Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Karin Björkegren Jones

Foto Anneli Hildonen

”Det är aldrig för sent att investera i sin hälsa”

Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones.
Ålder: 54 år.
Bor: Stockholm och Björkö.
Yrke: Journalist, författare, föreläsare, yogalärare, utbildad lymfmassör och välkänd hälsoprofil.
Familj: Dottern Mira, maken Ray och hans son Ray.
Aktuell med: Med poddarna "Paus" och "Kvinnoliv" på Acas, bloggen Karin Björkegren Jones och med nya boken "Paus" (Semic förlag) där hon poängterar vikten av att ta en paus och delar med sig av sina bästa knep för hur man tar tillvara pauserna.
Läs Kureras intervju med Karin om boken här.

Aldrig förr har det pratats så mycket om klimakteriet och kvinnors hälsa som nu. Yogaläraren, författaren och hälsoprofilen Karin Björkegren Jones har under 30 år belyst kvinnohälsa i artiklar, böcker, via yogan och nu i podden "Kvinnoliv". Karin tycker att kvinnor ska kräva att bli lyssnade på när de söker vård. Det ska vara en självklarhet att ha rätt till olika behandlingsmetoder och mediciner och kanske det allra viktigaste – vi ska lära av våra erfarenheter och varandra och jobba förebyggande för att bibehålla hälsan långt upp i åren.

Idag har benämningen klimakteriekärring för evigt förpassats in i garderoben. Det är helt okej att få vara arg för att hormonerna rör runt i kroppen eller att värmevallningarna dränker nattsömnen. Och det är tillåtet att få sörja att den minskade östrogenproduktionen förändrar den kvinnliga kroppen. Att befinna sig i klimakteriet kan kännas som en sorg för en del på grund av att möjligheten att bli gravid försvinner. Men klimakteriet drabbar inte alla kvinnor lika hårt och för de allra flesta blir det lättare med tiden. När övergångsåldern har passerat kommer en ny tid med nya möjligheter då kroppen återfunnit balans och harmoni.

 

En kvinna som banat vägen för andra
Det är många kvinnor som banat vägen för att stärka andra kvinnors jagkänsla. Nu vågar vi prata mer öppet om menopaus och vi skäms inte för det. Karin Björkegren Jones är journalist, författare och yogalärare, och hon är en av de starka, frispråkiga kvinnorna som banat vägen för andra genom att belysa kvinnors hälsa, stärka jagkänslan och accepterande av den egna kroppen.
– Mina funderingar runt klimakteriet började faktiskt komma långt innan jag själv hamnande där. Jag hade själv en kort och intensiv klimakterieperiod som inträffade för att jag behandlades med starka cellgifter mot bröstcancer. Då chockades kroppen in i menopaus på grund av cellgifternas kraftiga biverkningar. Jag gick igenom tio års klimakterie under tre månader, vilket bland annat medförde att jag fick svårt att hålla tätt och att slemhinnorna blev skörare. Men tack vare regelbundna knipövningar lärde jag mitt underliv att hålla tätt igen – även under träning och plötsliga skrattanfall. Numera kan jag hoppa studsmatta utan att läcka, så jag vet att knipträning kan hjälpa, säger Karin.

LÄS OCKSÅ: Snart möjligt att få bioidentiskt progesteron i Sverige

Knip för bättre sexliv
Hennes knipövningar resulterade i boken, Knip för bättre hälsa. Och den ledde i sin tur fram till att Karin hade fulltecknade knipkurser på yogastudios över hela landet. I augusti 2018 kom hon ut med uppföljaren: "Nya Knip – för bättre sexliv, stoltare hållning och starkare kropp". Med den boken vill Karin synliggöra kvinnors underliv. Snippan ska få respekt och omtanke och här får man lära sig allt från hur man får en vältränad och stark muskulatur för att hålla tätt och få ett mer njutningsfullt sexliv till tips om egna huskurer för att smaka gott och få en bra fuktbalans.
– Debatten är öppnare idag, men vi behöver prata ännu mer om allt som är bra och det som inte är bra. Det finns ett enormt stort behov hos kvinnor att prata och lära sig mer. Dels på grund av att så många kvinnor inte tycker sig bli lyssnade på när de söker vård och dels för att problem med vaginan har varit tabu att prata om. Det finns många frågor som uppstår efter en graviditet och under klimakteriet, framförallt hos de kvinnor som upplever hormonförändringen som besvärlig. För att ta ett exempel så är många kvinnor rädda för syntetisk medicin och vill ha bioidentiska läkemedel. Tack och lov finns det föregångare som Mia Lundin, som driver kvinnoklinik och tar plats i hormondebatten. Alla diskussionsgrupper på Facebook som belyser alternativa behandlingar får allt fler följare och där kan kvinnor få konkreta råd, säger Karin som i höstas startade podden "Kvinnoliv", som belyser kvinnors hälsa från olika perspektiv.

LÄS OCKSÅ: Knip dig till ett bättre sexliv och snyggare hållning!

Kan glädjas åt små saker
Karin har flera vänner som inte överlevde cancern och att hon blev frisk känner hon förstås djup tacksamhet över. Varför cancern fick grepp över henne kropp har hon funderat mycket på. När hon tittar i backspegeln så ser hon en kvinna som alltid ville vara duktig. Som inte kunde säga nej och alltid ville vara andra till lags. När hon hade huvudvärk på grund av stress tog hon värktabletter för att kunna fortsätta prestera änne mer. Att cancern växte i hennes bröst tror Karin beror på att hon höll ett alltför högt tempo i många år. Hon tog inte hand om sig själv och att lyssnade inte på signaler från sin kropp.
– Idag har jag omvärderat mycket och jag har blivit bra på att hålla balans i livet. Jag sätter gränser för andra och för mig själv. Om jag är trött går jag och lägger mig tidigare, är jag sjuk jobbar jag inte och märker jag att tiden inte räcker till så accepterar jag det. Tiden när jag pressade mig är över. Jag tycker att det känns dumt att säga att en sjukdom lärt mig något, men jag vill ändå säga att när jag blev frisk från cancern så har jag lärt mig att glädjas över de små sakerna i livet. Jag kan skratta och vara glad åt det lilla och jag älskar vardagslivet.

Färre besvär i Asien
Varför kvinnor får så vitt skilda symtom under hormonförändringen i klimakteriet har Karin också funderat på. Hon menar att det är viktigt att inte skuldbelägga kvinnor, men det är viktigt att försöka förstå varför en del knappt har några besvär alls medan andra får ganska stora problem med nattliga svettningar, humörsvängningar och sköra slemhinnor.
– I Asien och delar av Afrika är det vanligare att kvinnor går genom klimakteriet och knappt märker av att de passerat igenom menoapus. Det tror jag beror på kosten men också på hela deras livsstil. Många svenska kvinnor började stressa redan i skolan och har fortsatt att stressa genom livet. Det är klart att de har inverkan på kroppen när vi blir äldre. Näringsbrister märks inte direkt. Dålig kosthållning och stress kan resultera i sjukdomar många år senare. Jag är övertygad om att det vi stoppar i oss och får i oss i form av hormonstörande medel under flera decennier kan påverka hur vi reagerar på de hormonella förändringarna i klimakteriet. Ökar vi på kunskapen kan vi jobba förebyggande så att fler kvinnor kan må bra i övergångsåldern, menar Karin.

 

LÄS OCKSÅ: 13 vanliga symptom på långvarig stress

Humörsvängningar visade sig vara hypotyreos 
I jobbet som yogainstruktör har Karin genom åren uppmärksammat att kvinnor som tränar yoga regelbundet ofta inte har besvärliga symtom under klimakteriet. Om det beror på just yogan eller om det generellt har med fysisk aktivitet att göra, vet inte Karin. Hon tror också att den som tagit p-piller kan uppleva mer besvär under klimakteriet. Själv provade hon p-piller under en kort tid som ung men fick finnar, kraftiga humörsvängningar och tappade lusten för sex, så hon slutade.
– När jag sökte hjälp för PMS och humörsvängningar skrev läkaren ut antidepressiv medicin utan att ta några tester på mig. Så småningom visade det sig att symtomen var en underfunktion i sköldkörteln och då ville man ge mig levaxin. Jag valde att istället äta NDT, det naturliga sköldkörtelhormonet, vilket fungerar hur bra som helst för mig. Det kan jag inte få tag på i Sverige men jag köper det på recept av min svenska läkare från ett apotek i Tyskland. Det kostar en hel del, men mitt välmående är det viktigaste.

"Aldrig för sent att börja ta hand om sig själv"
Karin känner starkt för att få kvinnor att bli mer arga, att våga ställa krav på vården. Hon menar att många kvinnor upplever att de inte blir tagna på allvar inom den traditionella vården – då ska man byta läkare. Att ha sömnproblem, humörsvängningar, ont i magen, huvudvärk eller att ha tappat lusten för sex är ju symtom som kan bero på olika sjukdomar men också hormonobalanser som senare kan bli sjukdomar. Det viktigaste är ju att hitta en lösning, att få må bra och känna sig tillfreds med sig själv.
– Jag har inte alltid haft ett enkelt förhållande till min kropp, men det är jag inte ensam om som kvinna. Yogan hjälte mig att bli vän med min kropp. Att jaga den perfekta kroppen kan snarare öka avståndet till själen. Att investera i sin hälsa är den bästa pensionsförsäkring man kan tänka sig och det är aldrig för sent att börja ta hand om sig själv, avslutar Karin.

Av Inger Palm

 


Fakta

Namn: Karin Björkegren Jones.
Ålder: 54 år.
Bor: Stockholm och Björkö.
Yrke: Journalist, författare, föreläsare, yogalärare, utbildad lymfmassör och välkänd hälsoprofil.
Familj: Dottern Mira, maken Ray och hans son Ray.
Aktuell med: Med poddarna "Paus" och "Kvinnoliv" på Acas, bloggen Karin Björkegren Jones och med nya boken "Paus" (Semic förlag) där hon poängterar vikten av att ta en paus och delar med sig av sina bästa knep för hur man tar tillvara pauserna.
Läs Kureras intervju med Karin om boken här.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Ung mörkhårig tjej ser sig i spegeln

Experternas tips för att undvika stressad hud

Hud

För mycket negativ stress påverkar oss och vår hälsa negativt – och det återspeglas även i huden. Även allt från föroreningar, sol och vind och mycket peeling kan stressa huden. Men hur syns stress på huden och hur skyddar du dig från det? 

Illustration av hjärna och två mediterande personer

Sluta jaga lyckan – må bättre

Mental hälsa

Varför mår vi så dåligt, när vi egentligen har det så bra? Den frågan ställer sig psykiatern Anders Hansen i sin senaste bok ”Depphjärnan”. Kanske behöver vi sluta jaga lyckan och sluta se på oro och depp som något onormalt, resonerar han. Och samtidigt ta hand om både kropp och knopp bättre.

 

Svarta och rosa trosor mot rosa bakgrund

70 procent vill ha hållbara mensskydd

Eko/miljö

Allt fler kvinnor vill att deras mensskydd ska vara hållbara, enligt en färsk undersökning. Menskopp är ett populärt alternativ, inte minst bland unga. Men nu utmanar även innovativa, absorberande och tvättbara menstrosor som ett bra alternativ – för både hälsa, ekonomi och miljö.

ginkgo biloba

Bladen som du ska lägga på minnet

Naturlig hälsa

Försämrad blodcirkulation är ingen sjukdom, men kan orsaka sämre minne – och därmed ställa till problem i vardagen. Bladen på ginkgo biloba-trädet har inflammationshämmande effekt och kan vidga blodkärlen. Då blir det lättare att både koncentera sig och att minnas.

glad äldre kvinna

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och vi får en nedsatt njurfunktion. Men den njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

Ko i alperna

Vassle – när magen krånglar

Mage

Fermenterad ostvassle har en lång tradition som hälsodryck på kurhotellen i de schweiziska alperna. Den användes för att komma tillrätta med magbesvär som gaser, knip och svullnad. Idag kallar vi den prebiotika och ny forskning har visat att den främjar hälsan i tarmen genom att stötta de goda bakterierna.

 

Leende kvinna blundar i blåsten

Deppig? Ta hjälp från naturen

Hälsa

Det är dessvärre vanligt att vi i västvärlden någon gång i livet drabbas av depression, och ännu oftare av nedstämdhet och oro. Men det finns naturliga örter, tillskott och kryddor som kan lindra. Här är fem tips – från ashwaganda till probiotika!

Jenny och Magnus Andersson, kostrådgivare

Kosten gjorde Magnus fri från sin IBS

Kost

När Magnus Andersson fick diagnosen IBS efter många år av illamående, magsmärtor och energilöshet lade han om sin kost, ihop med frun Jenny. Idag är de kostrådgivare och aktuella med sin tredje kokbok – och Magnus är symtomfri.

kvinna i fåtölj

Örterna som motar virus

Förkylning

Han tog den ryska roten till Sverige på 70-talet – och det blev succé. En tid senare fann han andrographis, en ört mot virus och bakterier, som används i Kina. Nu har den svenska vetenskapsmannen Georg Wikman kombinerat dessa båda örter i ett och samma tillskott – tillsammans kan de förhindra att förkylning och influensa bryter ut, men också halvera sjukdomstiden.

 

kvinna springer uppför backe

Högintensiv träning kan ge negativa effekter

TRÄNING

Att träna högintensiv intervallträning, eller HIIT, som det också kallas för, seglade upp som en snabb och effektiv träning med hälsofördelar. Men nu har en ny svensk studie visat att HIIT kan leda till att cellerna får det jobbigare att producera energi samt att blodsockret kan svaja.

burkar med fermenterade grönsaker

Ny forskning: Viss probiotika skyddar mot inflammation i tarmen

Mage

Att tillföra goda bakterier till mage och tarm vet man gör tarmen mer motståndskraftig mot inflammation, och nu stödjer ytterligare en analys detta. När forskare vid Uppsala universitet gjorde en studie tillsammans med kollegor vid Sveriges lantbruksuniversitet kunde man visa att vissa celler kunde öka produktionen av antikroppar när en viss sorts probiotika tillfördes.

frukt

Så mycket C-vitamin behöver du

Naturlig hälsa

När vintern kommer blir vi tröttare och oftare förkylda. Då gäller det att äta bra, komma ut i dagsljuset och att motionera. C-vitamin är en viktig byggsten i kroppen för att hålla sig frisk. Vissa av oss behöver mer C-vitamin än andra. Är du äldre, går på diet eller har problem med magen så kan du höra till dem.

Går det att träna vid förkylning?

Träning

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

 

Laxfilé med broccoli och salladslökar

Tareq Taylors krispiga sesamlax

Recept

Vem älskar inte rätter som är festliga och samtidigt lättlagade på helgen? Den här laxrätten blir krispig tack vare ett täcke av cornfalkes och sesamfrön, och får en fräsch touch genom ett lime- och ingefärssmör.

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Hälsa

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.

två personer sitter på huk utomhus

Sitta sig frisk – går det?

TRÄNING

Att ha ett stillasittande jobb är förenligt med ohälsa på sikt – om man inte ser till att motverka effekterna med aktivitet. En studie av en afrikansk folkstams vanor gjorde att amerikanska forskare ansåg att vi skulle leva längre om vi tog efter deras rörelsemönster. Och det bara genom att göra dagliga övningar med enkla men effektiva knäböj.

glad flicka

Naturens apotek: Pigg i vinter

Naturlig hälsa

De mörka vintermånaderna gör oss tröttare samtidigt som kroppen helt naturligt går lite på sparlåga. Känner du dig alltför trött och hängig så finns det örter som ger lite mer energi, bättre fokus och håller förkylningen borta. 

 

Två kvinnor med jackor som fryser

Frusen och kall? Det här kan det bero på

Hälsa

Nu när vi är på väg mot vinter, snö och kyla så är det nog mer regel än undantag att frysa. Men det är inte alltid dåliga kläder som gör att vi fryser. Låg tolerans mot kyla kan bero på många olika saker, som näringsbrister eller underliggande sjukdomar.

läkare och artificiell patient

Forskare har hittat sätt att lindra smärta utan biverkningar

Forskning

Att leva med smärta är svårt, och traditionella läkemedel mot smärta ger inte bara oönskade biverkningar, det kan ge ett beroende. Men nu har svenska forskare arbetat fram en stimuleringsmetod somna blockera svår smärta. En metod som också kan individanpassas, och hjälpa smärtpatienter, men också de med Parkinsons sjukdom.