Det här får du – och det här får du inte – friskvårdsbidrag för

Fakta

10 aktiviteter svenskarna sökt friskvårdsbidrag för under sommaren (men misslyckats med):

Öl
Taxi
Parkeringsbiljetter
Sambons gymkort
Kläder
Fika
Parfym
Hypnos för getingfobi
Sånglektioner
Fiskpedikyr

10 exotiska aktiviteter du däremot får använda bidraget till:
Bastubad
Zonterapi
Hypnobirthing
Cheerleading
Rullskridskor
Pausgympa
Qigong
Ljusterapi
Örtbad
Källa: Benify.

Har du friskvårdsbidrag på ditt jobb? Grattis. Du låter väl inte det brinna inne? 
Det kan vara svårt att veta vad som räknas som friskvård – och vad som inte gör det.
Här får du exempel på vad du kan få bidrag för – plus vetskap om några av Svenssons roligaste försök till friskvårdsbidrags-ansökningar.

Friskvårdsbidrag är en populär förmån på Sveriges arbetsplatser och omkring 2,7 miljoner svenskar delar varje år på 4,2 miljarder kronor i friskvårdsbidrag. En del får bidrag på flera tusenlappar medan andra inte får någonting. Snittbidraget uppgår till 1 500 kronor, enligt statistik från förmånsadministratören Benify.
Läs också: Stillasittande ökar cancerrisken

“Möjligheterna har breddats otroligt”
Även om friskvård inkluderar ett relativt brett spektrum av aktiviteter så har det under sommaren ansökts om, och nekats, en del lustiga saker.
– De senaste åren har möjligheterna kring friskvårdsbidraget breddats otroligt. Än så länge får du dock betala din öl själv, säger August Von Sydow, förmånsexpert på Benify.
Här är några exempel på motions- och friskvårdsförmåner som din arbetsgivare kan erbjuda skattefritt.
Läs också: Res dig upp – tjäna in en joggingrunda!

 

Aktiviteter som kan vara skattefria motions- och friskvårdsförmåner:

 

A

  • Aerobics
  • Akupressur är en form av massage
  • Akupunktur som metod för avslappning. Behandling kan utföras både med nålar och laser.
  • Amerikansk fotboll
  • Appar – en app eller ett nedladdningsbart datorprogram för enklare motion/friskvård som ger “möjlighet till enklare slag av motion och annan friskvård” till exempel en app om löpträning eller viktminskning.


B

  • Badminton
  • Balansträning
  • Bandy
  • Bangolf
  • Basket
  • Bastubad
  • Beachvolleyboll
  • Bindvävsmassage – endermologi
  • Bordtennis
  • Bodypump
  • Bollsporter – olika typer av bollsporter till exempel basket, fotboll, handboll, innebandy
  • Bowling
  • Boule
  • Boxercise
  • Boxning
  • Brottning
  • Budo
  • Bågskytte

Läs också: 5 tips för naturlig hjärthälsa

C

  • Cheerleading
  • Chiball – övningar till musik med hjälp av mjuka bollar
  • Core – träning för mage-, bål- och ryggstabilitet
  • Cricket
  • Crossfit
  • Curling
  • Cykling


D

  • Dans, se Motionsdans
  • Discgolf (Frisbeegolf)


E

  • Easy Vibe – vibrationsträning
  • Endermologi – bindvävsmassage

F

  • Feldenkraispedagogik – övningar för bättre hållning, balans och koordination
  • Floating rest
  • Fotboll
  • Fotmassage
  • Fotvård, inte skönhetsvård i form av pedikyr och liknande eller medicinsk behandling
  • Frisbeegolf (Discgolf)
  • Fystester – om testet är en integrerad del av en friskvårdsförmån, till exempel att testet ingår i gymkortet och testet inte tidsmässigt är särskilt omfattande och att värdet kan beräknas understiga 1 000 kr, kan testet anses vara en del av skattefri friskvård.
  • Fäktning


G

  • Gym
  • Gymnastik

 

H

  • Handboll
  • Hockey-bockey
  • Homeopati – dock inte homeopatiska preparat och produkter
  • Hydroterapi
  • Hypnobirthing för blivande föräldrar – om båda föräldrarna deltar kan respektive förälder få halva avgiften skattefritt
  • Hypnos i syfte att nå avslappning och minska stress eller vid rökavvänjning
  • Hyra av redskap i samband med aktiviteter som uppfyllet kravet på enklare slag och mindre värde, till exempel badmintonracket eller innebandyklubba

 

I

  • Innebandy
  • Inlines/rullskridskor
  • Inomhusklättring – klättervägg
  • Ishockey

J

  • Jogging
  • Judo

Läs också: Jogga 5 minuter om dagen – och förläng ditt liv

 

K

  • Kallbad – bad i kallbadhus
  • Kampsporter – olika typer av kampsporter, till exempel budo, judo, kendo med mera
  • Kendo
  • Kinesiologi – rörelseanalys
  • Kiropraktik – se under Massage
  • Klättring på klättervägg
  • Korpidrott
  • Kostrådgivning
  • Kurser avseende kost- och motionsrådgivning för hela personalen, men även med inslag av individuell rådgivning.
  • Kurser för att lära sig utöva en godkänd aktivitet, d.v.s. aktivitet av enklare slag och mindre värde
  • Körsång på arbetsplatsen är skattefri eftersom det betraktas som en enklare form av personalvårdsförmån som skapar trivsel i arbetet

 

L

  • Lagtävlingar – anmälningsavgift till motionslopp
  • Lagsporter
  • Laserbehandling – i syfte att förebygga/lindra som massage
  • Ljusterapi
  • Längdskidåkning
  • Långfärdsskridskor

Läs också: Därför ska du minska ditt stillasittande

 

M

  • Massage – syftet med massagebehandlingar ska vara att lindra spänning i muskulaturen till exempel på grund av ensidigt eller tungt arbete, till exempel bindvävsmassage, kontorsmassage, kroppsmassage, shiatsumassage. Även massagebehandlingar av enklare slag utförd av naprapater och kiropraktorer ingår.
  • Meditation som stresshantering
  • Mental träning som stresshantering
  • Mindfulness som stresshantering
  • Minigolf
  • Motionsdans – olika typer av dans till exempel bugg, jazzdans, zumba, däremot inte inträde till nöjesdans
  • Motionsrådgivning

 

N

  • Naprapati – se under Massage
  • Nikotinavvänjning – inte produkter såsom nikotintuggummi eller nikotinplåster

 

O

  • Orientering
  • Osteopati

 

P

  • Pausgympa
  • Pilates
  • Profylaxkurs för blivande föräldrar – om båda föräldrarna deltar kan respektive förälder få halva avgiften skattefritt

Q

  • Qigong

 

R

  • Racketsporter – till exempel badminton, bordtennis, squash, tennis
  • Redskap – hyra av redskap till aktiviteter som uppfyllet kravet på enklare slag och mindre värde, till exempel badmintonracket eller innebandyklubba
  • Reflexologi/zonterapi
  • Rosenterapi – kroppsbehandlingar i syfte att lösa spänningar i kroppen
  • Rugby
  • Rullskridsko-/Inlinesåkning
  • Rökavvänjning – både individuell och i grupp, inkluderar inte nikotinprodukter

 

S

  • Saltrum som avslappning och stresshantering
  • Simning
  • Skateboardåkning
  • Skrattgympa
  • Skridskoåkning
  • Softball
  • Spinning
  • Squash
  • Startavgift motionslopp – lag
  • Stavgång
  • Step-up
  • Stresshantering
  • Stretching
  • Styrketräning

Läs också: Chiafrön kan ersätta fett i bakverk

 

T

  • Tai-chi
  • Tennis

 

V

  • Vattengympa
  • Vattenpolo
  • Vibrationsträning
  • Viktminskningskurs

 

W

  • Workout

 

Y

  • Yoga

 

Z

  • Zonterapi/reflexologi
  • Zumba

Läs också: 4 tips för dig med artros

 

Ö

  • Örtbad – motverkar ömhet och stelhet i till exempel armar, axlar, ben, rygg, nacke

 

KällaSkatteverket

Av Isabelle Hedander

Fakta

10 aktiviteter svenskarna sökt friskvårdsbidrag för under sommaren (men misslyckats med):

Öl
Taxi
Parkeringsbiljetter
Sambons gymkort
Kläder
Fika
Parfym
Hypnos för getingfobi
Sånglektioner
Fiskpedikyr

10 exotiska aktiviteter du däremot får använda bidraget till:
Bastubad
Zonterapi
Hypnobirthing
Cheerleading
Rullskridskor
Pausgympa
Qigong
Ljusterapi
Örtbad
Källa: Benify.

Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Kollagen bygger skönhet från insidan

Kollagen – bygger skönheten från insidan

Hud

Kollagen är ett protein som fungerar som kroppens fyllnadsmaterial. Det fyller bland annat ut huden och minskar rynkor och slapphet. Med åren minskar kroppens nivåer av kollagen men med extra tillskott går det att trigga kroppens egen produktion och fylla på nivåerna som gör att din hud blir både fastare och ser yngre ut.

På cykel från Ljusne till Nya Zeeland

Äventyr

I två år cyklade hon. Ann Johansson började i Ljusne utanför Söderhamn och slutade inte trampa förrän hon nått Wellington på Nya Zeeland. 37000 kilometer. 27 länder. Och när resan närmade sig sitt slut mötte hon kärleken.

mage tarm

Kan vår bakterieflora manipulera vårt beteende?

Mental hälsa

Att det finns en koppling mellan tarmfloran och vår hjärna är vid det här laget ingen nyhet men nu visar det sig att vissa stammar kan påverka vårt sociala beteende och benägenheten till ångest och stress. Det är forskarnas förhoppning att större kunskap om bakteriefloran ska ge ledtrådar som kan hjälpa oss förbättra vår mentala hälsa. 

karin thyden fötter mot blå himmel

Coachen: “Slappna av – det är bara semester!”

Krönikan

Lyssna inåt – vad behöver du för sorts semester? Välj inte semester utifrån hur du tror att en semester måste se ut. Vad behöver din kropp, ditt sinne, din själ och ditt hjärta för typ av semester? Låt det styra dina semesterbeslut tipsar coachen Karin Tydén som skriver en tankeväckande krönika så här inför semesterplaneringen.

kolesterolvardet_blev_normalt_utan_biverkningar

Kolesterolvärdet blev normalt utan biverkningar

Naturlig hälsa

Högt blodtryck och höga blodfetter och inte ens fyllda femtio år. Gills läkare skrev ut läkemedel för både blodtrycket och kolesterolvärdena, men de svåra biverkningarna fick henne att söka efter alternativ. I smyg började hon med ett tomatextrakt och nu när värdena normaliserats har hon slutat med det kolesterolsänkande läkemedlet. Och det bästa av allt är att hon slipper biverkningarna.

gravid kvinna gör frukost

Vanliga näringsbrister vid graviditet

Gravid/barn

När man är gravid äter man för två burkar det ju heta. Även om det inte är samma sak som att det är fritt fram att äta dubbelt så mycket kan det vara bra att ha i åtanke att vissa näringsämnen går åt i större omfattning under en graviditet än i vanliga fall. Det kan därför vara bra att se över sitt näringsintag och komplettera där det finns risk för brist.

probiotika_for_skon_magkanska_och_mental_halsa

Probiotika för sköna magkänslor och mental hälsa

Mage

Det kommer ständigt ny forskning och nya rön som bekräftar tarmflorans betydelse för hälsan. Inte bara för mag- och tarmhälsan utan för vårt välmående i stort, och kanske särskilt för vår mentala hälsa. Probiotika, de goda bakterierna är därför hetare än någonsin. Här får du veta mer om hur de påverkar din hälsa och varför de kan behöva tillföras i form av tillskott.

par bastar

Regelbundna bastubad kan minska risken för stroke

Forskning

Regelbundna bastubad kan bidra till minskad risk att drabbas av stroke enligt en ny internationell studie. Studien som har följt personer under femton års tid visar att de som badade bastu fyra till sju gånger i veckan löpte 61 procent minskad risk att få en stroke jämfört med de som bara bastade en gång i veckan.

jennykoos almanacka och mensskydd

Vulverine: “Nej – det är inte onödigt att menstruera”

Kurera debatt

"Har du också fått höra att det är onödigt, ja rentav onaturligt, att menstruera?  Då är det dags att reda ut begreppen lite. När man säger att ”mensen är onödig” handlar det om p-pillerblödningar, inte om menstruation skriver sexualhälsorådgivaren Jenny Koos – även känd som "Vulverine" – i detta debattinlägg.

alger

Tång på tallriken kan boosta tarmfloran

Forskning

Tång tillhör inte våra vanligaste livsmedel och är inget vi är vana vid att lägga på middagstallrik men det finns skäl att ändra på det. Tången är nämligen både näringsrik och innehåller andra fibrer än landväxter. Fibrerna i tång tros nämligen gynna tillväxten av nya tarmbakterier som i sin tur stimulerar immunförsvaret.

Makrill på menyn när Ulrika Hoffer bjuder på nationaldagsmiddag

Recept

Kurera bad kokboksförfattaren och matkreatören Ulrika Hoffer ställa samman en nationaldagsmeny för Kureras läsare. Resultatet blev en sallad med nektariner och karamelliserade chilinötter till förrätt och citronstekt makrill med färskpotatis eller stekt blomkål till varmrätt. Till dessert föreslår Ulrika en mumsig chokladkaka med frosting av tofu.

EU-kommissionen tar krafttag för att minska mängden plast i naturen

Politik

Problemet med plast i våra hav är något vi blivit allt mer uppmärksammade på under de senaste åren. EUs krav på att handeln ska informera om plastpåsars miljöpåverkan har lett till att konsumtionen av plastpåsar sjönk rejält. Nu vill kommissionen vidta ytterligare åtgärder för att minska mängden plast som hamnar i naturen rapporterar Naturskyddsföreningen.

kvinna tittar på gråa hår

Ny studie: Därför får vissa grått hår för tidigt

Forskning

Forskare tror sig ha hittat en förklaring till varför vissa blir gråhåriga tidigare än andra, de har nämligen upptäckt att en gen som reglerar hårfärgen även styr immunförsvaret något som lett dem att tro att infektioner kan bidra att skynda på processen hos de med anlag för att bli gråhåriga tid