Citronskivor och limeskivor ovanpå varandra i närbild

Det visste du inte om C- vitamin

Vill du motverka för tidigt åldrande? Stärka benstomme och brosk? Förbättra dina kolesterolvärden?
Då kan ett ökat C-vitaminintag vara en god idé.

På 1500-talet var skörbjugg en vanlig sjukdom bland sjömän. På 1700-talet närmade man sig lösningen på problemet då man såg att vegetabilier som apelsiner och citroner kunde förebygga och bota sjukdomen. På 1920-talet identifierade man C-vitamin som den aktiva substansen som kunde motverka skörbjugg.

Människans dagsbehov
Människan är en av få arter som inte själv kan bilda C-vitamin. De flesta djur tillverkar dagligen C-vitamin från glukos i njurar och lever och är därför inte beroende av att få i sig det via kosten.
För en människa som väger 70 kilo kan dagsbehovet ligga på cirka fem gram per dygn och under extra påfrestning närmare 15 gram per dygn.

 

C-vitamin krävs för bildning av kollagen...
...som är nödvändig för att binda ihop celler av bindväv. Många använder C-vitamin för att stärka immunförsvaret och därigenom få ett ökat motstånd mot förkylningar, influensa och infektioner. C- vitamin fungerar på flera sätt vid infektioner, bland annat så dödar det virus och stimulerar produktionen av vita blodkroppar och antikroppar.

C-vitamin är en viktig antioxidant
...vilken skyddar huden mot skador från solen och skyddar ögonlinsen mot grå starr. C-vitamin skyddar vitamin A och E från oxidering och skyddar lagrat fett och fleromättade fettsyror från oxidering.
Vid sår, skadade slemhinnor och skadat tandkött, på skyndar C-vitamin läkningen och det stärker effekten av antibiotika och andra läkemedel.

C-vitamin motverkar
...oxidering av det ”onda” LDL-kolesterolet och plackbildning i artärerna samtidigt som det gynnar det ”goda” HDL- kolesterolet.

C-vitamin är bra för fettförbränningen
...då C-vitamin behövs för att lever och njurar ska kunna producera tillräcklig mängd av aminosyran karnitin som behövs för att ombilda kroppsfett till energi. Studier visar att för lite C-vitamin i blodbanan ofta leder till ökat midjemått och kroppsfett.

Symptom på C-vitaminbrist
Blödande tandkött, tandlossning, förkylningar, allergi, högt kolesterolvärde, näsblod, dålig matsmältning, muskelkramper, ont i benen, leder och torr hud är några symtom på C-vitaminbrist. Består kosten av snabbmat, hel- och halvfabrikat och för lite frukt och grönsaker, då finns det stor risk att drabbas av brist på C-vitamin.
Om man dessutom tränar hårt eller stressar, röker, ammar eller äter p-piller eller värktabletter ökar risken för brist ytterligare.

 

C-vitamin är vattenlösligt
...och börjar förlora sin styrka så fort det exponeras för luft, värme och ljus. Vid kokning och stekning förstörs C-vitaminet och man bör därför vara mycket försiktig vid matlagning. Bästa sättet att få i sig C-vitamin via kosten är att äta färsk frukt och färska grönsaker.

C-vitamin har mycket låg giftighet
... och kan med fördel kompletteras med extra C-vitamintillskott, speciellt under vinterhalvåret. Skulle man, mot förmodan, få i sig för mycket C-vitamin så reagerar kroppen snabbt med illamående, magknip och diarré.

Bra källor till C-vitamin:

  • Acerola körsbär
  • Svarta vinbär
  • lNypon
  • Persilja
  • Grön paprika
  • Broccoli
  • Kiwi
  • Apelsin
  • Grapefrukt
  • Jordgubbar
  • Nässlor

 

Av Carolin Helt

Källa:Näringsguiden


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

Saftkalas på Ericas vis med smak av svenska bär

Recept

Våren och sommaren är en tid för saftkalas och glass, då passar det perfekt att prova raw foodinspiratören Erica Palmcrantz Aziz goda recept som ger möjlighet för både stora och små att njuta av en lite nyttigare variant. Istället för saft bjuder hon på kvass och den hemgjorda glassen får en festlig touch om man toppar den med kombucha.

Erica vill göra det enklare att laga fermenterat

Intervju

Erica Palmcartz Aziz var tidigt ute med raw food och har flera böcker i ämnet på sitt CV, nu har hon gett sig på trenden med fermenterat som landar väl i hennes rawfoodkök. I sin nya bok bjuder hon på recept som ska göra det enkelt även för den ovane att göra sin egen kombucha. Hon tipsar dessutom om att bjuda in barnen så att de på ett naturligt sätt får smak för det sura,

 

 

Fett från fisk dämpar inflammationer i kroppen

Forskning

Balansen mellan ditt intag av omega-3 och omega-6 påverkar din risk för inflammation. En kost rik på omega-3 minskar risken att drabbas. Studierna på omega-3 har dock varit tvetydiga – vilket bland annat beror på att alla fiskoljor helt enkelt inte är lika. Uppsalaprofessorn Tom Saldeen har forskat på just fiskolja. Kurera bad honom förkla­ra varför vissa oljor inte har någon effekt alls – medan andra har en signifikant antiinflammatorisk effekt på bland annat hjärta, kärl och leder.

Enzymerna lugnade Karins mage

Hälsa

Ett aktivt liv med familj, karriär och träning. Men en mage som reagerar precis före ett spännande möte eller när spinningpasset ska börja, ställer till det. Lösningen – några kapslar med örter och enzymer.

“Mångfald och artrikedom gynnar alla bin”

Övrigt

Idag 20 maj firas honungbina över hela världen. I Slovenien, som ligger bakom införandet av World Bee Day, håller man honungsbiet högt och biodlingen har traditionellt hög status. I Danmark har det däremot utbrutit en infekterad konflikt mellan anhängare till de vilda bina och biodlarna och deras honungsbin. I Sverige menar forskare att konflikten är onödig.

5 enkla steg för att äta nyttigare

Kost

Jenny Westman och Linnea Eriksson är fullfjädrade hälsopedagoger och proffsiga matbloggare med ett välbesökt Instagramkonto, som är en total dröm för alla foodies. De utsågs till Årets hälsobloggare 2017 – och tycker att det är viktigt att fylla på kroppen med bra bränsle för att orka med livets alla utmaningar. Här delar de med sig av fem tips för hur du enkelt äter nyttigare – och avslöjar vad de själva äter för dagliga kosttillskott.

 

Smartphone med podden synlig - petra månström infälld

Kunskapsföretaget lanserar hälsopodd

Allmänt

Ihop med poddkändisen Petra Månström drar nu hälso- och kunskapsföretaget Holistic igång en ny podd. Tanken är att inspirera och sprida kunskap om nya vägar till hälsa och välmående - men utan pekpinnar och orimliga krav. "Tillsammans har vi skapat podden som jag så länge har letat efter. En podd som alla kan ta till sig", säger programledaren Petra Månström.

 

Nutritionisten: Vad är kalorirestriktion?

Kost

Kalorirestriktion är när man äter färre kalorier men ändå får i sig tillräckligt med näring. Det har länge varit känt att en minskning av intaget av kalorier främjar hälsan. Hälsosam kalorirestriktion ger positiva effekter på vikt och hjärt-kärlhälsa men extrem kalorirestriktion eller självsvält är varken bra för hälsan eller effektiv vid viktminskning, varnar Lina Åhlén.

 

Din favoritmusik aktiverar hjärnans belöningssystem

Mental hälsa

Dopamin spelar en direkt roll i den känsla av välmående som framkallas av att lyssna på musik vi tycker om visar en ny studie. Att lyssna på den musik du älskar gör att din hjärna frigör mer dopamin – en kemikalie som gör att vi känner oss engagerade och motiverade och som spelar en viktig roll för människans känslomässiga och kognitiva funktion.