Det visste du inte om C- vitamin | Kurera.se
Citronskivor och limeskivor ovanpå varandra i närbild

Det visste du inte om C- vitamin

Vill du motverka för tidigt åldrande? Stärka benstomme och brosk? Förbättra dina kolesterolvärden?
Då kan ett ökat C-vitaminintag vara en god idé.

På 1500-talet var skörbjugg en vanlig sjukdom bland sjömän. På 1700-talet närmade man sig lösningen på problemet då man såg att vegetabilier som apelsiner och citroner kunde förebygga och bota sjukdomen. På 1920-talet identifierade man C-vitamin som den aktiva substansen som kunde motverka skörbjugg.

Människans dagsbehov
Människan är en av få arter som inte själv kan bilda C-vitamin. De flesta djur tillverkar dagligen C-vitamin från glukos i njurar och lever och är därför inte beroende av att få i sig det via kosten.
För en människa som väger 70 kilo kan dagsbehovet ligga på cirka fem gram per dygn och under extra påfrestning närmare 15 gram per dygn.

 

C-vitamin krävs för bildning av kollagen...
...som är nödvändig för att binda ihop celler av bindväv. Många använder C-vitamin för att stärka immunförsvaret och därigenom få ett ökat motstånd mot förkylningar, influensa och infektioner. C- vitamin fungerar på flera sätt vid infektioner, bland annat så dödar det virus och stimulerar produktionen av vita blodkroppar och antikroppar.

C-vitamin är en viktig antioxidant
...vilken skyddar huden mot skador från solen och skyddar ögonlinsen mot grå starr. C-vitamin skyddar vitamin A och E från oxidering och skyddar lagrat fett och fleromättade fettsyror från oxidering.
Vid sår, skadade slemhinnor och skadat tandkött, på skyndar C-vitamin läkningen och det stärker effekten av antibiotika och andra läkemedel.

C-vitamin motverkar
...oxidering av det ”onda” LDL-kolesterolet och plackbildning i artärerna samtidigt som det gynnar det ”goda” HDL- kolesterolet.

C-vitamin är bra för fettförbränningen
...då C-vitamin behövs för att lever och njurar ska kunna producera tillräcklig mängd av aminosyran karnitin som behövs för att ombilda kroppsfett till energi. Studier visar att för lite C-vitamin i blodbanan ofta leder till ökat midjemått och kroppsfett.

Symptom på C-vitaminbrist
Blödande tandkött, tandlossning, förkylningar, allergi, högt kolesterolvärde, näsblod, dålig matsmältning, muskelkramper, ont i benen, leder och torr hud är några symtom på C-vitaminbrist. Består kosten av snabbmat, hel- och halvfabrikat och för lite frukt och grönsaker, då finns det stor risk att drabbas av brist på C-vitamin.
Om man dessutom tränar hårt eller stressar, röker, ammar eller äter p-piller eller värktabletter ökar risken för brist ytterligare.

 

C-vitamin är vattenlösligt
...och börjar förlora sin styrka så fort det exponeras för luft, värme och ljus. Vid kokning och stekning förstörs C-vitaminet och man bör därför vara mycket försiktig vid matlagning. Bästa sättet att få i sig C-vitamin via kosten är att äta färsk frukt och färska grönsaker.

C-vitamin har mycket låg giftighet
... och kan med fördel kompletteras med extra C-vitamintillskott, speciellt under vinterhalvåret. Skulle man, mot förmodan, få i sig för mycket C-vitamin så reagerar kroppen snabbt med illamående, magknip och diarré.

Bra källor till C-vitamin:

  • Acerola körsbär
  • Svarta vinbär
  • lNypon
  • Persilja
  • Grön paprika
  • Broccoli
  • Kiwi
  • Apelsin
  • Grapefrukt
  • Jordgubbar
  • Nässlor

 

Av Carolin Helt

Källa:Näringsguiden


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Antalet fall av gonorré och klamydia ökar

Sex- och relationer

Könssjukdomen gonorré ökar lavinartat, förra året smittades cirka 2 700 personer i Sverige. För tio år sedan låg siffran på omkring 800. Samtidigt blir sjukdomen allt svårare att behandla i takt med att den utvecklar resistens mot antibiotika. Även klamydia ökar – främst bland unga kvinnor.

 

Spenat- och kesovåfflor med topping

Recept

Det jobbigaste med att göra våffor är att göra rent våffeljärnet efteråt. Resten är en barnlek. Så muta någon att ta hand om rengöringen och sätt igång! Dessa läckerheter från kokboken "Little green kitchen" fungerar både som matvåfflor och som efterrätt – välj själv vilken topping du vill använda.

Magsyrahämmande läkemedel kan öka risken för allergier

Forskning

Magsyrahämmande läkemedel är bland de vanligaste läkemedlen och säljs receptfritt i Sverige. Nu visar en ny studie att användningen av främst PPI ökar risken för att drabbas av olika allergier. Forskarna varnar nu för att ta dessa läkemedel i onödan och manar istället att komma till rätta med bakomliggande orsaker till magbesvären.

 

”Sockermonstret satt på min axel och väste in i mitt öra”

Krönikan

”Jag unnar mig att vara utan socker". "Jag unnar mig hälsa". Louise Hafdell har kommit långt under sina snart fem sockerfria år. Från att nästan ha varit styrd av sitt sockersug och ha sett godis som tröst i svåra situationer och det hon firade med när något gått bra är hon numera helt sockerfri. Räddningen när siffrorna på vågen stod som högst var – riktig mat.

 

 

Kurkumin bidrar till att minska smärta efter operation

Forskning

Gurkmeja anses ha många hälsofördelar och golden latte och gurkmejashots har på senare år seglat högt upp på listan av populära superfoods. Nu kommer dessutom glädjande nyheter från forskarsamhället – det verksamma ämnet i gurkmeja har visat sig avsevärt minska smärtan i samband med kirurgi.

Hjärtläkaren om det paradoxala med hälsosam kost

Kost

Det pågår en rörelse för att vi ska äta mer växtbaserat både för miljön och vår hälsas skull men den amerikanske hjärtläkaren Steven Gundry höjer ett varnande finger. Alla grönsaker är nämligen inte lika nyttiga, vissa kan till och med vara skadliga för vår hälsa skriver han i sin bok ”Växtparadoxen”.

 

Bakterier i äpplen bidrar till en sund tarmmiljö

Forskning

Effekten av ett äpple om dagen för att hålla läkaren borta kan till stor del anses bero på de gynnsamma bakterier som koloniserar äpplet och därefter tarmen, enligt forskare. Forskningen styrker även att det går att känna skillnad på smaken mellan ekologisk frukt och konventionella äpplen.

Doktor Gillbros 10 budord för frisk och spänstig hud

Hud

I boken "Hudbibeln" summerar Johanna Gillbro, doktor inom experimentell och klinisk dermatologi sin omfattande kunskap inom hud och hudvård. I boken "Hudbibeln" delar hon med sig av sin kunskap och ger tips om hur man bäst tar hand om huden både utifrån och inifrån för i lokhet med många andra vet Johanna att skönhet även kommer inifrån.