Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Kvinna kliar sig på sin bara arm

Det beror dina nässelutslag på – och så kan du bli kvitt dem

Zarah tipsar: detta kan du göra för att minska och eliminera besvären

*Det viktiga är att undersöka varför det förekommer nässelutslag, och se om det finns kopplingar till det du äter eller om det alltid kommer efter kontakt med vissa ämnen.
*Om det inte går att finna tydliga kopplingar så är födoämnesintoleranstest och mikrobiomtest väldigt bra, då de visar om det förekommer histaminintolerans och om det finns födoämnen du reagerar på. *Jag brukar också rekommendera att använda naturliga, parfymfria och rena, ekologiska hud- och hårvårdsprodukter, att man är noga med att göra egna, naturliga hushållsprodukter och ätarent och ekologiskt.
*Komplettera gärna med kosttillskott som är bra för huden och immunförsvaret, såsom zink, magnesium (helst i sprayform för bästa upptag), omega 3. gärna från algolja (ej fiskolja som är rik på gifter och tungmetaller), och drick mycket vatten.
*Ta gärna hand om din tarmflora och ät gott om probiotisk kost och probiotika.
*Vid histaminintolerans finns särskild probiotika att använda, men generellt är det bra att förstå att problemet är att de bakteriestammar som behövs för nedbrytning av histamin saknas. Om man tillför de stammar som saknas, så klarar man "vanlig probiotika igen". Om detta och vilka stammar som är att rekommendera har jag skrivit på zarahssida.se

Urtikaria, även kallat nässelutslag, är en vanlig hudsjukdom. Men vad beror uttagen på, och vad kan man göra själv för att lindra, eller bota besvären? Och hur hänger de ihop med histaminintolerans? Vi frågade Kureras expert Zarah Öberg.

Nässelutslag har, som vi tidigare skrivit om i Kurera, visat sig vara ett vanligt symtom på covid-19, liksom det kan vara ett tecken på andra virus. Men utslagen kan beror på många andra saker, alltifrån födoämnen till stress, så det kan vara vettigt att utreda alla möjliga livsstilsfaktorer för att kunna ringa in vad problemen beror på.

Kureras expert Zarah Öberg har i sitt yrke som naturläkare och näringssexpert ofta stött på nässelutslag som ett symtom hos sina patienter. Här svarar hon på våra frågor kring åkomman.

LÄS OCKSÅ: Ny studie: Tarmfloran förändrad hos patienter med covid-19

Vilka är de vanligaste orsakerna till att urtikaria, nässeutslag, uppstår enligt vad du erfar?

– Nässelutslag kan bero på många olika saker, såsom för mycket värme eller kyla, läkemedelsreaktioner, histamintolerans, födoämnesintoleranser, obalans i tarmfloran, läckande tarm med mera. Sen är det viktigt att veta att nässelutslag ofta har med intoleranser och allergier att göra och att det lättare uppstår vid stress, så man bör alltid undersöka orsaken till problemet och se om det förekommer intoleranser från något man ätit eller om man exempelvis använder hudkräm som irriterar huden eller lever på ett mindre bra sätt. Särskilt om besvären är återkommande. Nässelutslag är utslag som orsakas av förhöjt histamin och de uppkommer ofta snabbt och klingar sedan av inom ett par veckor. Det är vanligt sammankopplat med allergiska reaktioner eller födoämnesintoleranser, eftersom det är den typ av reaktioner som ger histaminökningar. Anledningen till att det kan bli ett långvarigt besvär, är om man till exempel har födoämnesintoleranser som gör att histamin ökar, och om man sedan inte har de bakteriestammar i tarmen som krävs för att bryta ner histamin. Det är också viktigt att känna till att nässelutslag kan uppstå vid infektioner, såsom infektion i luftvägar eller urinvägar. För att förklara enkelt hur det fungerar, så beror utslagen på att ämnen, som exempelvis histamin, transporteras ut i vävnaderna vilket gör att blodkärlen vidgas och vatten ansamlas varvid det uppstår en svullnad. De nässelutslag som är allergiska beror på allergier, icke-allergiska som är knutna till infektioner, intoleranser för födoämnen eller andra överkänslighetsreaktioner. Det tredje är fysikaliska nässelutslag som kan orsakas av till exempel kyla eller värme.

 

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

Kureras näringsexpert Zarah Öberg

LÄS OCKSÅ: Kemikalier i smink och tvättmedel orsak till astma hos barn

Är det större risk att drabbas om man redan innan har känslig hy, med benägenhet att få eksem och andra hudbesvär?

–Ja, det finns sannolikt en koppling, eftersom torr hy och problemhy är känslig överlag och när jag möter patienter så märker jag ofta en koppling mellan torr och känslig hy och tendens till olika hudreaktioner. Men det har som sagt väldigt mycket med tarmen att göra, både kopplat till födoämnesintoleranser och hur man bryter ner histamin. Alla människor har olika svagheter som syns när vi stressar eller inte är i balans, och för vissa är det huden medan det för andra kan vara tarmen eller hjärtat.

LÄS OCKSÅ: Hudterapeuten: Få bukt med eksem på naturlig väg

Vad innebär begreppet histaminintolerans, och hur vanligt är det som orsak till urtikaria?

– Vid nässelutslag ökar histaminnivåerna, och histamin frisätts ut i vävnaderna vilket orsakar utslagen, se min mera konkreta förklaring innan.. Histamin frisätts när man utsätts för en intoleransreaktion eller allergisk reaktion och det ska sedan brytas ner av enzymer i tarmen. Denna nedbrytning är även beroende av bakteriestammar. Vid histaminintolerans ser man att histamin ligger högt, medan de stammar som bidrar till god nedbrytning av histamin ligger lågt. Sen kan man ha brist på de enzymer som bryter ner histamin, som diaminoxidas, som också är beroende av god tarmflora. Det finns dock flera parametrar som hör samman med histamin, såsom MAOB, NAT2, HNMT och dessa enzymer är i sin tur beroende av vissa näringsämnen, som exempelvis vitamin folat, B12, B2, B5, och mineraler som järn. Detta innebär att om du äter något som du är intolerant emot, så ökar histaminfrisättningen. Om du bryter ner histamin korrekt så återgår kroppen snabbt i balans. Om du däremot inte bryter ner histamin korrekt, så blir det ett långvarigt problem, det vill säga histaminintolerans. Vid histaminintolerans som medför hudreaktioner eller andra besvär, så brukar jag rekommendera att man mäter histamin i ett test för signalsubstanser då histamin även är en signalsubstans. Man bör som sagt även göra ett födoämnestest och mikrobiomtest. Om det påvisar att man saknar de bakteriestammar som behövs för nedbrytning av histamin, så blir man oftast väldigt mycket bättre när man tillför de bakterier som saknas.

Av Carolina Eriksson


Zarah tipsar: detta kan du göra för att minska och eliminera besvären

*Det viktiga är att undersöka varför det förekommer nässelutslag, och se om det finns kopplingar till det du äter eller om det alltid kommer efter kontakt med vissa ämnen.
*Om det inte går att finna tydliga kopplingar så är födoämnesintoleranstest och mikrobiomtest väldigt bra, då de visar om det förekommer histaminintolerans och om det finns födoämnen du reagerar på. *Jag brukar också rekommendera att använda naturliga, parfymfria och rena, ekologiska hud- och hårvårdsprodukter, att man är noga med att göra egna, naturliga hushållsprodukter och ätarent och ekologiskt.
*Komplettera gärna med kosttillskott som är bra för huden och immunförsvaret, såsom zink, magnesium (helst i sprayform för bästa upptag), omega 3. gärna från algolja (ej fiskolja som är rik på gifter och tungmetaller), och drick mycket vatten.
*Ta gärna hand om din tarmflora och ät gott om probiotisk kost och probiotika.
*Vid histaminintolerans finns särskild probiotika att använda, men generellt är det bra att förstå att problemet är att de bakteriestammar som behövs för nedbrytning av histamin saknas. Om man tillför de stammar som saknas, så klarar man "vanlig probiotika igen". Om detta och vilka stammar som är att rekommendera har jag skrivit på zarahssida.se

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Poké bowl

Sväng ihop en exotisk poké bowl!

Recept

Snart är Veganuary slut för i år – den globala kampanjen som inspirerar oss till att äta mer växtbaserat i januari. Passa på att svänga ihop en smarrig och hälsosam poké bowl med bland annat mango, avokado, rotfrukter och belugalinser! 

 

kvinna med tekopp

Ny kost gav Anna-Lena hälsan tillbaka

Naturlig hälsa

Anna-Lena Nordin hade tränat hårt, stressat och fastat och trodde att viktminskningen var ett resultat av det. Men när minnet svek och ena ögat förändrades förstod hon att något var fel. En läkarundersökning gav svaret: Graves sjukdom, överfunktion i sköldkörteln. Anna-Lena la om kosten igen, nu med fokus på autoimmunt protokoll –  och mår nu riktigt bra.

kvinna blåser på snö

Därför behöver äldre tillskott

Hälsa

I takt med att vi blir äldre minskar kroppens egen produktion av viktiga näringsämnen. Då är det viktigt att se över sina matvanor. Men det är svårt, ibland omöjligt att få kosten att täcka behoven. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander ger förslag på vitaminer och mineraler som är betydelsefulla för äldres hälsa.

många människor

Forskare har funnit gener som skyddar mot svår covid-19 

Forskning

Bakomliggande sjukdomar och hög ålder är det största faktorerna som påverkar risken att bli svårt sjuk i covid-19. Nu har forskare vid bland annat Karolinska sjukhuset lyckats hitta en variant av gener som skyddar mot att bli allvarligt sjuk i covid-19. Hälften av alla i västvärlden bär på denna variant.

Frukt, grönsaker, bär och nötter

Tio antiinflammatoriska livsmedel

Kost

En starkt bidragande orsak till många av våra vanliga folksjukdomar är vår kost. Men du kan också hålla dig frisk med hjälp av kosten. Här listar vi 10 antiinflammatoriska råvaror att äta mer av.

Collage: Kvinna applicerar ansiktsolja och 6 olika ansiktsoljor

Skönhetspanelen testar: Ansiktsoljor

Hud

En ansiktsolja stärker och skyddar huden mot väder och vind, inte minst under kallare årstider. Vi letar efter en olja som återfuktar, gör huden mjuk och minskar synliga tecken på torr och trött hud – utan att irritera. Vilken glider in som vinnare i vårt test?

Två pastabilder: gnocchi och spaghetti med pesto

Två busenkla gröna pastarecept

Recept

Det är Veganuary och vi vill äta extra mycket grönt och köttfritt! Men när tid och ork tryter i vardagen behövs recept som är lika enkla som goda. Dessa två klassiker, gnocchigratäng och pasta al pesto, är precis det!

 

kvinna tittar i iPad och lagar hälosam mat

Planera vårens detox redan nu

Hälsa

Om du känner dig trött och magen krånglar, urinen är mörk och tungan har vit eller gul beläggning kan det vara tecken på att levern är överbelastad. Prova att ha några veckor med ett renare leverne – det gör dig med all säkerhet piggare.

Kvinna som kallbadar i isvak

10 tips för ett säkert vinterbad

Mental hälsa

Kallbad är en aktivitet som har exploderat i popularitet de senaste åren. Och många vittnar om att de mår bra av det. Nybörjare? Så här förbereder du dig på rätt sätt för en så härlig och säker vinterbadstund som möjligt.

läkare håller i spruta

DEBATT: “Det bortglömda folket: Vi med naturlig immunitet – vaccinera eller ej?”

Kurera debatt

Covid-19 har fullt förståeligt tvingat myndigheterna till olika åtgärder för att minska den negativa påverkan av covid-19. Det som inte är förståeligt, eftersom det finns betryggande och övertygande evidens och fakta, är varför man konsekvent undviker att adressera och ta hänsyn till den numera stora gruppen (1,25 miljoner) av personer som har naturlig immunitet via en genomgången covid-19. En naturlig immunitet som man nu vet är bredare, djupare och att den räcker betydligt längre än en immunitet inducerad via vaccin. Det skriver osteopaten Leif Widebert i ett debattinlägg i Kurera.

 

kvinna klipper

Dags att sluta röka? Så lyckas du

Hälsa

Allt färre svenskar röker idag. Totalt sett är det bara sju procent i riket som röker, men pandemin har gjort att det ökat något. En Sifo-undersökning berättar att en av fyra vill sluta. Här kommer några goda råd för att nå lyckat resultat.

Leende kvinna i vit handduk och handduksturban smörjer in sig med gul kräm

Mera glow med gurkmeja!

Hud

Gurkmeja, den gul-orange kryddan som är en släkting med ingefära, kopplas till många hälsofördelar och läkande egenskaper. Men den antiinflammatoriska superkryddan kan även göra under för din hy och få den att stråla!

Falafelsallad

Fira Veganuary med en matig sallad!

Eko/miljö

Veganuary är här  – det globala initiativet som årligen vill inspirera oss till att äta veganskt under januari månad. Och till att äta mer växtbaserat över lag, för den egna och planetens hälsa. Det firar vi med att bjuda på ett smakrikt och lättlagat salladsrecept!

kvinna äter katrinplommon

Trög mage? Här är mat som är bra vid förstoppning

Mage

Trög mage drabbar alla lite då och då. Har du problem med förstoppning ska du ta och titta över vad du äter. Brist på fibrer kan vara en bakomliggande orsak men även vätskebrist kan ge trög mage. Här är några livsmedel som är särskilt bra att äta för dig som har problem med att magen stannar av.

 

kvinna lyfter hantlar

Så mycket vinner du på att börja styrketräna

Träning

Sverige är bland de länder som har flest personer med stillasittande jobb. Vi sitter nio-tio timmar varje dag och det påverkar hälsan. Vi behöver röra på oss mer, men det behöver inte bli jobbigt och ta en massa tid. Lite fler promenader kan förändra en hel del, och lägger du bara till lite styrketräning någon dag i veckan kan det betyda mycket för din hälsa. Studier visar att om du lyfter lite vikter kan det faktiskt förlänga sitt liv – med hela 15 år.

Visste du det här om nyttiga propolis?

Naturlig hälsa

Visste du att propolis har visad effekt på antibiotikaresistenta bakterier? Och att de hjälper mot både bältros, munherpes och är en effektiv behandling vid olika svampinfektioner. Propolis finns i tuggummi som kan tuggas vid halsont, i munspray, tandkräm och halstabletter.

kvinna äter nyttig mat

Så kommer du in i bättre matvanor

Kost

Nu när jul- och nyårshelgen har passerat kanske du vill äta mindre och sundare, men har svårt att få regelbundenhet och hälsosammare matvanor. Du är långt ifrån ensam – och det finns bra knep. Kureras expert, näringsmedicinska terapeuten Fredrik Ölander, hjälper dig att hitta tillbaka till ett sunt och hälsosamt ätande.

 

Bibimbap

Bjud på bibimbap – på klimatsmart vis

Recept

Bibimbap är en populär koreansk rätt där grönsaker blandas med ris, ägg och ofta någon form av kött. Den här vegoversionen, signerad stjärnkocken Paul Svensson, innehåller bland annat svenskt haveris, ingefära, ostronskivling och picklad rödlök.