Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

ost och choklad i en kvinnas mun

“Histaminintolerans – dags att introducera ett nytt begrepp”

Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

För mer info om histaminintolerans:
Följ FB-gruppen för Histaminintolerans för mer kunskap och stöd.
SIGHI-listan är den mest kompletta för histaminintolerans.

Vid histaminintolerans tolererar eller kan inte kroppen bryta ned det histamin som finns naturligt i maten. Detta kan orsaka allt från allergiska reaktioner, svullnad och trötthet till svårighet att gå ner i vikt skriver Sanna Ehdin.

Histaminintolerans kan även visa sig som eksem, klåda och rodnad i huden, migrän eller hjärtklappning. Genom att äta kost med låga halter av histamin går det att bli fri från besvär.

Tål inte histamin i maten
Jag upptäckte i början av 2017 att jag inte tål histamin i maten, det har gjort enormt stor skillnad för min hälsa, energinivå och välmående att äta en histaminfri kost. För min del är det sannolikt ärftligt, min mamma visade samma symtom vid stigande ålder.

Enzymbrist bakom
Histamin är ett naturligt ämne vid alla allergiska reaktioner och hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen. Histaminintolerans beror på att kroppen tar upp för mycket histamin från maten, på grund av brist på enzymet DAO eller allmänt nedsatt enzymfunktion. Då kan kroppen inte kan ta hand om och bryta ner det histamin som redan finns maten eller triggas av att vi äter viss mat.

 

Olika orsaker till brist
Enzymet diaminoxidas – DAO som bryter ner och oskadliggör matens histamin finns i tunntarmen. Brist på DAO-enzymet kan vara medfödd eller förvärvad. Det kan bero på dålig tarmflora och hög alkoholkonsumtion. Men det orsakas även av mediciner såsom smärtstillande preparat, läkemedel mot astma, slemlösande medel, blodtryckssänkande medicin eller antibiotika.

LÄS OCKSÅ: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

Symtom vid HIT
• Mag-tarmbesvär – illamående, kräkningar, magknip, buksmärtor, gaser, ballongmage och tillfälliga diarréer.
• Hudbesvär – eksem, nässelfeber, värmekänsla, flush (rödflammig hud), klåda och rodnad.
• Huvudvärk och migrän
• Kronisk trötthet
• Hos barn och unga har DAO-brist kopplats ihop med koncentrationsproblem och hyperaktivitetsstörning (ADHD).
• Astmaliknande besvär som nästäppa, nysningar och rinnande näsa.
• Hjärtklappning, hjärtarytmier, blodtrycksfall, yrsel, brännande känsla i mun och svalg.

LÄS OCKSÅ: Allt fler blir allergiska: ”För lite bakterier i kroppen”

Okänt begrepp i Sverige
Det är oklart hur många som lider av histaminsintolerans men i Storbritannien räknar man med att 2 procent av befolkningen har allvarlig histaminintolerans och upp till 10 procent har någon reaktion mot histaminhaltiga livsmedel. Det kan jämföras med att cirka 15 procent av Sveriges befolkning har någon form av matintolerans eller matallergi (inte inräknat histaminintolerans). I Sverige är histaminintolerans tyvärr väldigt okänt, och det kan vara svårt att få hjälp i sjukvården eftersom det ofta saknas tester och experter inom området.

LÄS OCKSÅ: Tillsatserna som gör dig sjuk

Vilka livsmedel innehåller histamin?
Livsmedel som mognar eller lagras under längre perioder har höga halter av histamin. Dessutom fungerar en rad livsmedel som så kallade histaminfrigörare, eftersom de också frisätter histamin i tarmarna.

Exempel på dessa är
• Alkohol, särskilt rödvin och mousserande vin (champagne)
• Fisk, fisksåser och skaldjur, – speciellt tonfisk, makrill, sardiner. Undvik all fisk i konservburk.
• Vinäger och livsmedel med vinäger som dressing, majonnäs, ketchup och senap
• Tofu och sojasås
• Korvar och pålägg och rökta köttprodukter som skinka, salami, bacon och korv
• Ost och fonduer
• Syltad eller konserverad mat inklusive surkål
• Nattskuggeväxter, det vill säga potatis, tomater, paprika och auberginer samt spenat och ruccola.
• Olika typer av frukt som jordgubbar, ananas och bananer.
• Bönor, kikärter, sojabönor och jordnötter
• Svampar och quorn
• Torkad frukt, nötter, frön
• Färdigmat
• Jästextrakt, jäst
• Salta snacks som chips
• Godis med konserveringsmedel och konstgjorda färgämnen
• Choklad och andra kakaobaserade produkter samt Coca cola

Det finns även mat som innehåller Diaminoxidas (DAO)–blockerare, och det är alkohol, svart te, energidrycker, grönt te, mate te.

Maten som frigör histamin
Dessutom finns det histaminfrigörare, det vill säga mat som frigör ytterligare histamin i tunntarmen. Exempel på dessa livsmedelsgrupper är alkohol, särskilt rödvin och champagne, ost, havsmat, fisk och fisksåser, rå och rökt korv, frukt speciellt kiwi, lime, ananas, mango, plommon, papaya, jordgubbar och citrusfrukter. Tillsatser som bensoat, sulfiter, nitrit, glutamat, livsmedelsfärger samt vetegroddar och nötter.

Undvik histaminmaten
Histaminnivåerna i livsmedel varierar beroende på hur moget, mognat eller hygieniskt livsmedlet är. Undvik eller minska att äta mogna och fermenterade livsmedel som lagrade ostar, alkoholhaltiga drycker, produkter som innehåller jäst och fisk som inte är helt färsk. Låt bli eller undvik att äta konserverade livsmedel, halvfabrikat och färdiglagade måltider. Köp och ät färska produkter så mycket som du kan. Lär dig laga mat – och laga från rena råvaror.

 

Ät bara färsk mat – histamin bildas hela tiden
Det är även viktigt med god mathygien, se till att hålla rent där maten tillreds – bli dock inte manisk. Låt inte livsmedel ligga utanför kylskåpet – särskilt köttprodukter. Histamin bildas hela tiden förutom i frysen. Därför är det viktigt att alltid frysa in matrester direkt efter tillagning istället för att förvara dem i kylen.

Det finns tillskott
Man kan även ta en tablett med tillskott av DAO, men risken är att effekten avtar efter en tid, säkrast att ändra sin kost och äta mat med så lågt histamin som möjligt. Färskt och tillagat från icke processad mat.

Livsmedel med låg histaminnivå
• Färskt kött (kylt eller fryst)
• Nyfångad fisk
• Kyckling (skinnad och färsk)
• Äggula och väl tillagad äggvita
• Färska frukter – med undantag för jordgubbar, kiwi, lime, ananas, mango, plommon, papaya.
• Färska grönsaker – med undantag för tomater, aubergine, paprika, spenat, ruccola.
• Glutenfritt och puffade riskakor dock är det snabba kolhydrater så var försiktig med det.
• Kokosmjölk och rismjölk
• Smör och ghee
• De flesta vegetabiliska kallpressade matoljor
• De flesta gröna bladörter
• Mogen avokado
• Örtte

Mat som kan fungera
• Yoghurt – beror på använd bakteriekultur
• Äggvita som är väl tillagad, det är en histaminfrigörare endast i rått tillstånd
• Färskost, fetaost av får- och getmjölk
• Enligt histaminlistor kan man äta färska komjölksprodukter och visst spannmål som korn, men eftersom komjölk och spannmål ökar risken för autoimmuna sjukdomar kan jag inte rekommendera det här.

Kan bli en stor förändring
Beroende på hur man äter sedan tidigare kan det bli fråga om en ordentlig kostomläggning. Mitt enkla råd är att låta bli all processad, rökt och fermenterad mat, konserver, socker, gluten och komjölksprodukter samt nattskuggeväxterna utom potatis. Jag vill poängtera att histamininnehållet beror på kvalitet och hantering, till exempel går viss ekologisk kakao bra men inte den vanliga, alkaliskt behandlade kakaon.

Stress påverkar också
Att minska stress genom att meditera och slappna av är också viktigt. Kortisol är vårt stresskydd och det bildas av progesteron. Men progesteron behövs för att hålla nivåerna av DAO på en bra och hög nivå. Brist på progesteron skapar alltså brist på DAO. För mycket östrogen minskar också DAO. Därför är det även en fördel att hålla nere sitt intag av mat som ökar östrogenet som bönor, linser, baljväxter och mejeriprodukter.

Påverkar sköldkörteln
Det finns dessutom en koppling till sköldkörtelns funktion. Progesteron behövs för att ombilda T4 till sin aktiva form av T3 som behövs för att reglera kroppens ämnesomsättning. Det sker i lever, njurar och andra organ. Om man har mycket stress och oro används progesteronet istället till att bilda kortisol, då är det lätt att känna sig energilös för att kroppen inte kan omvandla T4 till energiformen T3, vilket gör att DAO minskar ännu mer. Hormonell obalans, histamin och DAO hänger alltså samman. Det innebär att avstressande aktiviteter och koständring kan förändra mycket till det bättre.

 

Slutligen
Jag är övertygad om att många diffusa symtom med dåliga magar, trötthet, utmattning, allergier som inte direkt kan härledas till någon dysfunktion i organ – beror just på HIT – histaminintolerans. Genom att äta en kost som är histaminlåg kan man bli besvärsfri och må bättre än på länge.

Av Dr Sanna Ehdin, immunolog och författare till flera böcker inom hälsa.

Detta är en kortad och bearbetad version av Sanna Ehdins artikel "Histaminintolerans allt vanligare". Artikeln i sin helhet finns att läsa här.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

För mer info om histaminintolerans:
Följ FB-gruppen för Histaminintolerans för mer kunskap och stöd.
SIGHI-listan är den mest kompletta för histaminintolerans.


Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

För mer info om histaminintolerans:
Följ FB-gruppen för Histaminintolerans för mer kunskap och stöd.
SIGHI-listan är den mest kompletta för histaminintolerans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

 

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

 

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

 

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.

 

Groddar i en låda

Grodda – både klimatsmart och nyttigt!

Eko/miljö

Linser, bönor och frön är näringsrik, billig och inte minst klimatsmart mat. Men visste du att de faktiskt blir ännu nyttigare om du groddar dem? Groddning gör nämligen att våra tarmar lättare tar upp näringen ur baljväxter. Här bjuder vi på en liten groddskola!

olika kålsorter

Laga billig och nyttig mat med kål

Kost

Så här i strax efter jul kan det kännas fullt i magen, men tomt i plånboken. Ta dig en titt i grönsaksdiskarna – både i frysdisken och den färska. Leta efter kålsorter du inte känner till. Kål av olika slag är riktiga hälsobomber och har höga så kallade orac-värden. Du kan laga både hälsosam och nyttig mat för en liten summa.