ost och choklad i en kvinnas mun

“Histaminintolerans – dags att introducera ett nytt begrepp”

Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

För mer info om histaminintolerans:
Följ FB-gruppen för Histaminintolerans för mer kunskap och stöd.
SIGHI-listan är den mest kompletta för histaminintolerans.

Vid histaminintolerans tolererar eller kan inte kroppen bryta ned det histamin som finns naturligt i maten. Detta kan orsaka allt från allergiska reaktioner, svullnad och trötthet till svårighet att gå ner i vikt skriver Sanna Ehdin.

Histaminintolerans kan även visa sig som eksem, klåda och rodnad i huden, migrän eller hjärtklappning. Genom att äta kost med låga halter av histamin går det att bli fri från besvär.

Tål inte histamin i maten
Jag upptäckte i början av 2017 att jag inte tål histamin i maten, det har gjort enormt stor skillnad för min hälsa, energinivå och välmående att äta en histaminfri kost. För min del är det sannolikt ärftligt, min mamma visade samma symtom vid stigande ålder.

Enzymbrist bakom
Histamin är ett naturligt ämne vid alla allergiska reaktioner och hjälper immunsystemet att försvara sig mot främmande ämnen. Histaminintolerans beror på att kroppen tar upp för mycket histamin från maten, på grund av brist på enzymet DAO eller allmänt nedsatt enzymfunktion. Då kan kroppen inte kan ta hand om och bryta ner det histamin som redan finns maten eller triggas av att vi äter viss mat.

 

Olika orsaker till brist
Enzymet diaminoxidas – DAO som bryter ner och oskadliggör matens histamin finns i tunntarmen. Brist på DAO-enzymet kan vara medfödd eller förvärvad. Det kan bero på dålig tarmflora och hög alkoholkonsumtion. Men det orsakas även av mediciner såsom smärtstillande preparat, läkemedel mot astma, slemlösande medel, blodtryckssänkande medicin eller antibiotika.

LÄS OCKSÅ: 10 fakta om mjölkproteinallergi respektive laktosintolerans

Symtom vid HIT
• Mag-tarmbesvär – illamående, kräkningar, magknip, buksmärtor, gaser, ballongmage och tillfälliga diarréer.
• Hudbesvär – eksem, nässelfeber, värmekänsla, flush (rödflammig hud), klåda och rodnad.
• Huvudvärk och migrän
• Kronisk trötthet
• Hos barn och unga har DAO-brist kopplats ihop med koncentrationsproblem och hyperaktivitetsstörning (ADHD).
• Astmaliknande besvär som nästäppa, nysningar och rinnande näsa.
• Hjärtklappning, hjärtarytmier, blodtrycksfall, yrsel, brännande känsla i mun och svalg.

LÄS OCKSÅ: Allt fler blir allergiska: ”För lite bakterier i kroppen”

Okänt begrepp i Sverige
Det är oklart hur många som lider av histaminsintolerans men i Storbritannien räknar man med att 2 procent av befolkningen har allvarlig histaminintolerans och upp till 10 procent har någon reaktion mot histaminhaltiga livsmedel. Det kan jämföras med att cirka 15 procent av Sveriges befolkning har någon form av matintolerans eller matallergi (inte inräknat histaminintolerans). I Sverige är histaminintolerans tyvärr väldigt okänt, och det kan vara svårt att få hjälp i sjukvården eftersom det ofta saknas tester och experter inom området.

LÄS OCKSÅ: Tillsatserna som gör dig sjuk

Vilka livsmedel innehåller histamin?
Livsmedel som mognar eller lagras under längre perioder har höga halter av histamin. Dessutom fungerar en rad livsmedel som så kallade histaminfrigörare, eftersom de också frisätter histamin i tarmarna.

Exempel på dessa är
• Alkohol, särskilt rödvin och mousserande vin (champagne)
• Fisk, fisksåser och skaldjur, – speciellt tonfisk, makrill, sardiner. Undvik all fisk i konservburk.
• Vinäger och livsmedel med vinäger som dressing, majonnäs, ketchup och senap
• Tofu och sojasås
• Korvar och pålägg och rökta köttprodukter som skinka, salami, bacon och korv
• Ost och fonduer
• Syltad eller konserverad mat inklusive surkål
• Nattskuggeväxter, det vill säga potatis, tomater, paprika och auberginer samt spenat och ruccola.
• Olika typer av frukt som jordgubbar, ananas och bananer.
• Bönor, kikärter, sojabönor och jordnötter
• Svampar och quorn
• Torkad frukt, nötter, frön
• Färdigmat
• Jästextrakt, jäst
• Salta snacks som chips
• Godis med konserveringsmedel och konstgjorda färgämnen
• Choklad och andra kakaobaserade produkter samt Coca cola

Det finns även mat som innehåller Diaminoxidas (DAO)–blockerare, och det är alkohol, svart te, energidrycker, grönt te, mate te.

Maten som frigör histamin
Dessutom finns det histaminfrigörare, det vill säga mat som frigör ytterligare histamin i tunntarmen. Exempel på dessa livsmedelsgrupper är alkohol, särskilt rödvin och champagne, ost, havsmat, fisk och fisksåser, rå och rökt korv, frukt speciellt kiwi, lime, ananas, mango, plommon, papaya, jordgubbar och citrusfrukter. Tillsatser som bensoat, sulfiter, nitrit, glutamat, livsmedelsfärger samt vetegroddar och nötter.

Undvik histaminmaten
Histaminnivåerna i livsmedel varierar beroende på hur moget, mognat eller hygieniskt livsmedlet är. Undvik eller minska att äta mogna och fermenterade livsmedel som lagrade ostar, alkoholhaltiga drycker, produkter som innehåller jäst och fisk som inte är helt färsk. Låt bli eller undvik att äta konserverade livsmedel, halvfabrikat och färdiglagade måltider. Köp och ät färska produkter så mycket som du kan. Lär dig laga mat – och laga från rena råvaror.

 

Ät bara färsk mat – histamin bildas hela tiden
Det är även viktigt med god mathygien, se till att hålla rent där maten tillreds – bli dock inte manisk. Låt inte livsmedel ligga utanför kylskåpet – särskilt köttprodukter. Histamin bildas hela tiden förutom i frysen. Därför är det viktigt att alltid frysa in matrester direkt efter tillagning istället för att förvara dem i kylen.

Det finns tillskott
Man kan även ta en tablett med tillskott av DAO, men risken är att effekten avtar efter en tid, säkrast att ändra sin kost och äta mat med så lågt histamin som möjligt. Färskt och tillagat från icke processad mat.

Livsmedel med låg histaminnivå
• Färskt kött (kylt eller fryst)
• Nyfångad fisk
• Kyckling (skinnad och färsk)
• Äggula och väl tillagad äggvita
• Färska frukter – med undantag för jordgubbar, kiwi, lime, ananas, mango, plommon, papaya.
• Färska grönsaker – med undantag för tomater, aubergine, paprika, spenat, ruccola.
• Glutenfritt och puffade riskakor dock är det snabba kolhydrater så var försiktig med det.
• Kokosmjölk och rismjölk
• Smör och ghee
• De flesta vegetabiliska kallpressade matoljor
• De flesta gröna bladörter
• Mogen avokado
• Örtte

Mat som kan fungera
• Yoghurt – beror på använd bakteriekultur
• Äggvita som är väl tillagad, det är en histaminfrigörare endast i rått tillstånd
• Färskost, fetaost av får- och getmjölk
• Enligt histaminlistor kan man äta färska komjölksprodukter och visst spannmål som korn, men eftersom komjölk och spannmål ökar risken för autoimmuna sjukdomar kan jag inte rekommendera det här.

Kan bli en stor förändring
Beroende på hur man äter sedan tidigare kan det bli fråga om en ordentlig kostomläggning. Mitt enkla råd är att låta bli all processad, rökt och fermenterad mat, konserver, socker, gluten och komjölksprodukter samt nattskuggeväxterna utom potatis. Jag vill poängtera att histamininnehållet beror på kvalitet och hantering, till exempel går viss ekologisk kakao bra men inte den vanliga, alkaliskt behandlade kakaon.

Stress påverkar också
Att minska stress genom att meditera och slappna av är också viktigt. Kortisol är vårt stresskydd och det bildas av progesteron. Men progesteron behövs för att hålla nivåerna av DAO på en bra och hög nivå. Brist på progesteron skapar alltså brist på DAO. För mycket östrogen minskar också DAO. Därför är det även en fördel att hålla nere sitt intag av mat som ökar östrogenet som bönor, linser, baljväxter och mejeriprodukter.

Påverkar sköldkörteln
Det finns dessutom en koppling till sköldkörtelns funktion. Progesteron behövs för att ombilda T4 till sin aktiva form av T3 som behövs för att reglera kroppens ämnesomsättning. Det sker i lever, njurar och andra organ. Om man har mycket stress och oro används progesteronet istället till att bilda kortisol, då är det lätt att känna sig energilös för att kroppen inte kan omvandla T4 till energiformen T3, vilket gör att DAO minskar ännu mer. Hormonell obalans, histamin och DAO hänger alltså samman. Det innebär att avstressande aktiviteter och koständring kan förändra mycket till det bättre.

 

Slutligen
Jag är övertygad om att många diffusa symtom med dåliga magar, trötthet, utmattning, allergier som inte direkt kan härledas till någon dysfunktion i organ – beror just på HIT – histaminintolerans. Genom att äta en kost som är histaminlåg kan man bli besvärsfri och må bättre än på länge.

Av Dr Sanna Ehdin, immunolog och författare till flera böcker inom hälsa.

Detta är en kortad och bearbetad version av Sanna Ehdins artikel "Histaminintolerans allt vanligare". Artikeln i sin helhet finns att läsa här.

Kureras sektion Krönikan ger möjligheten att ventilera en tanke, idé eller åsikt.
Krönikan skrivs av skribenter som är fristående från Kurera och behöver alltså inte handla om åsikter Kurera delar.
Är du intresserad av att skriva en krönika på Kurera.se? Kontakta då: webbredaktor(@)kurera.se.

Vill du läsa fler liknande artiklar?
Gilla Kurera på Facebook och signa upp dig för Kureras nyhetsbrev så missar du inget!

För mer info om histaminintolerans:
Följ FB-gruppen för Histaminintolerans för mer kunskap och stöd.
SIGHI-listan är den mest kompletta för histaminintolerans.


Fakta

Sanna Ehdin Anandalaär doktor i immunologi och verksam som fri forskare och författare. Hon har skrivit flera hälso- och livsstilsböcker bland annat hälsoklassikern ”Den självläkande människan”.

För mer info om histaminintolerans:
Följ FB-gruppen för Histaminintolerans för mer kunskap och stöd.
SIGHI-listan är den mest kompletta för histaminintolerans.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Self-care : mat, stress, träning, självkänsla, återhämtning

Chia- och yoghurtswirl

Recept

En vardagslyxig frukost som sätter guldkant på morgonen. Förbered chiapudding, frukt och bär kvällen innan och varva i höga glas tillsammans med yoghurt och granola på morgonen. 

K2 kan förebygga hjärt-kärlsjukdomar

Forskning

K2 är mest känt som vitaminen som kan stärka skelett och vävnad, men ny forskning visar att K2 fyller en viktig funktion för blodets koagulation och för stärka kärlens väggar vilket i slutändan håller hjärt-kärlsjukdomar borta. Analyser har visat att det är vanligt med K2-brist på grund av att det är svårt att få i sig vitaminen i kosten. Det behövs nämligen stora mängder yoghurt, nötkött, mjölk, ost och ägg för att täcka behovet.  

Här får du gratis blodsockerkoll på världsdiabetsdagen

Hälsa

Diabetes är en av våra stora folksjukdomar. Sjukdomen ökar över hela världen, och om 20 år kommer antalet sjuka uppgå till uppskattningsvis 640 miljoner. I Sverige är över en halv miljon människor drabbade och de flesta har typ 2-diabetes. I dag är det världsdiabetesdagen och det uppmärksammas i Stockholm genom att du får ett gratis blodsockertest.

Susanne vill hjälpa fler upptäcka fördelarna med naturlig hudvård

Eko/miljö

Journalisten Susanne Hovenäs har i många år – bland annat som skönhetsredaktör på tidningen Hälsa – varit en av de drivande krafterna bakom trenden med naturlig skönhet och hudvård. Nu har hon tagit över ledningen inom NOC Sweden efter grundaren Henrik Olteng som gått vidare till andra uppdrag. Kurera växlade några ord Susanne om hur hon ser på utvecklingen för naturlig hudvård och skönhet.

 

Överträningssyndrom har nått vanliga motionärer

TRÄNING

Att elitidrottare pressar sig för hårt och kan drabbas av överträningssyndrom, OTS, det är vida känt. Men nu har OTS även nått elitmotionärerna. Symtomen är svårupptäckta eftersom de handlar om humörsvängningar, infektioner, dålig aptit och en oförklarlig trötthet.  Det finns bara ett sätt att komma ur situationen.

”Ketogen kost hjälpte mig bli fri från depression”

Mental hälsa

En ketogen diet har många fördelar enligt anhängarna, förutom att den underlättar att hålla vikten sägs den bidra till allmänt bättre välmående och större mental klarhet. Hanna Gillving är funktionsmedicinsk terapeut och kom nyligen ut med boken ”Keto-licious”, och för hennes del bidrog en omläggning till det hon kallar ketogen livsstil till att hon äntligen blev fri från mångåriga besvär med psykisk ohälsa.

Movemberutmaningen – inget barn ska behöva säga ”Hej då pappa”

Krönikan

Jag var sju år när vi fick telefonsamtalet från sjukhuset som sa att pappa hade ramlat ihop i hissen. Hans liv gick inte att rädda. Hjärtat hade gett upp. Att förlora en förälder var givetvis tufft, men idag har jag valt att se det som min största motivation. För jag har en dröm, jag har en vision: Inget barn ska behöva säga ”Hejdå pappa”, det skriver  Pierre Mörck i denna krönika där han vill inspirera till mer rörelse och uppmärksamma ohälsan bland män.

 

Hästar kan läsa av våra känslolägen – och lägger dem på minnet

Husdjur

Det finns fog för uttrycket att ha minne som en häst. Du som ägt eller tillbringat mycket tid med en häst har kanske upplevt att ni har en speciell kontakt. Kanske har du känt något som liknar vänskap eller att hästen är en del av familjen. Nu visar forskning att känslan troligen är ömsesidig. Hästar kan nämligen inte bara läsa av våra känslolägen – de lägger dem även på minnet.

Djagacida – ris och bönor från Kap verde

Recept

Detta recept på en enkel och väldigt god risrätt från Kap Verde kommer från boken vegetariska recept från hela världen hittar du i den gröna kokboken boken "Zeinas green kitchen" av den omtyckta matprofilen Zeina Mourtada som driver bloggen Zeinas kitchen..

Doftöverkänslighet – ett dolt handikapp

Allmänt

Trots att tre miljoner svenskar kan besväras av dofter är osäkerheten om behandling och vad omgivningen kan göra stor, det visar en ny undersökning. Missförstånden är många och var tredje person tror att det kan vara ett psykiskt sjukdomstillstånd. Med Parfymfria veckan hoppas initiativtagarna kunna slå hål på myterna kring sjukdomen och öka kunskapsnivån.

Nya rön inom svensk cancerforskning kan ge effektivare behandling

Forskning

Cirka 60 000 svenskar får varje år ett cancerbesked där tumören är av elakartad karaktär. Trots det går dödligheten i cancer ner, men sjukdomen skördar ändå tusentals liv varje år. Det forskas brett och på olika typer av mediciner för att bromsa och bota cancer. Vid Lunds universitet har man tittat på hur tumörceller kommunicerar med andra ställen i kroppen för att förstå hur spridningen går till. Det ger hopp om nya behandlingsformer.

 

Är mjölk hälsosamt eller helt onödigt?

Allmänt

Mat väcker alltid starka känslor. Om mjölk är nyttigt eller inte, det diskuteras ofta. En del går i starkt försvarsläge, medan andra ifrågasätter om mjölk är viktigt att dricka. När Kureras kostrådgivare, Cathrine Schück, gjorde ett inlägg på Facebook om varför hon rekommenderar en mjölkfri månad möttes hon av en storm av kritik, och frågade sig varför mjölk blivit ”en helig ko”.

 

De sticker hål på myten om psykopaten

Mental hälsa

Tror du att din chef är psykopat? Eller din granne eller din pojkvän? Sannolikheten är stor att du misstar dig. Vi lever i en tid då myterna om psykopater frodas som aldrig förr, det är något Marianne Kristiansson och Karolina Sörman, båda med stor kunskap i ämnet vill råda bot på. Kurera ställde några frågor till författarna till boken ”Psykopaten”.

 

D-vitamin ger KOL-patienter färre skov

Forskning

För låga värden av D-vitamin har visat sig vara utbrett, framförallt bland den nordiska befolkningen eftersom solen är vår främsta källa för inlagring av vitaminet i kroppen. D-vitaminbrist kan ge allt från värkande muskler och benbrott till allvarliga sjukdomar som depression. En studie på KOL-patienter visade att om de som hade normala nivåer D-vitamin minskades risken markant för besvärliga skov.  

Har du koll på sömncykeln? Den styr om du sover bra eller dåligt

Forskning

Oro och stress hör ihop. Det är känslor som gör att ditt sympatiska stressystem är för aktivt när det är dags att sova. Om stressystemet håller kvar kortisolet på en hög nivå, då är det inte bara svårt att somna, du vaknar oftast mellan två och fyra på natten och har svårt somna om. Det finns förstås en lösning på problemet. Det handlar om att få din sömncykel att fungera som den ska.