Nova och magnetkudden

Nova, två år, sover äntligen gott på nätterna! Foto: Ateljé Photos 4 U

“Det är ett mirakel att lilla Nova äntligen kan sova”

Magnetterapi

De vetenskapliga beläggen kring magnetterapi är i dagsläget långt ifrån fullständiga. Däremot vittnar många användare om positiva effekter som smärtlindring, minskad stelhet i musklerna och förbättrad sömnkvalitet.

Varje cell i kroppen förses med näringsämnen och gör sig av med slaggprodukter genom elektriskt laddade partiklar så kallade joner. Syre transporteras till exempel runt med hjälp av en positivt laddad jon, järnjonen, som finns i hemoglobinet i de röda blodkropparna. Hemoglobinet tar också med sig slaggprodukten koldioxid i retur, så vi kan få ut det via andningen. Allt levande är också beroende av svaga inre magnetfält, som kontrollerar hjärtrytmen, hjärnvågorna, nervimpulserna och mycket annat.

Eftersom transporten av både syre, näringsämnen och slaggprodukter till och från kroppens celler sker med hjälp av elektriskt laddade partiklar, joner, tros magneterna stimulera dessa processer. Den ökade syresättningen tros i sin tur förbättra prestationsförmågan, uthålligheten och öka motståndskraften mot sjukdomar.

Fördelar med magnetterapi
* Ökar blodcirkulationen
* Förbättrar sömn
* Minskar värk i nacke och axlar
* Bra vid spänningshuvudvärk
* Minskar stelhet i nacke och axelpartiet
* Minskar träningsvärk

Nova, två år, hade aldrig sovit en hel natt. Inte förrän hon började sova på magnetkudde. Nu sover hon som en stock varje natt, säger mamma Anna, som själv blivit en betydligt piggare förälder.

Förut hade lilla Nova alltid svårt att sova. Under sina första två levnadsår hade hon inte sovit en hel natt en enda gång. Det var världens problem, berättar mamma Anna Kronwall. Varje natt vaknade hon mellan fyra och sex gånger. Nova verkade förvisso inte lida nämnvärt av att vara vaken på nätterna, men både mamma och pappa blev rejält slitna av att aldrig få sova.
– Efter två år utan ordentlig nattsömn var man ganska trött, minns Anna.

 

Slut på tips hos BVC
Anna konsulterade flera gånger personalen på barnavårdcentralen för att få tips om hur hon kunde få Nova att sova bättre. Hon testade allt från att ge välling i omgångar till att minska på sömnen under dagtid. Men gång på gång kom Anna tillbaka och frågade efter fler tips, eftersom ingenting hjälpte.
– Till sist sa BVC-personalen ”Tyvärr, vi har inga mer tips att ge dig”. Det kändes så hopplöst, säger Anna.

Köpte kudden för ömmande axlar
Velloflex magnetkudde köpte Anna från början till sig själv. Hennes arbete som frisör gör att hon får ont i axlar och nacke av den oergonomiska arbetsställningen. Kuddens magnetband sägs lindra smärta, förbättra sömn och öka blodcirkulationen i huvud, axlar samt nacke.
– Det var min mamma, som jobbar i hälsokostbutik, som tyckte att jag skulle köpa kudden, berättar Anna. Först tyckte jag att den var lite dyr, men sen kom jag fram till att en bättre sömn är värt rätt mycket.
Men Anna hann aldrig testa kudden själv. När hon kom hem med kudden föreslog hennes sambo att de skulle testa att låta Nova sova på kudden.
– Han sa att om det nu är en ”mirakelkudde” så borde vi lägga Nova på den. Så kanske hon äntligen sover.

Sover som en stock
Sagt och gjort. Kudden, som för Novas lilla tvååringskropp blir mer av en madrass, hamnade i Novas säng. Och Nova började plötsligt sova om nätterna. Effekten kom med en gång. Från att ha vaknat var och varannan timme vaknade Nova bara en gång varje natt.
– Jag har ingen aning om varför det fungerar. Men fungerar gör det. Nova sover som en stock! Sömnen verkar djupare och mer avspänd, säger Anna.

Mormor och morfar sover också gott
Andra i familjen Kronwall har också upplevt Velloflex-kuddens positiva effekter. Annas mamma fick en kudde i julklapp och säger nu att hon sover djupare och vaknar mer utvilad, berättar Anna. Även Annas pappa, som ofta har ont i nacke och axlar från sitt jobb som hantverkare, har en kudde som lindrar muskelsmärtan.
– Pappa köpte egentligen kudden till ett av sina andra barnbarn, berättar Anna. Men så tänkte han att han kunde provsova med den själv först. Sen klarade han inte av att ge bort den, säger Anna och skrattar.

 

Lite av ett mirakel
Anna själv funderar nu på att köpa en ny Velloflex-kudde till sig själv. Hon hann ju aldrig ens prova den första hon köpte.
– Vi vågar inte flytta kudden från Novas säng nu, skrattar Anna. Min karl skojade ju om att det var en mirakelkudde, men det är faktiskt lite av ett mirakel att hon har börjat sova.

 ► Läs också: Med magnetmadrass vaknar Ann-Marie utan värk

Av Maja Sönnerbo


Magnetterapi

De vetenskapliga beläggen kring magnetterapi är i dagsläget långt ifrån fullständiga. Däremot vittnar många användare om positiva effekter som smärtlindring, minskad stelhet i musklerna och förbättrad sömnkvalitet.

Varje cell i kroppen förses med näringsämnen och gör sig av med slaggprodukter genom elektriskt laddade partiklar så kallade joner. Syre transporteras till exempel runt med hjälp av en positivt laddad jon, järnjonen, som finns i hemoglobinet i de röda blodkropparna. Hemoglobinet tar också med sig slaggprodukten koldioxid i retur, så vi kan få ut det via andningen. Allt levande är också beroende av svaga inre magnetfält, som kontrollerar hjärtrytmen, hjärnvågorna, nervimpulserna och mycket annat.

Eftersom transporten av både syre, näringsämnen och slaggprodukter till och från kroppens celler sker med hjälp av elektriskt laddade partiklar, joner, tros magneterna stimulera dessa processer. Den ökade syresättningen tros i sin tur förbättra prestationsförmågan, uthålligheten och öka motståndskraften mot sjukdomar.

Fördelar med magnetterapi
* Ökar blodcirkulationen
* Förbättrar sömn
* Minskar värk i nacke och axlar
* Bra vid spänningshuvudvärk
* Minskar stelhet i nacke och axelpartiet
* Minskar träningsvärk

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Så undviker du vårdepression

Mental hälsa

På våren när ljuset kommer tillbaka blir en del av oss trötta och nedstämda och vissa får till och med en depression. Johannesört är ett sätt att få hjälp då den ger en lättare sinnesstämning och lindrar oro. Efter två veckor kan du känna att glädjen återvänder.

Går det att träna vid förkylning?

TRÄNING

Du har säkert funderat på om du vågar tränar när du är förkyld. En grundregel är att aldrig träna med feber eller en infektion i kroppen, för det kan i värsta fall gå hårt åt hjärta och njurar. Att vara småförkyld och träna lite lätt är oftast inget problem, men ibland kan det vara svårt att känna var gränsen går.

30 dagars gratis online träning

TRÄNING

Är du sugen på att träna - men vill stanna hemma? För dig som inte redan är medlem på Yogobe har vi på Kurera tagit fram ett specialerbjudande: Du får tillgång till alla Yogobes träningsfilmer online under 30 dagar. 

“Maxvärden för vitaminer gynnar myndigheterna – inte konsumenterna”

Kurera debatt

När risken för influensa är som störst och många svenskar vill stärka sitt immunförsvar lägger Livsmedelsverket fram ett förslag om maxvärden för vitaminer och mineraler i kosttillskott. Om förslaget antas kommer många effektiva och hälsofrämjande näringstillskott att förbjudas i Sverige. Detta är helt i motsatt riktning mot övriga nordiska länders hälsostrategier. Det skriver Filip Sjöström, ordförande i Nordic Nutrition Council i detta debattinlägg, där han även uppmanar till att göra din röst hörd genom att skriva under den namninsamling som NNC startat.

 

Viktigt med goda matvanor vid oro och stress

Kost

Tröstäter du? I tider av oro och hög stress ligger det nära till hands att ta till mat för att lugna oss, särskilt om vi går hemma och har nära till skafferiet. Det är därför lätt att ta en macka till, mumsa på chips eller smågodis i större utsträckning än vanligt. Då är det bra att ha struktur på sitt ätande, här får du några tips.

Sverige ska bli bäst på hjärtforskning

Hälsa

I Sverige samlar vi information i medicinska register. Det ger unika förutsättningar att göra stora befolkningsstudier som sträcker sig över lång tid. Forskare vid Uppsala universitet vill inom fem år ha hittat nya och ovanliga riskfaktorer att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Detta för att bland annat kunna förutsäga en hjärtinfarkt några månader innan den uppstår.

Örten som lindrar Clas-Görans allergi

Hälsa

Clas-Göran Svensson trodde att de rinnande ögonen, nysningarna och den tunga andningen var en vanlig förkylning. Efter ett besök hos distriktsläkaren konstaterade han att det var pollenallergi. Sedan följde några år med mediciner som gav tråkiga biverkningar som satte sina spår. Men när en kollega gav Clas-Göran en örtbaserad kapsel, som kunde motverka allergi, försvann problemen.

Kureras expert Monika Björn tipsar om enkla hemmaövningar

Hälsa

För snart tre veckor sedan satt Kureras träningsexpert Monika Björn på ett café innan hon skulle iväg och leda ett yogapass. Då fick hon reda på att gymmet stäng på grund av smittrisken av covid-19. Där och då föddes idén om direktsänd onlineträning.  Har du inte möjlighet att träna på ett gym, följa onlinekurser eller Monikas Instagram live yogapass så kan du med lite fantasi göra din hemmaträning väldigt effektiv.

 

Till er alla fantastiska människor därute – stärk ert försvar mot covid-19!

Kurera debatt

”Vi är livrädda för corona – men många inser inte kostens påverkan på vårt immunförsvar” skriver Elena Malmefeldt, grundare av Hälsokunskap i Sverige – och ger en rad enkla, konkreta råd på hur vi kan äta och leva för att faktiskt gå starkare ur den här situationen. För att sprida goda hälsoråd och framtidstro har hon skapat facebook-gruppen Tillsammans blir vi starkare. Läs hennes debattinlägg här.

Tips på träning som du enkelt kan göra hemma

Hälsa

Allt fler gym och andra träningsanläggningar stänger för att bidra till att försöka stoppa spridningen av coronaviruset. En del erbjuder träning online och andra har förkortade öppningstider. Vill du träna hemma, finns det många videos på youtube att välja mellan, och naturen är ju fortfarande öppen, och du kanske inte har så långt till ett utegym.

Faktorerna som påverkar immunförsvaret mest

Forskning

Forskare vid Lunds universitet och Pasteur-institutet studerade vad som påverkar våra immunceller mest och varför vi reagerar så olika på infektioner. De har analyserat miljontals variabler och har funnit att fyra faktorer påverkar immunförsvaret mer än andra.

 

WHO avråder från antiinflammatoriska läkemedel vid covid-19

Hälsa

Det finns enligt franska myndigheter bevis för att antiinflammatoriska läkemedel som Ipren, Voltaren och Treo kan förvärra tillståndet hos personer drabbade av covid-19, man avråder därför sjuka från att ta den typen av läkemedel. Rekommendationer som nu även får stöd av Världshälsoorganisationen WHO. Svenska myndigheter har dock hittills tonat ned risken.

Livsmedelsverket om maxvärden: Konsumentens säkerhet går först

Hälsa

Trots att det inte finns några rapporterade fall där personer blivit sjuka av att ta vitaminer eller mineraler i höga doser, väljer Livsmedelsverket att rekommendera lagstadgade maxdoser som gör att flera preparat riskerar försvinna från marknaden. Astrid Walles-Granberg, rådgivare på myndigheten som deltagit i arbetet med att ta fram förslaget försvarar beslutet med att konsumentens säkerhet har högsta prioritet.

 

Så undviker du smitta – nio goda råd

Hälsa

Det pågår en pandemi i världen och i nuläget finns vare sig bot eller vaccin, därför behöver vi alla göra vad vi kan för att motverka att smittan sprids och undvika att själva bli smittade. Alla har säkert hört av vi behöver tvätta händerna – här kommer ytterligare några tips som är bra att tänka på.

Nedsatt njurfunktion inte så farligt när vi blir äldre

Hälsa

När vi blir äldre minskar många funktioner i kroppen. Till exempel drabbas vi av benskörhet och får en nedsatt njurfunktion. Men en njurfunktion som anses som nedsatt hos en yngre person behöver inte vara nedsatt hos en äldre person. Vid Lunds universitet har forskare tittat på några av åldrandets sjukdomar och dess klassificeringar för att undvika överflödig medicinering.

 

8 enkla tips till extra träning

TRÄNING

Hur gick det med nyårslöftet att komma i bättre form? Tillhör du dom som ofta vill men sällan kan hålla en satsning om mer träning? Deppa inte och ha inte dåligt samvete. Det är många som inte får ihop livspusslet och inte hinner. Det går att få in den motion i din vardag som du behöver. Här får du 8 smarta och enkla råd.

Annika Kvist

Annika Kvist: “Jag missade att lyssna inåt”

Krönikan

När Annika Kvist kom stressad till sin första dag på jobbet i L.A insåg hon snart att hon var ensam på kontoret - övriga kollegor var ute och vågsurfade. Det väckte något till liv inom henne - det fanns andra prioriteringar i livet och det fanns de som valde att fånga dagen och leva livet fullt ut.

Så påverkar depression och oro kroppen

Mental hälsa

Psykiska åkommor som oro, ångest och depression är inte något som enbart påverkar våra tankar, det kan även i allra högra grad påverka hur vi mår i kroppen, Visste du till exempel att deprimerade personer kan ha högre smärttröskel eller att oro kan påverka immunsystemet.

“Rädslan är din värsta fiende – stärk dig med källkritik och sunt förnuft”

Krönikan

Oro, stress och rädsla för coronavirus och pandemi lamslår världen just nu. I många fall är rädslan värre än viruset. Hysterin skapar ännu mer stress som i sin tur påverkar dig negativt. Satsa istället på källkritik, sunt virus-förnuft och det som stärker dig, skriver yogalärare och skrattinstruktör Tanja Dyredand i denna krönika där hon uppmanar till att sprida glädje och omtanke även i eländet.