Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Missa inga nyheter och erbjudanden från Kurera!
Vårt nyhetsbrev kommer två gånger i veckan och är helt gratis.
Anmäl dig genom att fylla i dina uppgifter här:

E-postadressen är nu registrerad, du kommer att få vårt nästa utskick!

Vattendroppe i närbild

Foto: Dennis Langerak

Tio skäl att dricka vatten

Vi kan leva flera månader utan mat - men utan vatten klarar vi oss bara i några dagar.
Kostrådgivaren och PT:n Carolin Helt berättar mer.

En vuxen person består av mellan 45-70 procent vatten. Inte långt ifrån vad en slanggurka innehåller. Det räcker med bara någon liten procents vätskebrist för att få en ordentligt sänkt prestationsförmåga. Bara via utandning, urin och avföring förlorar vi cirka 1,5 liter per dygn. Det gäller att fylla på alltså. 30 milliliter per kilo kroppsvikt är en bra riktlinje. Maten vi äter tillför en hel del vätska och ser vi till att få i oss cirka 1,5 liter vätska per dag utöver det så är de flesta av oss i hamn.

 

► Läs också: Höga halter bly i kranvatten

Många funktioner i kroppen
Nästan varje process i kroppen är vattnet ansvarigt för eller inblandat i. Vatten renar kroppen, optimerar näringsupptaget och främjar på så sätt vår hälsa. Vatten transporterar näringsämnen in i kroppen och transporterar ut slaggprodukter. Dricker vi tillräckligt med vatten kan vi behålla vår hälsa och slippa belasta kroppen med olika gifter. Drick vatten regelbundet under hela dagen.

10 skäl till att dricka vatten

1. Vatten behövs för att lever, njurar och matsmältning ska fungera optimalt

2. Vatten motverkar risken för förstoppning

3. Vatten förbättrar koncentrationsförmågan

4. Vatten förbättrar vår fysiska prestation och musklernas återhämtning

5. Vatten minskar effekten av stress och trötthet

6. Vatten krävs för sund hud, hår och naglar

7. Vatten förbättrar fettförbränning och muskeluppbyggnad

8. Vatten renar kroppen från slagg och toxiner

9. Vatten innehåller 0 kcal

10. Vatten bidrar till mättnadskänsla och minskat sötsug

För dig som tränar
Tränar du hårt är det extra viktigt att drick tillräckligt med vatten då vatten har en temperatur reglerande effekt. Vid bara någon procents vätskebrist minskar kroppens förmåga att transportera syre och fett till förbränning i musklerna. Blodet blir mer trögflytande ju värre uttorkning du drabbas av. Främsta orsaken till dödsfall i samband med träning är allvarlig vätskebrist.
När du svettas mycket är det viktigt att tillföra kroppen elektrolyter som kalium, magnesium, natrium och zink.

Av Carolin Helt


Skriv ut artikel


Nytt på Kurera

 

korg med nässlor

Plocka nyttiga nässlor och annat ogräs

Hälsa

På våren men även sommaren kan du plocka nässlor och göra nässelsoppa eller torka för att dricka som te. Nässlorna är stärkande för immunförsvaret, men är även bra för hud och hår då dessa är rika på både vitaminer och mineraler.

kvinna väljer frukt i butik

Svenskarnas maghälsa har blivit bättre 

Hälsa

Äntligen lite positiva nyheter om svenskarnas hälsa. När Magrapporten 2021 presenterade siffror på just magproblemens utbredning visade det sig att våra magar nu mår bättre än vad de gjorde 2019. Framför allt är magarna hos de unga kvinnorna i bättre skick.

Collage: ung kvinna blinkar med ena ögat, bredvid fem BB-krämer

Skönhetspanelen testar: BB-cream

Hud

En bra BB-cream jämnar ut hudtonen och ger täckning likt en foundation – samtidigt som den ger fukt och smidighet till huden som en dagkräm. Vi har testat fem ekologiska krämer, och funnit en favorit!

 

par som springer

Näringsämnen du inte ska missa när du tränar

Kost

Om du har ett fysiskt krävande jobb, tränar mycket eller tänker börja träna – då har du ofta en högre omsättning av näringsämnen i kroppen än andra som är mer stillasittande. Här kommer några vitaminer och mineraler som du ska se till att få i dig för att orka träna.

 

kvinna tar en saltgurka

Så blir du av med ditt saltsug

Kost

Du har säkert haft en stark känsla av att du vill äta någon salt och letar efter salta nötter eller saltlakrits att knapra på. Det finns förstås en anledning till längtan efter salt. Näringsfysiologen Rebecca Johansson förklarar hur du löser problemet.

Därför är lök så nyttigt

Hälsa

Hacka, stek, ugnsbaka eller koka. Lök kan tillredas på många sätt. Vanlig lök är inte bara en smakhöjare, den främjar hälsan på många sätt. Till exempel stärker lök de goda bakterierna i tarmen och både gula och röda löken innehåller quercetin som är bra för immunförsvaret.

 

kvinna som yogar

5 yogaövningar för lugn och balans

TRÄNING

Kan yoga på en stol verkligen ge något? Ja, mycket mer än vad man kanske tror, säger Annika Sjöström som är kundaliniyogalärare. Du får bättre hållning och cirkulation, minskad stress och mer glädje. Här har hon satt ihop några övningar för Kureras läsare.

flicka med ballong springer

6 bra knep för extra energi i vår

Hälsa

På våren kan många känna sig dränerad på energi och ork efter en lång vinter. Dålig sömn, näringsbrist, stress och oro är vanliga orsaker. Här är några tips som kan hjälpa dig att få tillbaka krafterna.

hjärna med tärningar i

Spelberoende tar större risker

Forskning

I dag har spelberoende blivit så pass utbrett och stort att regeringen anser att det blivit ett folkhälsoproblem. Siffror visar på att 340 000 svenskar har ett spelberoende. Ny teknik har bidragit till ett komplexare missbruk. Nu visar forskning en koppling mellan hjärnans belöningsnätverk och att följa impulser som medför risker.

Fredagsmys med tex-mex

Fredagsmys med tex-mex

Mat

Ingen fredag utan tacos! Men har du möjligtvis tröttnat lite på den klassiska ”fredagsmys-tacosen” kanske det här kan ge dig inspiration till nya tillbehör som piffar upp lite.

 

Frallor med en bytta smör

Proteinboostade frallor med bönor

Matbröd

Unna dig själv eller en närstående riktigt goda, nybakade frallor till frukost eller mellis! Dessa är bakade med bönor som höjer proteinhalten, mättar bra och passar perfekt till både unga idrottare och äldre personer med ökat proteinbehov.