Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

ost och choklad i en kvinnas mun

“Histaminintolerans – dags att introducera ett nytt begrepp”

Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

För mer info om histaminintolerans:
Följ FB-gruppen för Histaminintolerans för mer kunskap och stöd.
SIGHI-listan är den mest kompletta för histaminintolerans.

Vid histaminintolerans tolererar eller kan inte kroppen bryta ned det histamin som finns naturligt i maten. Detta kan orsaka allt från allergiska reaktioner, svullnad och trötthet till svårighet att gå ner i vikt skriver Sanna Ehdin.

Histaminintolerans kan även visa sig som eksem, klåda och rodnad i huden, migrän eller hjärtklappning. Genom att äta kost med låga halter av histamin går det att bli fri från besvär.

Tål inte histamin i maten
Jag upptäckte i början av 2017 att jag inte tål histamin i maten, det har gjort enormt stor skillnad för min hälsa, energinivå och välmående att äta en histaminfri kost. För min del är det sannolikt ärftligt, min mamma visade samma symtom vid stigande ålder.

Enzymbrist bakom
Histamin är ett naturligt ämne vid alla allergiska reaktioner och hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen. Histaminintolerans beror på att kroppen tar upp för mycket histamin från maten, på grund av brist på enzymet DAO eller allmänt nedsatt enzymfunktion. Då kan kroppen inte kan ta hand om och bryta ner det histamin som redan finns maten eller triggas av att vi äter viss mat.

 

Olika orsaker till brist
Enzymet diaminoxidas – DAO som bryter ner och oskadliggör matens histamin finns i tunntarmen. Brist på DAO-enzymet kan vara medfödd eller förvärvad. Det kan bero på dålig tarmflora och hög alkoholkonsumtion. Men det orsakas även av mediciner såsom smärtstillande preparat, läkemedel mot astma, slemlösande medel, blodtryckssänkande medicin eller antibiotika.

LÄS OCKSÅ: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

Symtom vid HIT
• Mag-tarmbesvär – illamående, kräkningar, magknip, buksmärtor, gaser, ballongmage och tillfälliga diarréer.
• Hudbesvär – eksem, nässelfeber, värmekänsla, flush (rödflammig hud), klåda och rodnad.
• Huvudvärk och migrän
• Kronisk trötthet
• Hos barn och unga har DAO-brist kopplats ihop med koncentrationsproblem och hyperaktivitetsstörning (ADHD).
• Astmaliknande besvär som nästäppa, nysningar och rinnande näsa.
• Hjärtklappning, hjärtarytmier, blodtrycksfall, yrsel, brännande känsla i mun och svalg.

LÄS OCKSÅ: Allt fler blir allergiska: ”För lite bakterier i kroppen”

Okänt begrepp i Sverige
Det är oklart hur många som lider av histaminsintolerans men i Storbritannien räknar man med att 2 procent av befolkningen har allvarlig histaminintolerans och upp till 10 procent har någon reaktion mot histaminhaltiga livsmedel. Det kan jämföras med att cirka 15 procent av Sveriges befolkning har någon form av matintolerans eller matallergi (inte inräknat histaminintolerans). I Sverige är histaminintolerans tyvärr väldigt okänt, och det kan vara svårt att få hjälp i sjukvården eftersom det ofta saknas tester och experter inom området.

LÄS OCKSÅ: Tillsatserna som gör dig sjuk

Vilka livsmedel innehåller histamin?
Livsmedel som mognar eller lagras under längre perioder har höga halter av histamin. Dessutom fungerar en rad livsmedel som så kallade histaminfrigörare, eftersom de också frisätter histamin i tarmarna.

Exempel på dessa är
• Alkohol, särskilt rödvin och mousserande vin (champagne)
• Fisk, fisksåser och skaldjur, – speciellt tonfisk, makrill, sardiner. Undvik all fisk i konservburk.
• Vinäger och livsmedel med vinäger som dressing, majonnäs, ketchup och senap
• Tofu och sojasås
• Korvar och pålägg och rökta köttprodukter som skinka, salami, bacon och korv
• Ost och fonduer
• Syltad eller konserverad mat inklusive surkål
• Nattskuggeväxter, det vill säga potatis, tomater, paprika och auberginer samt spenat och ruccola.
• Olika typer av frukt som jordgubbar, ananas och bananer.
• Bönor, kikärter, sojabönor och jordnötter
• Svampar och quorn
• Torkad frukt, nötter, frön
• Färdigmat
• Jästextrakt, jäst
• Salta snacks som chips
• Godis med konserveringsmedel och konstgjorda färgämnen
• Choklad och andra kakaobaserade produkter samt Coca cola

Det finns även mat som innehåller Diaminoxidas (DAO)–blockerare, och det är alkohol, svart te, energidrycker, grönt te, mate te.

Maten som frigör histamin
Dessutom finns det histaminfrigörare, det vill säga mat som frigör ytterligare histamin i tunntarmen. Exempel på dessa livsmedelsgrupper är alkohol, särskilt rödvin och champagne, ost, havsmat, fisk och fisksåser, rå och rökt korv, frukt speciellt kiwi, lime, ananas, mango, plommon, papaya, jordgubbar och citrusfrukter. Tillsatser som bensoat, sulfiter, nitrit, glutamat, livsmedelsfärger samt vetegroddar och nötter.

Undvik histaminmaten
Histaminnivåerna i livsmedel varierar beroende på hur moget, mognat eller hygieniskt livsmedlet är. Undvik eller minska att äta mogna och fermenterade livsmedel som lagrade ostar, alkoholhaltiga drycker, produkter som innehåller jäst och fisk som inte är helt färsk. Låt bli eller undvik att äta konserverade livsmedel, halvfabrikat och färdiglagade måltider. Köp och ät färska produkter så mycket som du kan. Lär dig laga mat – och laga från rena råvaror.

 

Ät bara färsk mat – histamin bildas hela tiden
Det är även viktigt med god mathygien, se till att hålla rent där maten tillreds – bli dock inte manisk. Låt inte livsmedel ligga utanför kylskåpet – särskilt köttprodukter. Histamin bildas hela tiden förutom i frysen. Därför är det viktigt att alltid frysa in matrester direkt efter tillagning istället för att förvara dem i kylen.

Det finns tillskott
Man kan även ta en tablett med tillskott av DAO, men risken är att effekten avtar efter en tid, säkrast att ändra sin kost och äta mat med så lågt histamin som möjligt. Färskt och tillagat från icke processad mat.

Livsmedel med låg histaminnivå
• Färskt kött (kylt eller fryst)
• Nyfångad fisk
• Kyckling (skinnad och färsk)
• Äggula och väl tillagad äggvita
• Färska frukter – med undantag för jordgubbar, kiwi, lime, ananas, mango, plommon, papaya.
• Färska grönsaker – med undantag för tomater, aubergine, paprika, spenat, ruccola.
• Glutenfritt och puffade riskakor dock är det snabba kolhydrater så var försiktig med det.
• Kokosmjölk och rismjölk
• Smör och ghee
• De flesta vegetabiliska kallpressade matoljor
• De flesta gröna bladörter
• Mogen avokado
• Örtte

Mat som kan fungera
• Yoghurt – beror på använd bakteriekultur
• Äggvita som är väl tillagad, det är en histaminfrigörare endast i rått tillstånd
• Färskost, fetaost av får- och getmjölk
• Enligt histaminlistor kan man äta färska komjölksprodukter och visst spannmål som korn, men eftersom komjölk och spannmål ökar risken för autoimmuna sjukdomar kan jag inte rekommendera det här.

Kan bli en stor förändring
Beroende på hur man äter sedan tidigare kan det bli fråga om en ordentlig kostomläggning. Mitt enkla råd är att låta bli all processad, rökt och fermenterad mat, konserver, socker, gluten och komjölksprodukter samt nattskuggeväxterna utom potatis. Jag vill poängtera att histamininnehållet beror på kvalitet och hantering, till exempel går viss ekologisk kakao bra men inte den vanliga, alkaliskt behandlade kakaon.

Stress påverkar också
Att minska stress genom att meditera och slappna av är också viktigt. Kortisol är vårt stresskydd och det bildas av progesteron. Men progesteron behövs för att hålla nivåerna av DAO på en bra och hög nivå. Brist på progesteron skapar alltså brist på DAO. För mycket östrogen minskar också DAO. Därför är det även en fördel att hålla nere sitt intag av mat som ökar östrogenet som bönor, linser, baljväxter och mejeriprodukter.

Påverkar sköldkörteln
Det finns dessutom en koppling till sköldkörtelns funktion. Progesteron behövs för att ombilda T4 till sin aktiva form av T3 som behövs för att reglera kroppens ämnesomsättning. Det sker i lever, njurar och andra organ. Om man har mycket stress och oro används progesteronet istället till att bilda kortisol, då är det lätt att känna sig energilös för att kroppen inte kan omvandla T4 till energiformen T3, vilket gör att DAO minskar ännu mer. Hormonell obalans, histamin och DAO hänger alltså samman. Det innebär att avstressande aktiviteter och koständring kan förändra mycket till det bättre.

 

Slutligen
Jag är övertygad om att många diffusa symtom med dåliga magar, trötthet, utmattning, allergier som inte direkt kan härledas till någon dysfunktion i organ – beror just på HIT – histaminintolerans. Genom att äta en kost som är histaminlåg kan man bli besvärsfri och må bättre än på länge.

Av Dr Sanna Ehdin, immunolog och författare till flera böcker inom hälsa.

Detta är en kortad och bearbetad version av Sanna Ehdins artikel "Histaminintolerans allt vanligare". Artikeln i sin helhet finns att läsa här.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

För mer info om histaminintolerans:
Följ FB-gruppen för Histaminintolerans för mer kunskap och stöd.
SIGHI-listan är den mest kompletta för histaminintolerans.


Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

För mer info om histaminintolerans:
Följ FB-gruppen för Histaminintolerans för mer kunskap och stöd.
SIGHI-listan är den mest kompletta för histaminintolerans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

kvinna

Örten motade hormonell oro

Hälsa

För tre år sedan fick Gloria Tonnvik svår ångest. Humöret gick upp och ner och sömnlösheten tärde. Läkare gav diagnosen PMDS, en svårare form av PMS och hon fick antidepressiv medicin – men det ville inte Gloria ta. Lösningen kom i form av en ayurvedisk ört – ashwagandha.

kvinna tittar ut genom fönster

Naturlig hjälp mot depression

Hälsa

Håller oron på att ta över din vardag? Många lever med malande tankar – och även om det är helt naturligt så är det viktigt att vara vaksam på hur det påverkar livet och kroppen. Ett växtbaserat läkemedel med johannesört kan dämpa oro och ångest, utan biverkningar eller risk för beroende.

kvinna med hund

Så slapp Emelie knäsmärtan

Hälsa

En svår skidolycka trasade sönder knäet för Emelie von der Burg. Två operationer och en lyckosam rehabilitering gjorde henne bra igen. Men tio år senare började knät smärta – plötsligt och helt utan anledning. Då tog veterinären Emelie till samma metod som hon rekommenderar till djuren: ett tillskott med grönläppad mussla. Och nu är hon smärtfri igen.

 

Skål med kokosyoghurt toppad med bär och granola

Hemmagjord kokosyoghurt med probiotika

Recept

Njut av en egen yoghurt till frukost eller mellis, gjord på kokosmjölk och boostad med välgörande probiotika, men fri från tillsatser. Inspireras av detta recept från Kureras bloggare Sophie Bohnstedt. Allra godast blir den toppad med immunstärkande bär och knaprig granola.

 

händer som håller i havtronsbär

Det röda guldet som smörjer slemhinnorna

Hälsa

Fettsyran omega-7 återfuktar slemhinnor i hela kroppen. Ögon, mun och underliv, men också tarmen har slemhinnor som mår bättre av fettsyran. Dessutom gör den gott för huden. Sår läker snabbare och rynkor minskar på djupet. Havtornsbären från Tibet lär vara de mest antioxidantrika i hela världen. Redan efter en månad kommer effekten.

Närbild på bokomslaget "Magnus Carlsons hållbarhetsresa"

Magnus Carlson: Så gör du en klimatplan!

Eko/miljö

Många av oss vill göra något, eller mycket, för att rädda planeten. Men det är desto svårare att veta hur man ska bära sig åt. Någon som har lagt om sin livsstil och vet att det går är miljöengagerade sångaren Magnus Carlson från Weeping willows, som i sin nya bok presenterar hur du gör en klimatplan!

målad bild av hjärna där fjärilar flyger ut

Ny metod som ska bromsa Alzheimers sjukdom

Fakta

En ny behandlingsmetod att förhindra uppkomsten hos av Alzheimers sjukdom har utförts på möss – och resultaten är lovande. Forskare vid Uppsala universitet har lyckats öka nedbrytningen av de byggstenar som förhindrar ett protein att bilda klumpar och som gör att minnet försämras.

ansikten på 7 personer

5000 personer ska testa D-vitamin mot covid-19

Forskning

En stor klinisk studie ska undersöka om D-vitamin skyddar mot covid-19. Studien som getts namnet Coronavit kommer att pågå under sex månader och involvera hela 5 000 personer. Studien görs i Storbritannien där befolkningen generellt sett har låg D-vitaminstatus.

två personer springer

Så kan träning motverka cancer

Forskning

Den som drabbats av cancer rekommenderas att motionera eftersom prognosen då blir bättre. Det är inte helt klarlagt varför det förhåller sig på det viset, men nu har forskare vid Karolinska Institutet hittat en trolig förklaring. Fysisk aktivitet verkar kunna påverka de cytotoxiska T-cellerna så att de stärker deras förmåga att ge sig på cancercellerna.

 

Kvinna sitter i en säng med en kopp i handen

4 teer som hjälper dig att sova bättre

Naturlig hälsa

Naturliga örter som kamomill och citronmeliss kan hjälpa dig att somna lättare, minska antalet tillfällen du vaknar under natten samt förbättra sömnkvaliteten generellt. Allra mest effektivt blir örterna i koncentrerad form, i ett tillskott, men att dricka ett varmt te med örterna i utspädd form är också till hjälp.

En pudel får massage på en bänk

Så jobbar en djurhomeopat

Husdjur

Homeopati är en alternativ, holistisk behandlingsform med egna läkemedel för människor. Men det finns faktiskt även homeopati för djur, som då behandlas av djurhomeopater. Hur jobbar en sådan? Kurera frågade Annika Petrén och Sofie Rehndell, som bägge kan titulera sig djurhomeopater.

Närbild på en galette med cashewsmör med granatäpple

Glutenfri galette med granatäpple och cashewsmör

Recept

I det här receptet, signerat stjärnkocken Niklas Ekstedt, får du upptäcka den underbara franska galetten, här pyntad med granatäpple, mynta och cashewnötter! Till skillnad från "syskonet" crêpe är en galette mindre söt och mer aromatisk då den är gjord på glutenfritt bovetemjöl istället för vetemjöl.

 

tre kvinooansikten

Så kan din rosacea bli bättre

Hälsa

Rödhet eller rodnad på huden kan till exempel vara ytliga blodkärl eller rosacea. Kyla, värme och stress kan också göra huden rödflammig. Studier har visat ett en speciell molekyl som kommer från sackaros kan dämpa med röda området i ansiktet med upp till 68 procent.

 

man bär kvinna på ryggen

Naturens apotek: Uppiggande växter

Hälsa

När dagarna blir kortare och höstmörkret blir allt mer påtagligt hinner en del av oss aldrig ut i dagsljus. Då är det lätt att tappa ork och energi. Här är några pigga växter som ger kraft till både kropp och sinne.

Lingonbröd från boken "Systrarna Perssons skafferi"

Lingonbröd med anis

Recept

Vill du lyxa till vardagsfrukosten? Svep då ihop detta lingonbröd innan du går och lägger dig på kvällen och låt kalljäsa över natten. På morgonen är det bara att skjutsa in de färdigjästa bröden i ugnen - och voíla frukosten är serverad.

En shake med jordnötssmör och bär

Må bra i höst med hälsosam comfort food

Kost

Matbloggaren Agnes Gällhagen har samlat sina bästa och mest trösterika comfort food-recept i en kokbok i grön tappning. Mat att laga när du vill vara lite extra snäll mot dig själv, när förkylningen lurar eller du helt enkelt behöver fylla på med extra näring och omtanke.