uppenbara kopplingar mellan sömnproblem och en rad kroppsliga sjukdomar som till exempel hjärt-kärlproblem och diabetes. Men sömn är såklart också en förutsättning för att vi ska fungera optimalt psykiskt sett, säger han.

LÄS OCKSÅ: Vad du äter påverkar din sömn 

Sömn återställer balansen
Torbjörn Åkerstedt har ägnat flera decennier åt att studera vår sömn och hur bristen på den påverkar oss.
– Sömnen är livsviktig för oss. När vi sover sker den biologiska återhämtningen av hjärnan. Den ska fylla på bränsle, sålla ut slagg, befästa minnen, slänga skräpminnen och göra plats för nytt.

 

Under sömnen återställs även den emotionella balansen. När du inte får tillräckligt med sömn eller när du inte sover tillräckligt bra så är dina nerver på helspänn.
– En osoven hjärna har betydligt högre fart på sina känslocentrum än vad en utvilad hjärna har.

LÄS OCKSÅ: God sömn hjälper oss att handskas med stress 

Stress som stör
Sömnsvårigheter är även starkt sammankopplat till utmattningssyndrom och depressioner, berättar Torbjörn.
– När problemen väl bryter ut har de oftast föregåtts av en rejäl sömnstörning.

Vad är det som får oss att sova allt sämre och mindre antal timmar? De allra flesta människor med sömnsvårigheter anger stress som den stora boven i sovrummet, menar Torbjörn. Vi oroar oss för morgondagen, ältar problem och försöker lösa klimatfrågan vid tresnåret på natten.
– Då har man en uppvarvad hjärna är det svårt att få igång sömnen och framförallt vidhålla den.

LÄS OCKSÅ: 7 annorlunda tips för bättre sömn 

Problemet ökade på 1990-talet
Enligt Torbjörn tog problemen med sömnstörningar fart på allvar under mitten på 1990-talet.
– Man kan se en kraftig ökning runt 1995. Det är dubbelt så många idag som anser att de har störd sömn jämfört med de undersökningar som gjordes på 70-talet. Det är förändringarna i samhället som har skett de senaste 20–25 åren som påverkar folks sömn. Samhället har blivit besvärligare att leva i.

Torbjörn Åkerstedt, professor och sömnforskare.

Dessutom är sömnen lätt prioritera bort.
– Det är enkelt att slarva med sömnen eftersom den är gratis. Människor värderar aktivitet mer än sömn och man tycker att man kan tulla på sömnen eftersom den är flexibel, och kompenserar med att sova djupare nästa natt om man missar en natts god sömn.

 

LÄS OCKSÅ: Hormonell balans ger bättre sömn och träningsresultat

Djupsömnen viktigast
När vi sover går vi igenom olika faser. Dessa faser återkommer mellan fyra och sex gånger under natten i så kallade cykler. Varje cykel är mellan 90–120 minuter och de har ett återkommande mönster som upprepas gång på gång, från det första insomningsstadiet och ner till drömlös djupsömn och aktiv drömsömn. Djupsömnen är det sömnstadiet som är viktigast för vår hälsa. Här lagas trasiga celler, nya produceras och immunförsvaret stärks. Vanligtvis hinner man ner i djupsömn tre gånger per natt och man befinner sig bara korta stunder där nere, men dessa stunder är oerhört viktiga för vårt välbefinnande, enligt Torbjörn.
– Det är här som den mest intensiva verksamheten av reparation och återuppbyggnad pågår.

LÄS OCKSÅ: Ny forskning: Mer sömn ger högre lön 

Sova under tyngdtäcke
Att dra ner temperaturen i sovrummet, mörklägga bättre och att undvika uppiggande medel såsom koffein och nikotin är enkla åtgärder som kan hjälpa nattsömnen. På senare tid har även så kallade tyngdtäcken blivit ett allt vanligare hjälpmedel vid sömnsvårigheter. Tyngdtäcken är specialsydda täcken med fack eller kanaler, fyllda med tyngande material som kedjor, bollar eller kulor.
–  Folk gillar att ha täcke på sig och för många spelar tyngden på täcket roll, berättar Torbjörn.

Täckena beskrivs som omfamnade och omslutande och den ökade tyngden gör att kroppen producerar mer av de lugnande må-bra-hormonerna oxytocin och serotonin. Samtidigt ökar sömnhormonet melatonin i kroppen och gör oss trötta på helt naturlig väg.
Torbjörn poängterar dock att några nätter då och då med störd sömn är ingen hälsofara i sig. Det är när man slutar att fungera på dagtid som det är dags att ta problemen på allvar.
– När man går runt under dagen och är trött, okoncentrerat och irriterad, då har någonting börjat hända och man bör se över sina sömnvanor.

Av Jennie Jägeblad

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!


Vad räknas som en god natts sömn?

För en 30-35-åring brukar man säga minst sju timmar.
Med ökad ålder minskar sömnbehovet något och man klarar sig på sex timmar.
En 20-åring behöver en timme mer, åtta timmar. Men sömnbehovet kan naturligtvis variera beroende på ärftlighet och hur effektiv den egna sömnmekanismen är,den mekanism som laddar upp hjärnans bränsle.

7 råd för dig som har svårt att sova

• Drick inte kaffe, te, Coca-cola eller andra drycker som innehåller koffein de timmarna innan sänggående.
• Ditt sovrum ska vara mörkt, svalt och tyst och din säng inbjudande och bekväm.
• Ge dig själv tid att varva ner en stund innan sänggående. Lyssna på lugn musik, gör avslappningsövningar eller läs.
• Undvik så kallat blått ljus minst en timme innan sovdags. Blått ljus är det som kommer från skärmar av alla de slag och det sägs ha en mer uppiggande effekt än kaffe.
• Se över dina sovtider. Gå och lägg dig och gå upp vid samma tid varje kväll – även när du är ledig.
• Om du inte kan somna eller vaknar och inte kan somna om – lämna sovrummet och gör någonting annat en stund. Gå och lägg dig igen när du känner dig trött.
• Prova tyngdtäcke. Den extra tyngden gör att kroppen producerar mer oxytocin och serotonin – kroppens eget lugn och ro-hormon.
• Om problemet kvarstår efter 4-6 veckor, sök professionell hjälp via din vårdcentral.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Byron Katie: “Tankarna är orsaken till vårt lidande”

Mental hälsa

Hon har länge varit en av de stora stjärnorna inom personlig utveckling. Och lyskraften är fortfarande stark, nyligen drog den numera 76-åriga självhjälpsgurun fulla hus när hon besökte Stockholm där hon gav en föreläsning och workshop i sin metod. Kurera fick möjlighet att ställa några till Byron Katie – kvinnan bakom The Work.

Kvinna som solar på stranden

Kureras hudexpert: “Ät dig till ditt solskydd!”

Hud

Med bra nivåer av näringsämnen som betakaroten, lykopen, D-vitamin och omega-3 i kroppen får vi också ett bättre solskydd. Ett solskydd som kommer inifrån hjälper till viss del kroppen att skydda sig mot solens strålar så att vi inte bränner oss berättar Kureras hudexpert Johanna Bjurström som här tipsar om bästa näringen för sommarhuden.

 

Studie: Styrketräning kan hjälpa vid klimakteriebesvär

Forskning

Styrketräning två till tre gånger i veckan kan bidra till att minska klimakteriebesvär, enligt en färsk svensk studie. Studien är den första någonsin som studerar sambandet mellan styrketräning och besvär som vallningar och svettningar hos kvinnor i klimakteriet och resultaten var goda – besvären minskade med hela 44 procent.

Svensk bok om mat för diabetiker internationellt prisad

Kost

Den svenska kokboken "Låt bönor förändra ditt liv" skriven av bland andra Patrik Olsson som driver bloggen Smarta diabetiker, vann nyligen utmärkelsen årets specialkokbok i en prestigefull internationell tävling. Att lägga till bönor i kosten har gjort under för Patrik som med böckerna vill dela med sig av sina upptäckter.

Havtornsspray hjälper torra ögon

Naturlig hälsa

Extrakt från havtorn kan lindra torra, grusiga och kliande ögon – det vet vi. Men hittills har extraktet tagit omvägen via matsmältningen för att ge effekt. I en ny studie har försökspersoner fått prova spray baserad på havtornsolja direkt på ögonlocken. "Torrheten och tröttheten i ögonen minskade signifikant", säger Petra Larmo, forskaren som ledde studien.

 

Karin Björkegren Jones uppmaning till politikerna: “Lyssna på kvinnorna”

Politik

2017 gav regeringen ett uppdrag att kartlägga så kallad alternativ- eller komplementär medicin – KAM. I mars i år kom ett utlåtande med flera förslag på förändringar. Medlemmar i utredningen har även i olika debattartiklar gått ut och begärt att åldersgränsen för att bli behandlad ska höjas samt att omfattningen av den så kallade kvacksalverilagen utökas. Kritiska röster vill att man går ännu längre och helt förbjuder all vård som inte är vetenskapligt beprövat och många fruktar nu att möjligheten att välja vårdform kommer inskränkas ytterligare. En av dem är Karin Björkegren Jones som bland annat har goda erfarenheter av att bli behandlad på den numera stängda Vidarkliniken.

Nu sover Kent gott om natten

Hälsa

Kent Hernsell har alltid sovit oroligt. Redan som liten pojke gick han i sömnen, pratade för sig själv och flyttade runt grejer. Efter en orolig natt kände han sig aldrig utvilad på morgonen. Sedan han börjat äta ett tillskott med rogivande och stressreducerande örter och aminosyran GABA når han äntligen djupsömnen – och vaknar utvilad.

Det här visste du inte om ärtor

Kost

Förutom att vara goda, har ärtor många hälsoegenskaper. Bland annat har de en viktiga roll för aptitkontrollen, de har även ett högt  proteininnehåll. Visste du förresten att ärtan inte är en grönsak?

“På liv och död – hur du hittar styrka när livet stormar”

Krönikan

Hur kan man hitta styrkan mitt i allt när livet bjuder på rejäl uppförsbacke kantat med orimliga utmaningar,? Och vad händer om man själv mitt i stormen blir sjuk, och tappar fotfästet? Om det skriver Tanja Dyredand, coach och yogalärare i denna krönika där hon berättar om sin tuffa start på sommaren och delar med sig av stärkande och dyrköpta tips. 

 

Hållbart odlad fisk för en hållbar framtid

Naturlig hälsa

Många vilda fiskbestånd är hårt utnyttjade, och ska vi fortsätta att äta fisk som idag krävs det ännu större satsningar på odlad fisk. Det har ett danskt företag tagit fasta på med sin hållbara odling av regnbågsöring. Av fiskspillet tillverkar de sedan högkvalitativa kosttillskott, under varumärket Nordbo, i form av omega-3 och kollagen.

stråväska på stranden med hatt och solglasögon

7 måsten för sommarnecessären

Hud

Äntligen sommar! Men med sol och lata dagar följer också otrevligheter som fästingar, skrubbsår och solsveda. Här är skönhetsexperten Johanna Bjurströms bästa tips på produkter att packa ner i sommarnecessären.

Korianderdoftande grönkålspesto

Recept

En härlig variant på pesto får du med detta recept, istället för basilika har man använt färsk koriander, de klassiska pinjenötterna mixas med ljuvliga cashewnötter. Och som kronan på verket – näringstätt grönkålspulver.

 

Pollen ger naturlig hjälp mot svettningar och vallningar

Hälsa

Nästan en miljon svenska kvinnor, 880 00 för att vara exakt, befinner sig varje dag i övergångsåldern. Ungefär en av tio behöver hjälp av östrogenbaserade läkemedel. För övriga finns en väldokumenterad möjlighet att bli av med svettningar, vallningar och sömnbesvär – genom en helt naturlig pollenbehandling.

Därför ska du dricka benbuljong

Kost

Hört talas om benbuljong? Ordet har florerat några år nu och omtalats som någonting vidunderligt nyttigt. Men är det verkligen det? I så fall varför? Och vad tusan är egentligen benbuljong? Kurera frågade fyra kost- och näringsnördar om saken. Här är deras svar.

 

Därför ska du kyssas – bara helst inte så här

Allmänt

Dags att puta med munnen – och kyssas. Anledningen? Flera stycken. Att det idag är Internationella kyssdagen, en dag instiftad av FN för att påminna om vikten av närhet och kärlek, är bara en av dem.  Hälsofördelarna med att kyssas, hångla eller bara vara nära är många. Men det finns några sätt som anses för nära. Eller bara fel på annat sätt.